Auteur Topic: is kerkelijk huwelijk toegestaan of niet?  (gelezen 1771 keer)

sonja

• Bekijk profiel
is kerkelijk huwelijk toegestaan of niet?
« Gepost op: augustus 28, 2003, 11:40:01 am »
mijn partner en ik willen graag trouwen voor de kerk. Hij is actief lid van de vrijgemaakte kerk en ik ben niet-kerkelijk.
weet iemand ook of dit mogelijk is. voor mijn partner is dit nogal belangrijk(vind ik ook begrijpelijk) en ik weet niet of wij toestemming kunnen krijgen van de kerkraad?
met vriendelijke groet,
sonja

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2003, 11:52:32 am »
Voor zover ik weet is het dan niet mogelijk om echt een aparte eredienst te beleggen met het huwelijksformulier ed, maar wel om in een kerkdienst bijv zondag apart aandacht eraan te besteden. Het beste kun je overleggen met je predikant/kerkenraad, want zij bepalen wat wel/niet mag.
Ik weet niet of jij eventueel op den duur lid wilt worden van de GKV en/of catechisatie volgt, maar dat zou eventueel eea wel 'vergemakkelijken' denk ik (gewoonlijk moet je allebei 'belijdend lid' zijn; heeft hij al belijdenis gedaan?).
Succes met alles in elk geval!
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2003, 11:57:43 am »
Volgens mij kan het niet, maar op zich ben ik een leek wat kerkrecht betreft...
Volgens mij kan jij niet instemmen met wat er van je gevraagd wordt tijdens de dienst:

quote:

(De voorganger vraagt aan de bruid: )

N.N., belooft u hier voor God en zijn gemeente, in liefde voor uw man te zorgen? Belooft u hem te helpen en hem te volgen in alle dingen die naar Gods wil zijn? Zult u heilig met hem leven, hem nooit verlaten, maar hem trouw blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, totdat Christus terugkomt of de dood u zal scheiden? Belooft u in uw huwelijk overeenkomstig het evangelie te leven?
Wat wel kan is, volgens mij, een inzegening van het huwelijk, nadat het huwelijk in het gemeentehuis is gesloten. In ieder geval zal men, naar ik vermoed, jou geen belofte laten afleggen die je niet meent, zeker niet tegenover God.

(NB: de gereformeerde kerk sluit sowieso geen huwelijken, dat mag -in Nederland- allen de staat. Wel bevestigt de kerk het huwelijk, en tijdens die bevestiging gaat ze een behoorlijke stap verder dan wat je in het gemeentehuis hebt beloofd.
edit: Krijg ik direct weer de kous op mijn kop van mijn man: dat juridische gebeuren op het stadhuis mag de naam 'Huwelijk' niet dragen (kijk maar naar wat je daar belooft), een huwelijk is een tevens sociaal en openbaar gebeuren. Dus kun je, wat hem betreft, prima in de kerk in het huwelijk treden. Wellicht vindt de staat dat, strikt genomen, een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid.
Ik vind in deze redenering iig zeker een kern van waarheid zitten.
)
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2003, 02:25:44 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 28, 2003, 11:58:42 am »
Owwacht, ik neem voetstoots aan dat je niet gelooft/Christus niet als je verlosser hebt aangenomen, maar dat hoeft helemaal niet waar te zijn natuurlijk.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Rob

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 28, 2003, 02:05:04 pm »

quote:

op 28 Aug 2003 11:40:01 schreef sonja:
mijn partner en ik willen graag trouwen voor de kerk. Hij is actief lid van de vrijgemaakte kerk en ik ben niet-kerkelijk.
weet iemand ook of dit mogelijk is. voor mijn partner is dit nogal belangrijk(vind ik ook begrijpelijk) en ik weet niet of wij toestemming kunnen krijgen van de kerkraad?

Citaat: 1 corinthiers 7 12-18:

12 Maar den anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige20) vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate.  
13 En een vrouw, die een ongelovige man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.  
14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.  
15 Maar indien de ongelovige scheidt, dat hij scheide. De broeder of de zuster wordt in zodanige gevallen niet dienstbaar gemaakt; maar God heeft ons tot vrede geroepen.  
16 Want wat weet gij, vrouw, of gij den man zult zalig maken? Of wat weet gij, man, of gij de vrouw zult zalig maken?  
17 Doch gelijk God aan een iegelijk heeft uitgedeeld, gelijk de Heere een iegelijk geroepen heeft, dat hij alzo wandele; en alzo verordene ik in al de Gemeenten.  

Naar aanleiding van een verkering die ik met een meisje van de gereformeerd vrijgemaakte kerk heb gehad, had ik bovenstaande tekst van Paulus in de bijbel gevonden. Let wel op; in vers 12 geeft Paulus aan: "zeg ik, niet de Heere".  Hierbij geeft Paulus aan dat het zijn 'mening' is en niet van God.

Wellicht iets om tot discussie te komen. Succes.
Ik wilde dat ik een kind was. Dan is geloven veel gemakkelijker.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2003, 12:01:27 am »
Dat stuk is door Paulus geschreven in de tijd dat er door evangelie verkondiging veel mensen tot geloof kwamen. Maar het kwam ook voor dat de vrouw of juist de man des huizes niet tot geloof kwam. En dàn is het niet nodig je vrouw te verlaten, aldus Paulus.
Het geeft geen vrijbrief om met een buitenkerkelijke verkering te nemen of te trouwen. Dat wordt ergens anders duidelijk afgewezen...!

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2003, 11:01:14 am »
Inderdaad, dat stukje uit Corinthiers gaat over mensen die al getrouwd waren en daarna pas tot geloof kwamen.

Als sonja wel christen is, raad ik haar aan om samen met haar vriend een kerk te gaan kiezen. 't Is mijns inziens belangrijk om je geloof samen te kunnen delen en om ook samen lid te zijn van een kerk. Dat kan de gkv zijn of iets heel anders...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2003, 10:04:06 pm »
Voor het afleggen van de trouwbelofte ten overstaan van zijn gemeente behoor je in volle rechten/plichten lid van die gemeente te zijn. Tenminste...bij de gkv. Dat wil zeggen; belijdend lid. Inmiddels alweer een tijdje geleden maakte ik een dienst mee waarbij eerst de bruidegom belijdenid deed gevolgt door het huwelijksformulier.

Je kunt altijd voorbede aanvragen.

Of je nu in de gkv of een andere kerk trouwt. Het is inderdaad wijsheid om beiden dezelfde gemeente te zoeken. Dit voorkomt verschillen tussen jullie beiden en ook later als jullie (eventueel) kinderen krijgen. Ik kan over dat laatste uit ervaring spreken omdat mijn kinderen nu opgroeien in de gk-synodaal en de gkv. Met de name de cultuurverschillen (b.v. wel/niet kindernevendienst) is verwarrend voor hen.

Ik wens jullie een gezegend en gelukkig huwelijk!
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 13, 2003, 11:42:37 am »

quote:

op 12 Sep 2003 22:04:06 schreef Zijnkind:
Voor het afleggen van de trouwbelofte ten overstaan van zijn gemeente behoor je in volle rechten/plichten lid van die gemeente te zijn. Tenminste...bij de gkv. Dat wil zeggen; belijdend lid. Inmiddels alweer een tijdje geleden maakte ik een dienst mee waarbij eerst de bruidegom belijdenid deed gevolgt door het huwelijksformulier.

Je kunt altijd voorbede aanvragen.

Of je nu in de gkv of een andere kerk trouwt. Het is inderdaad wijsheid om beiden dezelfde gemeente te zoeken. Dit voorkomt verschillen tussen jullie beiden en ook later als jullie (eventueel) kinderen krijgen. Ik kan over dat laatste uit ervaring spreken omdat mijn kinderen nu opgroeien in de gk-synodaal en de gkv. Met de name de cultuurverschillen (b.v. wel/niet kindernevendienst) is verwarrend voor hen.

Ik wens jullie een gezegend en gelukkig huwelijk!

Je hoeft geen belijdend lid te zijn om te mogen trouwen.
Het is alleen raadzamer om belijdend lid te zijn, want je gaat wel een weg in die anders moeilijk word. Dit ten aanzien van de bediening van de sacramenten.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 13, 2003, 08:53:28 pm »

quote:

op 13 Sep 2003 11:42:37 schreef Picardijn:
[...]
Je hoeft geen belijdend lid te zijn om te mogen trouwen.
Het is alleen raadzamer om belijdend lid te zijn, want je gaat wel een weg in die anders moeilijk word. Dit ten aanzien van de bediening van de sacramenten.
Ik heb niet gezegd dat je belijdend lid moet zijn om te mogen trouwen. Het gaat ook niet om trouwen (daar is het stadhuis voor) maar om een kerkelijke bevestiging. Om de belofte van trouw (via het formulier) ten overstaan van de gemeente te mogen afleggen dien je belijdend lid te zijn. Hoe kun je anders beloven volgens Gods wil te gaan leven als je daar andere ideeen over hebt dan die gemeente?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.