Auteur Topic: Stigmata  (gelezen 976 keer)

Val

• The hardest Thing in this worl
    • Bekijk profiel
Stigmata
« Gepost op: augustus 09, 2003, 08:13:14 pm »
Ok, het valt me op dat er nog geen topic is over deze film.  

Film gaat over een atheistische jonge vrouw die opeens Stigmata krijgt. Een jonge priester moet haar geval gaan onderzoeken en krijgt tegenwerking van het Vaticaan wanneer deze merkt wat de boodschap is die deze jonge vrouw aan het uitdragen is.  

Waanzinnige film met een geweldige boodschap. ( gebasseerd op het St Thomas Evangelie )

Absoluut een aanrader. ( ook voor de niet-katholieken onder ons )

Joes0ef

• 1337 kerkganger
    • Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2003, 08:14:15 pm »
Zal hem eens keer kijken..
Als hij niet bevalt is de verantwoordelijkheid voor jou..
Eerst eens ff kijken wat stigmata is... (Google)
|| What Would Jos Do ? || Plz Perform #olb @ Quakenet || I don't even know why I'm on this track ||

Val

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2003, 08:36:44 pm »
Je bent Christelijk maar weet niet wat Stigmata is ? huh ???

Weet je dan wel wie Jezus is ?  

Joes0ef

• 1337 kerkganger
    • Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2003, 08:45:24 pm »
De zoon van God, de verlosser... Die Jezus ?
Ik ken het woord wel, maar weet de exacte betekenis niet...
|| What Would Jos Do ? || Plz Perform #olb @ Quakenet || I don't even know why I'm on this track ||

Pulpeet

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2003, 08:48:34 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 20:36:44 schreef Val:
Je bent Christelijk maar weet niet wat Stigmata is ? huh ???

Weet je dan wel wie Jezus is ?  

Nou, zo gek is dat niet. Ik ken niet één protestant met stigmata. Die doen daar niet aan.

Trouwens wel interessant.

marijma

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2003, 08:50:04 pm »
Heb de film gedeeltelijk gezien maar vond em wel behoorlijk occult.
Bovendien weet ik nog niet zo zeker of stigmata wel christelijk is.........ik weet dat de film suggereerd over bepaalde hele goede gelovigen die er "last"van kregen maar heb er zo mijn twijfels over. Weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet denken.
Ik heb de film op een gegeven moment afgezet. Niet zo fris eerlijk gezegd.........maar misschien had ik em moeten doorkijken als je zegt dat hij zelfs het evangelie uitdraagt????????
Maar ik ben helemaal niet zo.....dat ik heel erg snel een (christelijke) film afzet omdat ik em shockerend vind maar vond em nogal demonisch op een gegeven moment..............

greetz,

Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Val

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2003, 08:58:09 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 20:50:04 schreef marijma:
Heb de film gedeeltelijk gezien maar vond em wel behoorlijk occult.
Bovendien weet ik nog niet zo zeker of stigmata wel christelijk is.........

Waarom zijn Christenen zo BANG voor het Occulte ? Dat is mijn vraag !
En waarom zouden Stigma's niet Christelijk zijn ? Wat zijn ze dan wel ? Het zijn toch de wonden van Jezus ? Toch niet van Boeddha ? Dus wees niet zo naief !

En ja, voor het geval we die discussie krijgen...Katholieken zijn OOK Christenen.
( ze zijn niet Joods of zo..... )

marijma

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2003, 09:06:11 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 20:58:09 schreef Val:
[...]

Waarom zijn Christenen zo BANG voor het Occulte ? Dat is mijn vraag !
En waarom zouden Stigma's niet Christelijk zijn ? Wat zijn ze dan wel ? Het zijn toch de wonden van Jezus ? Toch niet van Boeddha ? Dus wees niet zo naief !

En ja, voor het geval we die discussie krijgen...Katholieken zijn OOK Christenen.
( ze zijn niet Joods of zo..... )

Omdat het occulte van de duivel is en je dan demonen toe laat in je leven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik zei, dat ik niet zeker weet of stigmata's wel of niet christelijk zijn, op zich wel een boeiend verschijnsel maar ik vraag het me gewoon af. Ik vind het overigens ook nergens in de Bijbel terug en ja........ik weet het niet hoor...........
Als ik naïef ben, dan hoop ik dat jij kan uitleggen waar jij het op baseert dat stigmata's wel degelijk van God afkomstig zijn. Ik wil wel open staan voor je antwoord.

Enneh.......ik heb rooms-katholieken natuurlijk altijd als mijn mede-christenen gezien, oftewel, degenen die het praktizeren dan.........net als alle andere medechristenen uit andere christelijke kerken die naar Gods Woord willen leven.

Ben zeer benieuwd naar je antwoord.

O ja....en waarom ik de film Stigmata (dus heb ik het niet over stigmata's op zich) occult vond o.a............toen bijv. die vrouw/meisje die last had van stigmata's begon te praten tegen die priester als een bezetene......ze was bezeten door een demon........

greetz,

Val

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #8 Gepost op: augustus 09, 2003, 09:22:38 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 21:06:11 schreef marijma:
[...]

Omdat het occulte van de duivel is en je dan demonen toe laat in je leven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Occult betekent VERBORGEN. En dat is niet duivels. In de topic Lucifer en Satan heb ik mijn mening hier al over gegeven.....als je hem nog durft te lezen.

Stigma's zijn de wonden van Jezus. Dus Christelijk. In de film wordt duidelijk uitgelegd waarom de jonge vrouw bezeten raakt..... dat je dan gelijk denkt dat dat duivels is..... dan laat je jezelf niet toe wat wijzer te raken en sluit je jezelf af voor meningen van anderen, alleen omdat je misschien vroeger bent BANG gemaakt voor het occulte.
Durf te leven, durf films te kijken die misschien op het eerste gezicht tegen je Christelijke Geloof indruisen.
Succes met leven.......  

Sarah

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #9 Gepost op: augustus 09, 2003, 09:41:38 pm »
De duivel doet ook allerlei wonderen om mensen mee te sleuren.

Die film heb ik gezien, muziek van marilyn manson. Heeft beetje iets weg van de sfeer van Natural Born Killeres, grenzeloos, losbandig, wreed en heftig. Het brengt je in een bepaalde sfeer die níet prettig is voor een christen denk ik.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Sarah

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #10 Gepost op: augustus 09, 2003, 09:42:21 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 21:22:38 schreef Val:
[...]

Occult betekent VERBORGEN. En dat is niet duivels. In de topic Lucifer en Satan heb ik mijn mening hier al over gegeven.....als je hem nog durft te lezen.

Stigma's zijn de wonden van Jezus. Dus Christelijk. In de film wordt duidelijk uitgelegd waarom de jonge vrouw bezeten raakt..... dat je dan gelijk denkt dat dat duivels is..... dan laat je jezelf niet toe wat wijzer te raken en sluit je jezelf af voor meningen van anderen, alleen omdat je misschien vroeger bent BANG gemaakt voor het occulte.
Durf te leven, durf films te kijken die misschien op het eerste gezicht tegen je Christelijke Geloof indruisen.
Succes met leven.......  

Lieve schat... wat is je boodschap nou?

Val

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #11 Gepost op: augustus 09, 2003, 09:44:42 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 21:41:38 schreef Sarah:
De duivel doet ook allerlei wonderen om mensen mee te sleuren.

Die film heb ik gezien, muziek van marilyn manson.

Haha, ik ben niet bang voor de duivel.... kom maar op ! Ik kan HEM/HAAR/HET wel aan......  

Muziek is niet van Marilyn Manson.... maar van Billy Corgan en die was vroeger van de Smashing Pumpkins. FYI.

Sorry, ben af en toe een betweter !!  

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #12 Gepost op: augustus 09, 2003, 09:47:07 pm »
Ik heb het boek "Carriëre" van een of andere Susan gelezen. Dat ging over dit soort zaken meen ik. Werd trouwens ook duidelijk in aangegeven dat veel zaken die wij occult vinden uiteindelijk helemaal niet zo zijn en ook erg goed verklaarbaar zijn vanuit de psychologie en natuurkunde..
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

marijma

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #13 Gepost op: augustus 09, 2003, 09:51:48 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 21:47:07 schreef Jan W:
Ik heb het boek "Carriëre" van een of andere Susan gelezen. Dat ging over dit soort zaken meen ik. Werd trouwens ook duidelijk in aangegeven dat veel zaken die wij occult vinden uiteindelijk helemaal niet zo zijn en ook erg goed verklaarbaar zijn vanuit de psychologie en natuurkunde..

Ik vraag me af wat er zo christelijk is aan het krijgen van de wonden van Jezus.
Jezus is voor ons/mij gestorven en wat is er zo superchristelijk aan om dan die wonden te krijgen als mens zijnde in dit tijdperk. Wat heeft God hieraan........wat staat er in de Bijbel hierover.........
Als hier een verklaring voor is in de psychologie kan ik het wel enigszins begrijpen, dat deze mensen, die zo bezig zijn met de Bijbel en zo ingaan en geestelijk een stap te ver gaan in het meeleven met Jezus offer, zichzelf onbewust wonden aanbrengen.........
En in de natuurkunde..........mmmmmmmm ok, dan wordt het helemaal interessant.

greetz,

Val

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #14 Gepost op: augustus 09, 2003, 09:55:37 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 21:51:48 schreef marijma:
[...]

Ik vraag me af wat er zo christelijk is aan het krijgen van de wonden van Jezus.

Als je dat had willen weten dan had je de film moeten afkijken, had je het antwoord gehad  

dingo

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #15 Gepost op: augustus 09, 2003, 10:01:54 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 21:22:38 schreef Val:
[...]

Occult in zijn letterlijke betekenis is verborgen. Als je je dus overgeeft aan occulte zaken, blijft (in eerste instantie) verborgen of je je met demonen in laat of niet. Waarom zou ik als christen dat risico (willen) nemen? Afgezien daarvan wordt er in de bijbel duidelijk afstand genomen van het occulte voor mij reden om dat ook te doen.

quote:

Succes met leven.......  

Ik heb liever succes met  het eeuwige leven, dus als een film me niet aanstaat en dat kan zijn: een te hoog gehalte aan niet functioneel geweld, sex, drugs of  horror dan gaat 'ie gewoon uit. Kan ik iedereen aanbevelen!

marijma

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #16 Gepost op: augustus 09, 2003, 10:01:58 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 21:55:37 schreef Val:
[...]

Als je dat had willen weten dan had je de film moeten afkijken, had je het antwoord gehad  

Hahaha, nou ja ..........je bent leuk

Nou, dat ga ik niet doen, maar jij hebt em wel afgezien dus ben benieuwd of jij het antwoord kan geven

greetz,

Sarah

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #17 Gepost op: augustus 09, 2003, 10:09:22 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 21:51:48 schreef marijma:
[...]

Jezus is voor ons/mij gestorven en wat is er zo superchristelijk aan om dan die wonden te krijgen als mens zijnde in dit tijdperk. Wat heeft God hieraan........wat staat er in de Bijbel hierover.........
Als hier een verklaring voor is in de psychologie kan ik het wel enigszins begrijpen, dat deze mensen, die zo bezig zijn met de Bijbel en zo ingaan en geestelijk een stap te ver gaan in het meeleven met Jezus offer, zichzelf onbewust wonden aanbrengen.........
En in de natuurkunde..........mmmmmmmm ok, dan wordt het helemaal interessant.

greetz,

Alles kan psychisch te verklaren zijn.. maar wil daarmee niet de werking van demonen ontkennen. Exorcist gezien? Tegenwoordig is die bezetenheid psychologisch te verklaren als 'schizofrenie/pms'. Vroeger als bezetenheid door demonen.. Het komt er in ieder geval op neer dat die persoon 'gebonden is aan'. Sorry offtopic

Onbewust wonden aanbrengen? Zou goed kunnen, in de slaap misschien?
In hoeverre is dit fenomeen onderzocht?  (Stigmata)

'Val'--> Ja ik was al aan het twijfelen of het wel marilyn was want het was al een poosje geleden dat ik die film zag, kan Mr Psycho en Billy goed uit elkaar houden.. believe me .

Dit is 1 van de nummres die gebruikt wordt in de film:

The Pretty Things Are Going To Hell - David Bowie

Uh ja.. lekker christelijk

Artikels:

http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/05/10/Kun/04.html (rooms :p)
http://www.mgm.com/stigmata/home.html website Stigmata met informatie
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2003, 10:19:13 pm door Sarah »

Val

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #18 Gepost op: augustus 09, 2003, 10:14:55 pm »
Ok Ok, de zin of onzin van het krijgen van Stigmata weet ik niet. Maar daar gaat het in deze film ook niet om.

Frankie is een jonge ongelovige vrouw die opeens last van Stigma's krijgt nadat ze van haar moeder een rozekrans kreeg opgestuurd van een overleden priester.

Deze priester was bezig met de vertaling van het St. Thomas Evangelie en nog andere teksten.

Deze teksten zijn te gevaarlijk voor het INSTITUUT kerk omdat het de WERKELIJKE boodschap van Jezus uitdraagt. Namelijk dat je Jezus niet vindt in een gebouw ( de kerk ) maar gewoon in jezelf.
Hoogste tijd voor het Vaticaan om daar een stokje voor te steken .........

( zijn jullie trouwens ook niet reuze benieuwd naar alle OCCULTE schatten en boekwerken die het Vaticaan in zijn bezit moet hebben ? ? ?  Dit even terzijde )

Nou ja, ik hou niet van al te lange messages, dus ik stop er maar weer mee....

Sarah

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #19 Gepost op: augustus 09, 2003, 10:20:02 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 22:14:55 schreef Val:

( zijn jullie trouwens ook niet reuze benieuwd naar alle OCCULTE schatten en boekwerken die het Vaticaan in zijn bezit moet hebben ? ? ?  Dit even terzijde )

Nope

(in de trend van 'ik hou niet van lange messages')

Pulpeet

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #20 Gepost op: augustus 10, 2003, 12:45:15 am »
Franciscus ontvangt de stigmata.

Je moet er denk ik niet te 'modern' (natuurwetenschappelijk) naar kijken, maar vanuit de middeleeuwse vroomheid. Het heeft meer een symbolische functie.

De link tussen de stigmata en het Thomas-evangelie ontgaat me even. Die zal wel door de filmmakers gelegd zijn. Als die verbinding altijd al bestaan had, zou de kerk (bijv.) Franciscus van Assisi nooit geaccepteerd hebben, want de kerk heeft het Thomas-evangelie nooit geaccepteerd. Het Thomas-evangelie werd trouwens pas in 1945 ontdekt. De stigmata komen ver daarvoor al voor.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2003, 12:54:24 am door Pulpeet »

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #21 Gepost op: februari 17, 2004, 11:51:09 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 20:48:34 schreef Pulpeet:
[...]

Nou, zo gek is dat niet. Ik ken niet één protestant met stigmata. Die doen daar niet aan.

Trouwens wel interessant.

mischien beginnen googlers wat met de naam: Dorothea Visser  

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=2413
sorry had niet in de gaten dat topic met dezelfde naam al bestond,
maar in het andere topic ging ik niet uit van de film maar van historische persoonlijkheden
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2004, 12:09:45 am door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Roomse Hugo

• Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #22 Gepost op: februari 25, 2004, 07:49:15 pm »
Een van de meest beroemde gestigmatiseerden was trouwens de (bijna) Zalige Anna Catharina Emmerick, een Noord-Duitse Augustijner zuster. Toch ook niet echt de meest geëxalteerde streek ter wereld, Noord-Duitsland?

(De nieuwe film van Mel Gibson over het lijden van Christus is, naast de Evangelieën, trouwens ook gebaseerd op de visioenen van deze gestigmatiseerde.)
Een vaste Burcht is onze God!

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Stigmata
« Reactie #23 Gepost op: februari 25, 2004, 11:47:33 pm »
quote:
op 25 Feb 2004 19:49:15 schreef Roomse Hugo:
Een van de meest beroemde gestigmatiseerden was trouwens de (bijna) Zalige Anna Catharina Emmerick, een Noord-Duitse Augustijner zuster. Toch ook niet echt de meest geëxalteerde streek ter wereld, Noord-Duitsland?

(De nieuwe film van Mel Gibson over het lijden van Christus is, naast de Evangelieën, trouwens ook gebaseerd op de visioenen van deze gestigmatiseerde.)

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1186 hier een stukje levensbeschrijving
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God