Auteur Topic: The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*  (gelezen 85902 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*
« Reactie #50 Gepost op: februari 29, 2004, 11:11:40 pm »
De enige reden die ik kan verzinnen om deze film te gaan bekijken is Maria Magdalena, maar verder... Ik hou er gewoon niet van als Jezus wordt uitgebeeld. Niet omdat ik vind dat het niet kan, ik kan er gewoon niet tegen.

Overigens schijnt Lisa Gerrard (Dead can Dance) aan de soundtrack te hebben meegewerkt. Das dan weer positief.

http://images.amazon.com/images/P/B0001ENY6M.01.LZZZZZZZ.jpg
« Laatst bewerkt op: februari 29, 2004, 11:16:21 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 01, 2004, 08:02:20 pm »
Dat gevoel ken ik,Pleun.
Persoonlijk maak ik me nogal druk over het gat tussen (haast zakelijk) schrift-
woord en de fantasie die nodig moet zijn geweest voor het script van een film..
Daarnaast kan je wel een bepaalde pretentie of zelfs een doelstelling met een
film hebben - moet je wel eerst fatsoenlijk de box-office halen - je hebt geen di-recte invloed op,of zelfs maar deugdelijke feed-back van de kijkers,dwz. *alle*
kijkers,'t is een massa-gebeuren,als gebedsdiensten in sportarena's.
Het is de droom van een rechtgeaarde katholiek.

Het zal onvermijdelijk ophef veroorzaken,het begint nu al met de kul dat het "te
anti-semitisch" is (wat voor uitdrukking is dat nu?Spitstaal,me dunkt).
Als men op die gronden de film veroordeeld krijgt,op wat voor manier,juridisch of
opinieel,dan ook,de volgende dag zal er iemand opstaan om de bijbel veroordeeld
te krijgen!
Zie je het voor je (in de Spits,pagina 7,linksonder):"Bijbelschrijvers plaatsen rec-
tificatie"... :|

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 01, 2004, 08:27:48 pm »
Wat ik het erge vind aan dit soort films is altijd dat het uiterlijke lijden van Christus wordt benadrukt. Een dominee in onze kerk vergeleek het kijken hierna met de nieuwsgierigheid van mensen bij de martelingen en doodstraffen op het marktplein in de middeleeuwen. Want nooit kan uitgedrukt worden, en dus niet zichtbaar is, is het echte lijden van Christus. De totale verlatenheid van zijn Vader. Dat was zo erg dat zijn angszweet werd als bloed. Wat dat geweest is kunnen we ons niet voorstellen en ook niet zichtbaar maken. Door dit soort films wordt de Christus een zielig figuur die een geweldadige dood is gestorven. De kruisigigng en de martelingen zijn alleen maar tekenen van de vloek die op hem was. Daarom gaat door dit soort films de essentie van zijn dood verloren, namelijk dat hij gestorven is om iets te betalen wat wij nooit hadden kunnen betalen. Dit heeft ook niets met evangelisatie of iets dergelijks te maken, dit is pure sensatie zucht.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 01, 2004, 09:37:45 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 20:27:48 schreef Merwekade:
 De kruisigigng en de martelingen zijn alleen maar tekenen van de vloek die op hem was. Daarom gaat door dit soort films de essentie van zijn dood verloren, namelijk dat hij gestorven is om iets te betalen wat wij nooit hadden kunnen betalen. Dit heeft ook niets met evangelisatie of iets dergelijks te maken, dit is pure sensatie zucht.

Heel gemakkelijk, zulke kritiek. Zelf denk ik altijd visueel, als kind was ik dan ook veel meer geëmotioneerd dan mijn klasgenootjes bij het aanhoren van verhalen over de kruisiging. Puur omdat ik er in mijn gedachten een film van maakte zoals Mel Gibson dat blijkbaar ook deed. Hij maakt dit nu voor allen die er, zoals uw predikant, abstract mee om kunnen gaan, iets van wat je keihard raakt. Zijn geestelijk lijden was nog groter dan Zijn lichamelijk lijden, maar mijn ervaring is dat veruit de meeste christenen niet eens half beseffen hoe zwaar dat lichamelijk lijden was. 'Onder de indruk zijn', 'er stil van zijn',  als de heer Gibson dit bereikt met deze 'sensationele' film heeft hij heel wat meer voor elkaar gekregen dan menig predikant.

Bij Mel Gibson denk ik overigens aan een man die zijn benen harst omdat hij weet 'what women want'.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 01, 2004, 09:46:33 pm »
Ik begrijp niet dat mensen naar zo'n walgelijke film willen kijken. Wanneer je eigen vader of moeder of kind zo gemarteld wordt ga je toch ook niet staan kijken :? Ik begrijp er echt niets van.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 01, 2004, 09:47:52 pm »
Wel als je zelf martelt... (Mel Gibson zegt dus dat hij zélf de nagels in Jezus sloeg.)

/ edit
Ik neem aan dat je niet het harsen bedoelde. ;)
[Prediker 7:29]

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 01, 2004, 10:42:21 pm »
wat een vooroordelen zeg
ik heb nog geen mening over deze film want ik heb hem nog niet gezien
als ik hen gezien heb dan zeg ik wat ik er van vind
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 02, 2004, 11:45:22 am »
Dit staat in het Nederlands Dagblad van dinsdag 2 maart; het hoofdartikel

-----

The Passion

Commentaar door P.A. Bergwerff

Zelden heeft een speelfilm zoveel opschudding veroorzaakt als Mel Gibsons Het Lijden van de Christus, die vorige week in de Verenigde Staten in première ging. Aanvankelijk concentreerde alle aandacht zich op het vermeende antisemitische karakter van de film. Door de Joodse tijdgenoten van de Here Jezus te portretteren als verantwoordelijk voor zijn dood, zou de film voeding geven aan anti-joodse sentimenten.

Het is een oeroud verwijt dat al talloze malen vanuit christelijke kring ontzenuwd is. Met de woorden van de 16e-eeuwse dichter Revius: ,,T'en sijn de Joden niet, Heer Jesu, die u cruysten...''. Maar bovendien weerspreekt de film zelf het categorische beeld over 'de' bloedschuld van 'de' joden. In het verhaal treden ook joden op die Jezus zeer welwillend behandelen. Het verwijt van antisemitisme wordt inmiddels dan ook niet meer gehoord. Maar The Passion is er niet minder controversieel door geworden.

Zo zijn er christenen die menen dat de film in strijd is met het tweede gebod, dat het afbeelden van God verbiedt. Het is echter de vraag of dat bezwaar kan standhouden. Inderdaad verafschuwt de Schrift elke poging om de heilige God in (denk)beelden te vangen. Dat kan alleen met afgoden, die kun je letterlijk beetpakken.

Maar het heeft God wel behaagd om in Jezus Christus in mensengestalte naar deze aarde te komen om mensen te redden van een zekere ondergang. De mens Jezus Christus, hoezeer tegelijk God, was één van ons. Hij was om zo te zeggen te fotograferen. Dan valt niet goed in te zien waarom Hij in zijn menszijn niet afgebeeld zou mogen worden, hoezeer zo'n afbeelding giswerk blijft, juist omdat er geen afbeeldingen van Jezus zijn overgeleverd.

Gibsons film kenmerkt zich door extreem gewelddadige onderdelen. De regisseur wil daardoor de ernst van het lijden van Christus op de bioscoopbezoekers overbrengen. Door gedetailleerd te laten zien hoe gruwelijk de kruisweg van de Here Jezus is geweest, beoogt hij mensen onder de indruk te brengen en te overtuigen van de ontbaatzuchtige mensenliefde (Titus 3:4) van de Heiland. Dat dit 'effect' zeker niet denkbeeldig is, is afgelopen week in verschillende Amerikaanse bioscopen gebleken. In een hypervisueel ingestelde cultuur als de onze kan de film zo een opstap betekenen om in gesprek te komen over de werkelijke betekenis en diepte van Christus' kruislijden.

Want zonder dat kan The Passion niet. De film komt niet verder dan aandacht te vragen voor het menselijk lijden van Christus, dat - hoe zwaar ook - niet uniek was. Er zijn mensen 'erger' aan hun einde gekomen. Het diepste lijden van de Heiland was dat Hij in de grootst denkbare Godverlatenheid de last van de zonde van niet één, niet twee, niet tien, maar van miljarden zondaars op zich genomen en gedragen heeft.

Daar kan een mens (zich) letterlijk geen voorstelling van maken.

-----

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 02, 2004, 12:59:34 pm »
Wat ik ergens las over het beelden maken van God: Het zou anders zijn geworden nu Hij als mens tot ons is gekomen. Kan ik me op zich ook wel beetje bij aansluiten. Men maakt een beeltenis van de mens Jezus. Hij zag er uit als ieder ander mens. Denk persoonlijk niet dat God zoiets bedoelde toen Hij zei dat we geen beelden van Hem mochten maken..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 02, 2004, 03:34:52 pm »
Precies. Als er in die tijd fotocamera's bestaan hadden had je gewoon een foto van Jezus kunnen maken. :)

quote:

Wat ik het erge vind aan dit soort films is altijd dat het uiterlijke lijden van Christus wordt benadrukt. Een dominee in onze kerk vergeleek het kijken hierna met de nieuwsgierigheid van mensen bij de martelingen en doodstraffen op het marktplein in de middeleeuwen. Want nooit kan uitgedrukt worden, en dus niet zichtbaar is, is het echte lijden van Christus. De totale verlatenheid van zijn Vader. Dat was zo erg dat zijn angszweet werd als bloed. Wat dat geweest is kunnen we ons niet voorstellen en ook niet zichtbaar maken. Door dit soort films wordt de Christus een zielig figuur die een geweldadige dood is gestorven. De kruisigigng en de martelingen zijn alleen maar tekenen van de vloek die op hem was. Daarom gaat door dit soort films de essentie van zijn dood verloren, namelijk dat hij gestorven is om iets te betalen wat wij nooit hadden kunnen betalen. Dit heeft ook niets met evangelisatie of iets dergelijks te maken, dit is pure sensatie zucht.

Kun je dat innerlijke lijden dan wel beseffen als je het lijdensverhaal in de bijbel leest?

Om nog even terug te komen op die beelden: Ik zat me laatst te bedenken: Bij Lord of the Rings had ik bepaalde beelden van de karakters en van locaties... maar door de film zijn die beelden veranderd.... moet ik daarom bang zijn dat mijn beeld van Jezus door The Passion ook wordt verandererd? Misschien ziet Jezus er in de film wel heel anders uit dan ik dacht... maar ja... klopt het beeld dat ik nu van Zijn uiterlijk heb dan wel? :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 02, 2004, 03:43:32 pm »
In het commentaar in het ND staat het mooi geschreven.

edit: kan de topictitel ook aangepast worden? er ontbreekt een woordje

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 02, 2004, 04:26:52 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 15:34:52 schreef Marnix:
Precies. Als er in die tijd fotocamera's bestaan hadden had je gewoon een foto van Jezus kunnen maken.
Het gaat er m.i. niet om dat je geen plaatjes (of foto's) zou mogen maken van de Here Jezus, maar je kunt en mág zijn lijden en sterven niet naspelen. Daar is het evangelie van het verlossende werk van onze Here te HEILIG voor!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 02, 2004, 05:13:40 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 16:26:52 schreef Jakolien:
[...]

Het gaat er m.i. niet om dat je geen plaatjes (of foto's) zou mogen maken van de Here Jezus, maar je kunt en mág zijn lijden en sterven niet naspelen. Daar is het evangelie van het verlossende werk van onze Here te HEILIG voor!
Er is goed in te komen dat je dat vindt en dat is ook jouw goed recht, maar het is geen Bijbels gebod cq verbod in mijn ogen...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 02, 2004, 05:35:06 pm »
je moet ook oppassen dat je de verbinding met de werkelijkheid verliest door zaken als té heilig te gaan classificeren. Dan is het gevaar groot dat het een categorie wordt waar je vrijblijvend over kunt praten of in geloven, maar die nog weinig te maken heeft met wat er concreet in jouw leven en in de wereld om je heen gebeurt.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 02, 2004, 07:43:36 pm »
niemand in deze topic heeft geschreven over de reacties bij Joden: angst en verontwaardiging. iedereen schrijft hier over geboden en niemand over geschiedenis.
We mogen in ons denken nooit de geschiedenis weglaten.
Juist omdat de film tegen Pasen wordt uitgebracht.
Op die momenten braken altijd de pogroms uit.
Na de kerkdiensten op goede vrijdag gingen de christenen (!) woedend de kerk uit richting Joodse wijk.
Zeer vele Joden, zeer vele, die niets met de kruiusiging te maken hadden zijn daarom gemarteld en gedood.

Gibsons vader een anti-semiet.
Z'n morele gedrag tov vrouwen.
Z'n tekening van een sympathieke Pilatus.
Pilatus die ZELFS door Rome is teruggefloten  wegens al te gruwelijke wreedheden.
Pilatus die het recht verkrachtte.
Pilatus die zijn handen in onschuld wast.
Die Jezus laat geselen en tegelijk geen schuld in hem vindt.
Die bang voor z'n hachje de vijanden van Jezus hun zin gaf.

Het Simon Wiesenthalcentrum, dat heeft geprotesteerd, gezien de histoirisch bekende gevolgen, heeft ontelbaar veel christelijk-antisemitische brieven, e-mails, telefoontjes e.d. gekregen.... Ga eens naar hun website.
Bv: ja, jullie willen natuurlijk weer niet dat in de openbaarheid wordt gebracht wat jullie met Jezus hebben gedaan.
Om die reden alleen al zou ik graag de film boycotten.
Maar hoe moet dat?
gideon

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 02, 2004, 07:47:22 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 16:26:52 schreef Jakolien:
[...]

Amen.
Zou je in dit verband kunnen spreken van hedendaags rooms vermaak a la de
processies en passiespelen?Me dunkt.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2004, 07:55:24 pm door vaneccles »

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 02, 2004, 07:49:42 pm »
Oh,Gideon:wegblijven,lijkt me.
Je weet al meer dan genoeg..

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: maart 02, 2004, 07:53:18 pm »
Tussen ():de film heeft,"volgens Gibson's productiemaatschappij",al ruim honderd
(100) miljoen pegels opgeleverd.In vijf dagen tijd.

En nu pas realiseer ik me dat ik hier al te veel tijd aan verspild heb.. :o
ciao.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: maart 02, 2004, 09:57:37 pm »
Wat mij betreft is de kracht van een dergelijke film dat het concreet maakt wat er met Jezus gedaan werd. Als je je niet zoveel kunt voorstellen bij een kruisiging en niet onder de indruk bent van de zwaarte van de martelingen die Jezus vrijwillig onderging, dan is dit een remedie.

De vraag is of Jezus' lijden wel kan worden uitgebeeld. Antwoord: nee, natuurlijk niet, want Hij droeg Gods toorn op de universele ontrouw van de mens aan lichaam en ziel. Dat gaat uit boven ons uitbeeldings- en inlevingsvermogen.

De bijbel beschrijft Jezus' lijden summier, feitelijk en plastisch. Neem nu dit fragment uit Markus' evangelie:

Pilatus oordeelde het geraden de schare haar zin te geven en hij liet hun daarom Barabbas los en gaf Jezus, na Hem gegeseld te hebben, over om gekruisigd te worden.
De soldaten nu leidden Hem weg tot binnen het hof, dat is het gerechtsgebouw, en riepen de gehele afdeling bijeen.  
En zij trokken Hem een purperen kleed aan en zetten Hem een kroon op, die zij van doornen gevlochten hadden.  
En zij begonnen Hem te begroeten: Wees gegroet, Gij Koning der Joden!  
En zij sloegen Hem met een riet op het hoofd en bespuwden Hem en zij vielen op de knieën en bewezen Hem hulde.  
En toen zij Hem bespot hadden, trokken zij Hem het purperen kleed uit en deden Hem zijn klederen aan. En zij leidden Hem weg om Hem te kruisigen.
En zij presten een voorbijganger om zijn kruis te dragen, een zekere Simon van Cyrene, die van het land kwam, de vader van Alexander en Rufus.  
En zij brachten Hem op de plaats Golgota, hetgeen betekent Schedelplaats.  
En zij gaven Hem wijn, met mirre gemengd, doch Hij nam die niet.  
En zij kruisigden Hem en verdeelden zijn klederen door het lot te werpen, wat ieder ervan krijgen zou.
Het was het derde uur, toen zij Hem kruisigden.

Markus zegt niet: het was onbeschrijflijk. Hij windt er geen doekjes om. Hij vertelt wat er gebeurde in zijn bekende "en toen en toen" stijl. De Joden deden maar en Jezus was de speelbal. Zie je het voor je? De evangelieschrijver geeft genoeg details: hij zegt niet dat iedereen hem bespotte maar hij beschrijft de manier waarop, tot op het detail van het vlechten van een kroon.

De evangelieschrijvers leggen (alle vier!) nadruk op het weergeven van wat er gebeurde. Lichamelijke, psychologische marteling. Ze doen het summier, maar zetten het plaatje heel duidelijk neer. Ik waardeer het dat Gibson dat ook geprobeerd heeft.

Maar Jezus' lijden was toch meer? Ja natuurlijk. Let er eens op hoe de Bijbel dat laat zien:
 * Jezus' onwaarschijnlijke lijdzaamheid bij onterechte executie
 * zijn eigen woorden die wat er gebeurde in een ander daglicht zetten
 * het verwijzen naar oudtestamentische beloften die vervuld werden
 * theologisch commentaar van de evangelieschrijvers zelf
 * het beschrijven van de opstanding als feit

Het grappige is dat de film ook bijna al deze dingen doet. Inderdaad, het theologisch commentaar blijft achterwege. (Overigens wordt dit opgevangen door de publicaties die onder de vlag van de film worden uitgegeven: evangelisatiecursussen n.a.v.  the movie enzovoort.) Gibson heeft geprobeerd visueel te maken wat er "achter de schermen"  gebeurde; daarom zie je Satan ook gepersonificeerd op een aantal momenten. Hij filmt een paar seconden "opstanding", zij het heel ingetogen. Filmtechnisch niet geniaal, maar essentieel voor de christelijke boodschap.

We hebben dus te maken met een vertelling met een sterk visuele component. Daarin krijgen de woorden van Jezus zelf een prominente plaats. Door flashbacks en dergelijke vraagt de film aandacht voor een dieper aspect aan het gebeurde. Het wat daarvan kan moeilijk worden uitgebeeld -- maar moet dat? Ik denk niet dat deze film zonder meer gekwalificeerd kan worden als "stomme beelden" (HC v&a 98). Mits voorzichtig gebruikt kan hij functioneren binnen de "levende verkondiging" van het Woord.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: maart 02, 2004, 11:19:57 pm »
ook ik verdwijn hier
gideon

Jan Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: maart 03, 2004, 11:32:43 am »
Ik heb gehoord dat er nu een lobby is van niet-christenen, die de film niet willen laten uitzenden in Nederland, vanwege de grote (in hun ogen negatieve) impact die de film zou hebben. Dat zegt mijns inziens voldoende en ik vind dan ook dat wij wel eens wat meer zouden mogen doen tegen al die films die God echt lasteren.

Daarnaast ben ik erg blij dat er rond Pasen een film op de markt komt die mij weer eens confronteerd met Jezus' liefde voor mij. Dat is goed. Alle commotie om de film doe ik voornamelijk af als werk van de duivel om de film in een kwaad daglicht te stellen.

Over de joden: Uiteraard waren het de joden die Jezus kruisigden, maar Paulus beschrijft in zijn Romeinenbrief ook heel mooi het effect daarvan. Laten we de joden in dat opzicht ook maar eens dankbaar zijn...

Over afbeeldingen van heilige zaken: Jezus als mens wordt verfilmd, een God is immers niet te kruisigen. De gebeurtenissen rond zijn lijden zijn heilig te noemen, maar kruisiging was toen echt geen uitzondering. Waarom wordt er rondom de verfilming van de Laatste Bazuin minder ophef gemaakt? De film lijkt goede zaken los te maken in Amerika, en ik denk zometeen ook hier. Dankbaarheid, dat God de gaven van Zijn kinderen gebruikt om mensen te raken.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: maart 03, 2004, 12:00:30 pm »
Wellicht offtopic in het Wet-topic, sorry Marloes

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
op 02 Mar 2004 16:31:14 schreef gideon:
maar als je weet wat die film uitricht, wat de gevolgen zijn voor de Joden, voor de zoveelste keer, dan moet je zo'n film niet willen maken, niet uitbrengen
en zeker niet als je ernstig bent gewaarschuwd.
--------------------------------------------------------------------------------

Als we het even andersom stellen: mag je dan ook geen films over de Tweede Wereldoorlog meer maken, omdat dat haat tegen Duitsers teweeg kan brengen?

Net als de Joden van nu en de meeste Joden van toen er geen bal mee te maken hebben dat er 2000 jaar geleden een paar Farizeeërs de Romeinen onder druk zetten om Jezus te vermoorden (want laten we eerlijk wezen: Pilatus was daar de baas, hij had ook kunnen zeggen, bekijk het maar) hebben Duitsers van nu en de meeste Duitsers van toen er geen bal mee te maken wat Hitler wilde en uitrichtte.

Toch is, wat er met de Joden (en de zigeuners en een heleboel anderen) gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog van belang, net zoals het van een nog véél groter belang is wat er met Jezus gebeurde. Daarom is het goed om het te laten zien.

Jodenhaat die daaruit voortkomt is ontzettend fout maar in mijn ogen niet de schuld van de film of de filmmakers, maar van de mensen die het kijken en het verkeerd interpreteren. Het verkeerd lezen van de Bijbel zou dan ook al Jodenhaat kunnen uitwerken, en heeft dat ook gedaan (zie Vaticaan in WOII) wil je dat ook verbieden?
Bombus terrestris Reginae

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: maart 03, 2004, 12:06:05 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 21:57:37 schreef Qohelet:
Wat mij betreft is de kracht van een dergelijke film dat het concreet maakt wat er met Jezus gedaan werd. Als je je niet zoveel kunt voorstellen bij een kruisiging en niet onder de indruk bent van de zwaarte van de martelingen die Jezus vrijwillig onderging, dan is dit een remedie.

Het grappige is dat de film ook bijna al deze dingen doet. Inderdaad, het theologisch commentaar blijft achterwege. (Overigens wordt dit opgevangen door de publicaties die onder de vlag van de film worden uitgegeven: evangelisatiecursussen n.a.v.  the movie enzovoort.) Gibson heeft geprobeerd visueel te maken wat er "achter de schermen"  gebeurde; daarom zie je Satan ook gepersonificeerd op een aantal momenten. Hij filmt een paar seconden "opstanding", zij het heel ingetogen. Filmtechnisch niet geniaal, maar essentieel voor de christelijke boodschap.

We hebben dus te maken met een vertelling met een sterk visuele component. Daarin krijgen de woorden van Jezus zelf een prominente plaats. Door flashbacks en dergelijke vraagt de film aandacht voor een dieper aspect aan het gebeurde. Het wat daarvan kan moeilijk worden uitgebeeld -- maar moet dat? Ik denk niet dat deze film zonder meer gekwalificeerd kan worden als "stomme beelden" (HC v&a 98). Mits voorzichtig gebruikt kan hij functioneren binnen de "levende verkondiging" van het Woord.

Ik kan er niets anders uit halen dan dat sommige mensen niet genoeg hebben aan wat in de bijbel staat omschreven, dat het hen ontbreekt aan voorstellingsvermogen. Er moeten eerst in mijn ogen spectaculaire beelden aan te pas komen voordat ze ook maar engzins de ernst van de kruisiging inzien. Heb je aan het woord van God niet genoeg om de liefde tot Christus te ervaren? In mijn ogen is je liefde dan heel summier.
Overigens, in sommige zuid-amerikaanse landen spelen ze de kruisiging écht na. Martelaren offeren zich op om aan het kruis genageld te worden. Als je dan toch zo graag wil zien hoe dat ertoe gaat, ga daar dan kijken, dan is het pas écht real-life.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: maart 03, 2004, 12:12:40 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 12:00:30 schreef Bumblebee:

Toch is, wat er met de Joden (en de zigeuners en een heleboel anderen) gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog van belang, net zoals het van een nog véél groter belang is wat er met Jezus gebeurde. Daarom is het goed om het te laten zien.

Ik heb ooit eens op tv gezien dat er een opslagloods bestaat die vol ligt met afgeschoren haren van de slachtoffers. Men heeft overwogen om dit in een musea onder te brengen maar voor respect van de slachtoffers/nabestaanden heeft men hiervan afgezien. Waarom niet gewoon reallife? Als je mensen toch wil schockeren doe het dan goed. De meeste slachtoffers kijken helemaal niet naar die holocaustfilms. Het is namelijk te afschuwelijk voor hen om opnieuw te moeten zien...

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: maart 03, 2004, 12:22:19 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 12:06:05 schreef lonneke:
[...]
Overigens, in sommige zuid-amerikaanse landen spelen ze de kruisiging écht na. Martelaren offeren zich op om aan het kruis genageld te worden. Als je dan toch zo graag wil zien hoe dat ertoe gaat, ga daar dan kijken, dan is het pas écht real-life.
Dit is toch niet tot de dood erop volgt neem ik aan? En waarvoor zijn zij dan martelaren?
Godisnowhere (read it again)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: maart 03, 2004, 12:48:59 pm »
http://www.tiscali.nl/images/5/3/kruisiging.jpg

Goede Vrijdag stond op de Filipijnen in het teken van de traditionele kruisingsrituelen. In het dorp Cutud, 75 kilometer van de hoofdstad Manilla, hebben zeventien mensen zich aan het kruis laten nagelen. Zij hopen daarmee van hun zonden te worden verlost.

Toeristen

Dat gebeurde met zes centimeter lange spijkers die door de handpalmen werden geslagen. Daarna zetten de aanwezigen de kruisen overeind. De activiteiten werden voorafgegaan door zelfkastijdingsrituelen. Vijftig mensen sloegen zichzelf met bamboestokken en zwepen met glassplinters.

Waarschuwing van de beheerders:
Wegens het mogelijk schokkende karakter van de foto heb ik er een url van gemaakt

linnas79

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: maart 03, 2004, 01:30:13 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 12:48:59 schreef lonneke:
http://www.tiscali.nl/images/5/3/kruisiging.jpg

Goede Vrijdag stond op de Filipijnen in het teken van de traditionele kruisingsrituelen. In het dorp Cutud, 75 kilometer van de hoofdstad Manilla, hebben zeventien mensen zich aan het kruis laten nagelen. Zij hopen daarmee van hun zonden te worden verlost.
Hoe KOMEN ze d'r op??!! Ik zag gisteren op het nieuws ook beelden van zichzelf kastijdende Islamieten (Soenieten of Sjieieten, weet niet meer) maar ik kan een huivering van afschuw niet onderdrukken. Kan me ook niet voorstellen dat je op die manier van je zonden wordt verlost...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: maart 03, 2004, 02:08:45 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 13:30:13 schreef linnas79:
[...]
Hoe KOMEN ze d'r op??!! Ik zag gisteren op het nieuws ook beelden van zichzelf kastijdende Islamieten (Soenieten of Sjieieten, weet niet meer) maar ik kan een huivering van afschuw niet onderdrukken. Kan me ook niet voorstellen dat je op die manier van je zonden wordt verlost...
Voordeel van dit soort reallife beelden is dat je je voorstellingsvermogen kunt bijwerken. En aangezien ik real life beelden over martelingen, moord, doodslag, hongersnood etc afschuwelijk vind, kijk ik niet naar films die maar een fractie weergeven van wat in de werkelijkheid (is) gebeurd.

linnas79

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: maart 03, 2004, 02:34:34 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 14:08:45 schreef lonneke:
[...]

Voordeel van dit soort reallife beelden is dat je je voorstellingsvermogen kunt bijwerken. En aangezien ik real life beelden over martelingen, moord, doodslag, hongersnood etc afschuwelijk vind, kijk ik niet naar films die maar een fractie weergeven van wat in de werkelijkheid (is) gebeurd.

Dan blijven er dus niet veel films over... Ja, Danielle Steel films...  :r
Maar goed, wat vind jij dan van The Passion? Wel zien of niet?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: maart 03, 2004, 03:12:50 pm »

quote:

Modbreak:
Wegens het mogelijk schokkende karakter van de foto heb ik er een url van gemaakt

Kan ik begrijpen.

quote:

op 03 Mar 2004 14:34:34 schreef linnas79:

Dan blijven er dus niet veel films over... Ja, Danielle Steel films...  :r
Maar goed, wat vind jij dan van The Passion? Wel zien of niet?

Gezien de foto's van de kruisigingen op de Filipijnen ( foto's zijn te schockerend om hier te worden afgebeeld  zie ik niet in waarom ik nog naar The Passion moet gaan. Gezien de foto's van de kruisigingen in de Filipijnen kan ik me wel een voorstelling maken hoe een kruisiging ertoe gaat.
Visualisatie is in dit geval dus helemaal niet nodig en kan de werkelijkheid nooit weergeven zoals hij is.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: maart 03, 2004, 07:04:52 pm »
Zoals ik al eerdere hier op deze film gereageerd heb vielen mij dinsdag twee zaken op in het ND. ten eerste het artikel van de hoofdredacteur waarover al eerder door andere geschreven is en ten tweede op dezelfde pagina hoeveel de film voor de filmmaatschappij al heeft opgebracht. Evangelisatie film, voor de filmmaatschappij is het gewoon handel. Sensatiezucht van mensen leverd veel geld op. Als er net zoveel mensen bekeerd worden door deze film als dat hij nu al heeft opgebracht dan hoor je mij niet meer
Artikel in ND van 1 maart 2004

quote:

The Passion kassucces in de VS

NEW YORK - De omstreden Jezus-film van regisseur Mel Gibson is een kassucces in de Verenigde Staten.

The Passion of Christ, die op zeer realistische wijze de laatste twaalf uur in het leven van Jezus toont, heeft in de eerste vijf dagen in de Amerikaanse bioscopen al 117,5 miljoen dollar opgebracht. Dat maakte de filmstudio zondag bekend. Joodse en sommige christelijke groepen vrezen dat de film antisemitisme in de hand werkt, doordat in de film de joden de schuld voor Jezus' kruisdood in de schoenen geschoven krijgen.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2004, 07:41:20 pm door Merwekade »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: maart 03, 2004, 07:13:07 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 11:32:43 schreef Jan Maarten:
Over afbeeldingen van heilige zaken: Jezus als mens wordt verfilmd, een God is immers niet te kruisigen. De gebeurtenissen rond zijn lijden zijn heilig te noemen, maar kruisiging was toen echt geen uitzondering. Waarom wordt er rondom de verfilming van de Laatste Bazuin minder ophef gemaakt? De film lijkt goede zaken los te maken in Amerika, en ik denk zometeen ook hier. Dankbaarheid, dat God de gaven van Zijn kinderen gebruikt om mensen te raken.
De laatste bazuin gaat natuurlijk niet letterlijk over Jezus..... In die zin vind ik dit een ander soort film.
Kruisiging was geen uitzondering, maar Jezus werd gekruisigd terwijl Hij de Schepper is...
Het vele geweld in de film schijnt toch wel aangedikt/uitvergroot te zijn..... Wordt het dan niet teveel 'spelen op emoties'? Netzo als mensen zwijmelen bij de Mattheus Passion, terwijl ze eigenlijk niet of oppervlakkig gelovig zijn. Ze hebben niet door waar het echt om draait.
Ik denk dat de kern van het lijden ook niet te filmen is. Want toen Jezus door God werd verlaten (als enige die dit ooit heeft moeten beleven) werd het donker op aarde. Drie uur lang. Toen werd Hij het zondoffer: God zag Hem als de oorzaak van al het kwaad en de zonde... En Hij moest Hem toen verlaten omdat Jezus tot een vloek werd..... Wij zouden in die dood zijn gebleven

Deze strijd is niet uit te beelden. Wat er wel uitgebeeld wordt, doet m.i. nooit recht aan de werkelijkheid die er achter zit......
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: maart 03, 2004, 07:54:01 pm »
We zullen nooit een goed beeld hebben van de werkelijkheid, of we nu de Bijbel lezen of als we de film kijken.
Jezus kwam uit de hemel en kende de Vader op een manier waar wij geen voorstelling van kunnen maken. Vervolgens is Hij door God verlaten. Dat is iets waar we in eeuwigheid geen voorstelling van zullen kunnen maken. Jezus heeft de hel meegemaakt op een manier die daarvoor en daarna nooit meer iemand zal meemaken.

Ik maak me dus geen illusies dat ik weet hoe erg het lijden is geweest.
Verder lijkt het me een goede zaak dat ik ook goed op de hoogte ben van het lichamelijk lijden van Jezus. Dat kan door tekst zoals:

http://www.agape.nl/th_inspiratie/betekeniskruis.php
(en dan vooral het laatste deel)

maar dat kan ook door beeld. Daar heb ik op zich geen problemen mee.

Maar waar ik nog niet uit ben.........
Mag je het naspelen?
Mag je Jezus de Christus in Zijn verheerlijkte lichaam uitbeelden?

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: maart 03, 2004, 09:15:15 pm »
Over het antisemitisme deze link:

http://www.katholiekneder...nieuws/nieuws_279876.html

Dit is een artikel van katholiek nederland waarin mel gibson wat dingen hierover uitlegt.

Ten tweede durf ik me gewoon verder niet uit te laten over de inhoud van deze film, ik hoor zulke tegenstrijdige verhalen dat ik het gewoon met mijn eigen ogen wil zien...
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: maart 03, 2004, 11:48:30 pm »
Ik ben tot geloof gekomen doordat ik de kruisiging in een film van Johnny Cash zag. Jaren en jaren heb ik mij verbaast dat het lijden nooit echt goed in een film in beeld werd verbeeld. Ik zag Jezus niet lijden. In sommige films "hangt Jezus daar maar". Exuses voor de bewoording.  Jaren en jaren wachte ik op een goede acteur en een regiseur met veel geld die emotioneel en qua lijden het in beeld zouden brengen. Ik ben dus echt benieuwd.

http://www.franspannekeet.nl/inri.JPG
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: maart 03, 2004, 11:55:13 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 15:34:52 schreef Marnix:
Precies. Als er in die tijd fotocamera's bestaan hadden had je gewoon een foto van Jezus kunnen maken. :)

[...]

Kun je dat innerlijke lijden dan wel beseffen als je het lijdensverhaal in de bijbel leest?

Om nog even terug te komen op die beelden: Ik zat me laatst te bedenken: Bij Lord of the Rings had ik bepaalde beelden van de karakters en van locaties... maar door de film zijn die beelden veranderd.... moet ik daarom bang zijn dat mijn beeld van Jezus door The Passion ook wordt verandererd? Misschien ziet Jezus er in de film wel heel anders uit dan ik dacht... maar ja... klopt het beeld dat ik nu van Zijn uiterlijk heb dan wel? :)
Maar Jezus leed voor ons en in ons nuchtere verstand is het goed om daar eens heel goed bij stil te staan. Laat de film het lijden van Christus tot in mijn botten voelen.
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: maart 04, 2004, 12:15:43 am »

quote:

op 03 Mar 2004 23:55:13 schreef franciscus:
[...]
Maar Jezus leed voor ons en in ons nuchtere verstand is het goed om daar eens heel goed bij stil te staan. Laat de film het lijden van Christus tot in mijn botten voelen.

Wat wil je? Wil je graag lijden in je leven? Waar ben je op uit?

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: maart 04, 2004, 06:48:48 am »
Lijden

Deze reactie hoort hier niet te staan. Het is een reactie op iemand andere. Staat los van jouw reactie.  Iemand vond het maat niets om stil te staan mij het kruis. Er werd niet stilgstaan mij de betekenis.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: maart 04, 2004, 07:37:13 pm »
http://www.politicalstrikes.com/images/ps0983.jpg
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: maart 04, 2004, 07:42:38 pm »
oveirgens, als jullie denken dat jezus lijden bij een klein kruisje in het jaar 33 na zichzelf ophoud, en dat dat alleen genoeg is voor iemand om alle macht in de hemel en aarde tot in de eeuwigheid der eeuwigheden te krijgen. dan vergissen jullie je schromelijk. als het slechts dat was, dat had ik toen ik nog daar bij god was voor dit leven onmiddelijk gevolunteerd om een hardere bestraffing dan hij te ontvangen voor de zondes der mensen.  :)
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: maart 04, 2004, 08:06:32 pm »
weet je wel wat je zegt?

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: maart 04, 2004, 08:40:36 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 20:06:32 schreef Zacharov:
weet je wel wat je zegt?

ja, ik verwoord mijn geloof. is er iets shockerend aan? ik ontken geen enkele kruisiging. ik beweer slechts dat dit slechts een deel is van Jezus zijn missies.
ik zie het dan ook als een verheerlijking van jezus dat hij nog meer doet en kan dan wat hij 2000 jaar geleden gedaan heeft, en niet als godslastering.
of bedoel je de foto? die is gewoon als grap bedoeld.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: maart 04, 2004, 10:01:15 pm »
4-3-2004 | 10:47

"Film ”The Passion” tegen Joden èn christenen”

Van een medewerker

UTRECHT - De film ”The Passion of the Christ” heeft antisemitische trekken, zo vonden enkele deelnemers aan een bezinningsdag over opkomend antisemitisme woensdag in Utrecht. De Matthäus Passion van Bach heeft ook antisemitische  teksten, vindt rabbijn L. van der Kamp. "Als je als christen afstand wilt nemen van het antisemitisme moet je niet gaan luisteren naar de Matthäus Passion.”

Zijn mening kreeg zowel bijval als afkeuring uit de zaal. "Kritiek hebben op Israël mag. Joden beledigen mag niet”, zei Hadassa Hirschfeld van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). "Ik heb zelf heel veel kritiek op de staat Israël. Maar deze kritiek is niet antisemitisch.”

De bijeenkomst was georganiseerd door de Regionale Werkgroep Kerk en Israël Utrecht en was vooral bedoeld voor theologen en leden van commissies Kerk en Israël. Volgens Hirschfeld heeft antisemitisme tot doel Joden te beledigen. Het conflict tussen Israël en de Palestijnen is naar haar mening een ruzie over land, waarbij beide partijen zich soms niet correct gedragen. Dat heeft niet direct te maken met de Joden in Nederland. De uiting ”Stop de Joodse bezetting” is volgens Hirschfeld wel een antisemitische tekst, omdat de Joden de schuld krijgen van wat in Israël gebeurt.

Ze meent dat latent aanwezige antisemitische gevoelens in de Nederlandse samenleving direct bestreden moeten worden. Dat geldt ook voor uitingen op internet, want wat "iemand op internet schrijft, kan hij aan klasgenoten vertellen.” Soms helpen zulke protesten. Columnist Theo van Gogh, tegen wie het CIDI eens een proces voerde, neemt het nu zelfs op voor de Joden.

Hirschfeld wijt de toename van het aantal antisemitische incidenten voor het grootste deel aan de moslimgemeenschap. "De Joodse gemeenschap en de moslimgemeenschap moeten de hand naar elkaar uitsteken. Als het niet lukt om elkaar met respect te bejegenen, gaan we op weg naar een gesegregeerde samenleving.”

”The Passion of the Christ” vindt ze een film die het antisemitisme bevestigt. "Het is niet alleen een film tegen het Jodendom maar ook tegen het christendom. Jezus verdient meer dan bloederig neergezet te worden.” Dagvoorzitter A. Bouwman, hoofd van het Regionaal Dienstencentrum van de Samen op Weg-kerken in Utrecht, zei na afloop van de bijeenkomst dat verschillende meldingen van antisemitisme in de film bij de Protestantse Raad voor Kerk en Israël zijn binnengekomen. Ze hoopt op verwijdering van de omstreden scènes en als dat niet mogelijk is dat er voor of na het vertonen van de film over de antisemitische passages gesproken zal worden.

Ds. P. Wansink, hervormd predikant in Winterswijk, herkent antisemitische tendensen in de film.
Volgens hem is er al veel gewonnen als mensen hiervan op de hoogte zijn.

Tijdens zijn referaat zei ds. Wansink dat er niet zo veel verschil is tussen antisemitisme (haat tegen het Joodse volk) en anti-judaïsme (haat tegen de Joodse godsdienst). "Het kerkelijke anti-judaïsme heeft steeds geleid tot het oplaaien van Jodenhaat.” Constantijn de Grote, de eerste christelijke Romeinse keizer, schreef al anti-judaïstische passages in een brief over de paasdatum: "In de eerste plaats scheen het ons onwaardig dit allerheiligst feest te vieren, daarbij het gebruik der Joden volgend, die hun handen verontreinigd hebben door een goddeloze misdaad. Daarom is hun geest terecht met blindheid geslagen. Laten we niets gemeenschappelijks hebben met dat vijandige Joodse volk. Hoe zouden zij zuiver kunnen denken, die na de Heer- en Vadermoord buiten zinnen geraakt zijn?” Luther en Calvijn deden het niet veel beter. Wansink: "Luther hoopte dat de Joden met de komst van een gezuiverde kerk hun verzet tegen Jezus als Zoon van God zouden opgeven. Toen dat niet het geval bleek, raakte hij verbitterd en schreef hij felle antisemitische teksten. Als ik zou zeggen wat Calvijn over de actuele Joodse situatie schreef, zou het u wit om de neus worden.”

©  Reformatorisch Dagblad

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: maart 04, 2004, 10:09:25 pm »
Anti-semitisch?
Er wordt niet eens gezegd welke fragmenten anti-semitisch zouden zijn..
En wat Calvijn met de film te maken heeft... Dat veel christenen uit het heden of verleden uitgesproken anti-joods/semitisch zijn is niet onbekend, maar ik zie echt niet in wat dat met de film te maken heeft.

oh ja nog ff een linkje naar een review van de film
http://www.christiananswe...hepassionofthechrist.html
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2004, 10:16:01 pm door Zacharov »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: maart 04, 2004, 10:17:38 pm »
Joeri
Van jouw opmerking over je sollicitatie ben ik ook best even geschrokken. Ik begrijp dat je dit zegt om duidelijk te maken dat Jezus' lijden veel meer inhield dan de kruisiging en dat klopt!!!!!! Maar een kruisiging is ernstiger dan je je denk ik voorstelt. Moet je maar eens op zoek gaan naar een verklaring hierover van dokter Smallenhout, want die heeft heel goed weergegeven hoe het afsterven bij een kruisiging in zijn werk gaat.

Maar inderdaad gaat het lijden van Jezus verder dan alleen de kruisdood. Alleen als je in de Bijbel al even terugbladert, wordt op een gegeven moment verhaald over het moment voor de arrestatie in de Hof van Getsemane. Daar werd Hem het bloedige zweet uitgeperst (=angstzweet).

Jezus kent angst! Laat dat eens op je inwerken. Een godheid die angst kent. Dat kan niets anders betekenen dan dat hij ook mens is. En daarmee is het begin van het lijden van Jezus aangeduid. Jezus, God uit God, is mens geworden zoals jij en ik. Jezus heeft Zich willen vernederen als mens, om als mens onze last te dragen.

En kijk dan eens hoe Hij op aarde kwam: als kwetsbaar kind, geboren in erbarmelijke omstandigheden. En dan ook nog eens direct vervolgd door Herodes. Wat een verlangen moet Hij Zijn hele leven gehad hebben om weer totaal bij God te zijn. Daarom riep Hij ook met vreugde uit "Het is volbracht" toen Hij aan het kruis hing, want de dood is voor Hem de directe doorgang Zijn Vader. En in die vreugdekreet heeft Hij ook aan ons gedacht, want door Zijn dood heeft Hij ook voor ons de doorgang naar de Vader weer geopend!

Zie de mens!
Maar boven alles God.
Vader, Zoon en Geest.
Drie-in-een.
Net als jij en ik
(lichaam-ziel-geest).
Zijn naam is JHWH, Ik ben.
En wij zijn Zijn beeld,
herschapen door het bloed van Jezus!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: maart 04, 2004, 10:29:00 pm »

quote:

door HenkG op 04 Mar 2004 21:50  

De film 'Passion of Christ' gaat op 1 april in Nederland in premiere. Vanuit Amerika is al menig geluid over de film overgewaaid. Meer weten? Kijk dan eens op www.thepassionofchrist.com of ga via een zoekmachine op zoek naar recensies en dergelijke op het net.

Maar wat vind jij?
Mag een dergelijke film over Jezus gemaakt worden? Hoeveel ruimte mag een verfilmer (in dit geval Mel Gibson) hebben om het verhaal zelf te interpreteren?

Ga jij af op de commentaren die anderen geven van de film om zelf te beslissen of je hem gaat kijken? Zo ja, welke commentaren? Maakt het uit vanuit welke levensbeschouwelijke richting de reactie komt? En wat wordt je maatstaf als christelijke recensenten tegengesteld denken?

Ik ga niet naar deze film. Ik wil niet misselijk worden en ik heb geen zin om daar een avond aan te verknallen. Als ik daarom, na 1 april, er niet over mee kan discussieren, dan maar niet. Nogmaals, als ik een kruisiging wil zien kan ik op internet ook foto's bekijken van kruisigingen in de Filipijnen.

Sommigen hebben blijkbaar aan de bijbel niet meer genoeg.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: maart 04, 2004, 10:30:38 pm »
offtopic:

Het duurt wel even totdat The passion uit is.
 In een reactie van een bezoeker (in de USA) van de film werd de volgende film genoemd.
http://www.christiananswe.../thehope-full-length.html
Ik ben em nu aan het kijken. Dus als mensen daar nog reacties op hebben (of moet dat in een apart topic?)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: maart 04, 2004, 10:43:48 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 22:30:38 schreef Zacharov:
offtopic:

Het duurt wel even totdat The passion uit is.
 In een reactie van een bezoeker (in de USA) van de film werd de volgende film genoemd.
http://www.christiananswe.../thehope-full-length.html
Ik ben em nu aan het kijken. Dus als mensen daar nog reacties op hebben (of moet dat in een apart topic?)

Verschil tussen zo'n film en de bijbel is, is dat je zo'n film in een uurtje bekijkt en de bijbel doe je daar een leven lang over (en dan weet je nog niet alles)
Ik zie het als een vorm van evangelisatie. Tegelijk is het iets van deze tijd om alles maar te visualiseren. Je hoeft er zelf niets voor te doen dan alleen maar te kijken en te luisteren. Lekkere makkelijk hap ;)

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: maart 04, 2004, 10:56:38 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 22:43:48 schreef lonneke:
 Je hoeft er zelf niets voor te doen dan alleen maar te kijken en te luisteren. Lekkere makkelijk hap ;)

Helemaal mee eens. Met films is het nu eenmaal zo dat als je ze eenmaal gezien hebt, dan heb je het vaak ook wel gezien.
Ik ben de laatste om te beweren dat een film ook maar een klein beetje een klein stukje van de Bijbel kan benaderen. In de Bijbel raak ik nooit uitgelezen (tenminste... niet zolang ik hier op aarde leef).
Ik zie een film hoogstens op dezelfde manier als een boek over de Bijbel, maar meestal waardeer ik een boek over de Bijbel meer.
Toch ben ik niet geneigd om een film af te schrijven omdat een film nu eenmaal veel minder is als de Bijbel.
Elk woord dat ik in mijn leven zal spreken is minder waard dan de woorden die in de Bijbel geschreven staan, toch is dat voor mij geen reden om me dan maar stil te houden.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: maart 04, 2004, 10:58:46 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 22:29:00 schreef lonneke:
Sommigen hebben blijkbaar aan de bijbel niet meer genoeg.
Deze opmerking vind ik nogal misplaatst. Zelfs als iemand genoeg heeft aan de bijbel, kan een aanvulling in de vorm van deze film nog wel nuttig zijn. Het hoeft niet nee, maar het kan wel. Dus om nu direct de conclusie te trekken dat iemand die deze film wil zien aan de bijbel niet meer genoeg heeft, vind ik erg zwaar overtrokken.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger