Auteur Topic: Waar komt god vandaan  (gelezen 3124 keer)

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Gepost op: augustus 27, 2003, 12:21:28 pm »
Ik weet niet of er in de bijbel over wordt gesproken maar, waar komt god vandaan? was die er zomaar?
want volgens jullie eigen theorieën (mbt evolutie) kan er NIETS zomaar ontstaan.

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2003, 12:32:29 pm »
vind ik een goeie...

de eerst mens komt toch uit afrika dus het kan goed zijn dat god een neger is
je krijgt wat je verdient

Pulpeet

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #2 Gepost op: augustus 27, 2003, 12:41:31 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 12:21:28 schreef reller:
Ik weet niet of er in de bijbel over wordt gesproken maar, waar komt god vandaan? was die er zomaar?
want volgens jullie eigen theorieën (mbt evolutie) kan er NIETS zomaar ontstaan.
Misschien is God wel niets (niet-iets).

Telemachos

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2003, 12:57:40 pm »
"Ik weet niet of er in de bijbel over wordt gesproken maar, waar komt god vandaan?"

In de bijbel wordt gesproken over God die eeuwig is. In hedendaags nederlands zou je zeggen :' Hij was er al voor de tijd gemaakt werd' of 'God is er altijd geweest'

In het boek van de psalmen wordt er zo over gesproken: "voor de bergen geboren waren, en Gij de aarde en wereld hadt voortgebracht, ja, van eeuwighei tot eeuwigheid zijt Gij God." (psalm 90).

Niets ontstaat zomaar, God schept alles (door eigen hand, of door het maken van 'natuurmechanismes'). Dat is inderdaad correct. God zelf heeft echter geen oorsprong. "Hij was, is en zal zijn" is ook zo'n zinnetje.

@Jan Hova: God is geen mens. Wij zijn wel geschapen naar zijn beeld, maar dat wil niet zeggen dat je als je in de spiegel kijkt, bij wijze van spreken God zou kunnen zien. (dus niet 'God lijkt op ons') Een vergelijk zoals in jouw post lijkt me dan ook niet zinnig.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2003, 12:59:43 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 12:41:31 schreef Pulpeet:
[...]

Misschien is God wel niets (niet-iets).

hmm wel een goede opzich, God was er gewoon staat in de bijbel, weet niet meer precies waar, mischien kan iemand me met de tekst helpen. dit staat er in openbaringen 22:13 Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde." Dus Hij is er gewoon.

edit: God leeft ook in een andere tijdlijn (demensie) en is almachtig dus we kunnen Hem nooit in een menselijk hokje plaatsen, vandaar dat dit altijd gissen blijft.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2003, 01:27:38 pm »
In de bijbel staat er weinig over. God is er al voor de aanvang der tijden, hij is van eeuwigheid (zie bijv. Jesaja 40).
Hij zegt ook van zichzelf: Ik ben (die) Ik ben (zie hier).
Dit deed mij concluderen dat Hij niet ergens vandaan komt of ergens ontstaan is, maar dat het hele concept 'begin' en 'eind' een bijzonder aardse manier van denken is. Naar mijn mening heeft God de tijd/het menselijk besef van tijd geschapen, en is Hij niet aan die wetten onderhevig.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2003, 01:46:27 pm »
Volgens mij is het verschil dat alles in het heelal een ontwerp heeft, en God niet.

Een ontwerp vereist namelijk een ontwerper, daarom kan volgens mij de evolutietheorie ook niet, omdat dingen zo moeilijk in elkaar zitten dat ze duidelijk ontworpen zijn.

Maar van God kun je geen ontwerp ontdekken, Hij is gewoon een 'persoon', een nadenkend wezen, en heeft in die zin dus geen ontwerp.

Daarom zou God bijvoorbeeld ook geen lichaam kunnen hebben dat altijd al bij Hem hoorde, dat lichaam heeft namelijk wel een ontwerp en dat zou dan ontworpen moeten zijn...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

farao

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #7 Gepost op: augustus 27, 2003, 01:50:14 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 13:46:27 schreef Zwever:
Volgens mij is het verschil dat alles in het heelal een ontwerp heeft, en God niet.

Een ontwerp vereist namelijk een ontwerper, daarom kan volgens mij de evolutietheorie ook niet, omdat dingen zo moeilijk in elkaar zitten dat ze duidelijk ontworpen zijn.

Maar van God kun je geen ontwerp ontdekken, Hij is gewoon een 'persoon', een nadenkend wezen, en heeft in die zin dus geen ontwerp.

Daarom zou God bijvoorbeeld ook geen lichaam kunnen hebben dat altijd al bij Hem hoorde, dat lichaam heeft namelijk wel een ontwerp en dat zou dan ontworpen moeten zijn...
Heeft licht een ontwerp?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #8 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:17:29 pm »
mag ik er even op wijzen dat niets er vanzelf komt

er is niet niets dat ineens denkt: ik word iets
want niets is niet iets wat kan denken en doen

Pulpeet

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #9 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:22:51 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 14:17:29 schreef reller:

Ik denk dat je een onbeantwoordbare vraag stelt.

Ook de wetenschap kan je niet verder helpen: wat was er voor de big-bang? Niemand kan het je vertellen.

Je moet altijd ergens beginnen.

farao

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #10 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:29:52 pm »

quote:

dan was het er al  :+

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #11 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:31:07 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 14:29:52 schreef farao:
[...]

dan was het er al  :+
juist niet :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #12 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:31:32 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 14:22:51 schreef Pulpeet:
[...]
(...) Je moet altijd ergens beginnen.
Tenzij 'beginnen' dus een menselijke uitvinding is, die voor mensen/dit heelal geldt...

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #13 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:34:27 pm »

quote:

Weet niet wat je doel is in dit forum. Maar tijd kun je ook niet verklaren, stel nu dat er meer is. Tijdloos iets wat gisteren, heden en morgen is?
Moet er dan een verklaring voor zijn?
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #14 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:34:55 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 14:31:32 schreef elle:
[...]

Tenzij 'beginnen' dus een menselijke uitvinding is, die voor mensen/dit heelal geldt...
ok maar god is toch ook ontstaan anders is ie er nu ook niet

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #15 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:40:08 pm »
Neehee... Da's nou juist mijn hele hypothese. God is, is altijd, is eeuwig. Of liever: voor God gelden de wetten van de tijd niet. Die gelden alleen voor mensen. God heeft voor dit heelal de tijd geschapen, zoals wij die kennen. Alleen voor mensen zijn begrippen als 'begin' en 'eind' relevant. Voor God dus niet.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #16 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:00:20 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 13:50:14 schreef farao:
Heeft licht een ontwerp?

Ja, fotonen zijn lichtgolven die op een bepaalde natuurkundige manier werken en onderdeel zijn van het duidelijk ontworpen natuurkundige systeem.

Mijn punt is dus dat er niemand was die na hoefde te denken over hoe God in elkaar zou moeten steken, wat wel duidelijk het geval is voor iets dergelijks als het heelal. God is een wezen, met gedachten, wat van een fundamenteel andere aard is dan niet-nadenkende materie die dan 'zomaar' zou bestaan.

God is het Leven ten diepste, de bron van alle bestaan, dat vind ik geloofwaardiger dan 'zomaar'. Zeker als dat 'zomaar' zo'n ontzettend knap ontwerp kan maken! Dat bestaat niet.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #17 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:02:44 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 14:40:08 schreef elle:
Neehee... Da's nou juist mijn hele hypothese. God is, is altijd, is eeuwig. Of liever: voor God gelden de wetten van de tijd niet. Die gelden alleen voor mensen. God heeft voor dit heelal de tijd geschapen, zoals wij die kennen. Alleen voor mensen zijn begrippen als 'begin' en 'eind' relevant. Voor God dus niet.
en dat staat in de bijbel of neem je dat aan omdat je het anders niet kunt verklaren?

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #18 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:03:44 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 15:00:20 schreef Zwever:
[...]

Mijn punt is dus dat er niemand was die na hoefde te denken over hoe God in elkaar zou moeten steken, wat wel duidelijk het geval is voor iets dergelijks als het heelal. God is een wezen, met gedachten, wat van een fundamenteel andere aard is dan niet-nadenkende materie die dan 'zomaar' zou bestaan.

God is het Leven ten diepste, de bron van alle bestaan, dat vind ik geloofwaardiger dan 'zomaar'. Zeker als dat 'zomaar' zo'n ontzettend knap ontwerp kan maken! Dat bestaat niet.
oké maar dan is god dus geen wezen maar een soort van energie?

farao

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #19 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:03:59 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 15:00:20 schreef Zwever:
[...]

Ja, fotonen zijn lichtgolven die op een bepaalde natuurkundige manier werken en onderdeel zijn van het duidelijk ontworpen natuurkundige systeem.

k was meer dat je God ziet als een licht zo wordt dat beschreven in Openbaringen en van Jezus staat er ook zo'n beschrijving in openbaringen 1 dacht ik.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #20 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:09:01 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 15:02:44 schreef reller:
[...]
en dat staat in de bijbel of neem je dat aan omdat je het anders niet kunt verklaren?
Ik vind het wel fijn als ge de moeite neemt om wat aandachtiger mijn posts te lezen, zoals bijv. die op 27 Aug 2003 13:27. :X

gesp

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #21 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:18:43 pm »
Alles wat gebeurt, heeft een oorzaak (voor zover we weten tenminste). Zo kun je dus heel erg lang terug, A komt door B, B door C, enzovoorts tot...

Ja, tot wat?
- Een 1e oorzaak? Maar wat was daarvan dan de oorzaak?
- Of was er geen 1e oorzaak? Maar alles moet toch een keer begonnen zijn?

Een van deze 2 opties moet de waarheid beschrijven, maar beide lijken ze onmogelijk. Blijkbaar schiet menselijke logica (of voorstellingsvermogen) hier tekort.

Als het menselijk voorstellingsvermogen hier tekort schiet, kan het dus niet gebruikt worden als argument tegen het bestaan van God.
as blunt as Ockham's razor

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #22 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:42:58 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 15:03:44 schreef reller:
oké maar dan is god dus geen wezen maar een soort van energie?

Nee, God is een wezen. Een geestelijk wezen, geen lichamelijk.

Lichamen hebben weer ontwerp nodig.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #23 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:43:41 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 15:09:01 schreef elle:
[...]

Ik vind het wel fijn als ge de moeite neemt om wat aandachtiger mijn posts te lezen, zoals bijv. die op 27 Aug 2003 13:27. :X
ow sorry, die had ik gemist 8)7

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #24 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:45:27 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 15:18:43 schreef gesp:
Ja, tot wat?

Alles moet toch niet perse een keer begonnen zijn? Ik ben het wel met je eens dat alles een keer begonnen moet zijn maar dat is niet perse duidelijk. (alles kan er in theorie ook al eeuwig zijn, als je even niet veel verder denkt).

Wat ik veel interessanter vindt is dat het ontworpen moet zijn, en het dus een ontwerper moet hebben. Uiteindelijk MOET je dan wel op de Ontwerper uitkomen die zelf NIET ontworpen is.

En volgens mij kan dat alleen maar 1 almachtige, hoogst intelligente God zijn. (en dus niet een vage kracht, want krachten denken niet).

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #25 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:52:38 pm »
quote:
op 27 Aug 2003 15:18:43 schreef gesp:
Alles wat gebeurt, heeft een oorzaak (voor zover we weten tenminste). Zo kun je dus heel erg lang terug, A komt door B, B door C, enzovoorts tot...

Ja, tot wat?

Een van deze 2 opties moet de waarheid beschrijven, maar beide lijken ze onmogelijk. Blijkbaar schiet menselijke logica (of voorstellingsvermogen) hier tekort.

Als het menselijk voorstellingsvermogen hier tekort schiet, kan het dus niet gebruikt worden als argument tegen het bestaan van God.

zit wel wat in
alleen is het dan ook niet onlogisch om gelovig te zijn?
wat je niet begrijpt kan je daar in geloven?
als ik iets niet begrjip geloof ik het niet

farao

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #26 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:55:30 pm »
quote:
op 27 Aug 2003 15:52:38 schreef reller:
[...]

zit wel wat in
alleen is het dan ook niet onlogisch om gelovig te zijn?
wat je niet begrijpt kan je daar in geloven?
als ik iets niet begrjip geloof ik het niet

Dat komt omdat je alles menselijk wil verklaren en dat kan niet, omdat God niet menselijk is maar dat is volgens mij al 100 keer geprobeerd je te vertellen.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #27 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:58:31 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 15:55:30 schreef farao:
[...]

Dat komt omdat je alles menselijk wil verklaren en dat kan niet, omdat God niet menselijk is maar dat is volgens mij al 100 keer geprobeerd je te vertellen.

dan was dit 101 :?

jullie weten niet wat hij wel is maar wel wat hij niet is? |:(

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #28 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:59:53 pm »
Ik kan niet leven als ik teveel dingen niet begrijp. Ik wil begrijpen, en door in God te geloven begrijp ik meer van de wereld dan door niet in Hem te geloven.
Ik snap wat evolutionisten beweren, maar ik vind het teveel rammelen om het als wereldbeeld te kunnen begrijpen. Dus geloof ik dat deze wereld bij God vandaan komt. (Wat overigens niet de directe aanleiding was om te gaan geloven hoor, zo rationeel ben ik ook weer niet. ;) )

farao

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #29 Gepost op: augustus 27, 2003, 04:00:14 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 15:58:31 schreef reller:
[...]

dan was dit 101 :?

jullie weten niet wat hij wel is maar wel wat hij niet is? |:(
? lees de bijbel eens daar laat Hij zien wie Hij is. Door zijn Zoon Jezus kun je zien hoe God is, lees de evangelieen nog eens door zou ik zeggen dan maar, Veel lees plezier ;) Gods zegen Harro

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #30 Gepost op: augustus 27, 2003, 04:03:45 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 16:00:14 schreef farao:
[...]

? lees de bijbel eens daar laat Hij zien wie Hij is. Door zijn Zoon Jezus kun je zien hoe God is, lees de evangelieen nog eens door zou ik zeggen dan maar, Veel lees plezier ;) Gods zegen Harro
thanx! maar zal niet veel helpen, vind de bijbel niet zo geloofwaardig

farao

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #31 Gepost op: augustus 27, 2003, 04:07:23 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 16:03:45 schreef reller:
[...]

thanx! maar zal niet veel helpen, vind de bijbel niet zo geloofwaardig
weet ik, toch zou ik het maar eens lezen, en de betrouwbaarheid van de evangelieen is al lang aangetoont, ik heb het zelfs al een paar keer hier op het fourm neer geschreven, maar ja als je die feiten al niet geloofd. toch zou ik eens lezen hoe Jezus was, ook al zou het niet precies kloppen wat er staat.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #32 Gepost op: augustus 27, 2003, 04:12:12 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 16:07:23 schreef farao:
[...]

weet ik, toch zou ik het maar eens lezen, en de betrouwbaarheid van de evangelieen is al lang aangetoont, ik heb het zelfs al een paar keer hier op het fourm neer geschreven, maar ja als je die feiten al niet geloofd. toch zou ik eens lezen hoe Jezus was, ook al zou het niet precies kloppen wat er staat.

is goed, doe ik

offtopic: vanwaar jouw nick Farao?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #33 Gepost op: augustus 27, 2003, 04:13:54 pm »
Hmm... Da's een goed punt.
Als de evolutietheorie teveel rammelt, dan moet je op zoek naar een andere verklaring van waarom wij zijn. Dan kom je al snel uit bij een God. Dat wil niet zeggen dat dat per se de God van de bijbel is.

Vragen die dan in mij opkomen zijn: als de aarde door God geschapen is, waarom dan? Zou God het alleen geschapen hebben en er verder niet meer naar omkijken? Zou het een lieve God zijn, of een kwaaie God die het leuk vindt dat de aarde een vervelend oord is? Als God lief is, en slechtheid haat, waarom is er dan zoveel pijn en onrecht in de wereld? Of zou hij niet bij machte zijn er iets aan te doen?

Naar mijn mening geeft de bijbel een passend en acceptabel antwoord op deze vragen. Neem daarbij de figuur Jezus die 2000 jaar geleden op aarde rondstapte, die allerlei dingen riep die te mooi zijn om zomaar naast je neer te leggen, en voila: ge zijt niet ver meer van het Koninkrijk der Hemelen...
En als God de schepper is van alles wat wij zien, dan kan Hij ook de natuurwetten hebben geschapen. Dus ook tijd, en alles wat daarmee samenhangt.

(Maar als je tevreden bent met de evolutietheorie, dan hoef je, wat dat betreft, niet verder te zoeken. Maar dan mag je mij verklaren hoe uit niet een 1e cel ontstaan is. Of hoe survival of the fittest en genetische complexering samengaan. Maar daar is die andere draad voor: Evolutie.)

farao

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #34 Gepost op: augustus 27, 2003, 04:23:30 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 16:12:12 schreef reller:
[...]

is goed, doe ik

offtopic: vanwaar jouw nick Farao?
oh lang verhaal gebruik ik al 5 jaar kwam omdat ik vroeger met een oud klasgenoot muziek nah ja muziek, maakte op de pc en we hadden een naam nodig voor onze muziek dus dat werd harro en frank dus dat werd farao. later toen ik op internet ging dacht ik ik gebruik die naam maar is wel lache, en zo doende heb ik die nog steeds.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #35 Gepost op: augustus 27, 2003, 04:30:14 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 16:23:30 schreef farao:
[...]

oh lang verhaal gebruik ik al 5 jaar kwam omdat ik vroeger met een oud klasgenoot muziek nah ja muziek, maakte op de pc en we hadden een naam nodig voor onze muziek dus dat werd harro en frank dus dat werd farao. later toen ik op internet ging dacht ik ik gebruik die naam maar is wel lache, en zo doende heb ik die nog steeds.
dacht al dat het zoiets zou zijn anders had je allang naar mijn icoon/avatar gevraagd :)

gesp

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #36 Gepost op: augustus 27, 2003, 04:36:42 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 16:30:14 schreef reller:
[...]
dacht al dat het zoiets zou zijn anders had je allang naar mijn icoon/avatar gevraagd :)
Ja! Reller! Wat heb je daar voor leuk plaatje als icoon/avatar, betekent dat ook iets? Het heeft wel iets hiërogliefisch  :)
as blunt as Ockham's razor

Marloes

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #37 Gepost op: augustus 28, 2003, 12:54:35 am »
Oog van Ra..

Maar daar komt God niet vandaan.
Terug naar het onderwerp aub :)
[Prediker 7:29]

bert

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #38 Gepost op: augustus 28, 2003, 01:20:25 am »

quote:

op 27 Aug 2003 12:21:28 schreef reller:

Ok, je hebt gehoord wat de bijbel er over zegt: God was er vanaf het begin d.w.z. van voor de grondlegging van de wereld., en Hij heeft de wereld geschapen.

Maar goed, jij hebt niet zo'n hoge dunk van de bijbel dus aan dat soort reacties heb je niets.

We zitten weer op het heerlijke scheidsvlak van geloof en bewijs. Zodra alles is bewezen of te beredeneren is er geen geloof meer. Maar goed, zoals ik in een ander topic al heb gezegd, jij gelooft duizend en 1 dingen in jouw leven, laat dit nu net een onderwerp zijn wat je niet WILT geloven! Tenminste, dat is de indruk die ik heb.

Wat is jouw probleem met het geloven van het bestaan van een macht of kracht die deze aarde heeft geschapen? Is dat niet logisch? Is dat niet veel logischer dan te stellen dat heel het leven van toevalligheden aan elkaar hangt? Heb je zelf ook niet soms het gevoel dat dingen soms TE toevallig zijn?

Is het relevant voor jou om te snappen hoe God is ontstaan?

Het zijn heel wat vragen, weet ik, maar ik ben echt benieuwd hoe je daar nu mee omgaat.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #39 Gepost op: augustus 28, 2003, 08:50:41 am »

quote:

op 28 Aug 2003 01:20:25 schreef bert:
[...]

Ok, je hebt gehoord wat de bijbel er over zegt: God was er vanaf het begin d.w.z. van voor de grondlegging van de wereld., en Hij heeft de wereld geschapen.

Maar goed, jij hebt niet zo'n hoge dunk van de bijbel dus aan dat soort reacties heb je niets.

We zitten weer op het heerlijke scheidsvlak van geloof en bewijs. Zodra alles is bewezen of te beredeneren is er geen geloof meer. Maar goed, zoals ik in een ander topic al heb gezegd, jij gelooft duizend en 1 dingen in jouw leven, laat dit nu net een onderwerp zijn wat je niet WILT geloven! Tenminste, dat is de indruk die ik heb.

Wat is jouw probleem met het geloven van het bestaan van een macht of kracht die deze aarde heeft geschapen? Is dat niet logisch? Is dat niet veel logischer dan te stellen dat heel het leven van toevalligheden aan elkaar hangt? Heb je zelf ook niet soms het gevoel dat dingen soms TE toevallig zijn?

Is het relevant voor jou om te snappen hoe God is ontstaan?

Het zijn heel wat vragen, weet ik, maar ik ben echt benieuwd hoe je daar nu mee omgaat.

het intrigeert me.
sowieso wat gelovigen beweegt maar ook het ontstaan van en het leven op zich
ik weet ook wel dat ik regelmatig met argumenten aan kom draven die op het randje zijn maar zo ben ik nu eenmaal (zo heeft god mij geschapen ;) )

ik denk dat toeval bestaat en zie achter een serie van toeval dan ook niets meer dan toeval

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #40 Gepost op: augustus 28, 2003, 10:08:23 am »

quote:

op 28 Aug 2003 08:50:41 schreef reller:
[...]

het intrigeert me.
ik weet ook wel dat ik regelmatig met argumenten aan kom draven die op het randje zijn maar zo ben ik nu eenmaal (zo heeft god mij geschapen ;) )

ik denk dat toeval bestaat en zie achter een serie van toeval dan ook niets meer dan toeval

De waarschijnlijkheid van een toevallige serie van toeval vind ik toch echt vele malen minder dan de waarschijnlijkheid dat er een God bestaat die dit alles ontworpen heeft en nog steeds in stand houdt.
Kortom: Voor een toevallige serie van toeval heb ik een vele malen groter geloof voor nodig dan voor het bestaan van God.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #41 Gepost op: augustus 28, 2003, 10:12:02 am »

quote:

op 28 Aug 2003 10:08:23 schreef Mezzamorpheus:
[...]

De waarschijnlijkheid van een toevallige serie van toeval vind ik toch echt vele malen minder dan de waarschijnlijkheid dat er een God bestaat die dit alles ontworpen heeft en nog steeds in stand houdt.
Kortom: Voor een toevallige serie van toeval heb ik een vele malen groter geloof voor nodig dan voor het bestaan van God.
voor toeval heb je geen geloof nodig :)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #42 Gepost op: augustus 28, 2003, 10:14:38 am »

quote:

op 28 Aug 2003 10:12:02 schreef reller:
[...]

Tuurlijk wel, je kunt ook geloven in de chaostheorie. Alles is een wiskundig model, vrije wil bestaat niet... alles wat je doet ligt vast...
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #43 Gepost op: augustus 28, 2003, 10:16:50 am »

quote:

op 28 Aug 2003 10:12:02 schreef reller:
[...]

Kan je dat beargumenteren?

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #44 Gepost op: augustus 28, 2003, 10:41:46 am »

quote:

op 28 Aug 2003 10:16:50 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Kan je dat beargumenteren?
wat mensen toeval noemen zijn die gebeurtenissen die niet gebaseerd zijn op verwachtingen

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #45 Gepost op: augustus 28, 2003, 10:45:41 am »

quote:

op 28 Aug 2003 10:14:38 schreef Alfredt:
[...]

Tuurlijk wel, je kunt ook geloven in de chaostheorie. Alles is een wiskundig model, vrije wil bestaat niet... alles wat je doet ligt vast...

leuke verdediging voor in de rechtzaal :)
want als dat zou zijn zou niemand verantwoordelijk zijn voor zijn eigen daden!?

Marnix

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #46 Gepost op: augustus 28, 2003, 10:47:52 am »
Tja... als mens je Schepper willen begrijpen... ik denk dat als iemand ons kan maken op een mooie aarde, we van God gewoon niet alles kunnen begrijpen...

Maar ja, dat willen we zo graag want we denken dat we zo slim zijn. Ik denk dat God boven het de tijd staat.... en er altijd is geweest. Dat kun je als mens niet begrijpen want we zijn geneigd in tijd te denken omdat we zelf onder de tijd staan en er door worden beinvloed. We worden ouder, we veranderen... en dat geldt niet voor God.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

bert

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #47 Gepost op: augustus 28, 2003, 08:53:46 pm »

quote:

op 28 Aug 2003 08:50:41 schreef reller:
het intrigeert me.

Het lijkt mij logisch dat dit jou intrigeert reller.

Misschien heeft jouw leven wel een reden. Stel je voor ;)

Ik merk zelf in ieder geval wel logica in mijn leven die ik zelf niet in de hand heb. Als je ook kijkt hoe wonderlijk het leven in elkaar zit, de natuurwetten die er zijn. Als je dat onderkent valt inderdaad de chaostheorie af.

Nu vindt ik hetzelf wel opmerkelijk dat de natuurwetten vaak haaks staan op de christelijke levensstandaarden. Voorbeeld: Een duidelijke natuurwet is het recht van de sterktste. De natuurwetten zijn ook in veel gevallen onverbiddelijk. Daarintegen spreekt de bijbel van de zorg voor de zwakke.

Zit in dit spanningsveld nu niet net de relevantie van het geloof?

Hoe ga je daar als niet gelovige mee om?
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #48 Gepost op: augustus 29, 2003, 09:02:52 am »

quote:

op 28 Aug 2003 20:53:46 schreef bert:
[...]

Het lijkt mij logisch dat dit jou intrigeert reller.

Misschien heeft jouw leven wel een reden. Stel je voor ;)

Ik merk zelf in ieder geval wel logica in mijn leven die ik zelf niet in de hand heb. Als je ook kijkt hoe wonderlijk het leven in elkaar zit, de natuurwetten die er zijn. Als je dat onderkent valt inderdaad de chaostheorie af.

Nu vindt ik hetzelf wel opmerkelijk dat de natuurwetten vaak haaks staan op de christelijke levensstandaarden. Voorbeeld: Een duidelijke natuurwet is het recht van de sterktste. De natuurwetten zijn ook in veel gevallen onverbiddelijk. Daarintegen spreekt de bijbel van de zorg voor de zwakke.

Zit in dit spanningsveld nu niet net de relevantie van het geloof?

Hoe ga je daar als niet gelovige mee om?

dat natuurwetten haaks staan op christelijke levensstandaarden is niet zo gek als je ziet dat de bijbel 2000 jaar gelden is geschreven. toen dachten de mensen dat de aarde plat was kan je nagaan...

ik denk dat mijn leven makkelijker is dan die van een gelovige

Marnix

• Bekijk profiel
Waar komt god vandaan
« Reactie #49 Gepost op: augustus 29, 2003, 02:11:31 pm »
Ik denk het niet... Misschien nu je nog jong bent wel... maar wat is je perspectief? Lol maken, genieten... want voor je het weet is het afgelopen. Het is sneller voorbij dan je denkt... en wat heb je dan nog?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien