Auteur Topic: mijn grootste hindernis  (gelezen 1671 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Gepost op: augustus 24, 2003, 07:17:01 pm »
Dag allemaal,

Mijn grootste hindernis om geestelijk verder te groeien, is mijn "reflex" om over God te spreken en te denken zoals ik over een (super)mens zou doen.

herkennen jullie dit?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2003, 07:18:54 pm »

quote:

op 24 Aug 2003 19:17:01 schreef Carl:
Dag allemaal,

Mijn grootste hindernis om geestelijk verder te groeien, is mijn "reflex" om over God te spreken en te denken zoals ik over een (super)mens zou doen.

herkennen jullie dit?

je
Carl
Ikke nie begrijpe.

Carl

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2003, 07:59:07 pm »
Geeft niet Wilhelmina.

Mijn vermogen om God te ervaren (aanbidden, beschouwen, in opgaan) als wat Hij is, nl. de Schepper van het Al, en de Instandhouder, vraagt van mij een vermogen om Hem (maar ook Haar, of Het) te kunnen ervaren als Dat wat overAl aanwezig is.
Een van zijn namen in eht bijbelse hebreeuws is dan ook : de Aanwezige.

Door God (alleen maar) te zien als een heel goed mens, zet ik de Aanwezige dan ook neer als een mens, met menselijke eigenschappen.
Dat vormt een blokkade om Dat wat ik in de eerste alinea schreef te ervaren zoals ik het schreef.
Voorbeeld: degene die Rechtvaardigheid eist, is niet het kakkerlakje wat achterin het toilet wegrent als ik binnenkom.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Macguinness

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2003, 08:07:28 pm »
God zien als een mens, ik denk dat we dat allemaal wel doen, maar als je je beseft dat God (lees Jezus) alle macht heeft over de schepping, dat ieder zuchtje wind die je voelt, iedere miertje dat over de grond kruipt, gewoon dat alle dieren maar God luisteren, dan wordt je stil.
Hoe groot en machtig is God dan ? En waarom luisteren wij altijd zo slecht ?

Carl

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2003, 09:08:53 pm »
Volgens de evangelist Thomas (het ev. van Thomas, vers 77) zei jesus eens:
"…Kloof een stuk hout en ik ben daar. Til een steen op, en jullie zullen mij daar vinden."

Jesus bedoelde hiermee dat hij niet alleen weet heeft van het allerkleinste en onooglijkste insect.....maar het in wezen zelf is, omdat hij Het LEVEN is in elke vorm en openbaring.
En daar heb je dan precies weer mijn probleem./

Door over God te denken in menselijke termen, beperk i mijn zicht op Hem.

je
Carl

Marnix

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2003, 09:19:13 pm »
Carl, God is natuurlijk geen mens... maar God als God begrijpen gaat ons menselijke verstand te boven. God weet dit ook en daarom openbaart Hij zich ook in menselijke vorm (Abraham) en gebruikt hij ook menselijke beelden op veel plaatsen... Hij heeft het bijvoorbeeld over zijn rechterhand (veel plaatsen), zijn voeten (psalm 110) en ga zo maar door.

Daarnaast is het wel goed te zien dat God veel meer kan, ziet en doet dan mensen kunnen, misschien helpt je dat. Maar om in je relatie met God te groeien moet je Hem vooral zien als een liefdevolle Vader die graag met je praat, lacht en huilt, je graag bezig ziet voor Hem, dingen ziet doen die Hem goed doen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

lonneke

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2003, 11:02:35 pm »
Hallo Carl

Geen woorden maar daden: Dat is liefde.

groetjes Lonneke

Carl

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #7 Gepost op: augustus 24, 2003, 11:02:46 pm »
Beste Marnix,

je hebt gelijk. Als mens kunnen wij moeilijk anders.
maar juist dan is het zo gevaarlijk om God als mens voor te stellen. Te rap vergeten we dat God dat nu juist niet is.
Houden we opnszelf niet in de gaten op dat punt, dan belemmeren we onze eigen groei.

tenminste......zo overkomt het mij.
En ik ben benieuwd of anderen dat ook zo ervaren.

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #8 Gepost op: augustus 24, 2003, 11:04:31 pm »
Beste Lonneke,

Ik neem aan dat je jezelf hebt laten inspireren door mijn onderschrift uit de Johannesbrief.
En terecht.

bedoel je daarmee te zeggen dat je God eigenlijk alleen het beste voor kunt stellen als liefde? Maar dan is hij ook niet alomtegenwoordig.

je
Carl

Marloes

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #9 Gepost op: augustus 24, 2003, 11:19:45 pm »
Carl.. de alomtegenwoordigheid van God is een dogma, bedoeld om te troosten: je bent nooit alleen, God is altijd bij je om te helpen (JHWH - Ik ben)..
Zie ook psalm 139..
[Prediker 7:29]

Carl

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #10 Gepost op: augustus 24, 2003, 11:42:01 pm »
Marloes,

Waarom meen jij dat de alomtegenwoordigheid een dogma is?
Mijns inziens is dit juist de ultieme Waarheid.

Het Thomasevagelie laat Jesus heel mooi zeggen:
"…Kloof een stuk hout en ik ben daar. Til een steen op, en jullie zullen mij daar vinden." (logion 77)
Waarmee bedoeld is te zeggen dat iedere vorm van leven, welke dan ook, ook al is het rottende hout, of een vieze kakkerlak, een uiting is van de grootste heiligheid.

Dat heeft nogal wat konsekwenties.
Kijkend naar ons vreemdelingenbeleid. Kijkend naar de bekende wachtlijsten.
etc.

je
Carl

bert

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2003, 01:40:03 am »

quote:

Dag allemaal,

herkennen jullie dit?

je
Carl

Dag Karl,

interessante constatering. In eerste instantie moet ik denken aan de preek van vanmiddag. Ik hoorde een preek over zondag 35, het tweede gebod. Het draaide om dat we God niet mogen vangen in een beeld. Onze predikant gaf aan dat in plaats van physieke beelden je tegenwoordig ook zeker kunt denken aan denkbeelden.

Je kunt God in gedachten afbeelden als een mens,  maar ik denk niet dat er veel forumleden zijn die dat doen. Je kunt God proberen te omschrijven in menselijke termen (god is liefde), zelfs in hele moeilijke (drieeenheid). Maar het blijven altijd hele beperkte beschrijvingen om dat God eigenlijk niet in een beeld te vangen is.

Het betoog van onze predikant was dat we God monddood kunnen maken door hem vast te leggen in een beeld. Het gevaar is dan niet denkbeeldig dat we Hem dan niet meer laten spreken, zeker niet als Hij dat beeld in ons wil corrigeren.

Jouw constatering was precies waar onze predikant voor wilde waarschuwen.

Het is natuurlijk best moeilijk om aan mensen die niet geloven uit te leggen wie God is.  Ik denk dat het erg logisch is om menselijke beelden te gebruiken. Jezus doet dat zelf ook. Ik denk aan gelijkenissen als die van de heer met de knecht die degene die hem iets schuldig was niet wilde vergeven. Dat is toch een heel menselijk beeld van God.

De spits van de preek vanmiddag was dat het op zich niet verkeerd is om een beeld van God te hebben, iedereen heeft dat. Maar je moet dat beeld niet vastleggen. Dan leeft dat beeld niet meer. Gods beeld moet een levend beeld zijn.

Bye the way, het is altijd een hele mooie ervaring om elkaar te bevragen over de beelden die je hebt. Daardoor wordt je je ervan vaak pas bewust.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

lonneke

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2003, 02:04:12 am »

quote:

op 24 Aug 2003 23:04:31 schreef Carl:
Beste Lonneke,

Ik neem aan dat je jezelf hebt laten inspireren door mijn onderschrift uit de Johannesbrief.
En terecht.

bedoel je daarmee te zeggen dat je God eigenlijk alleen het beste voor kunt stellen als liefde? Maar dan is hij ook niet alomtegenwoordig.

je
Carl

Hallo Carl,

jawel, dan is God wel alomtegenwoordig, ondanks de aanwezigheid van het  kwaad (of het lijden) op deze wereld want ik denk dat je dat bedoelt, of niet?

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #13 Gepost op: augustus 25, 2003, 09:17:28 am »

quote:

Dag allemaal,

herkennen jullie dit?

je
Carl

Ik herken het,
Zoals zovelen doen hebben jullie je god verheerlijkt

Carl

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #14 Gepost op: augustus 25, 2003, 09:44:11 am »
Precies Lonneke.

Houdt jouw opmerking dus ook in dat God aanwezig is in het kwaad? (seriemoordenaars, hitlers, verkrachtingen, etc. etc.)

je
Carl

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #15 Gepost op: augustus 25, 2003, 09:52:02 am »

quote:

op 25 Aug 2003 09:44:11 schreef Carl:
Precies Lonneke.

Houdt jouw opmerking dus ook in dat God aanwezig is in het kwaad? (seriemoordenaars, hitlers, verkrachtingen, etc. etc.)

je
Carl
Veel seriemoordenaars zijn gelovig

Carl

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #16 Gepost op: augustus 25, 2003, 10:25:24 am »
Voor zover ik weet is de duivel zelf ook gelovig dus daar gaat het neit om. Waar het wel om gaat, is of God in het kwaad aanwezig is.

je
Car

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #17 Gepost op: augustus 25, 2003, 10:30:13 am »

quote:

op 25 Aug 2003 10:25:24 schreef Carl:
Voor zover ik weet is de duivel zelf ook gelovig dus daar gaat het neit om. Waar het wel om gaat, is of God in het kwaad aanwezig is.

je
Car
volgens mij niet, ze zijn wel gelovig maar dat wil niet zeggen dat er god aanwezig is

xgnoom

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #18 Gepost op: augustus 25, 2003, 11:11:27 am »

quote:

op 25 Aug 2003 09:52:02 schreef reller:
[...]
Veel seriemoordenaars zijn gelovig
Een opmerking als deze is wel erg suggestief... en zegt niks, want het is liegen met statistiek. Het zegt nl net zo veel als bijvoorbeeld: veel seriemoordenaars hebben bruin haar.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #19 Gepost op: augustus 25, 2003, 11:58:26 am »

quote:

op 25 Aug 2003 11:11:27 schreef xgnoom:
[...]

Een opmerking als deze is wel erg suggestief... en zegt niks, want het is liegen met statistiek. Het zegt nl net zo veel als bijvoorbeeld: veel seriemoordenaars hebben bruin haar.
oke dan, ze moorden om geloofsredenen

Arne

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #20 Gepost op: augustus 25, 2003, 12:25:02 pm »
Een betere kerk begint bij jezelf.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #21 Gepost op: augustus 25, 2003, 12:31:51 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 12:25:02 schreef Arne:
Wat vindt je van dit artikel?

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=16871
Christelijke krant 8)7

xgnoom

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #22 Gepost op: augustus 25, 2003, 12:42:39 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 11:58:26 schreef reller:
[...]
oke dan, ze moorden om geloofsredenen
Hmm, volgens mij zit je hier gewoon bewust tegen de christenheid aan te trappen.

lonneke

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #23 Gepost op: augustus 25, 2003, 02:59:21 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 09:44:11 schreef Carl:
Precies Lonneke.

je
Carl

Hallo Carl,

Ik kan niet anders zeggen dat als het niet zo zou zijn dat God niet alomtegenwoordig is.
Mijn beeldende gedachte bij God is een soort baarmoeder waar de gehele kosmos ligt opgesloten. :)

groetjes Lonneke

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #24 Gepost op: augustus 25, 2003, 04:15:35 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 12:42:39 schreef xgnoom:
[...]

Hmm, volgens mij zit je hier gewoon bewust tegen de christenheid aan te trappen.
nee niet bewust iig

xgnoom

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #25 Gepost op: augustus 25, 2003, 04:36:33 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 16:15:35 schreef reller:
[...]
nee niet bewust iig
Ok, maar zo klinkt het wel een beetje imho...

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #26 Gepost op: augustus 25, 2003, 04:42:01 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 16:36:33 schreef xgnoom:
[...]

Ok, maar zo klinkt het wel een beetje imho...

kan ik me voorstellen
maar dat weerhoudt me niet

Carl

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #27 Gepost op: augustus 25, 2003, 04:59:48 pm »
Beste Xgnoom & Reller

wat heeft dit allemaal met het onerwerp te maken?

C.

xgnoom

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #28 Gepost op: augustus 25, 2003, 05:02:41 pm »
Niets, sorry voor het off-topic gaan :X

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #29 Gepost op: augustus 25, 2003, 07:54:07 pm »

quote:

op 24 Aug 2003 23:42:01 schreef Carl:
Het Thomasevagelie laat Jesus heel mooi zeggen:
"…Kloof een stuk hout en ik ben daar. Til een steen op, en jullie zullen mij daar vinden." (logion 77)
Waarmee bedoeld is te zeggen dat iedere vorm van leven, welke dan ook, ook al is het rottende hout, of een vieze kakkerlak, een uiting is van de grootste heiligheid.

Op dit punt gaat het Thomosevangelie juist verder dan de Bijbel en m.i. spreekt het de Bijbel ook tegen! Dit is namelijk pantheisme, zo verwordt Jezus tot een natuurgod die zich in de natuur bevindt en dergelijke.

Paulus zegt het toch anders: "In Hem leven wij, bewegen wij, zijn wij". Dat is erkennen dat je volledig binnen God's scheppende kracht leeft, dat is wat anders dan God Zélf gaan zien in een stuk rottend hout.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Carl

• Bekijk profiel
mijn grootste hindernis
« Reactie #30 Gepost op: augustus 25, 2003, 08:21:43 pm »
Beste Zwever,

het Thomascitaat heeft niet de behoefte om jesus neer te zetten als een natuurgod. Al was eht alleen maar omdat een natuurgod altijd wordt geassocieerd met één boomsoort, of één rivier, of één diersoort etc.

Uit de kontekst blijkt echter dat er nog een belangrijker reden is om aan te nemen dat Jesus zichzelf niet als een natuurgod ziet.
Ik citeer het hele logion hier;
77
Jesus zei:
Ik ben het Licht dat boven allen is.
Ik ben het Al.
Het Al is uit mij voortgekomen en
het Al is tot mij gekomen.
Kloof een stuk hout en ik ben daar,
til een steen op, en jullie zullen mij daar vinden.

tenslotte verwijs ik graag naar de passage uit Marcus, waarin Jesus heel duidelijk stelt dat wie aller meester wil zijn, aller dienaar moet zijn. De gangbare interpretatie daarvan is, dat wij mensen ons ondergeschikt moeten weten aan onze broeders en zusters.
Een minder gangbare interpretatie, maar wel veel logischer, is deze:
God is ons aller Meester. Wil Hij dat met recht zijn, dan zal Hij aller slaaf moeten zijn. En als dit geldt t.o.v. niet alleen het menselijk leven, geldt dit ook voor alle andere mogelijke levensvormen in Zijn Schepping.

je
Carl