quote:
op 29 Aug 2003 15:53:50 schreef elle:Ikke nu al jeuk krijgen van die dominee/kerkenraad... Zou ook niet al te lang duren voor ik daar weggeschopt zou worden, denk ik (al stem ik wel ChristenUnie

). Hou tegenwoordig ook niet al te vaak mijn mond, dat zal me in die gemeente dan vast opbreken.
hmm... toch maar even belijdenis ea opgezocht.
Je belijdt dat (imho):
IMHO? Ik ben nog niet zo erg lang weg uit Nederland, maar IMHO zegt me erg weinig.

quote:
1
- bijbel en apostolische geloofsbelijdenis ok zijn
Ja, de apostolische geloofsbelijdenis is OK, maar staat in geen verhouding tot de waarde van de Bijbel. De apostolische geloofsbelijdenis is en blijft mensenwerk, en kan dus foute interpretaties bevatten.
quote:
- dat dat in die kerk ook geleerd wordt
Klopt, maar t.o.v. dat eerste, vind ik dat er een duidelijke scheidslijn moet zijn tussen de Bijbel en de apostolische geloofsbelijdenis.
quote:
- dat die leer de juiste visie op de uitverkiezing bevat
Daar wordt naar mijn mening moeilijk over gedaan. Zolang ik lid ben geweest van de GKV heb ik de hele tijd discussies gehoord over deze uitverkiezing. En dat terwijl het ZO simpel ligt: "Niet u hebt Mij, maar Ik heb u uitverkozen". Één enkel zinnetje. Geloof je in God, dan mag je er 100% zeker van zijn dat je bij Hem hoort, en dat Hij je heeft uitgekozen. Punt. Uit.
quote:
- je belooft dit te blijven belijden
Met enkele kanttekeningen, ja.
quote:
2
- je belijdt de verbondsbelofte met de doop als teken en zegel daarvan
Ja, maar zet niet definitief een "Ja" onder de KINDERDOOP
quote:
- je vraagt toegang tot heilig avondmaal
Nee, want de kerkenraad of wie dan ook, behalve onze Heer Jezus Christus, is gerechtigd toegang te verlenen en te ontzeggen. Daar heeft niemand op aarde iets over te zeggen.
quote:
- je hebt een afkeer van je zondige zelf en zoekt je heil in Christus
Ik zoek mijn heil in Christus, en baal als een enorme stekker dat ik telkens dingen doe die niet gepast zijn in een liefdesrelatie zoals ik die met God heb. Maar ik ga mezelf niet dwarsliggen, maar praat met God over wat ik gedaan heb. Dan mag ik ervan uitgaan dat het vergeven en vergeten is.
quote:
3
- je wilt van harte God dienen en je oude natuur afleggen
Ja
quote:
4
- je belooft je te onderwerpen aan de tucht, als je je in leer of leven misgaat.
Mits redelijk, Ja
quote:
Goed: je bent dus, volgens mij, op dat laatste punt kennelijk in de fout gegaan.
Ja, dat klopt, omdat het niet redelijk was, wat ze van me vroegen.
quote:
(Ieks, lees net het formulier voor de uitsluiting uit de gemeente: best zware woorden (en die lijken niet op jouw zaak van toepassing). Dat gaat er namelijk vanuit dat je echt een heiden bent geworden. Ik snap dan ook niet dat de classis daarin is meegegaan...)
Van de classis hoefde ik niet veel te verwachten. "Dit is een zaak voor de kerkenraad", was de reactie.
quote:
Dan lees ik wat de KO over de tucht zegt: dat is iets over 'aanstoot geven aan de gemeente van Christus' en over 'afwijken van de zuivere leer' en 'in leven misgaan'. Het lijkt mij dat je op die laatste 2 niet te veroordelen bent, en een veroordeling op de 1e lijkt mij te zot voor woorden...
Nou in zoverre, door slechts één maal per zondag in de kerk te komen, en niet te verzwijgen dat ik geen ND lees en geen Christenunie stem, maar een grotere christelijke partij, namelijk het CDA, dat kan aanstootgevend werken. Het is maar net waar je aanstoot aan neemt, is dan mijn standpunt.
quote:
Nouja, ik wil niet weten door welke gemeente je d'r uitgeschopt bent, werkt alleen maar vooroordelen in de hand.
Ik vertel het ook helemaal niet, het is nog altijd niet ik, die zal oordelen.
quote:
Wel naar... Wederopname (ook in een andere gemeente) zou betekenen dat je eerst openbare schuldbelijdenis moet doen, terwijl, zoals je het nu hebt verteld, dat naar mijn bescheiden mening van de zotte is...
Ik was absoluut niet van plan om schuldbelijdenis te doen

quote:
(Maar ja, ik ben lid van een gemeente in Amsterdam, daar hebben ze ook geen standaard GKV mening over avondmaal en wie daaraan mag aangaan enzo; laat staan dat ze je zullen verbieden om ergens anders aan te gaan: wat jij eet en drinkt komt op je eigen hoofd neer).
Het grappige is, dat dat ook in het formulier staat, maar slechts enkele vrijgemaakte kerken houden zich aan dat zinnetje.
quote:
Bovendien is je oude gemeente opgeroepen je liefdevol links te laten liggen, ook erg zuur lijkt mij...

Ik denk dat het "liefdevol links laten liggen" niet een actieve oproep is, maar de koude relaties in die kerk maken dit tot de enige uitweg.
--
Sovetryne