Enige tijd geleden heb ik zelf een betoog geschreven over vegetarisme....hierdoor ben ik er veel over gaan nadenken of het niet beter zou zijn als christenen (en eigenlijk iedereen) minder of geen vlees meer zouden consumeren.
Dit is het betoog:
---------------------------------------------------------------
Weet wat je eet
Deze maatregel
Ik zag jou in het journaal.
Ik hoorde de nieuwslezer zeggen
dat de boerderij waar je woonde en werkte
was geruimd.
Ik probeerde niet te kijken
maar ik zag je toch een paar seconden
in een grote grijper door de lucht zweven:
Je zware lichaam, je poten, je uier
je zwaaiende kop.
De nieuwslezer zei dat je dood een maatregel was
die brede instemming had gevonden en legde
het papier waarop dat stond weg.
Kon ik maar denken: je was maar een dier,
Kon ik dat maar denken.
(van: Rutger Kopland)
Na varkenspest, mond- en klauwzeer en BSE is het nu de beurt voor klassieke vogelpest. Laadbakken vol vergaste kippen worden afgevoerd naar destructiebedrijven. De ziekte verspreidt zich als een inktvlek en lijkt niet te stuiten in haar opmars. Er moet een einde komen aan deze malaise. Nu de veehouderij-in-crisis weer opnieuw aantoont hoe machinaal wij met dieren omgaan, is het tijd voor een cultuuromslag. Puin kun je “ruimen”, maar dieren? Het is tijd dat de mens zich weer als ‘rentmeester’ gaat gedragen in plaats van ‘despoot’. Ons eigen welzijn staat op het spel…
Dat de mens niet behoort tot de groep carnivoren, is duidelijk. Behoort de mens dan tot de herbivoren? De wetenschap is hierover verdeeld. Ons nogal lange darmkanaal, ons gebit van voornamelijk kniptanden en maalkiezen, de zuurgraad van onze maag en ons gebrek aan klauwen lijken erop te wijzen dat we niet "ontworpen" zijn om vlees als aanzienlijk dagelijks onderdeel van onze maaltijd te verorberen. Het feit dat mensen gezond kunnen leven zonder dieren te moeten doden voor voeding, werpt een totaal nieuw licht op de vraag: wat eten we vandaag?
Ten eerste blijkt uit een groot aantal onderzoeken dat het eten van vlees veel gevolgen heeft voor de gezondheid. Elk jaar sterven vier miljoen Europeanen aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. Uit onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen deze ziekten, maar ook andere ziekten als zwaarlijvigheid en Alzheimer, en het eten van vlees. Hier staat tegenover dat vlees enkele waardevolle voedingsstoffen zoals eiwitten, ijzer en vitamine B12 bevat. Deze zijn echter ook in andere voedingsmiddelen terug te vinden. In de meeste winkels worden zelfs schappen vol betaalbare uitgebalanceerde vleesvervangers aangeboden.
Daarnaast heeft het beginsel om niet te doden altijd centraal gestaan bij veel religieuze, filosofische en ethische groepen in de meest uiteenlopende culturen. Sommige religies zien het als een vooruitgang tot reiniging met als doel een hogere spirituele staat te bereiken of zien het op ethische gronden als een middel om mishandeling van ‘zielen’ te voorkomen, zoals in het Boeddhisme en Hindoeïsme. Weinig christenen staan erbij stil dat Adam en Eva de eerste vegetariërs waren, langgeleden in het paradijs. “Overal op aarde staan zaaddragende planten en vruchtbomen, die Ik jullie tot voedsel geef (Genesis 1:29)”. Zo zou je kunnen zeggen dat met de zondeval en de dood het doden van dieren is begonnen: een bewijs van de gebroken wereld.
Bovendien zijn op dit moment zijn 800 miljoen mensen ondervoed, waaronder 200 miljoen kinderen. Elk jaar sterven meer dan 6 miljoen kinderen aan de gevolgen van ondervoeding. Ondertussen leven 1,3 miljard runderen, 0,9 miljard varkens, 1,8 miljard schapen en geiten, en 14,1 miljard kippen van ongeveer 76% van alle landbouwgrond. Op deze grond zou plantaardig voedsel voor rechtstreekse menselijke consumptie verbouwd kunnen worden. Verder wordt gemiddeld 44% van alle graangewassen in de wereld gebruikt als veevoer. Om vlees te produceren worden dieren namelijk vetgemest met plantaardig voedsel. Deze omzetting van plantaardige naar dierlijke voedingsstoffen is erg inefficiënt. Er zijn meerdere kilogrammen plantaardige eiwitten nodig om één kilogram dierlijk eiwit te produceren. Een verminderde vleesconsumptie zal dus een grote invloed hebben op het wereldvoedselprobleem. Hoeveel mensen zouden hieraan denken bij het zien van beelden van zwarte kinderen met schattige betraande snoetjes en meelijwekkende hongerbuikjes?
Doordat er zoveel dieren op aarde leven, wordt er ook een grote “ecologische voetafdruk” achtergelaten. Veeteelt vraagt veel grond, water en energie, en draagt in belangrijke mate bij tot ontbossing, bodemerosie, klimaatswijzigingen door het broeikaseffect, vermesting, verzuring, watervervuiling en het verlies aan biodiversiteit. Een groot gedeelte van het broeikaseffect wordt veroorzaakt door industriële veeteelt, bijvoorbeeld de grootschalige productie en distributie van veevoer, het verwarmen van reusachtige stallen, en het tijdens het spijsverteringsproces vrijkomende methaan van herkauwers. Een beter milieu begint bij jezelf, door het afwijzen van bio-industrie.
De dierenliefde van mensen voor het eigen huisdier is eindeloos, maar het meeste vee lijkt onderhevig aan het principe “wat niet weet wat niet deert”. Niemand eet met kerst zijn trouwe hondenvriend Bello op (behalve chinezen) en niemand fokt een nestje snoezige kittens om later de vriezer mee te vullen als wintervoorraad. De handel is erop gericht de link tussen uitgebuite dieren en het heerlijke betaalbare stukje vlees volledig te verdoezelen. Dit wordt nog verder vergroot door een “ritueel” van snijden, behandelen, verpakken, koken en kruiden van het vlees. “Ik ben ook tegen de bio-industrie!” ontboezemt de voorbijganger aan de dierenrechtenactivist, om daarna tevreden happend aan het broodje hamburger door te lopen…
Kortom, op de lijn tussen weigering van alle vleesproducten en overconsumptie van vlees is het lastig balanceren. Het moet afgelopen zijn met hypocrisie en misbruik! Smaakt uw lapje vlees nog steeds even lekker bij het zien van een stijve dode koe met glazige glanzende ogen in een grijper? Smult u nog even hard van uw kippenboutje wanneer u kijkt naar de lopende band vol kippen die even later op een drie meter hoge berg van dode soortgenoten ploffen? Dit is waar het om gaat: wie vlees wil consumeren, moet zonder de ogen te sluiten de gevolgen en consequenties durven accepteren. Vegetariër worden is een gezonde en verantwoorde oplossing voor mensen die deze gevolgen en consequenties niet kunnen en willen dragen. Bijt u niet vast in voorgewende onwetendheid, maar zet uw tanden in een beter welzijn voor mens en dier!
-------------------------------------------
Ik heb dus ook bestudeerd hoe het met de Bijbel zit en vegetarisme. En daar kwam ik o.a. op het volgende:
Weinig christenen staan erbij stil dat Adam en Eva de eerste vegetariërs waren, langgeleden in het paradijs. “Overal op aarde staan zaaddragende planten en vruchtbomen, die Ik jullie tot voedsel geef (Genesis 1:29)”. Zo zou je kunnen zeggen dat met de zondeval en de dood het doden van dieren is begonnen: een bewijs van de gebroken wereld.
Is het niet zo dat wij een zondeloos leven moeten nastreven, zoals dat dus ook zo in het paradijs was. En ons niet te veel moeten overgeven aan deze "mislukte" wereld, maar moeten proberen om daar boven te staan?