Was offtopic in
De zondagsrust:
op 19 Nov 2003 19:52:22 schreef dingo:quote:
op 19 Nov 2003 10:19:22 schreef Baldur:
Beste Marnix,
Je hoeft God niet te danken dat de "kroeg" in bent gegaan, want een Christen die Christus navoilgd, onthoudt zich van alcohol en tabak, want ons lichaam is een TEMPEL van de HEILIGE gEest en niet van de wereldse Hoer
Tabak wordt in de bijbel niet genoemd maar is verslavend en ongezond en dus slecht voor je tempel. Alcohol is een heel ander verhaal. Jezus begint zijn zichtbare werk hier op aarde met het veranderen van water in wijn op een bruiloft. Paulus schrijft aan Timotheus dat hij wijn mag drinken (wel met mate natuurlijk). Dat geldt natuurlijk in alles wat verslavend kan zijn, sex, drank, roken, wiet, xtc, harddrugs, gokken en vul verder maar in. Maar het lijk me lastig (en onbijbels) als je bijvoorbeeld geen sex wil omdat dat verslavend zou kunnen zijn of worden.
=======================================================
op 20 Nov 2003 07:55:34 schreef Baldur:Beste Dingo,
Je hebt mijn profetisch woord helemaal niet begrepen. Net als de Joden van het OT maken velen die zich Christenen of volgelingen noemen dezelfde fout. Zij zien de geboden en de zedelijke leer ervan niet in het licht van de gevaren van deze wereld en Satans dienstwerk, maar ook niet in het licht van de oproepen die Jezus continu doet om de Christelijke gemeenten te doen uitgaan van Babylon (het grote Babylon= deze wereld) Horende doof en ziende blind. Terwijl NIEMAND snapt wat Bush en de Paus samenspannen, gaan ze blindelings de dood tegemoet! Satan werkt aan zijn plannen door mensen, Jezus richt Zijn Koninkrijk op door mensen
Jesaja 59:10
Als blinden tasten wij langs de wand. Wij zoeken houvast als mensen die geen ogen hebben. Midden op de dag struikelen wij alsof het donker is. Wij zwerven in de wildernis en lijken sprekend op doden.
Mattheüs 15:14
Trek u dus niets aan van de Farizeeërs. Zij zijn blinde gidsen, die blinde mensen leiden. Zij zullen samen in een kuil vallen."
2 Corinthiër 4:4
Satan, de god van deze wereld, heeft hen verblind, zodat zij het goede nieuws niet geloven. Zij zien het stralende licht van Christus niet, Die het beeld van God is.
op 20 Nov 2003 07:58:17 schreef Baldur:dingo,
Mag ik er op wijzen dat Jezus hier spreekt over ongefermenteerde of ongegiste wijn net als het ongegiste brood! Gist is namelijk een teken van ZONDE., vandaat dat Jezus nooit alcohol nuttigde of aanbood! Ken je Bijbel en ken, vooral Jezus -Heer over de Sabbat het 4e gebod. Sex is iets dat door God gegeven is. Jouw omschrijving en/of mening geeft aan dat je er een werelds idee van naleeft of hebt, en geen Bijbels in casu datgene wat Jezus met 'gemeenschap' bedoeld. Sex hoort niet in het rijtje van negatieve adviezen van God. Maakt niet zondig dat God als niet zondig beschouwd, anders teken je het beeld dat Satan geeft van Gods geschapen wezens en of middelen elkaar lief te hebben in relatie tot de scheppingsweek. Micha 2:11
@@"Ik profeteer dat u wijn en sterke drank zult krijgen"; dat is het soort dronken leugenprofetie dat u graag hoort.@@
Gegroet, O Nero, uw werken volgen u na!
op 20 Nov 2003 09:29:49 schreef Chaveriem:quote:
op 20 Nov 2003 07:58:17 schreef Baldur:
dingo,
Mag ik er op wijzen dat Jezus hier spreekt over ongefermenteerde of ongegiste wijn net als het ongegiste brood! Gist is namelijk een teken van ZONDE., vandaat dat Jezus nooit alcohol nuttigde of aanbood! Ken je Bijbel
Hoezo bood geen alcohol aan, waar haal je dit vandaan? Yeshua vierde het pesach feest en dronk..... wijn. Yeshua gaf zijn dicipelen, als teken van zijn bloed.... juist ja, wijn. Bruiloft van kana veranderde hij water in..... nou? Precies wijn. In D'variem, bij de instelling van Soekot (kan ook Shawoe'ot zijn) draagt de Eeuwige zijnvolk op om, jawel, wijn te drinken.
op 20 Nov 2003 17:00:28 schreef dingo:quote:
op 20 Nov 2003 07:55:34 schreef Baldur:
Beste Dingo,
Je hebt mijn profetisch woord helemaal niet begrepen.
[...]
Ik toets datgene wat je verkondigt/profeteert en constateer dat a)je op een onjuiste manier met de bijbel omgaat en b)dingen verkondigt die niet op de bijbel gegrond zijn maar op eigen interpretatie.
In mijn beleving is profetie niet iets wat ik intepreteer maar iets wat in mijn hart gelegd wordt om te verkondigen.
op 20 Nov 2003 17:15:44 schreef dingo:quote:
op 20 Nov 2003 07:58:17 schreef Baldur:
dingo,
Mag ik er op wijzen dat Jezus hier spreekt over ongefermenteerde of ongegiste wijn [...]
Gegroet, O Nero, uw werken volgen u na!
Je opmerking over alcohol is al door Chaveriem afdoende beantwoord.
Waar het om gaat in deze is dat het probleem in de mens zit: je kunt wel degelijk sexverslaafd worden (kijk maar in het topic Sexverslaving), hetzelfde geldt voor alcohol, maar bijvoorbeeld ook caffeine. Maar er staat nergens in de Bijbel omdat je er aan verslaafd kan worden mag je geen alcohol drinken en dat was mijn punt hier. Zo'n 'profetie' valt bij mij in de categorie mensen bovenschriftuurlijk willen binden.
op 20 Nov 2003 19:29:01 schreef Qohelet:quote:
op 20 Nov 2003 09:29:49 schreef Chaveriem:
[...]
Hoezo bood geen alcohol aan, waar haal je dit vandaan? Yeshua vierde het pesach feest en dronk..... wijn. Yeshua gaf zijn dicipelen, als teken van zijn bloed.... juist ja, wijn. Bruiloft van kana veranderde hij water in..... nou? Precies wijn. In D'variem, bij de instelling van Soekot (kan ook Shawoe'ot zijn) draagt de Eeuwige zijnvolk op om, jawel, wijn te drinken.
D'variem = Deuteronomium
Soekot = Loofhutten
Shawoe'ot = Wekenfeest
Ik vermoed dat je deze passage bedoelt, die gaat over het geven van tienden (
ma`aser):
quote:
Mozes schreef in Deut 14,26: (vert NBG)
22 Gij zult de gehele opbrengst van het zaad dat uit uw akker voortkomt, stipt vertienen, jaar op jaar.
23 Gij zult voor het aangezicht van de HERE, uw God, in de plaats die Hij verkiezen zal om zijn naam daar te doen wonen, eten de tiende van uw koren, uw most en uw olie, en de eerstelingen van uw runderen en van uw kleinvee, opdat gij de HERE, uw God, uw leven lang leert vrezen.
24 Wanneer de weg voor u te lang zou zijn, zodat gij ze niet zoudt kunnen vervoeren, omdat de plaats die de HERE, uw God, verkiezen zal om daar zijn naam te vestigen, te ver van u verwijderd is, wanneer de HERE, uw God, u gezegend heeft -
25 dan zult gij ze te gelde maken en dat geld bij u steken en naar de plaats gaan, die de HERE, uw God, verkiezen zal,
26 en gij zult dat geld besteden voor alles waarin gij lust hebt, voor runderen of kleinvee, voor wijn of bedwelmende drank, of wat gij ook wenst, en gij zult daar voor het aangezicht van de HERE, uw God, eten en u verheugen, gij met uw huisgezin;
27 ook de Leviet, die binnen uw poorten woont, zult gij aan zijn lot niet overlaten, want hij heeft geen bezit of erfdeel met u.
28 Na verloop van drie jaar zult gij alle tienden van uw opbrengst in dat jaar brengen en in uw poorten neerleggen;
29 dan zullen de Leviet, omdat hij bezit noch erfdeel met u heeft, en de vreemdeling, de wees en de weduwe, die binnen uw poorten wonen, komen en eten en zich verzadigen - opdat de HERE, uw God, u zegene in al het werk, dat uw hand doet.
De "tienden" waren dus bedoeld om, meteen na de nieuwe oogst, een gigantische party te houden voor de HEER, waarbij er flink gegeten en gedronken werd!
op 21 Nov 2003 18:1