Dit kreeg ik gemaild van iemand: (
Bron: "Watchman" -> www.plexat-forum.nl )
Ik heb een site gevonden waar de film geanalyseerd wordt. Er blijken heel veel Roomse dwalingen in te zitten, Roomse legenden, enzovoorts. Er wordt veel gebruik gemaakt van de visioenen van de Roomse mystica Anne-Catherine Emmerich.
Errors in Mel Gibson's movie: do we have an artistic license? Zo wordt de duivel er neer gezet als een vrouw met mannenstem. Maria staat aan de voet van het kruis en houd de gestorven Jezus in haar armen, dit komt uit de Roomse Pieta; na zijn verraad zien we Judas zitten in de straten van Jeruzalem. Twee kinderen gaan naar hem toe en vragen Hem of alles goed is met hem. Hij zegt dat ze weg moeten gaan. De kinderen beginnen hem te treiteren en veranderen hun gezichten in demonische gezichten. Ze vallen hem vervolgens aan een eentje scheurt vlees van zijn lichaam met zijn tanden, vervolgens wordt Judas door hen achtervolgd en vindt zo zijn dood; als Jezus wordt gearresteerd zijn er verschillende discipelen die vechten, terwijl alleen Petrus dat deed; terwijl Jezus aan het kruis hangt klimt Maria omhoog langs het kruis en kust Jezus' voeten, waarbij bloed in en rond haar mond loopt, waarbij de likkende bewegingen maakt; als Jezus in Gethsemane zegt: "Ik ben het," valt niemand tegen de grond; Maria is de enige persoon naast Jezus die Satan kan zien, waardoor zij voorgesteld wordt als iemand met bovennatuurlijke krachten; Petrus en Johannes noemen Maria Moder, wat met een hoofdletter geschreven wordt; op weg naar het kruis valt Jezus zes keer, terwijl de Bijbel nergens zegt dat Hij valt; op weg naar het kruis zegt Jezus tegen Maria, "Zie, Ik maak alle dingen nieuw," terwijl Hij dat pas vijftig jaar later zegt; de nadruk ligt op Jezus' lichamelijk lijden, terwijl het geestelijk lijden geminimaliseerd wordt, het tot zonde gemaakt worden en het verlaten zijn door de Vader daarom; Maria rent een keer naar Jezus wanneer deze valt, waarna er een flashback komt naar Jezus' kindertijd, waar Hij valt en door zijn moeder getroost wordt: dit legt een verbinding tussen het lijden van Jezus en de hulp van Maria; Jezus wordt hier twee keer gegeseld, maar in werkelijkheid was het een keer, de soldaten blijven Hem ook slaan op weg naar het kruis; als Jezus aan het kruis genageld wordt, zetten ze het rechtop en laten het met Jezus eraan voorover vallen, dat zou Hem in werkelijkheid al gedood hebben! Vervolgens zetten ze het kruis weer rechtop en laten het de andere kant op vallen. Een gezond mens zou zijn rug erdoor gebroken hebben; Jezus confronteert Judas na Zijn gevangennemig, ook dit komt uit de visioenen van Anne-Catherine Emmerich;
De film zit vol met verdraaiingen.
Reactie van iemand op mijn forum:
Ook ik krijg de kriebels van Emmerich. Dat moet een door en door occult belaste persoonlijkheid geweest zijn. Als je bedenkt dat ze zelf de stigmata had! Het top punt van de mystieke vereenzelfiging met het lijden van Christus. En volgens de Rk-kerk een teken van grote heiligheid. Gibson heeft uit haar boek over het lijden van Jezus geput voor de film. Het is een van zijn voornaamste bronnen.
Die Emmerich is inderdaad uiterst eng. De roomskatholieke lijdensmystiek in het algemeen is uiterst eng. Deze film is een uiting van de lijdens spiritualiteit van Rk-heiligen zoals Emmerich.
Dit is een van de reden dat het waarschuwen tegen deze film mij zo aan het hart gaat. Ik wil niet dat mijn mede broeders en zusters verzeild raken in de door en door occulte lijdensmystiek van de Rk-Kerk.
Dat is een van uiterst enrnstige gevolgen van deze film. Voor het uitkomen van deze film waren er maar 3000 boeken van "THE DOLOROUS PASSION OF OUR LORD JESUS CHRIST" verkocht in al die jaren dat het al in print is. Na het uitkomen van deze film is het aantal verkochte boeken ineens naar 17.000 opgelopen. Als het zo door gaat wordt het nog een best seller.
Laten we onze fantasie en gedachten hier niet aan blootstellen!