quote:
op 07 Aug 2003 19:31:33 schreef Wilhelmina:
Regelmatig kom ik op dit forum, en op een ander gereformeerd forum de term "diepgang" tegen. Hoewel ik het wel een beetje kan raden zou ik toch eens willen horen wat jullie er toch mee bedoelen. Het gaat er dan namelijk telkens om , de ander te laten weten wat andere geloofsgemeenschaappen niet hebben en de gereformeerden wel.
Volgens mij heeft het voor een groot deel te maken met wat iemand's eigen perceptie is van diepgang. Als iemand graag diepgaande hoogtheologische preken wil horen, dan kan een veel meer mensgerichte prediking geen diepgang voor die persoon zijn. Hetzelfde geldt ook andersom. Iemand die graag een duidelijke preek hoort waarin kort, krachtig en duidelijk wordt aangegeven hoe iemand persoonlijk zijn relatie met God kan veranderen, zo iemand zal een zware preek met een hoop theologisch gewauwel weer geen diepgang vinden

. Dit is natuurlijk een voorbeeld en kan natuurlijk nog met veel meer dingen uitgebreid worden, maar mijn punt moge duidelijk zijn

.
quote:
op 07 Aug 2003 21:18:12 schreef Sarah:
[...]
Pas op je woorden.. dit is niet zomaar een cliché. Het is er 1 van pure wáarheid!!!
Ik 'mis' soms ook de 'diepgang' in een preek bij de evangelische gemeente.
Met diepgang heb ik het over denkwerk. Hersens laten kraken en tot het besef komen hoe geweldig God's plan met ons wel niet is!
Met diepgang wbt. de psalmen, het stilstaan bij het feit dat de psalmen zo geweldig meesterlijk in elkaar zitten, en dat David die schreef! God door David heen. Dat is geweldig.
Als bewijs dat mijn stelling IMHO aardig opgaat, Sarah haar reactie. (No hard feelings hoor Sarah

.) Ze geeft precies aan dat _zij_ iets mist en dat er volgens haar dingen anders zouden kunnen. Dat zegt volgens mij weinig over diepgang in het algemeen, maar juist over haar mening over diepgang. Zulk soort reacties kan ik verder ook nog wel opdiepen uit de krochten van dit forum

.
quote:
op 07 Aug 2003 21:22:07 schreef Pulpeet:
En overal heb je oppervlakkige en diepzinnige mensen. Daar hoef je niet evangelisch of gereformeerd voor te zjin. Zeggen dat 'gereformeerden' diepgang hebben en 'evangelischen' niet, is een oppervlakkige constatering. Hoe moet je dat controleren?
Interessant dat Pulpeet tot een soortgelijke conclusie komt als ik

. Ik had zijn reactie namelijk nog niet gelezen voordat ik aan mijn stukje begon.
quote:
op 07 Aug 2003 21:22:07 schreef Pulpeet:
oppervlakkigheid
een paar 'waarheden' (meestal one-liners) aannemen, die niet meer ter discussie stellen, daarvanuit denken en handelen en je niet meer storen aan wat de rest van de wereld zegt en denkt.
diepgang
niet 'zomaar' van alles willen beweren. Luisteren naar andere mensen en naar andere stromingen en godsdiensten dan die van jezelf. Op zoek naar wijsheid, naar verbreding van inzicht en kennis. Niet de waarheid in pacht hebben.
Uitgaande van deze twee begrippen en uitleggen kan je volgens _mij_ niet zeggen dat gereformeerden wel diepgang hebben en evangelischen niet. Dat doet IMHO absoluut geen recht aan de instelling van beide groepen en de reden waarom ze bestaan. Beide groepen zijn op hun eigen manier bezig om dichter bij God te komen. Allebei op hun eigen manier en via eigen wegen. Soms kruisen beide wegen, en soms niet. IMHO vullen ze elkaar eerder aan dan dat ze elkaar zouden bijten, zoals hier eerder werd gezegd.
quote:
op 07 Aug 2003 21:37:00 schreef Sarah:
Waarom worden de preken van een ger. kerk dan bestempeld als 1 met diepgang, en die van de evangelische gemeentes vaak als 1 die oppervlakkig is?
Of zijn dit gewoon oppervlakkig denkende mensen op dat moment?
Door wie worden die zo bestempeld? Door gereformeerden? Dat lijkt me logisch eigenlijk. Dat zijn hun eigen preken tenslotte

. Een evangelische gemeente zal echt niet snel van zijn eigen gemeente zeggen dat er weinig diepgang in preken zit. Dan hebben zij ook wel door dat er wat moet veranderen. Het gaat om de soort diepgang die men wil, en die is overal dus anders.