Auteur Topic: Met plezier of frustratie naar de Gereformeerde kerk vrijgemaakt.  (gelezen 10469 keer)

vaneccles

• Bekijk profiel
Met plezier of frustratie naar de Gereformeerde kerk vrijgemaakt.
« Reactie #50 Gepost op: augustus 30, 2003, 07:36:08 pm »
Met veel plezier,Jan.
Het is de plaats waar je met velen God mag dienen.
En dat is het enige waarop je de kerkdiensten zou moeten beoordelen.

Let wel,dit is voor mij zoon wijsheid die ik na veel schade en schande pas begon
in te zien.Of beter gezegd:begon te beleven.
regards,Van.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: augustus 30, 2003, 08:04:14 pm »

quote:

op 30 Aug 2003 01:02:35 schreef Marnix:
Zo is het in deze discussie ook een beetje. Als je nu je wel aangesproken voelt in de kerk, met de huidige vormgeving, is het heel makkelijk om Nee te zeggen tegen anderen.

Er zijn veel mensen die zich niet aangesproken voelen in door sommige vormen in de kerk. Sommigen van hen gaan naar Godfashion of dergelijke events.
Het is onhaalbaar op Godfashion 1 op 1 te copieren naar de kerk.
Misschien zouden mensen met initiatief kunnen komen, om bijvoorbeeld wijzigingen door te voeren in de vorm van de kerkdienst.

Ik hoor veel mensen klagen. Veel mensen blijven tijdens de diensten weg.
Toch zie ik zelden concrete voorstellen van de jongeren om gericht aan de slag te gaan om de kerkdienst aantrekkelijker te maken. Dat betreur ik.
Een betere kerk begint bij jezelf.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: augustus 30, 2003, 08:13:08 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 16:47:07 schreef xgnoom:
Ik ben al een poosje een frusti in de kerk en ga al enkele maanden sporadisch naar de kerkdiensten. Het is mij nooit gelukt een plekje te vinden in de GKV en ik voel me er niet op mijn gemak. Dat komt mede door de eindeloze discussies over steeds hetzelfde: wat-mag-wel-wat-mag-niet enz enz. Ik ben het gewoon zat en de interesse voor de kerkvorm van de GKV is het nulpunt aan het naderen.

Ik zou graag een keer iets geloofsopbouwends doen in de kerk, maar ik zou niet weten hoe en ook niet weten of men dat wel wil (!) in de GKV.

Wat betreft je eerste punt:
Af en toe heb ik mijn buik vol van bepaalde discussies. Dan lees ik er niet meer over op het forum, in de krant of in andere lectuur. Dergelijke discussies kunnen er inderdaad voor zorgen, dat je geloof op een laag pitje komt te staan.

Lees eens wat opbouwende boeken van Christelijke schrijvers. Probeer met je vrienden eens op een andere manier over het geloof te praten. Bijvoorbeeld over de kracht van God's geest en hoe God in je leven met je bezig is.

Tweede punt:
Is er bij jou in de kerk geen activiteiten commissie? Hebben jullie wel eens een koffie ochtend/avond waarbij de gemeente in verschillende groepen is uitgenodigd op een aantal adressen.

Probeer dit soort initiatieven met meerdere gemeenteleden op te starten.

www.tijdvooractie.nl

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: augustus 30, 2003, 09:03:42 pm »

quote:

op 30 Aug 2003 01:02:35 schreef Marnix:
Zou je dan niet door blijven zeuren? Voor je relatie met God heb je dat toch wel over? Het gaat niet om zomaar iets.

Ik zal even verduidelijken wat ik met drammen bedoel:
- denken in wij/zij
- wel zeuren, maar niet komen met concrete voorstellen
- ongeduld
- alleen denken aan het eigen belang en niet aan het gemeenschappelijk belang
Zie ook deze discussie:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=174&pageID=1

N.B. ik zeg niet dat alle 'vernieuwers' drammen, maar sommigen.
En ik begrijp heus wel, dat er ook vaak goede drijfveren achter zitten.

Maar ik vind het te simpel om alleen maar de Reformandisten te veroordelen als drammers.

Bovendien gebruik je voorbeelden nogal selectief. I.g.v. Reformanda gaat het 'alleen maar' om het krijgen van een nieuwe fiets, in jouw voorbeeld gaat het om 100 euro anders gebeurt er iets ergs.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: augustus 31, 2003, 04:31:53 pm »
ik denk wel dat het de bedoeling is dat je God van harte dient, dus ook met plezier! Dus misschien neem je niet je verantwoordleijkheid op het moment dat je alleen blijft mokken. Ik denk: of er tegen aan en mensen weer op het goede spoor brengen, of wegwezen en ergens gaan kerken waar men je gaven wel wil gebruiken.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: augustus 31, 2003, 04:36:42 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 16:31:53 schreef joris:
[...] Ik denk: of er tegen aan en mensen weer op het goede spoor brengen, of wegwezen en ergens gaan kerken waar men je gaven wel wil gebruiken.
of zelf weer op het goede spoor komen.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: augustus 31, 2003, 04:55:23 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 16:36:42 schreef Pulpeet:
[...]

of zelf weer op het goede spoor komen.
uiteraard zou dat nodig kunnen zijn. Maar mensen die op zoek zijn naar God en het daardoor en daarna niet meer prettig vinden in de kerk zitten waarschijnljik wel goed.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: augustus 31, 2003, 09:12:33 pm »

quote:

op 29 Aug 2003 09:14:40 schreef Jakolien:
[...]

Heb jij een abonnement op Reformanda? Of lees je er minstens 1 in de maand?
Ik denk het niet, want anders had je het bovenstaande niet geschreven.

Reformanda heeft júist steeds met inhoudelijke argumenten het e.e.a. bekritiseerd! Járenlang! Maar i.p.v. een inhoudelijke discussie over de aangevoerde argumenten kwam er alleen maar kritiek over de gekozen woorden, de vorm, het tijdstip, de toon, enz....

Over deze reactie heb ik een aantal dagen na moeten denken. Ik lees wel eens stukken uit de Reformanda, ken meerdere mensen die dit blad lezen. En altijd als ik dit blad lees dan denk ik, aan één kant klopt het, aan de andere kant ook niet. Maar wat het was kreeg ik niet boven water. Gelukkig dat Jakolien deze opmerking maakte, want nu kan ik toch beter aangeven wat mij dwars zit.

Het grote probleem is denk ik dat Reformanda de mening is toegedaan dat zij de juiste argumenten hebben. Dat andere mensen misschien ook goede en bijbels juiste argumenten kunnen hebben is voor hen nauwelijks denkbaar. Dat komt ook uiteindelijk naar voren in de vorm waarin men de woorden kiest. Daardoor wekt men irritatie terwijl men eigenlijk wil dat men naar hen luistert. Een probleem dat daarbij komt is dat mensen die de mening zijn toegedaan inhoudelijk gelijk te hebben niet openstaan voor meningen van ander. Nee sterker nog men graaft zich in. Dat is trouwens dat komt niet alleen in de kerk voor... en ook niet alle Reformanda mensen reageren zo. Maar de officiële spreekbuis Reformanda draagt veel van deze kenmerken wel bij zich en dat is jammer. Gods Woord is een diamant afhankelijk van de lichtinval zie je iets van de rijkdom van dat Woord. Wellicht dat er enige toenadering kan zijn tussen Reformanda en andere kerkleden als beiden beseffen dat een diamant niet zwart wit is maar velerlei kleuren afgeeft.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: augustus 31, 2003, 09:49:35 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 16:55:23 schreef joris:
uiteraard zou dat nodig kunnen zijn. Maar mensen die op zoek zijn naar God en het daardoor en daarna niet meer prettig vinden in de kerk zitten waarschijnljik wel goed.
Hoe kom je daarbij? De kerk/vormen in die kerk kunnen barrières vormen om God te ontmoeten (bv. ouderwets taalgebruik). Maar er kunnen ook barrières in onszelf zitten. Daar hoor ik die mensen nooit over.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: augustus 31, 2003, 09:57:05 pm »
mmm vandaag ging ik met frustraties weg uit de kerk nah ja frustraties het was meer dat ik in een goede bui was hmmm ben ik wel vaak maar ik had echt zin om God te prijzen, maar ja ik zat maar met die psalmen he dus dat ging niet echt lekker.... dat was wel weer jammer kan ook komen omdat ik moet afkicken van het vele opwekkingsliederen zingen in de vakantie  :9, afijn de preek was ik ook weer niet gedeeltelijk mee eens, kon me er half in vinden maar er waren weer dingen vergeten of ik d8 teveel dat de preek beter de andere kant op kon, nah ja in ieder geval het werd met niet veel blijdschap gebracht, aan de ene kant was de preek ook niet blij dus... nah ja laat maar vorige week had ik wel 2 goede preken dus dat was weer met plezier luisteren, gelukkig was ik vanmorgen niet in de kerk hoorde ik al van iemand want anders was de frustratie denk nog hoger na het horen van de preek. maar wat een gebrabbel het ligt er dus aan wat de preek brengt en of ik in een psalm zingende bui ben (niet vaak dus  :+) dus conclusie soms met frustraties soms met plezier en de andere keren shop ik bij een andere gemeente  ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: augustus 31, 2003, 10:49:16 pm »
Als de dominee net zo zou preken als jij schrijft, zou ik ook met frustratie de kerk verlaten.  ;)

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: augustus 31, 2003, 11:52:31 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 21:49:35 schreef Peter:
[...]

Hoe kom je daarbij? De kerk/vormen in die kerk kunnen barrières vormen om God te ontmoeten (bv. ouderwets taalgebruik). Maar er kunnen ook barrières in onszelf zitten. Daar hoor ik die mensen nooit over.
euh, ja tuurlijk heb je geljk. maar daar hadden we het niet echt over toch?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: september 01, 2003, 12:06:47 am »

quote:

op 31 Aug 2003 23:52:31 schreef joris:
euh, ja tuurlijk heb je geljk. maar daar hadden we het niet echt over toch?

Nou ... Persoonlijk voel ik wel eens barrières als het gaat om het luisteren naar een preek. Ik ben soms snel afgeleid. Dan kan ik twee dingen doen:
- gaan zeuren over een beamer, kortere preek, dominee met Brinkman-shuffle, drama, etc. en als ik dat allemaal niet krijg dan maar shoppen bij een kerk waar dat allemaal beter is geregeld
- uitgerust naar de kerk gaan, een andere plek in de kerk kiezen waar ik minder wordt afgeleid, een preekverslag schrijven.

Bovendien: de meeste mensen (een enkele forumdeelneemster uitgezonderd) worden milder naarmate ze ouder worden. Gaan dingen relativeren, maken beter onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2003, 12:55:43 am door Peter »

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: september 01, 2003, 12:10:51 am »

quote:

op 01 Sep 2003 00:06:47 schreef Peter:
[...]

Nou ... Persoonlijk voel ik wel eens barrières als het gaat om het luisteren naar een preek. Ik ben soms snel afgeleid. Dan kan ik twee dingen doen:
- gaan zeuren over een beamer, kortere preek, dominee met Brinkman-shuffle, drama, etc. en als ik dat allemaal niet krijg dan maar shoppen bij een kerk waar dat allemaal beter is geregeld
- uitgerust naar de kerk gaan, een andere plek in de kerk kiezen waar ik minder wordt afgeleid, een preekverslag schrijven.
tja, wat ik zelf heb gemerkt is, dat ik uren lange concentratie kan hebben als het over God gaat en God ook echt aanwezig is en erbij betrokken wordt. maar ik ben het met je eens als je bedoelt dat een '' ander'' niet altijd jouw probleem hoeft op te lossen> Als jij iets saai vind kan je er zelf wat aan doen of ervoor kiezen je er niet meer aan te ergeren.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: september 01, 2003, 12:12:54 am »
Ik heb het idee dat deze discussie op een te hoog abstractieniveau gevoerd wordt.

quote:

op 31 Aug 2003 16:55:23 schreef joris:
Een kerk die mensen verhindert om op zoek naar God te zijn, is inderdaad verkeerd bezig. Maar in welke kerk/gemeente is dat het geval? Geef me het adres...

M.a.w. Peter en Joris, hebben jullie het over dezelfde kerk/gemeente?

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: september 01, 2003, 12:16:12 am »

quote:

op 01 Sep 2003 00:12:54 schreef Pulpeet:
Ik heb het idee dat deze discussie op een te hoog abstractieniveau gevoerd wordt.
[...]

Een kerk die mensen verhindert om op zoek naar God te zijn, is inderdaad verkeerd bezig. Maar in welke kerk/gemeente is dat het geval? Geef me het adres...

M.a.w. Peter en Joris, hebben jullie het over dezelfde kerk/gemeente?

de gemiddelde vrijgemakate of anderszins gereformeerde kerk pulpeet. Omdat de theologie een grote plaats heeft dan God.

ik was net bij God Fashion in Zwolle.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: september 01, 2003, 12:26:07 am »
Mijn punt is, dat er door 'gefrustreerde' vernieuwers altijd maar wordt afgegeven op de omstandigheden/vormen en voor het gemak maar even wordt vergeten dat je altijd je eigen zondige ik meesleept naar de kerk.

Daarnaast het altijd maar streven naar geluk en blijdschap. Alleen al de vraagstelling van dit topic: "Met plezier of frustratie naar de Gereformeerde kerk vrijgemaakt". Is het niet genoeg om gewoon geroepen te worden tot de eredienst en die weer gevoed in het geloof te verlaten?

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: september 01, 2003, 01:12:33 am »

quote:

op 31 Aug 2003 21:57:05 schreef farao:
Gelukkig was ik vanmorgen niet in de kerk hoorde ik al van iemand want anders was de frustratie denk nog hoger na het horen van de preek. maar wat een gebrabbel het ligt er dus aan wat de preek brengt en of ik in een psalm zingende bui ben (niet vaak dus  :+) dus conclusie soms met frustraties soms met plezier en de andere keren shop ik bij een andere gemeente  ;)

Hoe kun je er zelf vanuitgaan, dat de preek je niet aansprak op grond van een negatief verhaal van een ander? Dit begrijp ik niet. Sommige preken spreken mij minder aan, terwijl er verschillende mensen in mijn omgeving zijn die juist heel entousiast over de preek zijn. Ligt dat aan mij? Of moet ik me een beetje meer laten beinvloeden door mijn omgeving?

Je hebt wel geluk, dat er zo veel kerken in je omgeving zijn waar je kunt shoppen.
Hoe moet dit later als je ergens in een omgeving woont waar minder christenen wonen zoals bijvoorbeeld in de provincie noord holland of in sommige plaatsen in de randstad?

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: september 01, 2003, 06:38:14 am »
"" was ons hart niet brandende in ons?"" Dat moet hte gevoel zijn als je uit d ekerk komt! NEt als de emausgangers.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: september 01, 2003, 10:24:23 am »

quote:

op 01 Sep 2003 00:26:07 schreef Peter:
Mijn punt is, dat er door 'gefrustreerde' vernieuwers altijd maar wordt afgegeven op de omstandigheden/vormen en voor het gemak maar even wordt vergeten dat je altijd je eigen zondige ik meesleept naar de kerk.
Het punt is dat jij denkt in 'of/of' en ik in 'en/en'. Als ik afgeef op de vormen vergeet ik helemaal niet ik mijn zondige ik meesleep naar de kerk. Het punt is juist voor mij dat dat zondige ik ook nog eens een gigantische hoge drempel over moet voor het werkelijk iets meekrijgt van de boodschap en van het samenzijn en samen zingen wat hij als mooi zou moeten ervaren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: september 01, 2003, 10:31:47 am »

quote:

[...]

Waarom niet het ene doen en het andere niet nalaten? Ik snap nog steeds niet WAT er nou aan de inhoud verandert als je (verschillende van) de dingen invoert die je bij je eerste punt noemt.
By the way, de preek hoeft van mij niet per se korter hoor.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: september 01, 2003, 12:58:34 pm »
Af en toe wat meer enthousiasme in de eredienst zou niet verkeerd zijn. Je hebt het gewoon nodig dat je af en toe door een preek geraakt wordt. Dat je door de preek gestimuleerd word.
Dat je door de preek aan het denken over je eigen leven of aan werk gezet word als actief christen. Ook in de liturgie moet je God kunnen loven en danken voor Zijn grote daden.

Daarom ben ik heel bij dat de synode verschillende opwekkingsliederen heeft vrijgegeven voor het gebruik in de erediensten. Ik constateer ook met blijdschap dat de meeste gemeenten deze liederen ook gaan zingen in hun erediensten.
(op de site van de gkv is wel een lijst met opwekkingsliederen te vinden)

Echter, als je alleen de Bijbeltekst van de Emmaüsgangers als uitgangspunt neemt voor de norm hoe het moet zijn in de eredienst, dan doe je volgens mij jezelf te kort.
Ik heb een tijd lang geprobeerd om met heel veel enthousiasme de Here te dienen en zong uit vrolijk en gedreven alle psalmen, gezangen en liedboekliederen mee.
Dit is iets wat je niet te allen tijde vol kunt houden, omdat je ook wel eens een periode kent waarin je worstelt met het geloof. Een periode waarin je geconfronteerd wordt met moeiten en zorg, spanning of vragen omtrent het geloof of als gevolg van gebeurtenissen in je leven.
Het leven is niet een groot feest waarin we alleen maar zingen: “Halleluja, looft de Here.” Juist in de psalmen zie je ook mensen gewikkeld in een innerlijke strijd, waarbij ze God te hulp roepen.

Volgens mij moet je in een eredienst niet alleen maar juichen en loven, maar soms ook smeken om hulp en je nietigheid als mens erkennen. Het is natuurlijk een onmogelijke opgave om voor iedere gelovige een dienst samen te stellen gericht op zijn of haar situatie.
Voor mij betekent dit, dat ik wel eens een bemoedigende preek krijg, terwijl ik juist helemaal in een jubel stemming ben. Het is nu eenmaal niet anders.

Je geloof gaat immers over de toppen van de bergen en dwars door de dalen.
Het is geen continue stijgende geloofsgroei en steeds sterker enthousiasme.

Farao,

De dominee is ook maar een mens. Als je moeite met zijn uitspraken hebt lijkt het me goed dat je eens met hem gaat praten. Misschien kun je hem dan beter begrijpen. Je kunt in elk geval aangeven dat je moeite hebt met ‘bepaalde aspecten’ uit zijn preek. Daarnaast zou je ook bij jezelf te rade moeten gaan of je terecht verontwaardigd bent over de slechte kwaliteit van de preek.

Ik ga er vanuit dat een predikant open staat voor kritiek en bereid is om zijn best te doen.
Wel moet ik de kanttekening opmerken dat niet iedere predikant een topper is, waarbij iedereen enthousiast de kerk uit wandelt.

Dat is in het bedrijfsleven net zo min het geval. Je hebt goede accountants en minder goede.
Handige monteurs en monteurs die wat minder bedreven zijn.

God heeft ons allemaal talenten gegeven waarmee we onze taak moeten vervullen.

In sommige evangelische gemeenten heb je net zo goed langdradige voorgangers.
Of voorgangers die hun ‘stokpaartjes’ hebben, die ze maar al te graag van stal halen waardoor hun prediking een beetje eenzijdig wordt. Wat dat betreft zie ik geen enkel verschil met de vrijgemaakte kerk. Alleen de vorm van de liturgie in de eredienst is wat anders.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: september 01, 2003, 02:13:50 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 12:58:34 schreef Arne:
Af en toe wat meer enthousiasme in de eredienst zou niet verkeerd zijn. Je hebt het gewoon nodig dat je af en toe door een preek geraakt wordt. Dat je door de preek gestimuleerd word.
Dat je door de preek aan het denken over je eigen leven of aan werk gezet word als actief christen. Ook in de liturgie moet je God kunnen loven en danken voor Zijn grote daden.

Daarom ben ik heel bij dat de synode verschillende opwekkingsliederen heeft vrijgegeven voor het gebruik in de erediensten. Ik constateer ook met blijdschap dat de meeste gemeenten deze liederen ook gaan zingen in hun erediensten.
(op de site van de gkv is wel een lijst met opwekkingsliederen te vinden)

Echter, als je alleen de Bijbeltekst van de Emmaüsgangers als uitgangspunt neemt voor de norm hoe het moet zijn in de eredienst, dan doe je volgens mij jezelf te kort.
Ik heb een tijd lang geprobeerd om met heel veel enthousiasme de Here te dienen en zong uit vrolijk en gedreven alle psalmen, gezangen en liedboekliederen mee.
Dit is iets wat je niet te allen tijde vol kunt houden, omdat je ook wel eens een periode kent waarin je worstelt met het geloof. Een periode waarin je geconfronteerd wordt met moeiten en zorg, spanning of vragen omtrent het geloof of als gevolg van gebeurtenissen in je leven.
Het leven is niet een groot feest waarin we alleen maar zingen: “Halleluja, looft de Here.” Juist in de psalmen zie je ook mensen gewikkeld in een innerlijke strijd, waarbij ze God te hulp roepen.

Volgens mij moet je in een eredienst niet alleen maar juichen en loven, maar soms ook smeken om hulp en je nietigheid als mens erkennen. Het is natuurlijk een onmogelijke opgave om voor iedere gelovige een dienst samen te stellen gericht op zijn of haar situatie.
Voor mij betekent dit, dat ik wel eens een bemoedigende preek krijg, terwijl ik juist helemaal in een jubel stemming ben. Het is nu eenmaal niet anders.

Je geloof gaat immers over de toppen van de bergen en dwars door de dalen.
Het is geen continue stijgende geloofsgroei en steeds sterker enthousiasme.

Je blijdschap over de vrijgegeven opwekkingsliederen deel ik niet, maar verder ben ik het roerend eens met wat je hier schrijft!

Inderdaad, een preek moet je raken en stimuleren. Het liefst iedere zondag, tijdens iedere dienst!
Maar je hebt niet iedere zondag het zelfde soort stimulans nodig. Soms moet je worden aangespoord tot meer blijdschap en dankbaarheid, soms tot schaamte en berouw, soms tot meer naastenliefde, enz..
En wat je ook niet moet vergeten: je zit niet in je eentje te luisteren naar die preek. Je zit daar met de gemeente, je broeders en zusters. En ál die mensen hebben op dat moment allemaal verschillende gevoelens, en dus ook verschillende soorten stimulans nodig. Het zou best kunnen dat jíj die zondag niet erg 'aan je trekken' komt, maar dat een ander enorm gevoedt en bemoedigd de kerk uit gaat. Wees dan blij voor die ander, en mopper niet direkt over jouw gemis. Als de Hére er maar aan Zijn trekken is gekomen (het is een eredienst voor Hém!), en we hebben Hem kunnen danken in ons gezamelijke lied en gebed, dan mogen we al niet meer mopperen over wat wíj voor onszelf hebben gemist.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: september 01, 2003, 02:26:18 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 21:12:33 schreef Jan W:
[...]

Over deze reactie heb ik een aantal dagen na moeten denken. Ik lees wel eens stukken uit de Reformanda, ken meerdere mensen die dit blad lezen. En altijd als ik dit blad lees dan denk ik, aan één kant klopt het, aan de andere kant ook niet. Maar wat het was kreeg ik niet boven water. Gelukkig dat Jakolien deze opmerking maakte, want nu kan ik toch beter aangeven wat mij dwars zit.

Het grote probleem is denk ik dat Reformanda de mening is toegedaan dat zij de juiste argumenten hebben. Dat andere mensen misschien ook goede en bijbels juiste argumenten kunnen hebben is voor hen nauwelijks denkbaar.

Je hebt dagenlang nagedacht, en dankzij míjn reaktie weet je nu wat je dwars zit...
Ik dacht éven dat er nu een 'heel nieuw licht op de zaak' geworpen zou worden, maar jouw conclusie (dat Reformanda het altijd beter denkt te weten) is de meest gehoorde klacht die ik ken. Onterecht, daar ben ik van overtuigd, maar het went inmiddels... (helaas).
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: september 01, 2003, 02:27:16 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 10:31:47 schreef Mezzamorpheus:
Waarom niet het ene doen en het andere niet nalaten? Ik snap nog steeds niet WAT er nou aan de inhoud verandert als je (verschillende van) de dingen invoert die je bij je eerste punt noemt.
Nou even niet de boel door mekaar klutsen. Het ging hier over 'wat te doen bij frustratie', niet over vernieuwingen an sich. Ik ben overigens helemaal niet tegen op vernieuwingen, begrijp me goed. Het punt dat jij noemt past beter in het topic 'vorm en inhoud'.

quote:

By the way, de preek hoeft van mij niet per se korter hoor.
Dat schrijf ik ook nergens.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: september 01, 2003, 02:39:35 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 14:26:18 schreef Jakolien:
(dat Reformanda het altijd beter denkt te weten) is de meest gehoorde klacht die ik ken. Onterecht, daar ben ik van overtuigd, maar het went inmiddels... (helaas).
Quod erat demonstrandum.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: september 01, 2003, 02:53:29 pm »

quote:

[...]

- gaan zeuren over een beamer, kortere preek, ...
Hier suggereer je dat voorstanders van vernieuwingen het onder andere gaat om een kortere preek...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: september 01, 2003, 03:04:44 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 14:27:16 schreef Peter:
[...]

Nou even niet de boel door mekaar klutsen. Het ging hier over 'wat te doen bij frustratie', niet over vernieuwingen an sich. Ik ben overigens helemaal niet tegen op vernieuwingen, begrijp me goed. Het punt dat jij noemt past beter in het topic 'vorm en inhoud'.
[...]

OK, ik schuif mijn reacties wel even door naar het topic 'vormen en inhoud'.
En zoals je schrijft gaat het hier over 'wat te doen bij frustratie'. Jij focust er erg op dat het mogelijk aan jezelf kan liggen. Zelfs zozeer dat het, althans dat zie ik in (de toon van) je antwoorden, nauwelijks kan dat het NIET aan je eigen houding ligt.
Ik houd die andere kant dus ook open en beweer dat door bepaalde vormen op een meer of minder radicale manier te veranderen er een boel frustratie weg kan gaan. Niet dat het niet ook aan jezelf kan liggen, maar het kan OOK (gedeeltelijk) aan de vormen liggen. En waarom mag je het daar in dit verband niet over hebben?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: september 01, 2003, 03:08:47 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 14:39:35 schreef Peter:
[...]

Quod erat demonstrandum.
Sorry??

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: september 01, 2003, 03:41:47 pm »
Even los van wie de oorzaak van de frustratie is.

Wie zou er iets aan moeten doen?

Als je gefrustreerd in een kerk zit is dat meestal een kwestie van individu tegenover collectief. Eigenlijk zou dan een hele gemeente van karakter moeten veranderen om de frustratie te doen afnemen.
Zou dat kunnen? Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat dat gebeurt? Het gaat over een heleboel mensen. En een 'groepsgeest' verander je niet zomaar. Dat zit meestal erg diep geworteld. Ik heb dus de indruk dat je als gefrustreerde eenling nogal machteloos staat in dezen. En dat het dus ook weinig zin heeft om om veranderingen te blijven vragen. Hoe terecht die misschien ook zijn. De enige mogelijkheid (behalve de uiterste noodoplossing: vertrekken) is dan om een manier te vinden om ermee om te gaan.

Je zou medestanders kunnen verzamelen om zo samen sterk te staan. Als een grote groep binnen een gemeente een andere koers wil, kan de gemeente als geheel er niet meer omheen.
Je kunt proberen te infiltreren in de kerkenraad. Of op een anderen invloedrijke positie terecht zien te komen.
Het wordt een beetje een politiek verhaal...
Bovenstaande mogelijkheden zullen waarschijnlijk onrust en verwarring zaaien. Dan is de vraag of je dat op je geweten wil hebben. Voor mij is dat een reden om niet al te hard van de toren te blazen.

De strategie die ik probeer te volgen is proberen mijzelf in de gereformeerde traditie in te passen. Mijn inspiratie bewust uit die traditie willen putten. Proberen te begrijpen waar een gereformeerde kerk voor hoort te staan. En daarbij natuurlijk ook zoeken naar de waarde van het gereformeerde gedachtengoed voor je eigen leven. Niet mijn eigen situatie op dit moment verabsoluteren. Dat is altijd een momentopname. Een individu is verandelijker dan een hele gemeente.

Als je als gemeente in de gereformeerde traditie staat, ligt niets méér voor de hand dan gereforeerd te zijn. En als je als gemeente in een evangelische traditie staat, dan moet je evangelisch zijn. Beide komen m.i. pas echt goed tot hun recht als ze 'puur' zijn. Vermenging van deze stromingen kan denk ik alleen aan de 'oppervlakte'. Op dieper niveau zal er altijd een spanningsveld blijven. Alleen al omdat de traditie waar je mee opgegroeid bent heel diep zit. Je leven en je denken zijn daardoor gevormd.

Volgens mij is binnen de gereformeerde traditie nog zeer veel meer mogelijk dan er nu gebeurt. Als het specifiek om de eredienst gaat, is het instructief om Calvijns opvattingen daarover te bestuderen. Niemand in een gereformeerde kerk kan daar grote bezwaren tegen hebben zonder ongeloofwaardig te worden. Dan blijkt dat Calvijn geen strakke regels opstelt, maar wel een aantal uitgangspunten hanteert. Als je die uitgangspunten expliciet opneemt in je voorstellen tot verandering/vernieuwing, en ook van harte daarbij aansluit, dan ben je m.i. gezond bezig. D.w.z. dan ben je een opbouwende kracht. En geen onruststoker.

Het mooiste is het als het een gezamenlijke zoektocht van de hele gemeente is. Dat is een taak voor de kerkenraad om dat te sturen. Wel een moeilijke trouwens.  Met bereidwilligheid van kerkenraad en voorganger staat of valt trouwens een heleboel. Maar je hebt zelf ook de verantwoordelijkheid om die bereidwilligheid niet te verspelen.

Misschien een beetje idealistisch verhaal. De praktijk is tenslotte weerbarstig. Maar je ontkomt er niet aan om de gebeurtenissen om je heen voor jezelf een plaats te geven. Bovenstaande is mijn bescheiden poging.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: september 01, 2003, 03:44:42 pm »
Nog even dit.
Hoewel ik niet in de GKv zit, roep e.e.a. toch zoveel herkenning op, dat ik het me permitteer om in dit topic te posten. Volgens mij speelt overal in de ger. gezindte hetzelfde.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: september 01, 2003, 05:19:33 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 15:41:47 schreef Pulpeet:
Het mooiste is het als het een gezamenlijke zoektocht van de hele gemeente is.
Met je eens. Misschien moet het ook meer gaan om de zoektocht dan om het  vinden... Zoekt en gij zult vinden: Christus.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: september 01, 2003, 06:01:47 pm »
Dan hoop ik dat je op zoek gaat naar God en niet naar structuur of gemeente.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: september 01, 2003, 06:18:09 pm »
'Quod erat demonstrandum' betekent 'Wat bewezen moest worden.' Wiskundigen zetten dat soms aan het eind van een bewijs, afgekort tot QED. Dat even terzijde
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: september 01, 2003, 06:42:20 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 18:01:47 schreef joris:
Dan hoop ik dat je op zoek gaat naar God en niet naar structuur of gemeente.

Je moet in de eredienst het woord van God verkondigen. Dit moet centraal staan.
Daarbij gaat het om het zuivere woord van God. De kracht hiervan moet een stimulans zijn voor het geestelijke leven van de gemeente.

Echter in het gemeenschappelijke leven, het kerk zijn door de week, is er structuur en organisatie talent nodig. De gemeenschap der heiligen is er toch niet alleen om op zondag een preek te consumeren?

Nog een link naar een discussie over de eredienst.
http://www.gsvnet.nl/portal/viewtopic.php?t=409

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: september 01, 2003, 08:05:18 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 18:42:20 schreef Arne:
[...]

Daarbij gaat het om het zuivere woord van God. De kracht hiervan moet een stimulans zijn voor het geestelijke leven van de gemeente.

Echter in het gemeenschappelijke leven, het kerk zijn door de week, is er structuur en organisatie talent nodig. De gemeenschap der heiligen is er toch niet alleen om op zondag een preek te consumeren?

Nog een link naar een discussie over de eredienst.
http://www.gsvnet.nl/portal/viewtopic.php?t=409

wat klinkt dat clean. Het gaat niet om het woord van God te verkondigen. Dat klinkt alsof God er niet bij is. Het gaat om GEMEENSCHAP met God, zijn aanwezigheid, zijn wolkkolom. het woord horen is leuk en aardig maar het gaat meer om aanbidding! God zoekt aanbidders in geest en waarheid! God zoekt geen mensen die het woord willen horen. Ja ook wel, maar niet zo belangrijk! De offerdienst in de tempel/tabernakel was belangrijker dan het praatje van de priester.

Structuur en organisatietalent? ja ene klein beetje is handig. Maar gewoon de liefde van Christus doet het meest.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: september 01, 2003, 08:20:58 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 20:05:18 schreef joris:
[...]

wat klinkt dat clean. Het gaat niet om het woord van God te verkondigen. Dat klinkt alsof God er niet bij is. Het gaat om GEMEENSCHAP met God, zijn aanwezigheid, zijn wolkkolom. het woord horen is leuk en aardig maar het gaat meer om aanbidding! God zoekt aanbidders in geest en waarheid! God zoekt geen mensen die het woord willen horen. Ja ook wel, maar niet zo belangrijk! De offerdienst in de tempel/tabernakel was belangrijker dan het praatje van de priester.

Structuur en organisatietalent? ja ene klein beetje is handig. Maar gewoon de liefde van Christus doet het meest.
AMEN!

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: september 01, 2003, 08:22:33 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 14:26:18 schreef Jakolien:
[...]

Je hebt dagenlang nagedacht, en dankzij míjn reaktie weet je nu wat je dwars zit...
Ik dacht éven dat er nu een 'heel nieuw licht op de zaak' geworpen zou worden, maar jouw conclusie (dat Reformanda het altijd beter denkt te weten) is de meest gehoorde klacht die ik ken. Onterecht, daar ben ik van overtuigd, maar het went inmiddels... (helaas).
Met alle respect. Deze reactie bevestigd alleen maar het beeld. Wellicht dat je dan een aantal ontwikkelingen kunt noemen waar je wel tevreden over bent. Dan komt het gewenste nieuwe licht er misschien toch nog.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: september 01, 2003, 10:18:52 pm »

quote:

Ik heb dit ook al in een ander topic gepost, maar ik doe het hier toch maar nog eens. Het is een citaat uit een recensie in het ND van afgelopen zaterdag van het boek 'Gebroken dromen' van Larry Crabb.

quote:

"Meer dan ooit tevoren in mijn herinnering zijn mensen bewust hongerig naar God, naar geestelijke vernieuwing, naar diepe vervulling van de ziel". (...) Dat is mooi, maar het bergt een levensgrote dreiging in zich: dat je op zoek gaat naar beleving, een kick, iets dat je leven verrijkt.

Hard spreekt Crabb zich soms uit: "Onze diepste ervaring van relationeel genot is vaak de seksuele ontlading. Daardoor verwachten we dat de eenheid met God net zo lichamelijk echt is als een orgasme. We realiseren ons niet dat geestelijk en lichamelijk plezier overeenkomsten en verschillen hebben. Te veel kerken proberen de intensiteit van lichamelijk plezier opnieuw te scheppen en noemen dat aanbidding".
En dan gaat het verder over wat dan de werkelijkheid is van het leven van een christen: net zo veel ellende als een niet-christen.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: september 01, 2003, 10:33:46 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 01:12:33 schreef Arne:
[...]

Hoe kun je er zelf vanuitgaan, dat de preek je niet aansprak op grond van een negatief verhaal van een ander? Dit begrijp ik niet. Sommige preken spreken mij minder aan, terwijl er verschillende mensen in mijn omgeving zijn die juist heel entousiast over de preek zijn. Ligt dat aan mij? Of moet ik me een beetje meer laten beinvloeden door mijn omgeving?

Je hebt wel geluk, dat er zo veel kerken in je omgeving zijn waar je kunt shoppen.
Hoe moet dit later als je ergens in een omgeving woont waar minder christenen wonen zoals bijvoorbeeld in de provincie noord holland of in sommige plaatsen in de randstad?
Nah ja zal ik maar zeggen dat ik erg dicht tegen de mening van die persoon lig, en wat ik later van de preek heb gehoord dat ik het ook niks zou vinden, en ik weet sommige vonden hem goed maar andere weer kinderachtig. ja ik ben blij dat ik genoeg keus heb hier :p.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: september 01, 2003, 11:18:10 pm »

quote:

Dat is de bron waar je uit put.
Als je Christus navolgt kom je tot de conclusie dat je zijn liefde niet voor jezelf kunt houden. Die wil je met anderen delen.

De praktische invulling is het gemeente zijn en het evangelisatie werk.

Mattheus 28:19  Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

(als je dan praat over gemeente-opbouw en organisatie dan heb je het feitenlijk alleen maar over de vorm/aanpak/invulling van de  zendingsopdracht)

Het belangrijkste wat je daarbij voor ogen moet houden, is dat je van God afhankelijk bent en dat je om de leiding van Gods geest moet bidden. We kunnen uit ons zelf geen kerk stichten of opbouwen. Dit is het werk van God, waarbij hij ons mensen als instrumenten gebruikt.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: september 01, 2003, 11:35:44 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 22:33:46 schreef farao:
..en ik weet sommige vonden hem goed maar andere weer kinderachtig. ja ik ben blij dat ik genoeg keus heb hier :p.
Tja, een predikant kan het zelden goed doen. Laatst hoorde ik iemand ronduit zeggen dat 'die beste man' nooit predikant had mogen worden, omdat de predikant in kwestie in de zeer kritische ogen van de veel eisende jongere er gewoon helemaal niks van had gebakken.
De manier waarop deze persoon over de predikant sprak vond ik ronduit onchristelijk en afkeurenswaardig.

Wat zal God hiervan vinden? Wat een volk/gemeente, dat ze alle dienaars des woords op zo'n kritische manier benaderen dat ze van vele van hen geen spaan heel laten.

Hiermee wil ik niemand beschuldigen maar dit is wel een trend die ik bij jong en oud singnaleer en waar ik best wel moeite mee heb.

Probeer eens op een positieve manier naar een preek te luisteren.
Stel jezelf niet altijd centraal bij het luisteren van de preek. Mag een predikant ook eens wat betekenen voor andere gemeentleden? Het lijkt me onmogelijk voor een predikant om te allen tijde de hele gemeente aan te spreken. Dit mag je niet van hem vragen.

Prima dat je een keer naar een andere kerk gaat.

Maar hoe wil je deel uit maken van het lichaam van christus?

Romeinen 12:5  "zo zijn wij, hoewel velen, een lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander."

1 Corinthe 12:12-27  Want gelijk het lichaam een is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam vormen, zo ook Christus;
want door een Geest zijn wij allen tot een lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met een Geest gedrenkt.
Want het lichaam bestaat toch ook niet uit een lid, maar uit vele leden.
Indien de voet zeggen zou: omdat ik niet de hand ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort hij daarom niet tot het lichaam? En indien het oor zeggen zou: omdat ik niet het oog ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort het daarom niet tot het lichaam? Als het lichaam geheel en al oog was, waar bleef het gehoor? Als het geheel en al gehoor was, waar bleef de reuk? Nu heeft God echter de leden, elk in het bijzonder, hun plaats in het lichaam aangewezen, zoals Hij heeft gewild. Indien zij alle een lid vormden, waar bleef het lichaam? Maar nu zijn er wel vele leden, doch slechts een lichaam. Ja, veeleer zijn die leden van het lichaam, welke het zwakst schijnen, noodzakelijk, en juist die delen van het lichaam, welke wij minder in ere houden, bekleden wij meer eervol, en onze minder edele leden worden met groter eer behandeld, doch onze edele leden hebben dat niet nodig. God heeft evenwel het lichaam zo samengesteld, dat Hij meer eer gaf aan hetgeen misdeeld was, opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden gelijkelijk voor elkander zouden zorgen. Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: september 02, 2003, 12:11:15 am »
Citaat
op 26 Aug 2003 11:19:49 schreef Jakolien:
[...]

...)
Ja, ik blijf er bij dat het in een kerk(-dienst) niet om iemands persoonlijke wensen en behoeftes moet gaan,maar om een goede, bijbelgetrouwe bediening van het Woord en de sacramenten. Op basis dáárvan moet je je bij een kerk aansluiten of moet je je van haar afscheiden.

en dat is dan alleen de vrijgemaakte kerk of....
RR

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: september 02, 2003, 12:14:52 am »
Citaat
op 27 Aug 2003 11:41:14 schreef Marnix:
[...]

we bijvoorbeeld als over de kinderdoop/volwassendoop praten maar nog steeds is niet 1 van beide partijen overtuigd... en voor beide standpunten zijn bijbelteksten te vinden

ik wil graag een tekst lezen waar staat waar kinderen gedoopt worden want volgens mij is die er niet.
t is een andere discussie maar k wil het graag weten :)
RR

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: september 02, 2003, 12:27:32 am »
Citaat
op 02 Sep 2003 00:14:52 schreef Rene:

quote:

op 27 Aug 2003 11:41:14 schreef Marnix:
[...]
we bijvoorbeeld als over de kinderdoop/volwassendoop praten maar nog steeds is niet 1 van beide partijen overtuigd... en voor beide standpunten zijn bijbelteksten te vinden

ik wil graag een tekst lezen waar staat waar kinderen gedoopt worden want volgens mij is die er niet.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE niet weer een discussie naar de klote, alsjeblieft!

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: september 02, 2003, 12:30:08 am »
Citaat
op 01 Sep 2003 18:42:20 schreef Arne:
[...]

Daarbij gaat het om het zuivere woord van God.

moet dat centraal staan?waarom?
is niet bidden zingen getuigen even belangrijk?
RR

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: september 02, 2003, 12:30:53 am »

quote:

op 02 Sep 2003 00:27:32 schreef dingo:
[...]

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE niet weer een discussie naar de klote, alsjeblieft!
ik begon er niet over en stel je niet zo aan aub
RR

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: september 02, 2003, 12:31:05 am »

quote:

op 02 Sep 2003 00:14:52 schreef Rene:
Ga dan alsjeblieft die andere discussies eerst lezen of maak topic nr. 7 over dit onderwerp. Please, dit topic is zo al heftig genoeg.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: september 02, 2003, 12:34:15 am »

quote:

op 26 Aug 2003 11:19:49 schreef Jakolien:
Ja, ik blijf er bij dat het in een kerk(-dienst) niet om iemands persoonlijke wensen en behoeftes moet gaan,maar om een goede, bijbelgetrouwe bediening van het Woord en de sacramenten. Op basis dáárvan moet je je bij een kerk aansluiten of moet je je van haar afscheiden.
Je geeft hier de kern van de vrijgemaakte leer aan, waarbij nogal wat ruimte is. Ruimte voor het beperkt vrijgeven van zo'n 30 liedboekliederen of voor alle goedgekeurde liedboek liederen en andere door de synode vrijgegeven liederen te gebruiken in de eredienst.

Naar aanleiding van een post van een paar dagen geleden vroeg je of ik al dan niet op de hoogte ben van het gedachtengoed van de Reformanda. Nu dat ben ik wel degelijk, alleen lees ik niet iedere week de Reformanda.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het af en toe best frustrerend is, dat je mening helemaal niet of slechts gedeeltelijk door anderen wordt gesteund.
Veel ontwikkelingen in de kerk worden ingezet, waarbij je een stuk verontrusting kenbaar maakt, waar niemand zich wat van aantrekt.

De meerderheid is voor. Met de aantekening dat je tegen bent wordt het voorstel aangenomen. Je hebt gewaarschuwd voor de gevolgen. Niemand geeft acht op deze waarschuwing.

Ik heb er waardering voor, dat je in de vrijgemaakte kerk wilt blijven.
Ondanks dat er verscheidene ontwikkelingen zijn waar je moeite mee hebt.

Goed, zelf ben ik bijvoorbeeld voorstander van de nieuwe liederen. Er zijn er bij, die ik als klein kind op de lagere school heb geleerd. Gaaf dat we ze nu ook in de eredienst mogen zingen. Andere opwekkingsliederen zijn bekend van de singinn of E&R. Je kunt toch niet zeggen dat ze niet goed zijn, terwijl ze al tien tallen jaren door de jeugd gezongen worden?

Je moet nieuwe initiatieven niet direct de grond in boren. Dat geeft frustratie.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: september 02, 2003, 12:37:21 am »

quote:

op 02 Sep 2003 00:31:05 schreef Peter:
[...]

Ga dan alsjeblieft die andere discussies eerst lezen of maak topic nr. 7 over dit onderwerp. Please, dit topic is zo al heftig genoeg.
ik ben zelf gestart met de discussie over de doop dus gelezen heb ik het allang, ik wil er hier ook niet over verder gaan maar wel wil ik graag een antwoord, dus stuur maar een mailtje
RR