Naast het "warm aanbevolen" topic lijkt het me ook wel leuk om een topic te starten met boeken waarvan je denkt: begin daar nou maar niet aan.
Vervolgens kunnen anderen lekker mee gaan schelden of juist in woede ontsteken en met verve het betreffende boek verdedigen.
Ik zal beginnen.

Wat ik echt superstomme boeken vind terwijl veel mensen er lyrisch over zijn, is de Nicci French serie. Het heet een "literaire thriller" terwijl er niets literairs aan is, maar dan kopen meer mensen het want het staat interessant. Bovendien staat er een leuk klassiek-aandoend plaatje op de voorkant, lijk je nog intellectueler.
Ik heb er twee gelezen, eigenlijk één want de verhalen en personages lijken zeer op elkaar.
Eigenlijk heb ik een hekel aan het hele "spannende realistische moordverhalen genre" als Tom Clancy, John Grisham, Tami Hoag, Elizabeth George, Patricia Cornwell en dat soort spul. Een groot nadeel als je voor langere tijd op reis bent heb ik ontdekt, want als je boeken wilt ruilen met andere reizigers die je tegenkomt hebben zij altijd van dat soort boeken.
Het gaat over een seriemoordenaar, insert wat gruwel verhalen over moorden, voeg een rechercheur toe (gescheiden, verslaafd aan alcohol, caffeine en nicotine) een mooi slachtoffer, een romance (tussen rechercheur en slachtoffer) en een goede afloop (het was de buurman!) en je hebt weer een "literaire thriller". Bah!
Er zijn vast fans van deze boeken aanwezig, dus kom maar op

en vertel welk boek jij ons afraadt.