quote:
op 22 Oct 2003 20:55:09 schreef Adriaan:
Het gaat om een predikant die de zaak "goed" in de hand heeft en dat is niet alleen in de kerk waar jij het dan over hebt maar in veel meer. Ik zie dat als een serieus probleem.
quote:
op 22 Oct 2003 09:10:03 schreef Adriaan:
Wat wil nou het geval, wil je wat doen, dan moet je naar de kerkenraad en met voorstellen komen. Die worden dan op hun beurt getorpedeerd. Dat ligt, zoals ik het dan zie, aan de desbetreffende dominee in die gemeente. Hij houd alles tegen wat ook maar enigzins op vooruitgang lijkt. En hiij weet het zo mooi te draaien dat de kerkenraad bijna altijd met hem meegaat.
Een dominee kan in zijn kerkenraad niets beginnen als hij niet gesteund wordt door een aantal kerkenraadsleden.
quote:
op 22 Oct 2003 20:55:09 schreef Adriaan:
En dat je je dan ghelijk op je teentjes getrapt voelt kan ik niets aan doen. Want ik heb geen oplossing van je gehoord aangaande het standpunt wat ik heb ingenomen. Dus dan wou ik je vragen:
1. Is er volgens jou/jullie sprake van te veel invloed van predikanten in onze kerk?
2. Is er, als dat inderdaad zo is, een oplossing voor?
3. Als het niet zo is, heb ik mij dan verkeken?
Alvast bedankt..
De oplossing: zelf in de kerkenraad. Dan kun je het een en ander doen aan de problemen waar je keihard tegenaan loopt.
Waarom kom je trouwens niet met voorstellen? Het lijkt me niet verstandig om geen enkel initiatief te tonen, uit angst dat dit de kop ingedrukt wordt.
Gebeurt dit wel, dan heb je recht van spreken. Als een kerkenraad je voorstel afkeurt zal ze dit goed moeten onderbouwen. Doen ze dit niet of niet goed, dan kun je altijd in beroep gaan bij de classis.
Je zou ook met een aantal mensen samen een voorstel kunnen doen.
Een initiatief moet tenslotte door de gemeente gedragen worden. Gebeurt dit niet, dan heeft het geen kans van slagen.
(off topic)
Ik ben niet op mijn teentjes getrapt, maar ik heb de indruk dat de mensen die het hardst roepen dat er vanalles verkeerd gaat, in veel gevallen ook het snelst weglopen als er zaken veranderd moeten worden. In dat geval ga ik ook hard roepen.
Dit gaat voor jou niet op, omdat ik de indruk heb dat jij wel positief bezig bent.
(uit andere discussies) Mijn indruk is dat je een gevoelen verwoord, dat veel jongeren hebben. Namelijk dat het in de kerk een duffe zooi is waar nodig eens flink tegenaan getrapt moet worden om het een en ander te veranderen.
Wegblijven is optie 1.
Samen de schouders eronder zetten is optie 2.
Ik heb voor 2 gekozen, net als tientallen andere jongeren.
Als je met zoveel moeite naar de kerk gaat is het misschien goed om eens contact op te nemen met je wijkouderling. Een dergelijk gesprek kan soms een handvat zijn bij het zoeken naar een goede oplossing.
(off topic)