Hallo iedereen,
Hopelijk zijn er hier mensen die mij kunnen helpen met een probleem waar ik tegen op loop. De situatie is namelijk als volgt:
Ik heb sinds een paar jaar een geweldige vriendin, inmiddels verloofde, die ook inmiddels belijdend en actief lid is van de vrijgemaakte kerk. Ik kom dus zelf ook behoorlijk veel met haar mee naar die kerk en ken ook aardig wat mensen uit die kerk. Best gezellig moet ik zeggen en een best hartelijke en open sfeer naar mij toe.
Zelf ben ik zo lang ik me kan herinneren al christen, maar ik kom niet uit de vrijgemaakte kerk (sterker nog: ik heb die kerk pas leren kennen door mijn vriendin). Zelf zit ik mijn leven lang al in de Nederlands Hervormde kerk (daar ook gedoopt), maar ik heb nog nooit specifieke waarde aan die bepaalde kerk gehecht. Als kind heb ik op een wat algemene protestantse school gezeten, kinderclub gevolgd van de vergadering van gelovigen, daarna tienerclub van een pinksterkerk en heb ik ook nog in een interkerkelijke soos meegedraaid. En dan ben ik nu ook nog assistent-gespreksleider van een GemeenteGroeiGroep in mijn eigen hervormde kerk.

Maar goed, nu het daadwerkelijke probleem. Als je gaat trouwen wil je natuurlijk het liefste in dezelfde gemeente terecht komen, dat is logisch. Beiden zijn we dus op zoek naar een kerk waar we ons thuis voelen maar waar we bovenal het idee hebben dat God ons daar wil hebben. Dat is voor ons belangrijker dan wat de geloofsbelijdenis van die kerk op detail zegt (maar de hoofdmoot moet blijven: Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven).
Nu zijn we al wezen kijken in verschillende andere kerken in de plaats waar we denken te gaan wonen, maar er zat nou niet echt iets bij van: "YES, dit is het".
Dan is er natuurlijk ook de optie om allebei naar de vrijgemaakte kerk te gaan, daar heb ik op zich geen bezwaar tegen. Alleen komt er dan wel een groot probleem op tafel, namelijk:
ik kan de visie van de GKV op de beloftes bij de kinderdoop niet onderschrijven.
En om lid te worden moet je belijdenis doen, en dan staat er bij vraag 2: "Gelooft u Gods verbondsbelofte, waarin u in de doop het teken en het zegel ontvangen hebt?"
Tja, die verbondsbelofte geloof ik wel, maar ik geloof alleen niet dat ik daarvan in die kinderdoop het teken en zegel heb ontvangen!
Nu heb ik concreet de volgende vragen:
1. Moet ik dan maar gastlid worden als ik dit niet kan onderschrijven? Want ik neem aan dat ze niet speciaal voor mij die ene zinsnede gaan wijzigen?
2. Zijn hier mensen met ervaringen op dit gebied? Zo ja, dan zou ik wel eens willen weten hoe hier in het algemeen tegen aangekeken wordt binnen de GKV (iemand die dus gastlid is geworden).
3. Neemt het zijn van gastlid meer beperkingen met zich mee dan alleen niet deelnemen aan het avondmaal? (wat ik overigens ook bepaald niet leuk zou vinden om altijd maar uitgesloten te zijn, in vele andere kerken mag ik gewoon mee doen!)
Hier zal ik het maar even bij laten. Ben benieuwd naar de reacties!
Groeten,
Zwever
p.s.(1) Ik blijf het liefst anoniem, dat mag misschien duidelijk zijn, dus ik zal geen plaatsnamen gaan noemen etc. Ik weet dat het GKV-wereldje niet zo heel erg groot is

p.s.(2) Natuurlijk ga ik hier ook nog wel over praten met mensen uit die kerk maar misschien bereik ik zo wel makkelijker mensen met ervaring of andere zinnige opmerkingen. Bovendien is het wat "veiliger".
p.s.(3) Ik wil uitdrukkelijk
geen discussie over de doop, ik heb hier al tig jaren over nagedacht en moeten verdedigen dus dat zal op dit forum weinig uitmaken. (maar een gesprek hierover met de dominee sla ik niet af)