Auteur Topic: Dronk Jezus wijn?  (gelezen 4962 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Gepost op: november 24, 2003, 02:19:23 pm »
Was offtopic in De zondagsrust:

op 19 Nov 2003 19:52:22 schreef dingo:

quote:

op 19 Nov 2003 10:19:22 schreef Baldur:
Beste Marnix,

Je hoeft God niet te danken dat de "kroeg" in bent gegaan, want een Christen die Christus navoilgd, onthoudt zich van alcohol en tabak, want ons lichaam is een TEMPEL van de HEILIGE gEest en niet van de wereldse Hoer

Tabak wordt in de bijbel niet genoemd maar is verslavend en ongezond en dus slecht voor je tempel. Alcohol is een heel ander verhaal. Jezus begint zijn zichtbare werk hier op aarde  met het veranderen van water in wijn op een bruiloft. Paulus schrijft aan Timotheus dat hij wijn mag drinken (wel met mate natuurlijk). Dat geldt natuurlijk in alles wat verslavend kan zijn, sex, drank, roken, wiet, xtc, harddrugs, gokken en vul verder maar in. Maar het lijk me lastig (en onbijbels) als je bijvoorbeeld geen sex wil omdat dat verslavend zou kunnen zijn of worden.

=======================================================

op 20 Nov 2003 07:55:34 schreef Baldur:
Beste Dingo,

Je hebt mijn profetisch woord helemaal niet begrepen. Net als de Joden van het OT maken velen die zich Christenen of volgelingen noemen dezelfde fout. Zij zien de geboden en de zedelijke leer ervan niet in het licht van de gevaren van deze wereld en Satans dienstwerk, maar ook niet in het licht van de oproepen die Jezus continu doet om de Christelijke gemeenten te doen uitgaan van Babylon (het grote Babylon= deze wereld) Horende doof en ziende blind. Terwijl NIEMAND snapt wat Bush en de Paus samenspannen, gaan ze blindelings de dood tegemoet! Satan werkt aan zijn plannen door mensen, Jezus richt Zijn Koninkrijk op door mensen

Jesaja 59:10
Als blinden tasten wij langs de wand. Wij zoeken houvast als mensen die geen ogen hebben. Midden op de dag struikelen wij alsof het donker is. Wij zwerven in de wildernis en lijken sprekend op doden.

Mattheüs 15:14
Trek u dus niets aan van de Farizeeërs. Zij zijn blinde gidsen, die blinde mensen leiden. Zij zullen samen in een kuil vallen."

2 Corinthiër 4:4
Satan, de god van deze wereld, heeft hen verblind, zodat zij het goede nieuws niet geloven. Zij zien het stralende licht van Christus niet, Die het beeld van God is.

op 20 Nov 2003 07:58:17 schreef Baldur:
dingo,

Mag ik er op wijzen dat Jezus hier spreekt over ongefermenteerde of ongegiste wijn net als het ongegiste brood! Gist is namelijk een teken van ZONDE., vandaat dat Jezus nooit alcohol nuttigde of aanbood! Ken je Bijbel en ken, vooral Jezus -Heer over de Sabbat het 4e gebod. Sex is iets dat door God gegeven is. Jouw omschrijving en/of mening geeft aan dat je er een werelds idee van naleeft of hebt, en geen Bijbels in casu datgene wat Jezus met 'gemeenschap' bedoeld. Sex hoort niet in het rijtje van negatieve adviezen van God. Maakt niet zondig dat God als niet zondig beschouwd, anders teken je het beeld dat Satan geeft van Gods geschapen wezens en of middelen elkaar lief te hebben in relatie tot de scheppingsweek. Micha 2:11

@@"Ik profeteer dat u wijn en sterke drank zult krijgen"; dat is het soort dronken leugenprofetie dat u graag hoort.@@

Gegroet, O Nero, uw werken volgen u na!

op 20 Nov 2003 09:29:49 schreef Chaveriem:

quote:

dingo,

Mag ik er op wijzen dat Jezus hier spreekt over ongefermenteerde of ongegiste wijn net als het ongegiste brood! Gist is namelijk een teken van ZONDE., vandaat dat Jezus nooit alcohol nuttigde of aanbood! Ken je Bijbel

Hoezo bood geen alcohol aan, waar haal je dit vandaan? Yeshua vierde het pesach feest en dronk..... wijn. Yeshua gaf zijn dicipelen, als teken van zijn bloed.... juist ja, wijn. Bruiloft van kana veranderde hij water in..... nou? Precies wijn. In D'variem, bij de instelling van Soekot (kan ook Shawoe'ot zijn) draagt de Eeuwige zijnvolk op om, jawel, wijn te drinken.

op 20 Nov 2003 17:00:28 schreef dingo:

quote:

op 20 Nov 2003 07:55:34 schreef Baldur:
Beste Dingo,

Je hebt mijn profetisch woord helemaal niet begrepen.
[...]

Ik toets datgene wat je verkondigt/profeteert en constateer dat a)je op een onjuiste manier met de bijbel omgaat en b)dingen verkondigt die niet op de bijbel gegrond zijn maar op eigen interpretatie.
In mijn beleving is profetie niet iets wat ik intepreteer maar iets wat in mijn hart gelegd wordt om te verkondigen.

op 20 Nov 2003 17:15:44 schreef dingo:

quote:

dingo,

Mag ik er op wijzen dat Jezus hier spreekt over ongefermenteerde of ongegiste wijn [...]

Gegroet, O Nero, uw werken volgen u na!

Je opmerking over alcohol is al door Chaveriem afdoende beantwoord.
Waar het om gaat in deze is dat het probleem in de mens zit: je kunt wel degelijk sexverslaafd worden (kijk maar in het topic Sexverslaving), hetzelfde geldt voor alcohol, maar bijvoorbeeld ook caffeine. Maar er staat nergens in de Bijbel omdat je er aan verslaafd kan worden mag je geen alcohol drinken en dat was mijn punt hier. Zo'n 'profetie' valt bij mij in de categorie mensen bovenschriftuurlijk willen binden.

op 20 Nov 2003 19:29:01 schreef Qohelet:

quote:

op 20 Nov 2003 09:29:49 schreef Chaveriem:
[...]
Hoezo bood geen alcohol aan, waar haal je dit vandaan? Yeshua vierde het pesach feest en dronk..... wijn. Yeshua gaf zijn dicipelen, als teken van zijn bloed.... juist ja, wijn. Bruiloft van kana veranderde hij water in..... nou? Precies wijn. In D'variem, bij de instelling van Soekot (kan ook Shawoe'ot zijn) draagt de Eeuwige zijnvolk op om, jawel, wijn te drinken.

D'variem = Deuteronomium
Soekot = Loofhutten
Shawoe'ot = Wekenfeest

Ik vermoed dat je deze passage bedoelt, die gaat over het geven van tienden (ma`aser):

quote:

Mozes schreef in Deut 14,26: (vert NBG)
 22 Gij zult de gehele opbrengst van het zaad dat uit uw akker voortkomt, stipt vertienen, jaar op jaar.
 23 Gij zult voor het aangezicht van de HERE, uw God, in de plaats die Hij verkiezen zal om zijn naam daar te doen wonen, eten de tiende van uw koren, uw most en uw olie, en de eerstelingen van uw runderen en van uw kleinvee, opdat gij de HERE, uw God, uw leven lang leert vrezen.
 24 Wanneer de weg voor u te lang zou zijn, zodat gij ze niet zoudt kunnen vervoeren, omdat de plaats die de HERE, uw God, verkiezen zal om daar zijn naam te vestigen, te ver van u verwijderd is, wanneer de HERE, uw God, u gezegend heeft -
 25 dan zult gij ze te gelde maken en dat geld bij u steken en naar de plaats gaan, die de HERE, uw God, verkiezen zal,
 26 en gij zult dat geld besteden voor alles waarin gij lust hebt, voor runderen of kleinvee, voor wijn of bedwelmende drank, of wat gij ook wenst, en gij zult daar voor het aangezicht van de HERE, uw God, eten en u verheugen, gij met uw huisgezin;
 27 ook de Leviet, die binnen uw poorten woont, zult gij aan zijn lot niet overlaten, want hij heeft geen bezit of erfdeel met u.
 28 Na verloop van drie jaar zult gij alle tienden van uw opbrengst in dat jaar brengen en in uw poorten neerleggen;
 29 dan zullen de Leviet, omdat hij bezit noch erfdeel met u heeft, en de vreemdeling, de wees en de weduwe, die binnen uw poorten wonen, komen en eten en zich verzadigen - opdat de HERE, uw God, u zegene in al het werk, dat uw hand doet.

De "tienden" waren dus bedoeld om, meteen na de nieuwe oogst, een gigantische party te houden voor de HEER, waarbij er flink gegeten en gedronken werd!

op 21 Nov 2003 18:1

Pulpeet

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2003, 02:19:51 pm »
op 24 Nov 2003 09:46:09 schreef Baldur:
Beste Dingo,

@@"Ik profeteer dat u wijn en sterke drank zult krijgen"; dat is het soort dronken leugenprofetie dat u graag hoort.@@

God adviseert ons een rein en zuiver leven. Hij, echter, stelt ons niet zo heilig, dan als Hij zelf is. WEL vraagt Hij ons, om ons VOOR TE BEREIDEN op het Hemels Koninkrijk. Daartoe stelt Hij ons in staat een TEMPEL VAN DE HEILIGE GEEST te worden. Daar IS GEEN plaats voor Alcohol, tabak of andere bedwelmende ,iddelen. Als Gist of gegesitse voeding en of  genotsmiddelen die daarmee vermengt zijn; een symbool is van ZONDE, dan KIEST DE MENS er SELF voor of Hij zondig wil,leven of niet. Als wij ons daarin verharden en niet de raad van de Heilige Geest willen navolgen (die wij dan bedroeven) dan VERWIJDEREN we ons van God en Zijn Koninkrijk. We KIEZEN a.h.w. om een bok te zijn i.p.v een schaap, als symbool van trouwe volgeling van Jezus. Zowel Satan als Jezus krijgen van Onze Hemelse Vader de mogelijkheid om volgelingen te verzamelen: schapen en bokken. Hiermee stelt God Zijn onmetelijke liefde ten toon. De mens mag kiezen. Hij, de Scheper van hemel en aarde dwingt NIEMAND tot zijn Koninkijk. Nergens staat dus in de Bijbel dat U iets niet mag. Mensen bepalen of op Sabbat of Zondag iets mag eten, fietsen, ijsje eten! Dat is WETTISCH. Miljoenen mensen leven gedwongen in een wettische kerk. Weinigen zeggen erbij waarom iets niet mag. Nergens leert God dat we iets niet mogen. Alles wat we doen kunnen we weten door wijsheid en keuzes; kinderen of niet.  Jezus werd vervolgt omdat Hij alles deed volgens de WET. De Schriftgeleerden en Farizeërs wezen het op een WETTISCHE wet. Net zoals de kerken van van vandaag elke zondag doen. In Putten of waar dan ook: verkopen wij geen ijsje op de zondag! Welnu Gods Koninkrijk is gebouwd op Zijn Geest, niet op geestelijk of fysiek geweld. Niet op een oorlog in Irak, noch op een Geestelijk geweld van de USA of Rome. Alles wat wij doen, doenm wij uit LIEFDE voor de Heer. Liefde, omdat wij daarbij willen behoren. Sabbat houden wij omdat we GEMEENSCHAP willen hebben met onze Heer, niet omdat Opa, Oma de dominee, de Ouderling of de zeer welgeleerde Professor dat zegt.  Ook niet omdat de mensen vroom willen lijken, maar gedwongen een schijnheiligheid op houden die werelds is. Neen, als wij Jezus uitstralen vertegenwoordigen op deze aarde, dan houden wij ons vere van gegiste wijn, alcohol en tabak, vloeken en tieren, zondagviering en alles wat leidt tot het lijden van mensen. Wij kijken niet naar ras, afkomst of religieuze achtergrond als wij helepen; ook al is de Islam, in essentie een Rooms geloof!. Dan zijn niet de Irakezen, Saddam Housein of de Ai'cada  danwel Afgahanistan of andere fantasieorganisaties onze vijanden, maar de Satan en zijn trawanten op deze aarde. Hij is de mensenoordenar en niemand anders. Alleen in Christus zijn zij te overwinnen en niet door mensen of hun wereldse wetten en wereldse wijsheid.

De Waarheid waarin en waartoe de Heilige Geest leidt, is in harmonie met de Bijbel (Jesaja 8:20) of

Deuteronomium 5:15
De sabbat moet u houden om te herdenken dat u slaven was in Egypte en dat de HERE, uw God, u uit dat land heeft geleid met een groot vertoon van macht
 8)7

op 24 Nov 2003 12:10:14 schreef Chaveriem:

quote:

op 24 Nov 2003 09:46:09 schreef Baldur:
Beste Dingo,

God adviseert ons een rein en zuiver leven. Hij, echter, stelt ons niet zo heilig, dan als Hij zelf is. WEL vraagt Hij ons, om ons VOOR TE BEREIDEN op het Hemels Koninkrijk. Daartoe stelt Hij ons in staat een TEMPEL VAN DE HEILIGE GEEST te worden.

Kan zijn....

quote:

Daar IS GEEN plaats voor Alcohol, tabak of andere bedwelmende ,iddelen.
Waar staat dat? En als alcohol een teken van zonde is, waarom drinkt Yeshua dan wijn? En waarom is het dan een voorschrift dat de eeuwige geeft?
Beperk je tot de feiten, en fantaseer er niet op los.
Jouw interpretatie is absoluut niet te onderbouwen vanuit Tenach en niet te onderbouwen vanuit B'rit HaChadasha!

op 24 Nov 2003 14:00:09 schreef Baldur:
Beste Chaveriem,

Wijn staat hier voor druivensao en geen wijn zoals de mens die meent te moeten nuttigen. Hier zegt Jezus alles over sex, gegist of ongegist:

1 Corinthiërs 5
7   Gooi de oude gist weg, anders bent u geen vers deeg. Er hoort bij u geen gist te zijn omdat Christus, ons Paaslam, geofferd is. (geestelijk aspect= symbool van de werkelijkheid)
8   Laten wij dat dan ook blijven vieren, niet met oud gist of met gist van kwaad en schande, maar met het ongegiste brood van zuiverheid en waarheid.
9   Ik heb u al eerder geschreven niet om te gaan met mensen, die vrije sex propageren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2003, 02:45:51 pm »
Baldur, eerder werden in dit verband deze opmerkingen gemaakt:

"Jezus begint zijn zichtbare werk hier op aarde met het veranderen van water in wijn op een bruiloft. Paulus schrijft aan Timotheus dat hij wijn mag drinken (wel met mate natuurlijk)."

"Hoezo bood geen alcohol aan, waar haal je dit vandaan? Yeshua vierde het pesach feest en dronk..... wijn. Yeshua gaf zijn dicipelen, als teken van zijn bloed.... juist ja, wijn. Bruiloft van kana veranderde hij water in..... nou?"

Je gaat hier maar niet op in. Volgens mij wordt uit deze passages toch echt duidelijk dat met mate alcohol drinken helemaal niet fout is.

Marnix

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #3 Gepost op: november 24, 2003, 03:52:32 pm »
Inderdaad. Ik vind het echt jammer en ook een beetje arrogant dat mensen hun zelf verzonnen regeltjes gaan opleggen. Hoe kom je er bij dat je geen wijn zou mogen drinken? Lees de bijbel eens. En vooral, lees het bijbelstuk over het offervlees eens.... voordat je mensen gaat veroordelen op basis van je eigen tradities.

Mattheus 11: 18 en 19a: Want Johannes de Doper drinkt geen wijn en eet vaak niet, en u zegt: 'Hij is bezeten.'  Ik eet en drink wel, en u moppert: 'Hij is een veelvraat en een drinkebroer; een vriend van tolontvangers en slechte mensen!'

Mattheus 26: 27-19: Daarna nam Hij een beker wijn, dankte God ervoor en gaf die aan hen. "Drink er allemaal uit", zei Hij. "Dit is mijn bloed, waarmee het nieuwe verbond wordt bezegeld. Het zal vloeien om vergeving van de zonden te bewerken. Let op mijn woorden: Ik zal geen wijn meer drinken tot de dag dat Ik met jullie nieuwe wijn zal drinken in het Koninkrijk van mijn Vader."

Paulus in Romeinen 14:21: Wie vlees eet en het daardoor een andere gelovige moeilijk maakt, moet het laten. Met wijn drinken of iets anders is het net zo.

Ik zie hier nergens wijn drinken verboden worden, sterker nog, het wordt overduidelijk goed gekeurd... Kijk eens naar de geboden van Jezus.... Heb God lief met al je mogelijkheden en je naaste als jezelf. Als je je daaraan kan houden en daarbij alcohol kunt drinken, prima! Doe het dan gerust! Wees dankbaar voor God... ik ga vanavond alvast indrinken op het moment dat we de wijn met Jezus nieuw gaan drinken!
« Laatst bewerkt op: november 24, 2003, 06:47:13 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Does

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #4 Gepost op: november 24, 2003, 11:26:54 pm »
:|

Wat een stukken tekst hier. Tuurlijk, wijn is ok!
Bier overigens ook.. :9~
Live vanuit de luie stoel

Chaveriem

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2003, 07:39:22 am »
Baldur,

Je zegt dat Yeshua druivensap dronk, en geen wijn. Leuk bedacht, maar ook dit kun je niet hard maken. Wel hard te maken is dat het wel alcohol bevat.
1. Op de bruiloft van kana wordt water in wijn verandert..... De opmerking die erbij staat is dat deze lekkerder was dan eerdere vaten en dat het gebruikelijk is de lekkerste eerst te schenken. Reden, men was de wat aangeschoten en zou dan de mindere kwaliteit minder snel opmerken.
2. Druiven in een zak, al is het druivensap, gaat gisten. Dat is een kwestie van dagen. Hier wordt dus de alcohol gevormt. Wellicht dat het percentage minder is dan onze huidige wijnen, maar het is zeker niet 0.
3. Sha'ul schrijft in een van zijn brieven dat hij wijn aanbeveelt als medicijn.
4. De reden van wijn bij Pesach en geen druivensap, is dat rood de kleur van het bloed is en de alcohol vertegenwoordigt de ziel in het bloed.

Wel moet je met wijn oppassen. Veel wijnen (o.a. franse) worden geklaard met stierenbloed. Daar je het niet geoorloofd is bloed te nuttigen, zou je deze wijnen moeten mijden. Verbod op bloed kun je vinden in D'wariem en Handelingen 15
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

xgnoom

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2003, 05:04:39 pm »
Hoe zit het eigenlijk met het H Avondmaal?
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

ikkie

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2003, 05:32:14 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 07:39:22 schreef Chaveriem:

Wel moet je met wijn oppassen. Veel wijnen (o.a. franse) worden geklaard met stierenbloed.
Heb je daar nadere info over?

Timo

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2003, 09:03:21 pm »
Ik wil graag reageren op de  wijn bij het Heilig (!) Avondmaal.
Zelf heb ik een alcoholprobleem gehad. Ik ben daarvoor langdurig in behandeling geweest en heb een heel proces meegemaakt om "clean" te worden. Nog steeds heb ik een soort last als er op feestjes alcohol wordt geschonken.
Tot op heden ben ik sterk genoeg om daar niet aan toe te geven. Maar zodra ik alcohol ruik, heb ik een grotere kans om weer in die kuil te vallen.
In mijn gemeente is er nog geen draagvlak voor het ongegiste sap van  de druif te gebruiken bij de Heilige Maaltijd, zodat ik gedwongen ben met een dichte neus en een symbolisch gebaar de beker aan te nemen.

Marnix

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #9 Gepost op: november 26, 2003, 12:23:41 am »
Hmm das wel minder.... Misschien zou het dan goed zijn als de hele gemeente over zou gaan op druivensap.

Zijn wel lastige problemen... stel dat iemand in het oude testament allergisch zou zijn voor lamsvlees.... Hoe zouden ze dat dan gedaan hebben.

Ik ken wel mensen die geen alcohol mogen en dus een symbolische slok nemen... alleen zit je dan idd nog met de geur in jou geval.

Iemand suggesties?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Amadeus

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #10 Gepost op: november 26, 2003, 12:31:04 am »
In mijn gemeente is er naast een aantal bekers wijn ook altijd een beker druivensap beschikbaar voor brs en zrs die geen wijn mogen/ willen drinken.
Lijkt me het minste dat je kunt doen voor elkaar.
Iedereen die Jezus aanroept als Heer wordt gered

dingo

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #11 Gepost op: november 26, 2003, 12:43:56 am »

quote:

op 26 Nov 2003 00:31:04 schreef Amadeus:
In mijn gemeente is er naast een aantal bekers wijn ook altijd een beker druivensap beschikbaar voor brs en zrs die geen wijn mogen/ willen drinken.
Lijkt me het minste dat je kunt doen voor elkaar.

Lijkt mij een prima oplossing die ik onthouden zal voor als dit onderwerp weer te sprake komt.
En Timo knap van je dat je nu clean bent, de meeste alcoholverslaafden ontkennen namelijk dat ze een probleem hebben laat staan dat ze afkicken.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #12 Gepost op: november 26, 2003, 11:40:53 am »

quote:

op 26 Nov 2003 00:23:41 schreef Marnix:
Hmm das wel minder.... Misschien zou het dan goed zijn als de hele gemeente over zou gaan op druivensap.

Zijn wel lastige problemen... stel dat iemand in het oude testament allergisch zou zijn voor lamsvlees.... Hoe zouden ze dat dan gedaan hebben.

Ik ken wel mensen die geen alcohol mogen en dus een symbolische slok nemen... alleen zit je dan idd nog met de geur in jou geval.

Iemand suggesties?
Dan mis je dus de 'ziel' in de symbolic, nog afgezien van het voorschrift....

Chaveriem

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #13 Gepost op: november 26, 2003, 11:41:26 am »

quote:

op 25 Nov 2003 17:32:14 schreef ikkie:
[...]

Jawel, maar dan moet ik ff in mijn mail duiken. Als het lukt post ik het vanavond.

Marnix

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #14 Gepost op: november 26, 2003, 03:32:38 pm »

quote:

Dan mis je dus de 'ziel' in de symbolic, nog afgezien van het voorschrift....
Dus iemand met een alcoholprobleem of een alcoholallergie heeft pech en kan dus niet meedoen? Gaat het nou om de wijn of om de gedachtenis aan Jezus dood?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #15 Gepost op: november 26, 2003, 05:43:12 pm »
Een oplossing die dichter bij "het voorschrift" staat: meng de wijn met vijf à tien delen water.

Klinkt misschien gek, maar dat deden ze in de tijd van Jezus. Zo las ik ergens bij een Romeins auteur (sorry voor de vaagheid, weet de bron niet meer) het advies om voor een uitbundig feestje de wijn met "maar" drie delen water te vermengen. Aangezien wijn via natuurlijke processen niet verder gist dan zo'n 13%, bevat deze Romeinse party-wijn maximaal 4% alcohol; normaal gebruikten ze minder.

Zou een limonade met 2% alcohol, 23% druivensap en 75% water een probleem opleveren voor alcoholisten?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Timo

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #16 Gepost op: november 26, 2003, 07:16:24 pm »
Even over het mengen met water. De geur van alcohol zit er nog steeds in.
Ik kan zelfs geen rumboon eten, zonder dat de drang weer naar boven komt.
Alcohol in eten kan wel, dan is de alcohol vervlogen en de geur weg.
Iets anders nog, een aparte beker met druivensap kent ook zijn problemen. Moet ik aangeven dat ik die aparte beker wil? Dit ten overstaan van de hele gemeente? Wij vieren het gaande Avondmaal. Ikzelf heb er geen moeite (meer) mee als dat zou moeten. Maar ik weet van gemeenteleden die dat niet zouden kunnen en dus wegblijven.
Mijn vraag is of Jezus moeite zou hebben met gewoon druivensap.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #17 Gepost op: november 26, 2003, 07:32:42 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 15:32:38 schreef Marnix:
[...]

Dus iemand met een alcoholprobleem of een alcoholallergie heeft pech en kan dus niet meedoen? Gaat het nou om de wijn of om de gedachtenis aan Jezus dood?

Je hebt een punt. Ik ga eens nadenken...
Overigens, de wijn behoort niet alleen bij het avondmaal. Yeshua zat aan de seder maaltijd, welke meerdere bekers wijn kent. Er is dus een onderscheid tussen H. avondmaal en de sedermaaltijd, nl dat het avondmaal maar 1 beker kent (d.i. de 3e beker van de seder maaltijd)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #18 Gepost op: november 26, 2003, 07:35:15 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 17:43:12 schreef Qohelet:
Een oplossing die dichter bij "het voorschrift" staat: meng de wijn met vijf à tien delen water.

Klinkt misschien gek, maar dat deden ze in de tijd van Jezus. Zo las ik ergens bij een Romeins auteur (sorry voor de vaagheid, weet de bron niet meer) het advies om voor een uitbundig feestje de wijn met "maar" drie delen water te vermengen. Aangezien wijn via natuurlijke processen niet verder gist dan zo'n 13%, bevat deze Romeinse party-wijn maximaal 4% alcohol; normaal gebruikten ze minder.

Zou een limonade met 2% alcohol, 23% druivensap en 75% water een probleem opleveren voor alcoholisten?

Qohelet, vrind,

wat is dat nou jammer. Ik was wel benieuwd naar de bron, hoewel ik denk dat het wel zal kloppen.
De bruiloft te kana nog maar een keer: De slechtste wijn voor het laatst was de gewoonte, het zou mij niet verbazen als dat ook de meest verdunde zou zijn.
Daarnaast bevatte de wijn vermoedelijk minder alcohol (in %) dan de 11 à 12 die wij kennen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #19 Gepost op: november 26, 2003, 07:36:30 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 17:32:14 schreef ikkie:
[...]

Zoals beloofd:

STIERENBLOED IN WIJN UIT FRANKRIJK
Voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, Dennis Hastert, dreigt volgens The Washington Post met invoerbeperkingen voor wijn en bronwater. Hij riep zijn Republikeinse partijgenoten op te bekijken of het nodig is gezondheidsregels zo te wijzigen dat de import van bronwater uit Frankrijk niet meer is toegestaan. Op flessen wijn die met stierenbloed 'helderder' gemaakt zouden zijn, moeten felgekleurde oranje waarschuwingsstickers komen.

Uit: http://www.volkskrant.nl/buitenland/1045029786975.html

De Republikeinse voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, Dennis Hastert, wil met zijn vergeldingsmaatregelen de Franse portemonnees treffen. Hij dreigt met invoerbeperkingen voor wijn en bronwater, meldde de krant The Washington Post gisteren. Hastert riep zijn partijgenoten op te bekijken of het nodig is gezondheidsregels zo te wijzigen dat de import van flessen bronwater uit Frankrijk niet meer is toegestaan. De Fransen zijn de grootste exporteur van water naar de Verenigde Staten. Op flessen wijn die met stierenbloed 'helderder' gemaakt zouden zijn, moeten felgekleurde oranje waarschuwingsstickers komen.

bron

STIERENBLOED IN WIJN UIT SPANJE
Bodegas y Vinedos Alion. De eerste commerciele oogst dateert van 1991. Alion is een wijngoed waar men crianzas maakt van honderd procent tinto fino (= lokale tempranillo). De wijn ondergaat zijn alcoholische en malolactische gistingen in inox kuipen daarna gaat alles in Franse eik. De klaring gebeurt met natuurlijk eiwit (tot voor kort gebeurde de klaring op het Iberische schiereiland voornamelijk met stierenbloed, de dollekoeienziekte maakte aan dit gebruik een eind). De eerste resultaten zijn indrukwekkend : hoge concentratie van fruit en gespierde karaktertrekken met een middellange bewaartermijn op zijn cv. Naar aanleiding van het succes hiervan is men op Vega Sicilia gestopt met de botteling van Valbuena 3.o. De eeuwoude expertise van het wijnmaken is, zoals de overname van Alion laat vermoeden, een determinerende factor voor de creatie van uitzonderlijke wijnen.

Uit: http://users.pandora.be/p...ns1/roots_vegasicilia.htm

STIERENBLOED IN WIJN UIT URUGUAY
* Bodegones del Sur tannat 2000 (€ 4,81 bij Delhaize). Stierenbloed. Zeer robuust, lekker fruit.

Uit: http://www.uit.be/reizen_ontdek.asp?CId=265

STIERENBLOED IN WIJN UIT HONGARIJE
Tijdens de belegeringen door de Turken in de 16e eeuw mengden de vrouwen de wijn met stierenbloed zodat de mannen de stad met optimale vechtlust konden verdedigen.

Uit: http://www.focusreizen.be/groep/educatief/honbuda.htm

STIERENBLOED IN WIJN IN DE GRIEKSE MYTHOLOGIE
Treed mijn labyrint binnen, maar wees een gewaarschuwd mens. Eenmaal binnen is er geen weg terug! Drink de wijn van stierenbloed en wees welkom…

Uit: http://www.xs4all.nl/~arn...anzo/aanschouwpassie.html

Waarschuwing van de beheerders:
lange url weggewerkt. Beter voor de pagina-layout :)

Amadeus

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #20 Gepost op: november 27, 2003, 12:38:49 am »

quote:

op 26 Nov 2003 19:16:24 schreef Timo:
Even over het mengen met water. De geur van alcohol zit er nog steeds in.
Ik kan zelfs geen rumboon eten, zonder dat de drang weer naar boven komt.
Alcohol in eten kan wel, dan is de alcohol vervlogen en de geur weg.
Iets anders nog, een aparte beker met druivensap kent ook zijn problemen. Moet ik aangeven dat ik die aparte beker wil? Dit ten overstaan van de hele gemeente? Wij vieren het gaande Avondmaal. Ikzelf heb er geen moeite (meer) mee als dat zou moeten. Maar ik weet van gemeenteleden die dat niet zouden kunnen en dus wegblijven.
Mijn vraag is of Jezus moeite zou hebben met gewoon druivensap.

Het gaat Jezus niet om druivensap of wijn maar om "de vrucht van de wijnstok"
Ik zie geen verschil
Iedereen die Jezus aanroept als Heer wordt gered

Geloofsleer

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #21 Gepost op: november 27, 2003, 09:23:40 am »
Natuurlijk dronk Jezus wijn. Dat was in die tijd zonder afvalwaterzuivering veiliger dan water. Maar, zo het met alles is, met mate, in een juist evenwicht. Dit laatste neem ik aan, dat denk ik. :|

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #22 Gepost op: november 27, 2003, 10:30:11 am »
Maar als in die wijn 75% gewoon water zit... dan is het toch nog steeds gevaarlijk?

Edit: sorry ik raak wel erg off-topic.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

ikkie

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #23 Gepost op: november 27, 2003, 01:06:44 pm »
Sinds begin jaren 80 komen we in de pinkstergemeente. Wij hebben nog nooit wijn gehad bij het avondmaal.
Onze vroegere voorganger vertelde ons toen al dat we druivensap dronken om het voor eventuele ex-alcoholisten niet onmogelijk te maken om deel te hebben aan zo'n bijzondere vorm van gemeenschap met de Here Jezus.

Chaveriem, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Marnix

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #24 Gepost op: november 27, 2003, 02:28:23 pm »
Zwever in geval van een alcoholallergie heeft verdunnen ook geen zin.

Mart

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #25 Gepost op: november 27, 2003, 02:32:55 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 07:39:22 schreef Chaveriem:

Wel moet je met wijn oppassen. Veel wijnen (o.a. franse) worden geklaard met stierenbloed. Daar je het niet geoorloofd is bloed te nuttigen, zou je deze wijnen moeten mijden.

quote:

op 26 Nov 2003 19:36:30 schreef Chaveriem:
[...]

STIERENBLOED IN WIJN UIT FRANKRIJK
Voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, Dennis Hastert, dreigt volgens The Washington Post met invoerbeperkingen voor wijn en bronwater. Hij riep zijn Republikeinse partijgenoten op te bekijken of het nodig is gezondheidsregels zo te wijzigen dat de import van bronwater uit Frankrijk niet meer is toegestaan. Op flessen wijn die met stierenbloed 'helderder' gemaakt zouden zijn, moeten felgekleurde oranje waarschuwingsstickers komen.

STIERENBLOED IN WIJN IN DE GRIEKSE MYTHOLOGIE
Treed mijn labyrint binnen, maar wees een gewaarschuwd mens. Eenmaal binnen is er geen weg terug! Drink de wijn van stierenbloed en wees welkom…

stierenbloed in veel wijn, dat klopt niet helemaal volgens mij.

* In hongarije bestaat een wijnsoort dat de naam Egri Bikavér draagt. Dit betekent Stierenbloed. Wijnen worden meestal genoemd naar de druivensoort waar ze van gemaakt zijn. Dit kan een verklaring zijn waarom in andere landen wijnsoorten ook stierenbloed heten. Een verklaring van de naam Stierenbloed stamt uit de tijd van de Turken, zij als Moslims mochten wel stierenbloed drinken, geen wijn.
* Wijn van stierenbloed uit griekse mythologie is geen druiven wijn, maar een sap wat gemaakt wordt van stierenbloed. (misschien aangelengd met wat wijn, dat zou kunnen.)
* De beschuldigingen van amerikaanse politici kwam als reactie op de tegenwerking van de fransen bij een mogelijke oorlog in Irak. Ze wilden een boycot op franse producten, en grepen alles aan om die boycot gedaan te krijgen. Je moet die beschuldiging dan ook met een korreltje zout nemen, misschien herinner je je nog de beelden op televisie van amerikanen die demonstratief allerlei dure franse wijnen op straat kapot gooiden. het kan zijn dat er sporadisch wijnen te vinden waar bloed bij gebruikt wordt, maar het merendeel is clean wat dat betreft.

Verder zou het zo kunnen zijn dat in de hele dure wijnen (die sowieso niet voor het avondmaal gebruikt worden) stierenbloed gebruikt is bij de bereiding. Maar bij de meest gangbare wijnen is dat volgens mij niet zo.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #26 Gepost op: november 27, 2003, 06:44:27 pm »

quote:

op 27 Nov 2003 14:32:55 schreef _Mart_:
[...]

[...]

stierenbloed in veel wijn, dat klopt niet helemaal volgens mij.

* In hongarije bestaat een wijnsoort dat de naam Egri Bikavér draagt. Dit betekent Stierenbloed. Wijnen worden meestal genoemd naar de druivensoort waar ze van gemaakt zijn. Dit kan een verklaring zijn waarom in andere landen wijnsoorten ook stierenbloed heten. Een verklaring van de naam Stierenbloed stamt uit de tijd van de Turken, zij als Moslims mochten wel stierenbloed drinken, geen wijn.
* Wijn van stierenbloed uit griekse mythologie is geen druiven wijn, maar een sap wat gemaakt wordt van stierenbloed. (misschien aangelengd met wat wijn, dat zou kunnen.)
* De beschuldigingen van amerikaanse politici kwam als reactie op de tegenwerking van de fransen bij een mogelijke oorlog in Irak. Ze wilden een boycot op franse producten, en grepen alles aan om die boycot gedaan te krijgen. Je moet die beschuldiging dan ook met een korreltje zout nemen, misschien herinner je je nog de beelden op televisie van amerikanen die demonstratief allerlei dure franse wijnen op straat kapot gooiden. het kan zijn dat er sporadisch wijnen te vinden waar bloed bij gebruikt wordt, maar het merendeel is clean wat dat betreft.

Verder zou het zo kunnen zijn dat in de hele dure wijnen (die sowieso niet voor het avondmaal gebruikt worden) stierenbloed gebruikt is bij de bereiding. Maar bij de meest gangbare wijnen is dat volgens mij niet zo.
Je kunt het aan de buitenkant niet zien, welke wel en welke niet. Dus als je de bijbel serieus neemt kun je wijn uit die landen, dus ook frankrijk, niet drinken, tenzij ORT

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #27 Gepost op: november 27, 2003, 11:35:13 pm »
Ja
de liefde kwetst niemands gevoel

ikkie

• Bekijk profiel
Dronk Jezus wijn?
« Reactie #28 Gepost op: november 28, 2003, 02:09:19 pm »
Via google kwam ik op een site van de nrc. Daar werd de vraag gesteld of  het waar is dat in o.m. franse wijnen runderbloed verwerkt wordt, want japan wilde geen franse wijnen meer afnemen tijdens de bse-crisis.

Het antwoord was dat het klaren van wijn met hemoglobine (gedroogde rode bloedlichaampjes van runderbloed) al eeuwen in gebruik is, vooral om stroeve wijnen een beetje soepeler te maken. Los van de BSE crisis is het klaren met gedroogd runderbloed door de agrarische commissie in Brussel in 1997 verboden. Maar in 1999 dook er in Frankrijk een partij van bijna 200 kilo hemoglobine op bij enkel wijnproducenten. Hemoglobine wordt als klaringsmiddel nog wel gebruikt in frisdranken en cider.