Auteur Topic: Sociale Dienst, stopt u deze uitkering maar.  (gelezen 2056 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Sociale Dienst, stopt u deze uitkering maar.
« Gepost op: november 17, 2003, 12:21:55 am »
De christenen hebben de historische opdracht van rabbi Jesus mee gekregen, om hun naaste lief te hebben. In Math. 25 maakt hij duidelijk dat wanneer men het huisvesten, eten, drinken,  helen, kleden, en bevrijden aan iemand doet, men dat aan Jesus zelf doet.
Oftewel: herken uw God in uw naaste.

Het christendom bracht het er in de ogen van 'de wereld' slecht vanaf. Reden waarom de overheid besloot de zorg voor de naaste te anonymiseren. Iedereen is gelijk voor de bijstands wet, christen of niet-christen. En door de bijstandswet is de anonimiteit van de zorggever -de belastingbetaler- gegarandeerd.

Dit was nu juist niet de bedoeling van Jesus.
Zijn bedoeling was het dat wij, door Hem in ieder medeschepsel wat in nood is te herkennen, zouden leren te geven. Niet omdat het moet, maar omdat de naaste degene is die we voorop kunnen stellen. Zullen de laatsten immers niet de eersten zijn?

Het wordt tijd dat zorg uit de anonimiteit gehaald wordt.
Niet om de hulpbehoevenden na te kunnen wijzen, of te kunnen koeionneren.
Maar omdat zij de naasten zijn, aan wie God ons de kans geeft hen lief te hebben.
Enerzijds omdat zij Mensen van God nodig hebben;
anderzijds omdat wij onszelf een dienst bewijzen door te geveln; gul en zonder aarzeling. Dat is immers de natuur van de Nieuwe Mens die uit God is?

SOCIALE DIENST, STOPT U DEZE UITKERING MAAR!

Graag jullie reacties :)
jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2003, 07:08:13 am »

quote:

op 17 Nov 2003 00:21:55 schreef Carl:
De christenen hebben de historische opdracht van rabbi Jesus mee gekregen, om hun naaste lief te hebben. In Math. 25 maakt hij duidelijk dat wanneer men het huisvesten, eten, drinken,  helen, kleden, en bevrijden aan iemand doet, men dat aan Jesus zelf doet.
Oftewel: herken uw God in uw naaste.

Het christendom bracht het er in de ogen van 'de wereld' slecht vanaf. Reden waarom de overheid besloot de zorg voor de naaste te anonymiseren. Iedereen is gelijk voor de bijstands wet, christen of niet-christen. En door de bijstandswet is de anonimiteit van de zorggever -de belastingbetaler- gegarandeerd.

Dit was nu juist niet de bedoeling van Jesus.
Zijn bedoeling was het dat wij, door Hem in ieder medeschepsel wat in nood is te herkennen, zouden leren te geven. Niet omdat het moet, maar omdat de naaste degene is die we voorop kunnen stellen. Zullen de laatsten immers niet de eersten zijn?

Het wordt tijd dat zorg uit de anonimiteit gehaald wordt.
Niet om de hulpbehoevenden na te kunnen wijzen, of te kunnen koeionneren.
Maar omdat zij de naasten zijn, aan wie God ons de kans geeft hen lief te hebben.
Enerzijds omdat zij Mensen van God nodig hebben;
anderzijds omdat wij onszelf een dienst bewijzen door te geveln; gul en zonder aarzeling. Dat is immers de natuur van de Nieuwe Mens die uit God is?

SOCIALE DIENST, STOPT U DEZE UITKERING MAAR!

Graag jullie reacties :)
jullie
Carl
Quite simple.... Tora voorziet hierin. Tsedaqa.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2003, 09:58:15 am »
Hoe zou jij dat dan vorm willen geven, Chaweriem?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 18, 2003, 07:52:19 am »

quote:

op 17 Nov 2003 09:58:15 schreef Carl:
Hoe zou jij dat dan vorm willen geven, Chaweriem?

je
Carl
Invoering vande Tora-staat der Nederlanden...... :) :+

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 18, 2003, 10:22:55 pm »
Iets konkreter graag.

Wie beheert de welfarekluis
wanneer mag je er een beroep op doen?
Wie bepaalt of dat gerechtvaardigd is en op grond waarvan?
Worden ongelovigen ook geholpen?

etc. etc.

je
Carl

JohnDDD

• God is liefde.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2003, 01:24:48 pm »
Je wilt dus uitkeringen stoppen opdat mensen in deze wereld aangewezen zijn op de hulp van anderen? Uiteraard ben ik met je eens dat het hier een ideale situatie betreft, die evenwel op dit moment niet realiseerbaar is in de wereld waarin wij leven. Je weet best hoeveel atheïsten er rondlopen en daarbij nog eens hoeveel theïsten die niet de vrijgevigheid van hun geloof kunnen realiseren. Eigenlijk is de communistische idee de ideaal situatie in de wereld als zij van de mens zelf komt en niet van overheidswege is opgelegd. Dit houdt dus in dat wij alles samen delen.

Zo zit de wereld echter niet in elkaar. Nóg niet. Daar mogen we wel naar streven, maar ik zou wel graag een verinnerlijking van dat streven zien. Op politiek vlak kunnen wij veel dingen veranderen in de samenleving, maar enkel omdat het van bovenaf is opgelegd. Enkel van binnenuit kunnen wij de mens veranderen. Met het wegnemen van de uitkering los je niets op en doe je geen goede zaken. Pas als de mens eraan toe is, kan de politiek de uitkeringen stoppen. Kan de politiek zichzelf opheffen!

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2003, 02:21:21 pm »
Dag John DDD

je hebt het volgens mij niet helemaal begrepen.
Ken je God, dan heb je je naaste lief.
Een christen 'brandt' dus van Liefde voor zijn naaste.
Zie hij iemand in zijn ogeving die honger lijdt, dan zal hij 'm niet naar de sociale dienst sturen, maar er een eer in stellen om hem zelf uit de financiele brand te helpen.

Vroeger pretendeerden christenen dat te doen, echter het ontaardde nogal eens; reden waarom de overheid -ondanks tegenwerking van de confessionele partijen destijds- besloot de "armenzorg" te anonymiseren.

Deze ontwikkeling ontkracht echter het woord van Jezus niet om onze naaste lief te hebben als onszelf, want 'zowaar gij dit aan één dezer hebt gedaan, hebt gij dit aan Mij gedaan'.

Zeker weten: christenen staan in de rij om te helpen.
vandaar mijn oproep: 'Sociale Dienst, stopt u deze uitkering maar.'

je
Carl

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2003, 07:47:42 am »

quote:

op 24 Nov 2003 14:21:21 schreef Carl:
Dag John DDD

Zie hij iemand in zijn ogeving die honger lijdt, dan zal hij 'm niet naar de sociale dienst sturen, maar er een eer in stellen om hem zelf uit de financiele brand te helpen.

Vroeger pretendeerden christenen dat te doen, echter het ontaardde nogal eens; reden waarom de overheid -ondanks tegenwerking van de confessionele partijen destijds- besloot de "armenzorg" te anonymiseren.

Deze ontwikkeling ontkracht echter het woord van Jezus niet om onze naaste lief te hebben als onszelf, want 'zowaar gij dit aan één dezer hebt gedaan, hebt gij dit aan Mij gedaan'.

je
Carl

De mens staat in de rij te helpen als de mens daar een vroodeel uit kan halen ......
Jij vrog om wat meer concrete antwoorden... Ik denk als je de staat in (zou) kunnen richten volgens Tora, met alles erop en eraan, dan zou het al een stukbeter moeten zijn. Karl Marx had het in dat opzicht aardig door, Lenin voerde het uit, maar sloeg door. Een communisme op bijbelse grondslag zou een eind komen denk ik.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2003, 05:26:26 pm »
Op zich een goed plan. maar hoe moet het dan met de economie op zondag
....oepppsss....
op de sjabbath?

je
Carl

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 26, 2003, 11:44:04 am »

quote:

op 25 Nov 2003 17:26:26 schreef Carl:
Op zich een goed plan. maar hoe moet het dan met de economie op zondag
....oepppsss....
op de sjabbath?

je
Carl
Zondag, geen probleem, shabbat... welke economie... Rusten, heiligen, G'ds economie voor lichaam, ziel en geest

JohnDDD

• God is liefde.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 26, 2003, 12:30:29 pm »

quote:

op 24 Nov 2003 14:21:21 schreef Carl:
Dag John DDD

je
Carl

Natuurlijk, maar wij leven nu eenmaal niet in een heilstaat. Ik zie niet in waarom vroeger, toen het nogal eens ontaardde, een voorbeeld zou vormen dat geen betrekking meer heeft op onze huidige werkelijkheid. Er zijn nu nog veel minder Christenen dan toen, hetgeen toch gevolg heeft dat er minder hun Christelijke afkomst zullen verloochenen, maar dat er ook minder zijn om armen te helpen.

Het gaat hier bovendien niet altijd om werkelijk armen, melaatsen, etc. maar ook om mensen die bijvoorbeeld een kind opvoeden (alleenstaande bijstandsmoeders!). Ik denk niet dat het wenselijk is dat moeder met haar kind iedere avond naar het Jezuïetenklooster moet om daar een warme maaltijd te halen. Mensen willen toch ook een zekere autonomie. In deze maatschappij is armenzorg geen factor die zeker genoeg is.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 28, 2003, 09:05:48 pm »
Beste JohnDDD

je antwoord klinkt logisch, maar toch vat ik het nog niuet helemaal.
Als ik het goed begrepen heb is een christen een veranderd mens, die van nature graag zijn naaste liefheeft.
Waarom laten christenen hun medemensen dan door de anonieme overheid helpen ipv te delen wat zij hebben met hen die niets op deze wereld hebben?

je
Carl

JohnDDD

• God is liefde.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2003, 02:41:00 pm »

quote:

op 28 Nov 2003 21:05:48 schreef Carl:
Beste JohnDDD

je antwoord klinkt logisch, maar toch vat ik het nog niuet helemaal.
Als ik het goed begrepen heb is een christen een veranderd mens, die van nature graag zijn naaste liefheeft.
Waarom laten christenen hun medemensen dan door de anonieme overheid helpen ipv te delen wat zij hebben met hen die niets op deze wereld hebben?

je
Carl

Er zijn veel hypocriete Christenen! Ik denk dat veel mensen niet meer leven volgens Jezus. Persoonlijk vind ik dat we dat heel duidelijk kunnen zien in de politiek. Het CDA, toch een Christelijke partij, vaart een vrij harde koers.

Politiek is eigenlijk alleen maar nodig door het gebrek van de samenleving om alles onderling in goede banen te leiden en dingen voor elkaar te doen. Als iedereen zo vredelievend was en behulpzaam was er natuurlijk geen politiek nodig en ook geen uitkering! Toch zou het te snel zijn om de uitkeringen bijvoorbeeld nu al te stoppen. Dan moet je ook andere politieke stelsels uitbannen uit onze maatschappij.

Mijn politieke standpunt is vrij ingewikkeld. In principe ben ik heel links ingesteld omdat ik het belangrijk vind dat arme mensen minder arm worden en dat rijke mensen minder rijk worden. Ik vind het belangrijk dat we goed voor het milieu zorgen en voor dieren in plaats van het voeden van de consumptiemaatschappij. Toch denk ik dat een vrije maatschappij zonder overheidsbemoeienis een uiteindelijk doel is. Sommige dingen kun je best op nationaal of globaal vlak regelen (bijvoorbeeld milieuzorg oid) maar ik vind het gunstig als de overheid zich minder met de samenleving bemoeit.

Toch is dat op dit moment nodig. Of je het nou leuk vindt of niet, we leven in een samenleving met 85% atheïsten, die op dit moment ook nog aan het verharden is. De samenleving wordt steeds minder tolerant. Dat is een groot probleem. Wat zou er gebeuren als we uitkeringen zouden stoppen en logischerwijs ook andere overheidsbemoeienissen op een laag pitje zouden zetten? Mensen zouden elkaar gaan bedriegen, er zou veel wantrouwen komen en omdat veel mensen geneigd zijn tot winstbejag zou de kloof tussen arm en rijk groter worden: het zou niet werken.

Dit soort plannen kan niet werken tot de mens spiritueel groeit. Als ik op de SP of GL stem, hoop ik daarmee dat mijn stem zo'n samenleving als jij voorstelt, waarin we voor elkaar zorgen, één stem meer mogelijk maakt. Eén stem op een partij die zich actief met uitkeringen wil bemoeien maakt de bemoeienis één stem minder nodig! Pas als we allemaal spiritueel gegroeid zijn kunnen we zeggen dat de overheid op dit vlak overbodig is. Tot dan toe moeten we ons niet gaan richten op het van overheidswege uitvoeren van wat voor sommigen van ons die wel graag delen met elkaar de heilstaat is, maar op het spiritueel bewustmaken van de mens, opdat we samen de heilstaat kunnen creëren. :)

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2003, 04:22:55 pm »
Beste John,

het is al voldoende als jij jouw inkomen deelt met dat van een dakloze. Of een werkloze antilliaan.

Politieke stelsels hoeven daarvoor niet te veranderen.

je
Carl

JohnDDD

• God is liefde.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 01, 2003, 12:37:40 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 16:22:55 schreef Carl:
Beste John,

het is al voldoende als jij jouw inkomen deelt met dat van een dakloze. Of een werkloze antilliaan.

Politieke stelsels hoeven daarvoor niet te veranderen.

je
Carl

Waarom moet de werkloze nou weer een Antilliaan zijn :'( ;(...dat is een pleonasme! Haha, sorry, flauwe grap. :D ;)

Maar je zegt juist wel dat een politiek stelsel moet veranderen: "Stopt u deze uitkering maar!"

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2003, 12:44:32 pm »
Beste John,

het was niet bedoeld als een oproep tot politieke hervorming. Dan had ik 'de uitkeringen' geschreven.
Het was bedoeld als een oproep aan de christenen om zich bewust te worden van wat hun innerlijk (de Heilige Geest) hen ingeeft, en de filters die wij westerlingen in ons denken hebben ingebouwd.

je
Carl

JohnDDD

• God is liefde.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 01, 2003, 01:07:17 pm »

quote:

op 01 Dec 2003 12:44:32 schreef Carl:
Beste John,

het was niet bedoeld als een oproep tot politieke hervorming. Dan had ik 'de uitkeringen' geschreven.
Het was bedoeld als een oproep aan de christenen om zich bewust te worden van wat hun innerlijk (de Heilige Geest) hen ingeeft, en de filters die wij westerlingen in ons denken hebben ingebouwd.

je
Carl
Ah met "sociale dienst stopt u deze uitkering maar" bedoel je dus dat dat een uitspraak van een Christen zou kunnen zijn als hij iemand al uit de armoede geholpen heeft? Ok, nee dan heb ik hier verder weinig tegen in te brengen.