quote:
op 12 Aug 2003 18:42:38 schreef Wilhelmina:[...]
Nou , volgens een andere forumbezoeker kom ik wel weer terug in de gereformeerde kerk als ik mijn wilde haren kwijt ben, en ga jij evangelisch shoppen als je dertig wordt.

Dan zou ik toch in de tijd terug moeten

Maar verder kijken dan het kerkelijk erf van de gkv heb ik wel gedaan. Ik heb daar al eerder iets over gepost maar kan het nu niet meer vinden.

quote:
Zullen we het dan maar weer over diepgang hebben? Wat vind jij van de diepgang van de evangelische preken, en van de gereformeerde preken?
Ik mag graag een vrijgemaakte preek gebruiken als ik iets in de kinderkerk uit wil leggen. Veel onderwerpen zijn heel geschikt. Hoewel ik wel iets mis in die preken, mag ik er toch graag naar luisteren, eigenlijk nét zo graag als naar een typisch evangelische preek.
Ik denk dat de diepgang van een preek afhangt van het publiek waarvoor je preekt en niet zozeer van degene die voorgaat. Voor iemand die voor het eerst hoort dat Jezus voor hem gestorven is, zal dat behoorlijk diepgaand zijn. Voor iemand die van jongsaf aan christelijk is opgevoed is het weinig nieuws meer.
Vanwege dat verschil is bij de totstandingkoming van de gereformeerde kerken in 16e eeuw, naast de woordverkondiging en bediening van de sacramenten 's ochtends, de middagdienst ingevoerd. Namelijk om de tot dan toe domgehouden kerkgangers de nodige kennis bij te brengen aan de hand van de catechismus.
Er wordt van de gelovigen namelijk wel degelijk ook toename van kennis verwacht, dat wordt ook met zoveel woorden gezegd in Hebreen 5:11-14.
En eerlijk gezegd vind ik het ook fijn om in kennis toe te nemen, ook al betekent dat wel eens dat je meer over een bepaald bijbelgedeelte kan vertellen dan de dominee/voorganger in zijn preek. Gelijkertijd ben ik er helemaal voor om van de middagdienst een laagdrempelige dienst te maken, compleet met interactie, sing-in of jeugdkerk.
En wat die cijfers betreft, als gevolg van een kleine interne verhuizing

kan ik het kerkboekje even niet vinden, maar daar staan de aantallen gewoon in.