Auteur Topic: Relatie vs. Religie  (gelezen 731 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Relatie vs. Religie
« Gepost op: augustus 20, 2003, 06:37:14 pm »
In een ander topic werd het volgende gepost door gesp:

Het is hier off-topic, en ik kan het nog niet goed onderbouwen, maar ik vraag me af of de tegenwoordige nadruk op "relatie" wel zo bijbels is. Mijn voorlopige indruk is, dat ook in de bijbel de nadruk veel meer ligt op: dienen van God, ontzag voor God,
en veel minder op: blij-zijn met God, goede relatie met God.
Religie is zo slecht nog niet, zeg maar.

Dit is wel goed voor een apart topic, dus bij deze :)

Wat vinden we hiervan? En wat verstaan we uberhaupt onder religie en relatie met God/Jezus?

Ik wacht eerst wel wat reacties af voor ik zelf reageer...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pulpeet

• Bekijk profiel
Relatie vs. Religie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2003, 07:00:48 pm »
Ik kan niet echt een fundamenteel onderscheid ontdekken, maar vermoedelijk wordt het volgende bedoeld:

relatie: twee 'partijen' (Ich und Du). God blijft niet op een afstand.
religie: Eén partij, die zich overgeeft aan rituelen, religieuze ervaringen etc. En die dus ten diepste eenzaam is.

In elke religie/godsdienst is er een relatie van de gelovige tot God / het goddelijke (behalve in het boeddhisme msschien). Ik denk dus dat dit onderscheid mbt het christendom niet echt volgehouden kan worden. Het is eerder zo dat de relatie vormkrijgt door religie.

Ik heb de indruk dat dit onderscheid is verzonnen door christenen die zichzelf ervan willen overtuigen dat het christendom toch wel op wat hoger niveau staat dan andere godsdiensten. Je hebt het christendom en... de rest. En die rest is 'maar' religie.
Maar ik kan me vergissen.

(toevoeging:) Mijn stelling is dus dat er geen onderscheid is, maar dat religie en relatie twee kanten van dezelfde medaille zijn. De relatie heeft de religie nodig om te kunnen bestaan.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2003, 12:06:25 am door Pulpeet »

Peter

• Bekijk profiel
Relatie vs. Religie
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2003, 11:28:16 pm »
Het lijkt een definitiekwestie. En misschien verwart Zwever 'religie' met 'theologie' en dan wel in de zin van kennis-zonder-het-hart, zonder een levende relatie met God.

gesp

• Bekijk profiel
Relatie vs. Religie
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2003, 05:34:39 pm »
M'n opmerking die hier tot openingspost is gepromoveerd reageerde op Zwever. Ik weet natuurlijk ook niet wat die bedoelde met "...dat het geloof in Jezus van relatie tot religie verworden...", maar Pulpeets omschrijving geeft wel redelijk weer zoals ik het begreep (hoewel zonder "religieuze ervaringen").

Ik zie daarin niet zozeer een tegenstelling als 2 zwaartepunten, die allebei in een bepaalde mate aanwezig zullen zijn. Mijn vraag was of "relatie" dan nu niet teveel gewicht kreeg, omdat "religie" zonder "relatie" afgekeurd lijkt te worden.

In de bijbel zijn vele momenten dat God niet lijkt te luisteren, of onbereikbaar ver weg. Lijkt Hij zich niet met de gelovigen te bemoeien. In zo'n situatie kan er van "relatie" niet zoveel sprake zijn, maar het dienen van God ("religie") gaat door. Misschien is dit zelfs wel de meest-voorkomende situatie, daar ben ik niet uit.
as blunt as Ockham's razor

Peter

• Bekijk profiel
Relatie vs. Religie
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2003, 12:36:05 am »
Ik las vandaag een recensie in het ND van het boek 'Gebroken dromen' van Larry Crabb. Hieruit de volgende quote:

quote:

"Meer dan ooit tevoren in mijn herinnering zijn mensen bewust hongerig naar God, naar geestelijke vernieuwing, naar diepe vervulling van de ziel". (...) Dat is mooi, maar het bergt een levensgrote dreiging in zich: dat je op zoek gaat naar beleving, een kick, iets dat je leven verrijkt.

Hard spreekt Crabb zich soms uit: "Onze diepste ervaring van relationeel genot is vaak de seksuele ontlading. Daardoor verwachten we dat de eenheid met God net zo lichamelijk echt is als een orgasme. We realiseren ons niet dat geestelijk en lichamelijk plezier overeenkomsten en verschillen hebben. Te veel kerken proberen de intensiteit van lichamelijk plezier opnieuw te scheppen en noemen dat aanbidding".

Pulpeet

• Bekijk profiel
Relatie vs. Religie
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2003, 12:50:26 am »

quote:

op 01 Sep 2003 00:36:05 schreef Peter:
Ik las vandaag een recensie in het ND van het boek 'Gebroken dromen' van Larry Crabb. Hieruit de volgende quote:[...]
Oef. Dat is inderdaad wel een harde. Dat zou ik niet voor mijn rekening willen nemen. Maar wel interessant.

(Heb ik gelijk weer wat voer voor de instrumentendiscussie. :) Het lichamelijk aspect van muziek (vooral van ritme; extreem voorbeeld: house) speelt hier een rol.)

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
Relatie vs. Religie
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2003, 07:53:36 am »

quote:

Ik heb de indruk dat dit onderscheid is verzonnen door christenen die zichzelf ervan willen overtuigen dat het christendom toch wel op wat hoger niveau staat dan andere godsdiensten. Je hebt het christendom en... de rest. En die rest is 'maar' religie.
Maar ik kan me vergissen.

uhhh, ik denk dat relegie is:

Samen met een groep mensen (of gemeente) 1 kerk vormen die in de zelfde God(en) geloven en dus een relatie (denken) te hebben met hun God(en)...

en christenen willen niet zeggen dat ze op een hoger niveau zitten,  maar willen dat zoveel mogelijk mensen Jezus aannemen, omdat dat de ENIGE manier is om een Eeuwig (goed) leven te hebben.

greetz,
wijnand