Die laatste scene, de dood van Boromir, vond ik wel goed. Maar dat was ook ongeveer het enige wat hij goed deed. In het boek komen de verleidingen in het boek pas na Lothlorien, waar goede en slechte kanten bij je boven konden komen. Dat Boromir al in Rivendel de ring wil pakken (in de extended version), de scene op de Caradhras waar Boromir zo met die ring bezig is, en in de extended version maakt hij ook nog een ruzie met Aragorn... Het is anders dan in het boek.... verder zijn er een hoop dingen te noemen... Faramir die de rng eerst mee naar Gondor wil nemen, de Enten die eerst besluiten niks te doen, Arwen die een veel grotere rol krijgt, Haldir die op Helmsdeep komt en er ook sterft.... Frodo die in het moeras valt.... Ik vind dat een beetje jammer.
Gollum vond ik wel goed. Zijn grootte klopt wel ongeveer, aangezien Smeagol een hobbit was, lang geleden, voor hij in het bezit van de ring kwam door zijn vriend die hem vond te vermoorden. Hij heeft ongeveer de grote van een Hobbit maar is in die 500 jaar lelijk en dun geworden en heeft geen greintje vet meer over.
Er is best kans dat Jackson vanwege het grote succes ook The Hobbit gaat verfilmen. Lijkt me ook gaaf.... alleen het valt niet mee om zoveel dwergen mee te laten spelen... dat kost per keer zoveel tijd om ze op te maken.... Het lijkt me in elk geval gaaf, de reis naar Rivendell, Beorn, de adelaars, Mirkwood en de ontsnapping uit de grotten van Thranduil, de gesprekken met Smaug en de val van hem, en met als toppunt natturlijk de slag van de 5 legers.
Zijn er hier trouwens nog fans die wat dieper in de Tolkien-boeken zijn gedoken? Ik denk dan vooral aan The Silmarillion en Unfinished Tales? Ik heb die boeken ook meerdere keren gelezen en heb zo een aardige kennis van Middle Earth opgebouwd.