Auteur Topic: The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*  (gelezen 85904 keer)

vaneccles

• Bekijk profiel
The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*
« Reactie #150 Gepost op: maart 07, 2004, 07:40:41 pm »
Dan ben ik het met je eens,Zacharov.

Mezza:je krijgt je gelijk,ik houdt vanaf nu mijn mond hierover.
Zullen we afspreken om over een half jaartje de draad weer op te pakken?
Cheerio,Van.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: maart 07, 2004, 07:45:35 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 19:40:41 schreef vaneccles:
Mezza:je krijgt je gelijk,ik houdt vanaf nu mijn mond hierover.
Liever krijg ik geen gelijk. Want ik heb gelijk of ik heb het niet. Zo niet, dan laat ik me graag overtuigen door deugdelijke argumenten. Die heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien. Maar als je een half jaartje rust wil nemen, het zij je gegund!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: maart 07, 2004, 09:00:29 pm »
Wat dat geld betreft.... kan Gibson er wat aan doen dat hij er zoveel mee verdient? Dat de film zo'n succes is?

Omdat de film door heel veel mensen bezocht wordt is de film opeens niet meer goed? Als een film goed is levert ie toch altijd veel geld op? Zo gaat dat in die wereld. Wat is nou het probleem? :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: maart 08, 2004, 05:47:48 am »
Wat Mr. Gibson verdient aan de film is ZIJN zaak... dat interesseert me helemaal niks. Hij hoeft geen verantwoording aan mij af te leggen, maar aan God.

Maar volgens mij is dat ook niet echt waar het in dit onderwerp om gaat. Het gaat om de film zelf. Wat de filmmaatschappijen betreft.... die komen uit Hollywood. Hollywood is NIET de juiste plek om evangelie te verkondigen, aangezien die alleen een liberaal en vooral werelds standpunt promoten.

http://www.aquinasandmore...passion/catholicpage4375/
"The Passion of the Christ is the latest movie endeavor by Mel Gibson. The movie tells the story of the last 12 hours of Christ's life starting with the Agony in the Garden of Gesthemene and ending with His death on the cross.

The film stars Jim Cavaziel as Christ and Maia Morgenstern as Mary.

According to Mel Gibson, he was partly inspired to create this epic movie because of the book The Dolorous Passion of Our Lord Jesus Christ. The book is based on the visions of a Catholic mystic - Venerable Anne Catherine Emmerich and tells the story of the Passion in much more detail than that found in the Bible."

(In het kort gezegd: Gibson is gedeeltelijk geinspireerd door een mystiek boekje van Anne Emmerich genaamd "The Dolorous Passion of our Lord Jesus Christ". )

De film verteld dus meer dan wat de bijbel verteld. Voorbeeldje: Satan (een vrouw) loopt rond in deze film.. loopt rond Jezus zelfs met een babietje in haar arm. Ander voorbeeld: Judas verraad Jezus.. Jezus wordt weggevoerd en krijgt zweepslagen. Hij valt van een muur af, maar hij heeft een touw om zijn middel, dus hij blijft hangen halverwege. Judas ziet dat terwijl hij tussen wat bosjes zit.. Jezus en Judas zien elkaar... voordat ze Jezus weer optrekken. Judas begint te huilen en draait zich om. Opeens ziet hij dat in de achtergrond (waar Judas staat) iets omdraait en met gloeiende ogen naar hem kijkt (jawel: demoon!).. die brult even, haalt uit naar Judas en gaat er vandoor.
Judas.. die ziet na zijn verraad kinderen die naar hem roepen dat hij vervloekt was.. je ziet dat die kinderen zelf eigenlijk demonen zijn.
(net gehoord van mijn zwager die de film vandaag gezien heeft)

Is dit evangelisch? "jij hebt de film zeker wel gezien.. want jij ben toch christen?" Wat moet je daar dan op antwoorden? "Nee" is een oplossing, zolang je maar verteld waar de film nou over gaat. De film is NIET de bijbel (of een fragment). Zelfs geen "toevoeging"... er kan niets toegevoegd worden daaraan, de bijbel is compleet (Openb 22). Of je er wel of niet naar ga kijken... ja, moet je zelf weten, als je maar in de gaten houdt wat de waarheid is (de bijbel, NIET de film). En moet je dit wel zien als "evangeliserende film"? Ik denk het niet. Ik denk niet dat je "zieltjes" zult winnen met deze film... Christus wordt anderhalf uur afgeranseld, zodat je zelfs ribben ziet (omdat de zweep blijft haken in zijn vlees).

Waar blijft het GOEIE nieuws van Zijn lijdensweg....?
We don't know what the future holds, but we know Who holds the future...

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: maart 08, 2004, 05:57:23 am »
oh overigens... de demonen zien Jezus als Heer, dwz ze weten wie Jezus Christus is. Maar dat houdt dus nog niet in dat ze behouden zijn. Dat kun je pas zijn als je Jezus Christus als JOUW verlosser en zaligmaker hebt.. je leven geeft aan Hem en Hem wilt dienen.

Rooms Katholieken zien Jezus niet als "middelpunt" van hun geloof.. maar Maria en bidden dan ook tot haar.

Ik ga Mel Gibson hier niet verdedigen of afkraken, maar zijn film is vanuit een Rooms Katholieke zienswijze. Mel Gibson is overigens ook niet zo'n goed christelijk voorbeeld als je bv Tequila Sunrise bekijkt.
Hoe dan ook, ik hoop dat hij Jezus als zijn Zaligmaker heeft... en het is aan God om te oordelen (niet aan mij).

Dus.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: maart 08, 2004, 02:16:53 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 05:47:48 schreef Darkon:
...
Maar volgens mij is dat ook niet echt waar het in dit onderwerp om gaat. Het gaat om de film zelf. Wat de filmmaatschappijen betreft.... die komen uit Hollywood. Hollywood is NIET de juiste plek om evangelie te verkondigen, aangezien die alleen een liberaal en vooral werelds standpunt promoten.

Volgens mij mag je overal evangeliseren (Paulus deed het in de Areopagus, verwijzend naar het altaar van een 'onbekende god', en koppelde daar direct God de Heer aan...)

quote:

...
De film verteld dus meer dan wat de bijbel verteld. Voorbeeldje: Satan (een vrouw) loopt rond in deze film.. loopt rond Jezus zelfs met een babietje in haar arm. Ander voorbeeld: Judas verraad Jezus.. Jezus wordt weggevoerd en krijgt zweepslagen. Hij valt van een muur af, maar hij heeft een touw om zijn middel, dus hij blijft hangen halverwege. Judas ziet dat terwijl hij tussen wat bosjes zit.. Jezus en Judas zien elkaar... voordat ze Jezus weer optrekken. Judas begint te huilen en draait zich om. Opeens ziet hij dat in de achtergrond (waar Judas staat) iets omdraait en met gloeiende ogen naar hem kijkt (jawel: demoon!).. die brult even, haalt uit naar Judas en gaat er vandoor.
Judas.. die ziet na zijn verraad kinderen die naar hem roepen dat hij vervloekt was.. je ziet dat die kinderen zelf eigenlijk demonen zijn.
(net gehoord van mijn zwager die de film vandaag gezien heeft)

Hier heb ik ook grote moeite mee: allemaal bijverzonnen elementen om het verhaal 'vol' te maken!

Waar ik bij het zien van enkele scenes wel onder de indruk van was: Als je je realiseert hoe weinig ervoor nodig was dat de Here Jezus één tel Zijn Goddelijke Almacht zou gebruiken, om pijn te verzachten, om woede te koelen, om weet ik veel welk klein gebaar... Dan zou Satan zijn doel bereikt hebben. Er zou maar één opslag van Zijn ogen voor nodig geweest te zijn om een einde aan zijn leiden te maken...

Hoezeer is de wereldgeschiedenis toen langs de rand van de afgrond gegaan...

Je zult maar aangevallen worden door de materie die je zelf geschapen hebt...

quote:

Is dit evangelisch? "jij hebt de film zeker wel gezien.. want jij ben toch christen?" Wat moet je daar dan op antwoorden? "Nee" is een oplossing, zolang je maar verteld waar de film nou over gaat. De film is NIET de bijbel (of een fragment). Zelfs geen "toevoeging"... er kan niets toegevoegd worden daaraan, de bijbel is compleet (Openb 22). Of je er wel of niet naar ga kijken... ja, moet je zelf weten, als je maar in de gaten houdt wat de waarheid is (de bijbel, NIET de film). En moet je dit wel zien als "evangeliserende film"? Ik denk het niet. Ik denk niet dat je "zieltjes" zult winnen met deze film... Christus wordt anderhalf uur afgeranseld, zodat je zelfs ribben ziet (omdat de zweep blijft haken in zijn vlees).

Waar blijft het GOEIE nieuws van Zijn lijdensweg....?

Op allerlei opmerkingen en vragen van ongelovigen en misschien wel vooral zoekenden in je omgevingen moet je m.i. de komende maanden alert zijn! Dat zouden wel eens uitgelezen mogelijkheden kunnen zijn om het échte goede nieuws bekend te maken!

Wees voorbereid! Jij hebt er geen invloed op of je medemens die film gezien heeft of niet, en of God dat gebruikt om het 'ten goede te keren'... Dan mag jij Gods gereedschap zijn! Laat die kansen niet lopen!
Altijd in voor verbeteringen!

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: maart 08, 2004, 02:26:52 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 16:21:13 schreef Jakolien:
[...]

DoubleUP, welke mensen heb je nu voor ogen? Ongelovigen, begrijp ik?
Denk je dat het beantwoorden van hun vragen naar aanleiding van deze film moeilijker zou zijn dan de doorsnee ándere vragen, zoals: geloof jij in een God die zoveel ellende in de wereld toelaat?
Voorlopig hebben we de handen vol aan elkaar. Moeten we elkaar zo gemakkelijk vrijlaten in onze keuze om wel of niet naar deze film te gaan? Mogen/moeten we niet veel meer ons best doen om elkaar tegen te houden om te gaan, op basis van principiële bezwaren?

Ik denk niet dat het makkelijker is om dan antwoord op die vragen te geven, maar ik denk wel dat de kans groter is dat de vragen aan jou gesteld worden.
Er is een grotere aanleiding voor medemensen om jou te vragen naar wat jou drijft om in zo'n geschiedenis te geloven.
Dan is het i.m.h.o. goed om extra voorbereid te zijn. Veel niet gelovigen hebben nu nog niet in de gaten dat die film eraan komt (al is dat snel aan het veranderen). Nu kunnen we dus een voorsprong nemen door de geloofsvragen nog eens voor onszelf op een rijtje te zetten.

Ik heb tenminste vrijwel altijd moeite om met ongelovigen hierover te spreken, en met hen op een overtuigende manier te discussiëren.

En natuurlijk mogen we elkaar aanspreken op het wel of niet gaan kijken naar die film. En jouw voor- of tegenargumenten plaatsen. Maar daar begon ik volgens mij mee...

Het is echter een realiteit dat die film er is, dat mensen die gaan zien. Grijp de kans om hen te vertellen van de goede boodschap als de gelegenheid zich voordoet (maar dat 'moest' altijd al)  ;)

En je kunt je natuurlijk (hier) altijd voorbereiden op de vraag waarom jij die film niet wilt/mag zien!

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: maart 08, 2004, 03:37:14 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 14:16:53 schreef DoubleUP:

Volgens mij mag je overal evangeliseren (Paulus deed het in de Areopagus, verwijzend naar het altaar van een 'onbekende god', en koppelde daar direct God de Heer aan...)

Wees daar voorzichtig mee! Aaron maakte ook een gouden kalf in de woestijn en vertelde het volk dat dat hun God was die hen uit het land Egypte had gehaald!
Je mag inderdaad overal evangeliseren.. maar waar het mij even om ging is de tegenzin van de filmmaatschappijen tov een evangeliserende film.
Dan heb ik het overigens wel over de grote filmmaatschappijen.. niet over "Five and Two" (geloof ik) en "Cloud 9" (ik kan het mis hebben over de namen van deze maatschappijen).

En we hebben inderdaad een taak in deze wereld... er zijn mensen om je heen die verloren gaan. ALs je daar eens over nadenkt... je beste vriend kan tot in der eeuwigheid pijn leiden... (het gaat erg makkelijk langs je heen!)

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: maart 08, 2004, 04:05:22 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 15:37:14 schreef Darkon:
[...]

Wees daar voorzichtig mee! Aaron maakte ook een gouden kalf in de woestijn en vertelde het volk dat dat hun God was die hen uit het land Egypte had gehaald!
Het gaat natuurlijk wel om de boodschap die je brengt. Aaron bracht nou niet bepaald het Woord van God, en hij wist het (getuige zijn verdediging aan Mozes).

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: maart 08, 2004, 04:11:44 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 18:41:09 schreef vaneccles:
[...]

Dus,als ik het mag samenvatten:het doel heiligt de middelen?
In veel gevallen wel ja, maar niet in alle gevallen. Maar dat wordt mierengeneuzel als we daar op ingaan. Ik denk dat onze standpunten duidelijk zijn en dat we in ieder geval niet veel dichter bij elkaar zullen komen.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: maart 09, 2004, 04:21:57 am »
Het Doel heiligt niet alle middelen...

maar wat het onderwerp betreft.. (ja, de film, weet je nog?  ;)) Ik denk dat we het daar wel redelijk over eens zijn; Neem niet alles klakkeloos aan van de film.. (ALS je er heen gaat, wees dan voorbereid en bekijk het met "argusogen": "Je bent gewaarschuwd"...)

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: maart 09, 2004, 08:26:29 am »

quote:

op 09 Mar 2004 04:21:57 schreef Darkon:
Het Doel heiligt niet alle middelen...

maar wat het onderwerp betreft.. (ja, de film, weet je nog?  ;)) Ik denk dat we het daar wel redelijk over eens zijn; Neem niet alles klakkeloos aan van de film.. (ALS je er heen gaat, wees dan voorbereid en bekijk het met "argusogen": "Je bent gewaarschuwd"...)
Helemaal mee eens! Maar probeer ook te letten op aanknopingspunten in gesprekken met ongelovigen en 'zoekenden' om een getuigenis te geven!

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: maart 09, 2004, 10:29:31 am »
Rated R for sequences of graphic violence.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: maart 09, 2004, 10:32:48 am »
Heel Amerika schijnt overspoeld te worden met Passion-produkten. Dat vind ik toch wel bedenkelijk. Ik hoop niet dat er ook nog een gezelschapsspel komt.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: maart 09, 2004, 10:38:12 am »

quote:

op 09 Mar 2004 10:32:48 schreef Pulpeet:
Heel Amerika schijnt overspoeld te worden met Passion-produkten. Dat vind ik toch wel bedenkelijk. Ik hoop niet dat er ook nog een gezelschapsspel komt.
Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel ;)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: maart 09, 2004, 01:48:29 pm »

quote:

Tja, dat heb je met alle films in amerika :) Ik heb met die produkten geen probleem... als mensen dan ook maar nadenken over het geloof dmv de film. Dan mogen ze wat mij betreft best passion-produkt kopen... als ze er ook een bijbel bij kopen :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: maart 09, 2004, 03:23:43 pm »
Dit kreeg ik gemaild van iemand: (Bron: "Watchman" -> www.plexat-forum.nl )

Ik heb een site gevonden waar de film geanalyseerd wordt. Er blijken heel veel Roomse dwalingen in te zitten, Roomse legenden, enzovoorts. Er wordt veel gebruik gemaakt van de visioenen van de Roomse mystica Anne-Catherine Emmerich.

Errors in Mel Gibson's movie: do we have an artistic license?

Zo wordt de duivel er neer gezet als een vrouw met mannenstem. Maria staat aan de voet van het kruis en houd de gestorven Jezus in haar armen, dit komt uit de Roomse Pieta; na zijn verraad zien we Judas zitten in de straten van Jeruzalem. Twee kinderen gaan naar hem toe en vragen Hem of alles goed is met hem. Hij zegt dat ze weg moeten gaan. De kinderen beginnen hem te treiteren en veranderen hun gezichten in demonische gezichten. Ze vallen hem vervolgens aan een eentje scheurt vlees van zijn lichaam met zijn tanden, vervolgens wordt Judas door hen achtervolgd en vindt zo zijn dood; als Jezus wordt gearresteerd zijn er verschillende discipelen die vechten, terwijl alleen Petrus dat deed; terwijl Jezus aan het kruis hangt klimt Maria omhoog langs het kruis en kust Jezus' voeten, waarbij bloed in en rond haar mond loopt, waarbij de likkende bewegingen maakt; als Jezus in Gethsemane zegt: "Ik ben het," valt niemand tegen de grond; Maria is de enige persoon naast Jezus die Satan kan zien, waardoor zij voorgesteld wordt als iemand met bovennatuurlijke krachten; Petrus en Johannes noemen Maria Moder, wat met een hoofdletter geschreven wordt; op weg naar het kruis valt Jezus zes keer, terwijl de Bijbel nergens zegt dat Hij valt; op weg naar het kruis zegt Jezus tegen Maria, "Zie, Ik maak alle dingen nieuw," terwijl Hij dat pas vijftig jaar later zegt; de nadruk ligt op Jezus' lichamelijk lijden, terwijl het geestelijk lijden geminimaliseerd wordt, het tot zonde gemaakt worden en het verlaten zijn door de Vader daarom; Maria rent een keer naar Jezus wanneer deze valt, waarna er een flashback komt naar Jezus' kindertijd, waar Hij valt en door zijn moeder getroost wordt: dit legt een verbinding tussen het lijden van Jezus en de hulp van Maria; Jezus wordt hier twee keer gegeseld, maar in werkelijkheid was het een keer, de soldaten blijven Hem ook slaan op weg naar het kruis; als Jezus aan het kruis genageld wordt, zetten ze het rechtop en laten het met Jezus eraan voorover vallen, dat zou Hem in werkelijkheid al gedood hebben! Vervolgens zetten ze het kruis weer rechtop en laten het de andere kant op vallen. Een gezond mens zou zijn rug erdoor gebroken hebben; Jezus confronteert Judas na Zijn gevangennemig, ook dit komt uit de visioenen van Anne-Catherine Emmerich;

De film zit vol met verdraaiingen.

Reactie van iemand op mijn forum:

Ook ik krijg de kriebels van Emmerich. Dat moet een door en door occult belaste persoonlijkheid geweest zijn. Als je bedenkt dat ze zelf de stigmata had! Het top punt van de mystieke vereenzelfiging met het lijden van Christus. En volgens de Rk-kerk een teken van grote heiligheid. Gibson heeft uit haar boek over het lijden van Jezus geput voor de film. Het is een van zijn voornaamste bronnen.

Die Emmerich is inderdaad uiterst eng. De roomskatholieke lijdensmystiek in het algemeen is uiterst eng. Deze film is een uiting van de lijdens spiritualiteit van Rk-heiligen zoals Emmerich.

Dit is een van de reden dat het waarschuwen tegen deze film mij zo aan het hart gaat. Ik wil niet dat mijn mede broeders en zusters verzeild raken in de door en door occulte lijdensmystiek van de Rk-Kerk.

Dat is een van uiterst enrnstige gevolgen van deze film. Voor het uitkomen van deze film waren er maar 3000 boeken van "THE DOLOROUS PASSION OF OUR LORD JESUS CHRIST" verkocht in al die jaren dat het al in print is. Na het uitkomen van deze film is het aantal verkochte boeken ineens naar 17.000 opgelopen. Als het zo door gaat wordt het nog een best seller.

Laten we onze fantasie en gedachten hier niet aan blootstellen!
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2004, 11:46:18 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: maart 09, 2004, 03:37:50 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 15:23:43 schreef Pleun:
Maria rent een keer naar Jezus wanneer deze valt, waarna er een flashback komt naar Jezus' kindertijd, waar Hij valt en door zijn moeder getroost wordt: dit legt een verbinding tussen het lijden van Jezus en de hulp van Maria;

Tja, is zoiets nou zo erg? Dat staat misschien niet in de Bijbel maar ik vind het niet ondenkbaar dat het wel gebeurd is. Ik bedoel, als 't  mijn zoon was zou ik het ook doen. Die verbinding vind ik ook wat vergezocht.

quote:

Ook ik krijg de kriebels van Emmerich. Dat moet een door en door occult belaste persoonlijkheid geweest zijn. Als je bedenkt dat ze zelf de stigmata had! Het top punt van de mystieke vereenzelviging met het lijden van Christus. En volgens de Rk-kerk een teken van grote heiligheid. Gibson heeft uit haar boek over het lijden van Jezus geput voor de film. Het is een van zijn voornaamste bronnen.

Hier krijg ik inderdaad ook wel de kriebels van.
Toch zou iets meer "mystiek" en "gevoel voor heiligheid" in bijvoorbeeld de GKV niet misstaan. Wij hebben een wel erg systematische leer. Persoonlijk vind ik iets niet per definitie fout als ze er in de RKK in geloven.
Bombus terrestris Reginae

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: maart 09, 2004, 04:29:38 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 15:37:50 schreef Bumblebee:
[...]

Tja, is zoiets nou zo erg? Dat staat misschien niet in de Bijbel maar ik vind het niet ondenkbaar dat het wel gebeurd is. Ik bedoel, als 't  mijn zoon was zou ik het ook doen. Die verbinding vind ik ook wat vergezocht.

[...]

Hier krijg ik inderdaad ook wel de kriebels van.
Toch zou iets meer "mystiek" en "gevoel voor heiligheid" in bijvoorbeeld de GKV niet misstaan. Wij hebben een wel erg systematische leer. Persoonlijk vind ik iets niet per definitie fout als ze er in de RKK in geloven.
als je het dan maar niet te vaag maakt beste Bumble :9

quote:

Mystiek...

Tja, op dat gebied ben ik helemaal een nitwit, het staat voor mij ongeveer gelijk aan wollig en vaag. Sorry, ik weet dat jij er veel waarde aan hecht, is niet denigrerend bedoeld en ik zal voortaan in plaats van mystiek gewoon wollig en vaag zeggen.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2004, 04:34:04 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: maart 09, 2004, 04:53:06 pm »
Je moet niet vergeten dat in de RKK Maria hoger staat dan Christus. Vandaar ook de link in de film naar de helpdende hand van Maria.. naar Jezus toe. Moet de GKV niet in meegaan.
Bedankt Pleun voor je rijke bijdrage... iedereen ziet dat er heel erg veel bijverzonnen is voor deze film/dit mystieke boek.

Wat de mystiek betreft... en "systematische leer": God heeft ons de bijbel gegeven.. als een HEEL boek. Door de bijbel leren we God kennen en kunnen we Hem dienen zoals Hij dat van ons vraagt. God geeft ons precies DAT wat we nodig hebben. Aanvullingen zijn, zoals Openb 22 ons leert, NIET goed. Ook wolligheid (leuk woord) voegt in feite niets toe aan ons geloof(sleven), maar zal het eerder van God afbrengen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: maart 09, 2004, 06:57:54 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 16:53:06 schreef Darkon:

Wat de mystiek betreft... en "systematische leer": God heeft ons de bijbel gegeven.. als een HEEL boek. Door de bijbel leren we God kennen en kunnen we Hem dienen zoals Hij dat van ons vraagt. God geeft ons precies DAT wat we nodig hebben. Aanvullingen zijn, zoals Openb 22 ons leert, NIET goed. Ook wolligheid (leuk woord) voegt in feite niets toe aan ons geloof(sleven), maar zal het eerder van God afbrengen.

maar hetzij profetieen,
zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden;
hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: maart 09, 2004, 08:29:33 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 16:11:44 schreef Harm:
[...]
 Ik denk dat onze standpunten duidelijk zijn en dat we in ieder geval niet veel dichter bij elkaar zullen komen.

Ik denk dat de mijne toch niet helder zijn,Harm.
 :|

Maar we kunnen het er in ieder geval over eens zijn,dunkt me,dat Gibson wel lef
heeft.Net als al zijn filmkarakters.Doortastend,wilskrachtig,zelfverzekerd,smooth-
yet-rude,charmish,boyish,enthousiast. :-7Een plaatje.
Cheerio.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: maart 10, 2004, 11:21:14 am »

quote:

op 09 Mar 2004 15:23:43 schreef Pleun:
Dit kreeg ik gemaild van iemand:

Ik heb een site gevonden waar de film geanalyseerd wordt. Er blijken heel veel Roomse dwalingen in te zitten, Roomse legenden, enzovoorts. Er wordt veel gebruik gemaakt van de visioenen van de Roomse mystica Anne-Catherine Emmerich.

Errors in Mel Gibson's movie: do we have an artistic license?

Zo wordt de duivel er neer gezet als een vrouw met mannenstem. Maria staat aan de voet van het kruis en houd de gestorven Jezus in haar armen, dit komt uit de Roomse Pieta; na zijn verraad zien we Judas zitten in de straten van Jeruzalem. Twee kinderen gaan naar hem toe en vragen Hem of alles goed is met hem. Hij zegt dat ze weg moeten gaan. De kinderen beginnen hem te treiteren en veranderen hun gezichten in demonische gezichten. Ze vallen hem vervolgens aan een eentje scheurt vlees van zijn lichaam met zijn tanden, vervolgens wordt Judas door hen achtervolgd en vindt zo zijn dood; als Jezus wordt gearresteerd zijn er verschillende discipelen die vechten, terwijl alleen Petrus dat deed; terwijl Jezus aan het kruis hangt klimt Maria omhoog langs het kruis en kust Jezus' voeten, waarbij bloed in en rond haar mond loopt, waarbij de likkende bewegingen maakt; als Jezus in Gethsemane zegt: "Ik ben het," valt niemand tegen de grond; Maria is de enige persoon naast Jezus die Satan kan zien, waardoor zij voorgesteld wordt als iemand met bovennatuurlijke krachten; Petrus en Johannes noemen Maria Moder, wat met een hoofdletter geschreven wordt; op weg naar het kruis valt Jezus zes keer, terwijl de Bijbel nergens zegt dat Hij valt; op weg naar het kruis zegt Jezus tegen Maria, "Zie, Ik maak alle dingen nieuw," terwijl Hij dat pas vijftig jaar later zegt; de nadruk ligt op Jezus' lichamelijk lijden, terwijl het geestelijk lijden geminimaliseerd wordt, het tot zonde gemaakt worden en het verlaten zijn door de Vader daarom; Maria rent een keer naar Jezus wanneer deze valt, waarna er een flashback komt naar Jezus' kindertijd, waar Hij valt en door zijn moeder getroost wordt: dit legt een verbinding tussen het lijden van Jezus en de hulp van Maria; Jezus wordt hier twee keer gegeseld, maar in werkelijkheid was het een keer, de soldaten blijven Hem ook slaan op weg naar het kruis; als Jezus aan het kruis genageld wordt, zetten ze het rechtop en laten het met Jezus eraan voorover vallen, dat zou Hem in werkelijkheid al gedood hebben! Vervolgens zetten ze het kruis weer rechtop en laten het de andere kant op vallen. Een gezond mens zou zijn rug erdoor gebroken hebben; Jezus confronteert Judas na Zijn gevangennemig, ook dit komt uit de visioenen van Anne-Catherine Emmerich;

De film zit vol met verdraaiingen.

Reactie van iemand op mijn forum:

Ook ik krijg de kriebels van Emmerich. Dat moet een door en door occult belaste persoonlijkheid geweest zijn. Als je bedenkt dat ze zelf de stigmata had! Het top punt van de mystieke vereenzelfiging met het lijden van Christus. En volgens de Rk-kerk een teken van grote heiligheid. Gibson heeft uit haar boek over het lijden van Jezus geput voor de film. Het is een van zijn voornaamste bronnen.

Die Emmerich is inderdaad uiterst eng. De roomskatholieke lijdensmystiek in het algemeen is uiterst eng. Deze film is een uiting van de lijdens spiritualiteit van Rk-heiligen zoals Emmerich.

Dit is een van de reden dat het waarschuwen tegen deze film mij zo aan het hart gaat. Ik wil niet dat mijn mede broeders en zusters verzeild raken in de door en door occulte lijdensmystiek van de Rk-Kerk.

Dat is een van uiterst enrnstige gevolgen van deze film. Voor het uitkomen van deze film waren er maar 3000 boeken van "THE DOLOROUS PASSION OF OUR LORD JESUS CHRIST" verkocht in al die jaren dat het al in print is. Na het uitkomen van deze film is het aantal verkochte boeken ineens naar 17.000 opgelopen. Als het zo door gaat wordt het nog een best seller.

Laten we onze fantasie en gedachten hier niet aan blootstellen!
Bron: "Watchman" -> www.plexat-forum.nl
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: maart 10, 2004, 12:31:18 pm »
En toch ga ik er heen. Ook al zitten er fouten in de film. Omdat ik er in elk geval een mening over wil hebben en er wat van denk te kunnen leren.

Maar ik kijk wel kritisch hoor, neem niet wat de film zegt zomaar over :) Dat er dingen niet kloppen in een film hoeft voor mij nog geen reden te zijn er niet heen te gaan en het wil ook niet zeggen dat je er niks van kan leren. De film van Lord of the Rings was bijvoorbeeld ook anders dan het boek... en toch geeft het iets extra's en heb ik er dingen van geleerd. Zo denk ik dat het met the Passion ook kan :)

Oh en ehm Pleun... ik weet denk ik wel van wie je die mail hebt gehad ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: maart 10, 2004, 12:46:29 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 16:53:06 schreef Darkon:
Je moet niet vergeten dat in de RKK Maria hoger staat dan Christus. Vandaar ook de link in de film naar de helpdende hand van Maria.. naar Jezus toe. Moet de GKV niet in meegaan.

Dit is echt niet waar! Maria wordt gezien als middelares tussen mens en Christus, juist omdat zij Christus zo HOOG achten.

Dat is ook niet correct inderdaad, maar het is echt niet zo dat Maria hoger staat!

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: maart 10, 2004, 03:50:04 pm »
Laat ik het dan zo formuleren.... Maria is 'belangrijker' dan Christus.. want men kan niet tot God komen.. dan door Maria.

GKV: mens -> Christus -> God
RKK: mens -> Maria -> Christus -> God

Daarom is Maria ook heilig...

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: maart 11, 2004, 06:34:12 pm »
Mag ik deze discussie van mijn kant be-eindigen met het volgende nieuwsbericht-
je?Ik heb het niet verzonnen,ik had er nog niet eens aan gedacht tot ik het onder
ogen kreeg:het bestverkopende artikel uit de merchandise van de film zijn de re-
plicaas van de nagels waarmee Jezus aan het kruis werd bevestigd.....

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: maart 11, 2004, 06:49:59 pm »
Ja hoorde ik... nou als je daar als goed christen mee rond wil lopen zie ik niet in waarom niet.

Waarom zijn kruisjes geen probleem maar een replica van een spijker wel? Dat kan je denk ik omdat kruisjes zo gewoon worden beter helpen te beseffen dat Jezus voor je gestorven is dan een kruisje :)

En kruisjes zijn zo gewoon dat niet snel iemand aan je zal vragen: Heej wat apart, je draagt een kuirsje, waarom is dat?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: maart 11, 2004, 06:57:47 pm »
Je kunt trouwens hier stukjes soundtrack beluisteren. Dat geeft waarschijnlijk wel een redelijke indruk van de sfeer van de film.
[Prediker 7:29]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: maart 11, 2004, 08:53:52 pm »
Ik ben het wel met Marnix eens... al die mensen die met kruisjes rondlopen hebben een martelwerktuig in het oor of om hun nek. Dat is nog wat bombastischer dan alleen maar een flinke spijker.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: maart 11, 2004, 10:01:57 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 18:34:12 schreef vaneccles:
Mag ik deze discussie van mijn kant be-eindigen met het volgende nieuwsbericht-
je?Ik heb het niet verzonnen,ik had er nog niet eens aan gedacht tot ik het onder
ogen kreeg:het bestverkopende artikel uit de merchandise van de film zijn de re-
plicaas van de nagels waarmee Jezus aan het kruis werd bevestigd.....

als dit het geloof is kap ik ermee.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: maart 11, 2004, 10:11:09 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 22:01:57 schreef lonneke:
als dit het geloof is kap ik ermee.

Wat bedoel je Lonneke?
Als er christenen zijn die met die nagels te koop lopen wil jij geen christen zijn om daar niet mee geassocieerd te worden?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: maart 11, 2004, 10:21:56 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 22:11:09 schreef Marloes:
[...]

Wat bedoel je Lonneke?
Als er christenen zijn die met die nagels te koop lopen wil jij geen christen zijn om daar niet mee geassocieerd te worden?

Marloes, ik moest even hier aan denken...

Er was eens een jongen met zeer weinig zelfbeheersing. Zijn vader gaf hem een zak spijkers en zei tegen hem dat elke keer als hij zijn zelfbeheersing verloor, hij een spijker in de achterkant van de schutting moest slaan.

De eerste dag sloeg de jongen 37 spijkers in de schutting. Over de volgende paar weken, toen hij zich bewust werd van zijn drift en hij leerde om zijn kwaadheid onder controle te krijgen, werd het aantal spijkers wat hij in de schutting sloeg geleidelijk aan minder.

Hij zag in dat het gemakkelijker was om zijn zelfbeheersing niet te verliezen, dan al die spijkers in de schutting te slaan.......
Uiteindelijk, kwam de dag dat de jongen zijn zelfbeheersing niet meer verloor. Hij vertelde dit aan zijn vader en zijn vader stelde voor dat de jongen nu voor elke dag dat hij zijn zelfbeheersing behield hij een spijker uit de schutting haalde. De dagen gingen voorbij en de jonge man was eindelijk zover dat hij zijn vader kon vertellen dat alle spijkers waren verdwenen. De vader nam de jongen bij de hand en ging met hem naar de schutting.

Hij zei:" Je hebt het goed gedaan, mijn zoon, maar kijk nu eens naar al die gaten in de schutting. De schutting zal nooit meer hetzelfde zijn. Als je dingen zegt in woede, dan laten ze een litteken achter het als deze gaten. Je kunt iemand met een mes steken en het mes er weer uit trekken. Het maakt niet uit hoe vaak je zegt dat het je spijt, de wond zal er blijven."

Een verbale wond is even erg als een fysieke wond. Vrienden zijn een kostbaar juweel. Ze laten je lachen en moedigen je aan om je taak te volbrengen. Ze lenen je hun oor, en ze geven woorden van lof en zullen altijd hun hart voor je openstellen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: maart 11, 2004, 10:31:39 pm »
In de Preview van deze maand lees ik trouwens dat hoofdrolspeler Jim Caviezel tijdens de opnamen van The Passion door de bliksem is getroffen. De recensent Mark van den Tempel ziet hierin trouwens een vingerwijzing van God.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: maart 11, 2004, 10:33:47 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 22:31:39 schreef Jan W:
In de Preview van deze maand lees ik trouwens dat hoofdrolspeler Jim Caviezel tijdens de opnamen van The Passion door de bliksem is getroffen. De recensent Mark van den Tempel ziet hierin trouwens een vingerwijzing van God.

Zo'n verhaal doet over een eerdere verfilming van het evangelie toch ook de ronde?
Het komt mij bekend voor in ieder geval. En niet van deze film, maar langer geleden.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: maart 11, 2004, 10:39:38 pm »

quote:

Ik snap niet dat mensen zo makkelijk denken te weten wat God bedoelt met natuurverschijnselen. Ik vind het nogal getuigen van hoogmoed eigenlijk.

Ik las vandaag jeremia 32 en daarin viel me op dat zelfs profeten soms extra bevestiging nodig hebben om te bepalen of iets het woord van de Here is (zie vs 8b).
(ik ben niet zeker van de betekenis van deze tekst, maar dat viel me wel op).
Niet dat het direct hiermee verband heeft, maar ik kwam het toch tegen vandaag.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2004, 10:49:20 pm door Zacharov »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: maart 11, 2004, 10:46:01 pm »

quote:

Een God die voor zichzelf moet opkomen? Verlaagd wel het beeld wat je hebt van God.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: maart 12, 2004, 04:23:38 pm »
Tja... ik hoorde ook dat er wonderen gebeurden tijdens de filmopnames.... En zo zal ieder zijn mening daarmee proberen te onderbouwen, de voorstanders met de wonderen, de tegenstanders met de bliksem.

Ik ga gewoon zelf kijken en zie wel hoe het is... Ik vorm liever een eigen mening dan me teveel door die van anderen te laten beinvloeden.

En Lonneke... ik snap niet wat je met dat verhaal over die spijkers bedoelt.... kun je het even toelichten, hoe je dat betrekt op het feit dat mensen met een spijker om de nek lopen?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: maart 12, 2004, 04:53:45 pm »
Ik kreeg net een mailtje van Geelhoed (ja ja ! ) dat hij een beoordeling van de film op zijn site gezet heeft, en wou het uitprinten om te lezen.
Het zijn maar liefst 11 A4 tjes.

Hij schrijft : "het is zonder meer een zeer gevaarlijke film."

http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/passion.eigenart.htm
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: maart 12, 2004, 05:54:39 pm »
Er staan zeker interresante dingen in dat stuk, maar 1 ding valt me in alle (dus niet specifiek in dat stuk) kritiek wel op en dat is dit:
We kunnen beter eerst een discussie beginnen over hoe een medium zich verhoudt tot de werkelijkheid.
Ik snap echt in de vertste verte niet hoe mensen naar een film gaan (welke film dan ook) en dat ze dan denken dat ze een beeld van de werkelijkheid krijgen.

Ik heb het dus niet over de kritiek mbt tot het occultisme in de film e.d., want dat lijkt toch wel degelijk gefundeerde kritiek, maar ik heb het over het feit dat mensen het beeld van de acteur in hun hoofd krijgen als ze bidden. Dan vraag ik me serieus af hoe je naar een dergelijke film kijkt (de beste oplossing om dat weer kwijt te raken is om je bloot te stellen aan meer dan 1 beeld).

Zo verbaasd het me ook dat mensen denken dat ze op deze manier een goed beeld krijgen van het fysieke lijden van Christus. De film is in dat opzicht veel minder gruwelijk dan het in werkelijkheid was.

Als we het nu eerst eens worden over het verschijnsel film en hoe zich dat verhoudt tot de Bijbel en haar boodschap dan scheelt dat een hoop heen en weer geschrijf in dit topic.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2004, 06:39:58 pm door Zacharov »

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: maart 12, 2004, 06:04:12 pm »
"Ik ga gewoon *zelf* kijken .."
Precies.

Je kan zeggen wat je wil,maar Geelhoed heeft wel weer z'n huiswerk gedaan.
Lees het 'ns rustig door,Marnix,ook al maakt het geen ene malle moer uit...je gaat
toch wel heen,niet?Veel kijkplezier.

Sorry voor het barse toontje,maarhet lijkt erop dat de woorden *tegen* de film als
waterdruppels van je afglijden.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2004, 06:11:03 pm door vaneccles »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: maart 12, 2004, 06:28:35 pm »

quote:

op 12 Mar 2004 16:23:38 schreef Marnix:

En Lonneke... ik snap niet wat je met dat verhaal over die spijkers bedoelt.... kun je het even toelichten, hoe je dat betrekt op het feit dat mensen met een spijker om de nek lopen?
Zoals Christus voor ons heeft geleden, door o.a aan het kruis te zijn gespijkerd, zo lijden in dit leven ook mensen, zij worden met Christus aan het kruis gespijkerd. Elke spijker die je innerlijk doorboort, laat een wond achter. Een spijker is gewoon niet leuk. Nu heeft Christus de kruisdood gestorven maar als hij in deze tijd was gestorven was dat misschien door een electrische stoel gebeurd ofzo. Of voor een peloton van machinegeweren. Dan ga je toch ook geen kogels dragen? Vind ik wel raar hoor.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: maart 12, 2004, 11:06:03 pm »
Ik weet niet of 't in deze discussie al eerder genoemd is, maar de eerste uitgave van de Deputaten Toerusting Evangeliserende Gemeente van de serie Lightpapers (geschreven door Reinier Sonneveld) kun je hier lezen; dit gaat over evangeliseren met deze film.

Inhoudsopgave:
1. Introductie: Evangeliseren met The Passion of the Christ?
2. Hoe speelfilms werken
3. Hoe het christelijk geloof werkt in speelfilms
4. Hoe je The Passion kunt toepassen voor evangelisatie
5. Hoe het werkt met andere speelfilms
6. Waar kan ik meer informatie vinden?
7. Bijlage, voor tijdens besprekingen

/ edit
Er worden in hoofdstuk 5 onder het kopje 'Andere bruikbare films' nog enkele films aangeraden, bijv. The Green Mile (Amerikaanse rating: R). Die hebben wij pas bekeken; er wordt vrij veel in gevloekt. Het lijkt mij niet verstandig de films die daar genoemd worden met bijv. een groep jongeren te bekijken zonder dat je als begeleider eerst zelf de film gezien en goedgekeurd hebt.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2004, 11:16:36 pm door Marloes »

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: maart 13, 2004, 12:41:11 am »
Waarom niet???

In deze film laat men de laatse uren van jezus zien. Net zoals het in de bijbel staat.
Ik snap niet waarom mensen zich er over opwinden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: maart 13, 2004, 10:22:27 am »

quote:

op 13 Mar 2004 00:41:11 schreef bart1984:
Waarom niet???

In deze film laat men de laatste uren van jezus zien. Net zoals het in de bijbel staat.
Ik snap niet waarom mensen zich er over opwinden.
Misschien is het probleem dat het niet is net zoals het in de Bijbel staat......
Maar ieder moet zelf beslissen of hij wil gaan kijken... Het is echter nooit verkeerd kritische geluiden van te voren te horen. Zo ben je misschien wat minder zo dat je alles zo overweldigend vindt dat je niet meer objectief kan zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: maart 13, 2004, 10:41:29 am »
Ik ben er zelf wel een beetje huiverig voor dat je inderdaad als je de film gezien hebt, je bij het bidden steeds de beelden van de filmsterren voor ogen krijgt.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: maart 13, 2004, 12:40:30 pm »
Hm ik heb wel eerder een Jezus-film gezien en heb niet telkens dat beeld nu voor me.

quote:

Ik ga gewoon *zelf* kijken .."
Precies.

Je kan zeggen wat je wil,maar Geelhoed heeft wel weer z'n huiswerk gedaan.
Lees het 'ns rustig door,Marnix,ook al maakt het geen ene malle moer uit...je gaat
toch wel heen,niet?Veel kijkplezier.

Sorry voor het barse toontje,maarhet lijkt erop dat de woorden *tegen* de film als
waterdruppels van je afglijden.

Ehm... al die mensen die positieve oof negatieve reakties geven hebben de film zelf gezien en baseren hun reaktie daarop. Het is helemaal niet zo dat ik alle kritiek simpel afwimpel. Maar ik ga ondanks alle kritiek er inderdaad zelf heen. Dat wil nog niet zeggen dat ik de film daarmee bij voorbaat goed keur. Maar als de film inderdaad verkeerde dingen bevat kan ik dat zelf ook zien hoor. Ik ga echt wel kritisch naar de film kijken, sterker nog, door de kritiek hier zal ik daar meer op letten dan ik anders zou hebben gedaan.

Geen reden dus om wat bars te reageren. Maar ik wil graag ook een eigen mening kunnen vormen hierover, daarom wil ik de film zelf zien om dan zelf ook te kunnen oordelen over de film.

quote:

Zoals Christus voor ons heeft geleden, door o.a aan het kruis te zijn gespijkerd, zo lijden in dit leven ook mensen, zij worden met Christus aan het kruis gespijkerd. Elke spijker die je innerlijk doorboort, laat een wond achter. Een spijker is gewoon niet leuk. Nu heeft Christus de kruisdood gestorven maar als hij in deze tijd was gestorven was dat misschien door een electrische stoel gebeurd ofzo. Of voor een peloton van machinegeweren. Dan ga je toch ook geen kogels dragen? Vind ik wel raar hoor

Die spijker staat symbool voor je zonden en voor Jezus die die zonden droeg. Ik kan me voorstellen dat je hier een probleem mee hebt... Maar dan zou je nog meer problemen moeten hebben met mensen die een kruisje om hun nek hebben hangen. Het kruis is immers een martelwerktuig... waarin iemand met een groot aantal spijkers aan werd bevestigd.

Ik vind trouwens dat je die spijker niet met een kogel kan vergelijken. Bij een kruisdood zijn de spijkers toch niet dodelijk?
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2004, 12:47:31 pm door Marnix »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: maart 13, 2004, 01:25:40 pm »
Hmmm... is het niet gewoon een kwestie van ´doorheen prikken´?

Bij de animatiefilm 'The prince of Egypt' zaten ook een hoop dingen die niet klopten, maar toch vond ik het een behoorlijk indrukwekkende film. Vooral de scene waarin Mozes bij de brandende braamstruik God ontmoet...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: maart 13, 2004, 05:59:31 pm »

quote:

op 12 Mar 2004 16:53:45 schreef Mientje:
Hij schrijft : "het is zonder meer een zeer gevaarlijke film."
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/passion.eigenart.htm

Het is weer zo, hoor. Geelhoed ziet werkelijk achter iedere boom een boze geest.
Wat zal die man een moeilijk leven hebben!  :|

citaatje:

De moeder-kind relatie tussen Jezus en Maria wordt naar voren gehaald.

Terwijl de Here Jezus daar juist afstand van neemt. Hij spreekt zijn moeder aan als "vrouw". Juist in zijn optreden als verlosser, Messias, stelt Hij zich afstandelijk op.

"Vrouw zie uw zoon"  (Johannes 19:26)

Zo sprak de Here Jezus zijn moeder toe vanaf het kruis. Hij regelde dat zijn discipel Johannes de praktische zorg voor zijn moeder zou overnemen. Hij noemt haar uitdrukkelijk geen moeder, maar vrouw.

Dat eeuwige gezeur over Maria hangt me echt mijlenver de keel uit. Katholiek wordt echt ZO vaak op één lijn gezet met "occult"! Katholieke invloeden zijn bijna per definitie diabolische invloeden volgens sommigen.

Door het woord "Maria" alleen al lijken heel veel christenen in een paniekstuip te schieten. Paulus-verering (om eens iets te noemen) is een gevaar dat ons imho veel meer bedreigd dan Maria-verering.

Daarbij komt nog dat dit voorbeeld volgens mij niet klopt: Jezus noemt Maria hier inderdaad "vrouw" maar door te zeggen "zie uw zoon" benadrukt Hij toch juist OOK de moeder-kind band tussen hen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: maart 13, 2004, 06:24:50 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 17:59:31 schreef Bumblebee:

Daarbij komt nog dat dit voorbeeld volgens mij niet klopt: Jezus noemt Maria hier inderdaad "vrouw" maar door te zeggen "zie uw zoon" benadrukt Hij toch juist OOK de moeder-kind band tussen hen?

Hij bedoelt dat ze Johannes nu als haar zoon moet zien; hij moet verder voor haar zorgen (Het was de discipel die door Jezus geliefd werd...)
Jezus geeft hier duidelijk aan dat die band moeder/zoon voor Hem en haar nu niet meer geldt...... Hij is haar Verlosser; het gaat er niet om dat Hij ook haar letterlijke zoon is......

Hoe vind jij dan zijn bespreking......als je even ojectief kan zijn?
Ik lees zo'n recensie gewoon zoals hij tot me komt en doe er m'n voordeel mee....

Zou het kunnen zijn dat jij een beetje te simpel denkt over de echte Mariaverering?
Daar weet je dan misschien te weinig van om goed te kunnen beoordelen....
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2004, 06:31:51 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan