Auteur Topic: je vijanden lief hebben.  (gelezen 2413 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Gepost op: augustus 28, 2003, 09:49:56 pm »
hoe beleef je dat? en heb je vijanden?

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2003, 09:59:38 pm »
hmm.. het meisje waardoor ik in aanraking ben gekomen mett de kerk, en zo Jezus heb leren kennen ging vreemd met een jongen die ik al wat langer ken... was eigenlijk best boos op die jongen toen hij mij dreigde me in elkaar te slaan (had wat ruzie met mn ex gehad over verdeling van spullen enzo..)

Met mn ex schoonouders, zus en zwager heb ik nog steeds goed contact.. Kom bij hen thuis die jongen dus ook wel eens tegen.. In plaats van hem in de haren te vliegen probeer ik hem (hij is ongelovig, zo niet anti-christen) bij mijn (ons) geloof te betrekken... hij zal nooooooooooooit mn beste vriend worden, maar ik wil hem toch niet de toegang tot het eeuwig leven ontzeggen.. dat is denk ik je vijand liefhebben

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2003, 12:05:47 am »
kDenk dat het inderdaad wel een mooi voorbeeld is.. al zou je hem (menselijk gesproken) wel wat aan kunnen doen! ;)

Sarah

• Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2003, 10:40:44 am »
Ik denk dat we in een te goede omgeving wonen om echt vijanden te hebben.
Mensen die ons martelen, vernederen om God's Woord. Dát zijn vijanden.
Als je díe vijanden liefhebt ervaar je denk ik ook wel mooi hoe Jezus je enige vriend is..

Soms verlang ik daar weleens naar.. Beetje slecht misschien. Maar we hebben het zo makkelijk!
Mijn vijanden zijn mijn ouders en vrienden die allemaal niet in God geloven. Daarom doen ze mij pijn. En ze liefhebben kost mij extreem veel moeite, vooral als je ze dagelijks ziet is het gewoon frustrerend.

Faal daar dus enorm in.
Maar door bepaalde mensen zag ik wel in hoe liefdeloos ik bezig was (voor een christen) naar die mensen.. ;)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2003, 08:11:40 am »

quote:

op 29 Aug 2003 10:40:44 schreef Sarah:
Ik denk dat we in een te goede omgeving wonen om echt vijanden te hebben.
Mensen die ons martelen, vernederen om God's Woord. Dát zijn vijanden.
Als je díe vijanden liefhebt ervaar je denk ik ook wel mooi hoe Jezus je enige vriend is..

Soms verlang ik daar weleens naar.. Beetje slecht misschien. Maar we hebben het zo makkelijk!
Mijn vijanden zijn mijn ouders en vrienden die allemaal niet in God geloven. Daarom doen ze mij pijn. En ze liefhebben kost mij extreem veel moeite, vooral als je ze dagelijks ziet is het gewoon frustrerend.

Faal daar dus enorm in.
Maar door bepaalde mensen zag ik wel in hoe liefdeloos ik bezig was (voor een christen) naar die mensen.. ;)

ik heb ook 1 voorbeeldje:

Ik ken een jongen, die in de kerk heel de tijd met z'n mobiel aan het klooien is, buiten de kerk alleen maar bierdrinkt en duivelstekens doet enzo, en als we met een groep ergens zijn gaat ie heel schijnheilig mee lopen praten dat het zo fijn was om naar die bepaalde dominee te luisteren en dat soort taal. Ik kan daar zo gek van worden...

ik heb zelfs echt haat tegen hem. Ik heb gebeden of God dat weg wil nemen, en of Hij mij de kracht wil geven zodat ik normaal met hem kan praten, maar als ik alleen zijn hoofd al zie, dan komt dat haat op borrelen.

maar toch moet je hem vergeven, maar dat lukt niet.

en waarom mensen ons pijn doen, ik dnek dat

1. de duivelin hun werkt
2. ze jaloers zijn omdat wij intens gelukkig zijn

gretz,
wijnand

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2003, 09:59:55 am »
er is een forum waar ik veel vijanden heb ;)

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2003, 11:20:56 am »
mmmm...

oog om oog tand om tand

is dat niet rechtvaardig?
je krijgt wat je verdient

lonneke

• Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #7 Gepost op: september 01, 2003, 03:08:54 pm »
Wanneer je je vijanden gaat zien als mensen die jou iets te leren hebben ( bijv. confrontatie's en frustratie's met jezelf) ga je ze met hele andere ogen zien. Juist zij leren je om anders met haatgevoelens en frustratie's om te gaan.
Tegelijk zou een neutrale houding en een niet-oordelende houding je al een groot stuk rust geven.
Van je vijanden houden, ze lief hebben, is eigenlijk "niet oordelen". Iemand vrij laten.

Jakolien

• Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2003, 03:16:54 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 15:08:54 schreef lonneke:
Wanneer je je vijanden gaat zien als mensen die jou iets te leren hebben ( bijv. confrontatie's en frustratie's met jezelf) ga je ze met hele andere ogen zien. Juist zij leren je om anders met haatgevoelens en frustratie's om te gaan.
Tegelijk zou een neutrale houding en een niet-oordelende houding je al een groot stuk rust geven.
Van je vijanden houden, ze lief hebben, is eigenlijk "niet oordelen". Iemand vrij laten.

Iemand vrij laten? Hoe bedoel je dat?
Ik zou liever zeggen: niet oordelen, maar het oordeel aan God overlaten. Ook het straffen overlaten aan Hem. Hij is daar beter, rechtvaardiger in dan wij.

Helaas heb ik ook ervaring in het omgaan met haat en wraakgevoelens. Een enórme strijd met jezelf, om gevoelens in bedwang te houden.
Ik ben met je eens Lonneke, dat je uit die dingen een les voor jezelf moet zien te halen. Niet dat ik die 'vijanden' daar dankbaar voor ben, maar wel de Here die die les voor mij daarin gestopt heeft.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2003, 10:42:42 pm »
mmmm...

oog om oog tand om tand

is dat niet rechtvaardig?

nee, dat is niet rechtvaardig. Lees het Nieuw Testament maar is dood. Keer je andere wang toe staat daar.. oftewel, wees de zwakste en je zult de sterkste zijn... wees de nederigste en je zult verhoogd wordne...

vereer God en je zult met God regeren

lonneke

• Bekijk profiel
je vijanden lief hebben.
« Reactie #10 Gepost op: september 02, 2003, 09:40:51 am »

quote:

op 01 Sep 2003 15:16:54 schreef Jakolien:
[...]

Iemand vrij laten? Hoe bedoel je dat?
Ik zou liever zeggen: niet oordelen, maar het oordeel aan God overlaten. Ook het straffen overlaten aan Hem. Hij is daar beter, rechtvaardiger in dan wij.

Je kunt een leven van een ander niet invullen (hoe graag je dat soms ook zou willen) Ieder mens is bezig met zijn eigen leerschool, ook als dit negatief is. De meeste mensen zijn zelf slachtoffer van hun verleden (alhoewel ik dit niet goed wil praten) en in feite is jouw vijand in de eerste instantie zijn eigen vijand.

Vrij laten: geen verwachtingen meer koesteren naar mensen.