Auteur Topic: Namen van God in de catechismus  (gelezen 818 keer)

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Namen van God in de catechismus
« Gepost op: augustus 10, 2003, 02:51:19 pm »
In de antwoorden in de catechismus, worden de namen God en Christus "omringd" door talloze bijvoeglijke naamworden, zoals bijvoorbeeld in vraag en antwoord 1: "onze trouwe Heiland Jezus Christus". Naar mijn idee is alleen de naam Jezus Christus wel genoeg en is het benadrukken van de eigenschappen van God en Christus in zoveel vraag en antwoorden een beetje overbodig. Weet iemand waarom daar zoveel aandacht aan wordt besteed?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2003, 08:04:51 pm »

quote:

op 10 Aug 2003 14:51:19 schreef Pinkeltje:
Naar mijn idee is alleen de naam Jezus Christus wel genoeg en is het benadrukken van de eigenschappen van God en Christus in zoveel vraag en antwoorden een beetje overbodig. Weet iemand waarom daar zoveel aandacht aan wordt besteed?
Naar mijn mening is dit wel mooi. Er zit een stuk lofprijzing in.
Onderzoek alles..

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2003, 02:03:04 am »
De naam Jezus Christus bevat al die bijvoegelijke naamwoorden al wel, maar door een bepaald woord te noemen leg je in een stuk de nadruk op een van die punten. Blijkbaar vind de schrijver in jou voorbeeld het balangrijk te noemen dat Jezus trouw is en wordt die karaktereigenschap van Hem daarom er extra bij genoemd.

En om over na te denken: Als je getrouwd bent of een vriend/vriendin hebt zeg je toch ook: Lieve ... tegen hem/haar? Dan zeg je toch ook niet: Tja, ik vind je zo'n schat dat ik alleen maar je naam noem en dat "lieve" wel weg laat?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2003, 02:05:35 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 02:03:04 schreef Marnix:

En om over na te denken: Als je getrouwd bent of een vriend/vriendin hebt zeg je toch ook: Lieve ... tegen hem/haar? Dan zeg je toch ook niet: Tja, ik vind je zo'n schat dat ik alleen maar je naam noem en dat "lieve" wel weg laat?
Als je over je vrouw zou schrijven, gebruik je die bijvoeglijke naamwoorden een stuk minder. Maar verder heb je wel gelijk.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw