quote:
door Carl op 05 Jan 2004 12:46
*God wenste niet dat de mens van de boom der kennis zou eten.....maar het gebeurde toch.
*God wenste dat de mens volgens de thorah zou leven.....maar het gebeurde niet.
*God wil dat iedereen behouden wordt door te geloven in de dood van Jesus als verzoening met een tekort-gedane God..... maar het gebeurt niet
Een aantal keren is Gods wil wél uitgekomen. Het gekke is echter, dat de uitkomst van Gods (bijbelse) wil vrijwel steeds ellende met zich mee bracht.
Denk aan: (een willekeurige selectie)
*de plagen over Egypte.
*de genocide op vele Kanaänitische volken
*de wegvoering van Israël en Juda.
*de terugkomst van Israel en Juda.
*de dood van rabbi Jesus, de Onschuldige
Alles wat je opnoemt over wat God wil en het gebeurt niet,
de reden van het niet gebeuren van Zijn wil is de mens. Van elk punt dat je noemt. En wel de ‘zondige’ mens. En begin nu niet over dogma enzovoort, want dat is voor jou een reden om het mijlenver weg te gooien.
Als je dit enigszins wil snappen moet je in de eerste plaats accepteren wat God erover zegt in de Bijbel…. Anders zul je
nooit een antwoord op die vraag krijgen.
*God wenste niet dat de mens van de boom der kennis zou eten.....maar het gebeurde toch.
-God wilde geen gedwongen gehoorzaamheid, maar een vrijwillige daad van liefde. Je zou kunnen zeggen: Hij behandelde de mens op een volwassen manier, gaf hem verantwoordelijkheid. Maar de mens liet zich verleiden. (Als jij je vriendin dwingt tot liefde, kun je het toch geen liefde meer noemen, of een autoritaire vader die zijn kinderen tot gehoorzaamheid dwingt door de knoet of door ze te hersenspoelen waardoor ze willoze wezens worden.- Kun je respect opbrengen voor zo’n vader of iemand die zich zo gedraagt in z’n relatie?)
Je verlangt echter wel dat God op die manier zou handelen zodat Zijn wil altijd onmiddellijk uitgevoerd zou worden….
*God wenste dat de mens volgens de thorah zou leven.....maar het gebeurde niet
-God wilde de mens duidelijk maken dat hij zondig was en dus niet uitzichzelf bij God terug kon komen. Door de wet werd de zonde openbaar, want de wet zegt: Doe dit, en wij kunnen het niet. (Je ziet dat ik nog steeds het uitgangspunt heb dat we sinds de zondeval een zondige natuur hebben).
Als je namelijk vindt dat je er zelf nog wel mee door kan, waarom zou je God dan nodig hebben? Maar hier hebben we het eerder over gehad……Jij vindt één kleine zonde geen probleem. Maar het probleem is in principe niet ‘de zonden’(een kleine of grote, het principe is hetzelfde) Het probleem is de zonde. Oftewel de zondige natuur die vanuit zij aard zondig is. *God wil dat iedereen behouden wordt door te geloven in de dood van Jesus als verzoening met een tekort-gedane God..... maar het gebeurt niet .
- Als ik je goed begrepen heb geloof jij ook niet in de dood van Jezus als een verzoening met een tekort-gedane God.
Heb je in de gaten dat jijzelf dus óók een reden bent dat Gods wil nu nog niet geschiedt? En je vindt jezelf nog wel tamelijk ‘goed’, in die redenering zou je toch zeker Gods wil doen….. Maar gelukkig voor jou ‘dwingt’ hij je niet…..
Het lijkt wel of je er behagen in schept ‘Gods wil’ te vereenzelvigen met allerlei ellende die de mensen over zichzelf afgeroepen hebben. Je hebt eigenlijk helemaal geen hoge dunk van Hem. Hier spreekt geen liefde uit maar iets heel anders…….wantrouwen, frustratie…hier handel je niet volgens je eigen principe: ‘Heb lief”*de plagen over Egypte.
- Die zijn niet Gods wil, maar het gevolg van dat Farao de Israëlieten niet wil laten gaan.
Farao dwarsboomt juist Gods wil en het gevolg is niet aangenaam……
*de genocide op vele Kanaänitische volken.
-Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe rechtvaardig God is……..Weet je wel waarom het volk Israël zolang in Egypte moest blijven? God vond namelijk dat al die volken in Kanaan
niet zomaar uitgeroeid mochten worden omdat Hij beslist had dat het land voor Israël was.
Lees maar eens in
Gen 15,16 ‘Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet vol.’God eiste pas dat deze volken gedood werden
nadat hun zonden en gruwelen tot grote hoogte gestegen waren.Het is dat we nu in de genade-tijd leven (als die term je iets zegt) d.w.z. dat God lankmoedig is daar Hij
niet wil dat er iemand verloren gaat, anders zou het misschien wel eens heel snel zijn afgelopen met deze wereld als je ziet wat er tegenwoordig allemaal gebeurt….
*de wegvoering van Israël en Juda.
-Ze moesten in ballingschap als gevolg van hun eigen ontrouw aan hun God. Gods wil was dat zij Hem zouden dienen in het land dat Hij hen had gegeven met de belofte van vrede en een lang leven in het beloofde land.
Als zij zich niet zouden houden aan deze wil van God zouden ze weggevoerd worden. Dus is dat ook gebeurt…..
*de terugkomst van Israel en Juda.
-Ik weet niet precies waar je hiermee op doelt. “Israël = het tienstammenrijk” is namelijk nog helemaal nooit teruggekomen uit de ballingschap. Wie er terugkwamen onder Ezra en Nehemia waren een heel klein groepje Joden. En ze hadden het toen niet makkelijk maar dat is toch ook het gevolg van dat ze door ‘eigen schuld’ in ballingschap moesten.
-Als je bedoelt de terugkeer van de Joden en het ontstaan van de staat Israël in de tegenwoordige tijd, kun je zeggen dat ze
Gods wil niet gedaan hebben toen ze Jezus verwierpen als hun Messias. Daarna is Jeruzalem verwoest en zijn ze verstrooid…… Maar God is nu bezig de ‘vervallen hut van David weer op te bouwen’. Dit gaat met een boel strijd en ellende gepaard omdat ze eerst nog door God in de ‘dag van benauwdheid van Jacob’ gebracht zullen worden waardoor zij gelouterd worden. Hierna zullen ze de Here Jezus herkennen als degene Die zij doorstoken hebben. En Hem aannemen…..(teksten genoeg hierover…) Uiteindelijk gebeurt toch Zijn wil maar wij zorgen altijd zo voor vertraging….
*de dood van rabbi Jesus, de Onschuldige
-De dood van Jezus was nodig omdat wij mensen
Gods wil niet uit onszelf kunnen doen. Verder is dit misschien het enige punt waar je ook gelijk hebt:
Jezus kwam om Gods wil te doen. Gods wil was dat
Hij als onschuldige (zoals ook Pilatus zei)zou sterven voor schuldigen Vind je dit een gruwelijke dood? Misschien geeft dit aan hoe ‘gruwelijk’ het naar Gods maatstaven met ons was gesteld. (Hij is namelijk heilig en rechtvaardig, kan geen enkele zonde in Zijn nabijheid hebben)
En als je het nu hebt over liefde:
Hij zegt niet: Zoek het zelf maar uit, maar omdat Hij ook ‘Liefde’ is neemt Hijzelf de gevolgen van de zonde op Zich. Daarmee is ook aan Gods
rechtvaardigheid recht gedaan. Zo kunnen we tóch tot Hem komen terwijl Hij
heilig is….
Het wordt een lang verhaal, dus post ik dit maar vast......