Auteur Topic: wat is dat? de eeuwige dood.  (gelezen 1687 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
wat is dat? de eeuwige dood.
« Gepost op: augustus 12, 2003, 09:09:34 pm »
bestaat zoiets als eeuwige dood? en wat houdt dat dan concreet in?

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2003, 11:51:27 pm »

quote:

op 12 Aug 2003 21:09:34 schreef lonneke:
bestaat zoiets als eeuwige dood? en wat houdt dat dan concreet in?
Ik geloof in de eeuwige dood. Als je dood bent dan gaat de stekker eruit en dan ben je er niet meer. Ik geloof dus niet in reïncarnatie.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2003, 12:16:15 am »

quote:

op 12 Aug 2003 23:51:27 schreef Lucid:
[...]

Ik geloof in de eeuwige dood. Als je dood bent dan gaat de stekker eruit en dan ben je er niet meer. Ik geloof dus niet in reïncarnatie.
hoe weet je dan dat je er niet meer bent?

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2003, 03:24:36 am »

quote:

hoe weet je dan dat je er niet meer bent?
Daar kom ik vanzelf wel achter. :) Ik geloof niet in een afzonderlijke ziel, dus als je lichaam sterft, sterft je ego ook.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2003, 09:35:27 am »

quote:

op 13 Aug 2003 03:24:36 schreef Lucid:
[...]

Daar kom ik vanzelf wel achter. :) Ik geloof niet in een afzonderlijke ziel, dus als je lichaam sterft, sterft je ego ook.
Leuk om te weten dat je voor de rest uit niets anders dan ego bestaat :D
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 13, 2003, 10:22:14 am »

quote:

op 13 Aug 2003 03:24:36 schreef Lucid:
[...]

Het ego is per definitie niet iets wat bestaat uit materie, de ziel ook niet. Het lichaam wel. Het lichaam is een "vorm" en de rest is "vormloos".
Iets wat een vorm heeft, dus het lichaam kan dus sterven. Kan iets wat vormloos is sterven? Je geest,ego of ziel leven in een hele andere dimensie dan het lichaam.

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 13, 2003, 02:19:10 pm »

quote:

op 13 Aug 2003 09:35:27 schreef Sarah:
[...]

Leuk om te weten dat je voor de rest uit niets anders dan ego bestaat :D
Ik bedoelde de "Sigmund Freud-ego".

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 13, 2003, 03:40:33 pm »
De bijbel heeft het over eeuwig leven of voor altijd sterven. Sterven is het tegenovergestelde van leven. Een eeuwige dood houdt in dat je je levensdoel voor altijd kwijt bent.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 14, 2003, 12:07:23 am »
Eeuwig dood zijn is zoals Randy Alcorn in zijn boek Deadline probeert zich voor te stellen: Voor eeuwig van God verlaten,  daar besef van hebben. Verschrikkelijk!
de liefde kwetst niemands gevoel

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 14, 2003, 03:02:54 am »

quote:

op 14 Aug 2003 00:07:23 schreef priemjohannes:
Eeuwig dood zijn is zoals Randy Alcorn in zijn boek Deadline probeert zich voor te stellen: Voor eeuwig van God verlaten,  daar besef van hebben. Verschrikkelijk!
God verlaten. Ik zou niet weten hoe dat voelt. Voelen jullie nu dan zijn aanwezigheid?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 14, 2003, 09:00:04 am »

quote:

op 14 Aug 2003 03:02:54 schreef Lucid:
[...]
God verlaten. Ik zou niet weten hoe dat voelt. Voelen jullie nu dan zijn aanwezigheid?

Voor mij persoonlijk is het niet zozeer een kwestie van "voelen".
Als je spreekt over God en "voelen" kan ik wel zeggen dat ik veel liefde ervaar in mijn leven. Dat zal zeker komen doordat ik denk dat God mensen op mijn weg plaatst waarmee ik liefde mag delen.

Verder ervaar ik Gods aanwezigheid ook door "kennis". Wanneer ik dan weer (voor de zoveelste keer) een documentaire op tv zie met daarin beelden van bv. de hersenen, de complexiteit, (bijv. dat de taalfunctie in de hersenen bij alle mensen op verschillende plekken zit) dan zie ik hierin hoe groots en uniek de mens gemaakt is en absoluut geen toevallige creatie van zichzelf kan zijn.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 14, 2003, 09:15:46 am »

quote:

op 14 Aug 2003 03:02:54 schreef Lucid:
[...]

Het ergste is dat je dan in je geheel weet dat God bestaat en wat je mist. Maar dan is er geen terugweg meer, je hebt je keuze voor eeuwig gemaakt.

greetz,
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:16:22 am »

quote:

op 14 Aug 2003 03:02:54 schreef Lucid: God verlaten. Ik zou niet weten hoe dat voelt. Voelen jullie nu dan zijn aanwezigheid?
Het blijft een kwestie van geloven of niet. Gelovigen voelen Gods aanwezigheid of ervaren Zijn bestaan. Dat is niet bij iedere gelovige in dezelfde mate het geval en is ook geen vereiste! Wat vereist wordt is: Geloof in Mij! dat is voldoende. Die oproep om daar gehoor aan te geven krijg je alleen in dit leven, je moet Zijn bestaan nu erkennen. Na de dood kan je de keuze gemaakt in dit leven niet meer veranderen, ook al zou je willen! je keuze is definitief. Christus heeft gezegd: wie niet voor Mij is die is tegen Mij, een neutrale positie word niemand aangeboden.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 14, 2003, 01:07:15 pm »
ja kan niet het bestaan van iets voelen als je het nooit hebt gezien waarschijnlijk is het wel iets totaal anders wat je voelt en denk je dat het god is.
ik voel ook wel eens een aanwezigheid van iets of iemand maar meestal is dat na een avondje zwaar stappen ;)

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 14, 2003, 02:48:51 pm »

quote:

Het blijft een kwestie van geloven of niet. Gelovigen voelen Gods aanwezigheid of ervaren Zijn bestaan. Dat is niet bij iedere gelovige in dezelfde mate het geval en is ook geen vereiste! Wat vereist wordt is: Geloof in Mij! dat is voldoende. Die oproep om daar gehoor aan te geven krijg je alleen in dit leven, je moet Zijn bestaan nu erkennen. Na de dood kan je de keuze gemaakt in dit leven niet meer veranderen, ook al zou je willen! je keuze is definitief. Christus heeft gezegd: wie niet voor Mij is die is tegen Mij, een neutrale positie word niemand aangeboden.
Er is een verschil tussen zijn bestaan erkennen en in God geloven. Wat heeft het voor waarde als je iemands bestaan erkent als je niet in hem gelooft? Wie gelooft erkent automatisch al.
Christus zegt dus volgens jou: "wie niet voor mij is die is tegen mij" terwijl hij verder in de bijbel opkomt voor alle zondaars van de wereld? Ik ben absoluut geen anti-christen. Maar gaat het ook andersom op: als je niet vóór Christus bent, dan is hij tegen je?

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 14, 2003, 03:08:12 pm »

quote:

Verder ervaar ik Gods aanwezigheid ook door "kennis". Wanneer ik dan weer (voor de zoveelste keer) een documentaire op tv zie met daarin beelden van bv. de hersenen, de complexiteit, (bijv. dat de taalfunctie in de hersenen bij alle mensen op verschillende plekken zit) dan zie ik hierin hoe groots en uniek de mens gemaakt is en absoluut geen toevallige creatie van zichzelf kan zijn.

Als je de variabele "onbepaalde tijd" bij "toeval" betrekt, dan kun je alleen maar tot de conclusie komen dat toeval niet bestaat.
Stel, je hebt een zwembad van 2 km³ dat vol zit met knikkers. Onderaan in het zwembad zit een gaatje, een afvoer. Nu zit er in het hele grote zwembad maar één knikkertje dat klein genoeg is om door de afvoer te gaan.
Nu begint de proef. Je gaat door het zwembad roeren zodat alle knikkers verplaatsen. De kans is nog steeds heel klein dat het kleine knikkertje door de afvoer rolt. Maar na miljard jaren roeren is de kans juist heel groot dat het balletje door de afvoer gerold is.
Als je die proef echt zou uitvoeren zouden de grote knikkers tijdens het roeren gaan slijten, waardoor ze kleiner zouden worden, waarna ze wel door de afvoer zouden kunnen rollen. Bij evolutie zijn het de kleine aanpassingen die samen in de loop der tijd (duizenden jaren) iets complex kunnen vormen. Om een ander voorbeeld te noemen: zonder het primitieve besturingssysteem DOS had het grafische Windows 2000 nooit kunnen bestaan. Ontwikkelingen hebben tijd nodig.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 14, 2003, 04:46:50 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 15:08:12 schreef Lucid:
 [ ... toeval & evolutie ... ]
Als je deze reactie nog eens plaatst, bijv in een evolutie-topic, of in je eigen discussie-topic, dan beloof ik dat daar reageer. Want hier een beetje offtopic :)
as blunt as Ockham's razor

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:23:13 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 14:48:51 schreef Lucid: Er is een verschil tussen zijn bestaan erkennen en in God geloven. Wat heeft het voor waarde als je iemands bestaan erkent als je niet in hem gelooft? Wie gelooft erkent automatisch al.
Christus zegt dus volgens jou: "wie niet voor mij is die is tegen mij" terwijl hij verder in de bijbel opkomt voor alle zondaars van de wereld? Ik ben absoluut geen anti-christen. Maar gaat het ook andersom op: als je niet vóór Christus bent, dan is hij tegen je?
Wie gelooft erkent automatisch al, daarin meen ik dat je gelijk hebt! geloven zonder erkennen heeft inderdaad geen waarde. Wat het andere betreft, "Als je niet voor Christus bent dan zegt Hij: dan ben jij tegen Mij. Indien je dat je hele leven volhoudt dan zal Hij eens zeggen: "Ga weg van Mij ik heb je nooit gekend", je begrijpt dan is Hij bepaald tegen jou!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:57:34 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 22:23:13 schreef priemjohannes:
[...]
Wat het andere betreft, "Als je niet voor Christus bent dan zegt Hij: dan ben jij tegen Mij. Indien je dat je hele leven volhoudt dan zal Hij eens zeggen: "Ga weg van Mij ik heb je nooit gekend", je begrijpt dan is Hij bepaald tegen jou!

Ik denk niet dat het de bedoeling is Gods Woord aan te nemen omdat je anders bang moet worden naar de hel te worden gestuurd, dus gaan geloven uit angst.

Liefde staat haaks op angst.

En....de liefde van God is onvoorwaardelijk.
Hij houdt ook van je als je niet van Hem houdt.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 15, 2003, 12:04:28 am »
Maar lonneke die liefde moet wel worden beantwoord. Dat ben je toch wel met me eens. Het feit dat de Bijbel zelf waarschuwt wat er gebeurt als je niet in Hem gelooft blijft toch overeind.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 15, 2003, 12:34:10 am »

quote:

op 15 Aug 2003 00:04:28 schreef priemjohannes:
Maar lonneke die liefde moet wel worden beantwoord. Dat ben je toch wel met me eens. Het feit dat de Bijbel zelf waarschuwt wat er gebeurt als je niet in Hem gelooft blijft toch overeind.

God's liefde is een gave van God zelf, als mensen hier om bidden dan zullen ze Gods liefde ook ontvangen.

Maar ook als je niet vraagt heeft God je lief. Alleen deze liefde kan zich niet openbaren.

Dat is nu het wonderlijke, God laat de mens vrij.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 15, 2003, 08:55:17 am »

quote:

op 15 Aug 2003 00:34:10 schreef lonneke: God's liefde is een gave van God zelf, als mensen hier om bidden dan zullen ze Gods liefde ook ontvangen. Maar ook als je niet vraagt heeft God je lief. Alleen deze liefde kan zich niet openbaren. Dat is nu het wonderlijke, God laat de mens vrij.
Johannes 3 vers 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. God heeft dus zijn liefde geopenbaard in het geven van zijn Zoon. De opdracht is in Hem te geloven, lief te hebben, te volgen etc. etc., de teksten daarna zeggen: Als je in Hem gelooft dan word je niet veroordeeld, wie niet gelooft, is reeds veroordeeld.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2003, 09:26:46 am door priemjohannes »

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 15, 2003, 09:45:05 am »

quote:

op 15 Aug 2003 08:55:17 schreef priemjohannes:
[...]

Johannes 3 vers 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. God heeft dus zijn liefde geopenbaard in het geven van zijn Zoon. De opdracht is in Hem te geloven, lief te hebben, te volgen etc. etc., de teksten daarna zeggen: Als je in Hem gelooft dan word je niet veroordeeld, wie niet gelooft, is reeds veroordeeld.    

het is toch wat, want ik heb hier een boek waarin staat dat er geen god is

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 15, 2003, 09:46:47 am »

quote:

op 15 Aug 2003 09:45:05 schreef reller:
[...]

het is toch wat, want ik heb hier een boek waarin staat dat er geen god is

Een dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God.

(citaat bijbel)

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 15, 2003, 09:49:13 am »

quote:

op 15 Aug 2003 09:46:47 schreef bengel:
[...]

(citaat bijbel)

wederom een citaat!
denk zelf eens na ipv een of ander boek aan te halen!
ik kan ook hele boeken overtypen zonder iets zinnigs te zeggen

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 15, 2003, 11:30:08 am »

quote:

op 15 Aug 2003 09:49:13 schreef reller:
[...]

wederom een citaat!

Waar kan ik jouw zinnige opmerkingen terugvinden?
En bedenk eens waar jij zoals je wijsheden in je leven vandaan hebt? Is er iets dat zelf in jouw hoofd ontsproten is, of komt al jouw kennis ook uit boeken?
Er is niemand die wijsheid vergaard heeft uit de zuurstof die hij inademt. Geen wijsheid en kennis zonder boek.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 15, 2003, 11:42:08 am »

quote:

op 15 Aug 2003 11:30:08 schreef bengel:
[...]
Geen wijsheid en kennis zonder boek.
eigenlijk heb je geen boek nodig. Je kunt ook leren door naar jezelf te luisteren en door naar andere mensen te luisteren, door de natuur te observeren en de kosmos in te kijken. Mensen met levenservaring nemen dat mee wanneer ze een boek lezen.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 15, 2003, 12:47:01 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 11:30:08 schreef bengel:
[...]

Waar kan ik jouw zinnige opmerkingen terugvinden?
En bedenk eens waar jij zoals je wijsheden in je leven vandaan hebt? Is er iets dat zelf in jouw hoofd ontsproten is, of komt al jouw kennis ook uit boeken?
Er is niemand die wijsheid vergaard heeft uit de zuurstof die hij inademt. Geen wijsheid en kennis zonder boek.
mijn kennis is geen jatwerk uit boeken maar gewoon gezond verstand en daar is niks mis mee! ik ben geen meeloper

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 15, 2003, 05:06:25 pm »
Kunnen jullie je voorstellen dat ik (en waarschijnlijk ook Reller) het niet erg vinden  om geen leven na de dood te hebben?

[bijna off-topic modus (wordt verplaatst op veroek :))]
Reller> Ik heb inmiddels geleerd dat er voor gelovigen een groot verschil is tussen de bijbel en een wetenschappelijk boek, Reller.
Voor gelovige mensen staat de bijbel boven alle boeken, omdat de bijbel bestaat uit het woord van de schepper, terwijl andere boeken geschreven zijn door (zondige) mensen die aan hun lot zijn overgelaten door God. Vandaar dat ze de bijbel het boek der boeken noemen.
Als niet-gelovigen zien wij een citaat uit de bijbel niet als een bewijs, maar zo zien gelovigen een citaat uit een boek van een "arrogante sterveling" ook niet als een bewijs, omdat een ontspoord mens nooit gelijk kan hebben. Ik kan mij voorstellen dat  gelovigen ongelovigen arrogant en eigenwijs vinden, omdat deze lui -in al hun ondankbaarheid- hun schepper niet willen erkennen.
Vandaar dat ik mij in dit discussieforum vaak beroep op citaten uit de bijbel waar ik mijn vraagtekens bijzet. In combinatie met mijn ideaalbeeld van een god probeer ik op deze manier duidelijk te maken waarom ik niet geloof. Je gezond verstand verkondigen heeft ook geen zin, want hoe kan je gezond verstand nu boven het boek der boeken staan? Zo moet je het volgens mij zien.
[/bijna off-topic modus]

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 15, 2003, 05:13:26 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 09:49:13 schreef reller: wederom een citaat!
Ik ben niet in staat klip en klaar het bewijs te leveren of een teken te geven waardoor jij er niet meer onderuit kunt. Waar ik uit citeer dat is de Bijbel, het Woord van God, geloof het of niet! en niet zomaar een boek. "Ongelovige Thomas" weet je het pas zeker als je Jezus in eigen persoon ontmoet. Jezus heeft gezegd tegen Thomas, zalig die niet gezien hebben en toch geloven. Doe dat en je zult de eeuwige dood niet meemaken. Laat dat geloof jou een troost zijn!

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 15, 2003, 05:35:13 pm »
Wij zijn volgens mij ook ongelovige Thomassen. Zo zitten wij nu eenmaal in elkaar.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 15, 2003, 10:11:47 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 17:35:13 schreef Lucid:
Wij zijn volgens mij ook ongelovige Thomassen. Zo zitten wij nu eenmaal in elkaar.
Als je ongelovig blijft heb je zelfs ook daarin nog ongelijk, want zoals je weet is Thomas gelovig geworden.

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 15, 2003, 11:21:54 pm »

quote:

Als je ongelovig blijft heb je zelfs ook daarin nog ongelijk, want zoals je weet is Thomas gelovig geworden.
Wie weet word ik ook gelovig. Met een kritische houding sta je in principe open voor alles.  :) Eigenlijk bedoelde ik de uitdrukking "ongelovige Thomas".

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 16, 2003, 02:52:19 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 09:46:47 schreef bengel:
[...]

(citaat bijbel)
Vind je opmerkigen en citaten kinderachtig