Beste Andreas,
Het duurt lang voor dat je bezwaren hebt kunnen formuleren tegen de Barmer Thesen en de leuenberger Konkordie. Blijkbaar valt het allemaal niet mee om in deze geschriften dingen te vinden waar je op tegen kunt zijn.
Maar in deze discussie maak je het ook jezelf niet makkelijk. Je schrijft namelijk
quote:
Er komen straks toch een partij dwalingen in de grondslag van de nieuwe kerk, dat wil je niet weten.....
Hier beschrijf ik de bezwaren tegen de augsburgse confessie. De bezwaren tegen de catechismus van Luther kome in grote lijnen overeen met die tegen de AC. Ik ga hier dus aan voorbij.(...) Er kan straks niemand de fusie goedkeuren. Als je dat wel doet, dan doe je dat tegen beter weten in!
In een andere topic schrijf je:
quote:
Wist je wel dat in de De Westminster Confessie, de Confessie van Augsburg en de Barmer Thesen enorme dwalingen in staan? Ik lees dat soort leugentaal niet!
Als ik het goed begrijp waren Luther, Barth, Melanchton en de Commissie van Theologen die de Westminster Confessie opstelden in jouw ogen verschrikkelijke dwaalleraren die leugentaal opstelden en een valse leer opstelden.
Bijzonder, want naar ik weet genieten deze mensen ook in de kringen van de Gereformeerde Bond en het Gekrookte Riet toch bijzonder veel waardering. En laten we eerlijk zijn: zonder Luther waren we geen van allen gereformeerd geweest, maar waarschijnlijk allen mennoniet (waar ook niks op tegen is natuurlijk.

).
Mijn vraag aan jou is ook: heb jij deze geschriften ooit zelf wel eens gelezen? Zo niet, waarop baseer jij dan jouw stelling dat deze mensen leugentaal hebben geschreven?
Vervolgens schrijf je:
quote:
Augburgse confessie verzwakt de gereformeerde leer. Te denken valt aan de leer van de Heilige Schrift, vrije wil, ambten, verhouding tussen kerk en staat. De AC is in strijdt aan de leer van de volharding der heiligen, de sacramenten in het algemeen, de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal in het bijzonder (..)De gereformeerde leer ontkent dit echter op het sterkst. (...)De formuleringen uit de AC kunnen wel luthers en rooms maar niet gereformeerd worden uitgelegd.
Het gaat er niet om dat de Augsburgse Confessie in overeenstemming is met de Drie Formulieren van Enigheid, maar niet in strijd zijn met de Heilige Schrift.
Als er dingen in de AC en de catechismus van Luther staan die in strijd zijn met de Gereformerde leer kan en mag dat geen probleem zijn.
De gereformeerde leer is immers een manier waarop je Gods Woord kunt interpreteren en navolgen, de Lutherse leer een andere. Maar Gods Woord valt op veel manieren te interpreteren en in Gods gemeente hoeft het geen dwangbuismatige koekoekéénzang te zijn. De Gereformeerde leer alleen is tenslotte ook niet zaligmakend en de enige juiste interpretatie van Gods Woord. Met het aanvaarden van de Lutherse belijdenisgeschriften kun je deze overtuiging benadrukken.
De kern van de vraag is dus: Zijn de Lutherse belijdenisgeschriften en de Barmer Thesen strijdig met Gods Woord? Na lezing van deze geschriften ben ik tot de conclusie gekomen dat zij daarmee niet strijdig zijn en dus geen belemmering kunnen vormen om lid te zijn van de Protestantse Kerk in Nederland.
Even een ander punt: iedereen die lid is van de Nederlands Hervormde Kerk weet dat deze kerk vanaf haar ontstaan in 1815 nooit een gereformeerde belijdeniskerk heeft willen zijn maar een volkskerk voor alle Nederlanders. Door lid te zijn van de NHK vind je dus ook dat je volkskerk moet zijn en de consequenties die daaraan verbonden zijn (zoals leervrijheid en pluralisme) ook volledig moet accepteren. Dus moet je niet ineens gaan zeuren dat er belijdenisgeschriften bijkomen die in jouw ogen niet gereformeerd zijn, want de Hervormde kerk is nooit een gereformeerde kerk geweest, zal het ook nooit zijn en de Protestantse Kerk zal het ook niet worden. Als je dit niet aanstaat, kun je het best lid worden van een ander kerkgenootschap.
Er zijn genoeg redenen om een fusie af te wijzen (en een unie te bepleiten), maar de toelating "van dwalingen wegens de aanvaarding van de lutherse belijdenisgeschriften en de Barmer Thesen is geen steekhoudend argument.