Auteur Topic: Tips om frustratie tegen te gaan  (gelezen 708 keer)

xgnoom

• Bekijk profiel
Tips om frustratie tegen te gaan
« Gepost op: september 06, 2003, 11:06:13 pm »
Post hier je tips om (eventueel aanwezige) frustraties in de kerk tegen te gaan.

Positief opbouwend bedoeld: we praten er niet alleen over, maar we doen er ook nog wat aan...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2003, 11:31:41 pm »
quote:
op 06 Sep 2003 23:06:13 schreef xgnoom:
Post hier je tips om (eventueel aanwezige) frustraties in de kerk tegen te gaan.

Positief opbouwend bedoeld: we praten er niet alleen over, maar we doen er ook nog wat aan...

zie dit topic: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1344

En ik denk dat dan bekering is waar we moeten beginnen, al vaak geprobeerd, maar op de manier hoe Jezus het bedoeld heeft?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2003, 12:00:56 am »
quote:
op 06 Sep 2003 23:06:13 schreef xgnoom:

Soms heb je het wel eens, dan gebeurd er wat en sta je direct op de klippen.
Je vindt dat de ander ongelijk heeft, en jij gelijk hebt. Maar ja, als je er tegen in gaat, en we gaan elkaar veroordelen ...

Een goede tip tegen frustratie op zo'n moment is om eens de brief aan de Romeinen van begin tot eind aan één stuk door te lezen.

Ik ben ook een aantal keren behoorlijk gefrustreerd geraakt van de zaken rondom de 95 stellingen, de oproep tot reformatie en de "onttrekking". Maar in die keren ben ik wel de brief aan de Romeinen steeds meer gaan waarderen.  En snap ik ook steeds beter waarom Luther zijn 95 stellingen publiceerde (en snap ik geloof ik steeds minder van de meer recente 95).
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2003, 05:17:08 pm »
tip: overwin het kwade door het goede.

bijbelse remedie om alles tegen te gaan.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2003, 07:41:30 pm »
Accepteer een stuk onvolmaaktheid in het leven.

Wees een keer tevreden.

In welke kerk je ook zit, de duivel is er net zo goed bezig om het werk wat Gods Geest is begonnen in de mensen weer af te breken.

Hoe ver moet je gaan met het beoordelen van een preek.
Wat mij betreft mag je best wel eens een gelijkenis vertellen, maar je kunt ook wel eens zeggen waar het op staat.

De ene keer raakt het je meer als de andere. Moet je altijd geraakt worden?
Alsof je werkdag met evenveel ethousiastme naar je werk gaat en de hele dag in een super gemotiveerde houding aan het werk bent omdat je het werk wat je doet zo gaaf vind. Daar geloof ik dus niets van. Moet je in een kerkdienst dit wel verwachten? Stel je dan niet wat te hoge eisen.

De andere kant is dat je kwaad bent op de predikant, omdat hij te veel doordraaft in de gelijkenis die hij verteld. Dan wordt het net een verhaal, waarbij de dominee te veel uitweidt over bijzaken. Mag een dominee een keer zijn dag niet hebben?
Daarbij komt dat de ene predikant beter in staat is om iets kort en helder te formuleren als de ander. Als we elkaar zo de maat moeten nemen...
Dat lijkt me niet christelijk meer! De Reformada defenitie over naratieve prediking kan wat mij betreft direct bij oud papier. Op die manier kun je elke predikant de maat gaan nemen. Alle dominees zijn mens. Ik heb nog nooit een preek gehoord waar geen narratieve elementen in zitten.

Accepteer menigsverschillen.

Thuis heb je ook wel eens een meningsverschil over het een of ander. Dit kunnen soms wel behoorlijk belangrijke zaken zijn die bijvoorbeeld flinke gevolgen kunnen hebben. De sfeer thuis zal bepaald worden door de manier waarop je met dit soort zaken omgaat. Ben je beide in staat om de minste te zijn, dan heb je een goede onderlinge verhouding en zelden heftige ruzies. Lukt je dit niet, dan heb je regelmatig felle discussies en een gespannen sfeer.

In de kerk werkt dit precies zo. Goed, je hebt hoofd- en bijzaken.
Als iemand zegt dat Jezus niets meer was als een goed mens is dit duidelijk een hoofdzaak waarbij je het niet met iemand eens kunt zijn.
Heb je daarin een discussie over de zondag (waarbij je beide voorneemt om deze dag voor God appart te houden) dan gaat het om een bijzaak. Te meer omdat je beide hetzelfde uitgangspunt hebt.
Een betere kerk begint bij jezelf.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 07, 2003, 11:18:25 pm »
quote:
in een ander topic schreef ene xgnoom:
(...) ik probeer kerkperikelen wat afstandelijker te benaderen, wat meer relativerend. De kwesties die ter discussie gesteld worden mogen dan belangrijk zijn, voor mij zijn ze niet levensbepalend.

Uitstekende tip!