quote:
op 15 Sep 2003 00:54:38 schreef Marloes:
Ik heb het sterke vermoeden dat dit gaat over een preek waarin de woorden 'God' en 'toveren' in één zin gecombineerd werden, wat niet bij iedereen goed is gevallen. Geen directe relatie met Berkel in dat geval, maar ik neem aan dat dit soort problemen in meerdere plaatsen voorkomen.
Het is niet mijn bedoeling geweest om een bepaalde reactie op een preek in de aandacht te brengen. Was dit maar een incident!
quote:
op 15 Sep 2003 01:01:50 schreef Picardijn:
Er word direct gequote op een reactie van Jakolien, dus ik neem aan dat er een dieper insteek achter zit.
Al eerder hebben o.a. Maarten van Loon en Jakolien het punt kritiek op prediking aangekaart.
Het valt me op, dat er vaak veel te zware woorden gebruikt worden om bepaalde moeiten uit te drukken. Vaak werkt een dergelijke brief averechts, omdat niemand blij is met de manier waarop de kritiek gebracht wordt.
Dit verwijt treft niet alleen de bezwaarden. Er zijn ook genoeg andere mensen die stukjes uit het kerkblad op de WC hebben hangen en zich nogal negatief uitlaten in hun ‘bezwaarschriften’. Mijn vraag is of je jezelf nog Christen kunt noemen, als je zo met elkaar om wilt gaan. Ben je dan samen gemeente van Christus? Is dit de gemeenschap der Heiligen?
Wees dan eerlijk en geef toe, dat je jezelf niet meer thuis voelt in de kerk omdat je voor je gevoel de Here niet kunt dienen op de manier die jezelf voor ogen hebt. Daar gaat het uit eindelijk om. In beide gevallen!!! Doe niet zo negatief over de kerk!!!
Besef je wel, dat je deze negatieve houding ook aan God moet verantwoorden?
Volgens mij moet je kiezen tussen isolement en assimilatie. Met andere woorden: je zwijgt en zoekt een kerk op waar volgens jou de Here wel op de juiste manier gediend wordt of je accepteert de situatie zoals deze is en probeert er mee te leren leven.
Om dit weer terug te koppelen op de preek kritiek:
Je hebt geduld met de predikant. Geeft op een positieve manier kritiek, waarbij je ook goede punten aan de orde stelt en de predikant niet tot de grond toe afbrand (gebeurt in de praktijk nogal eens). Wanneer je op een positieve manier met elkaar in gesprek gaat dan kun je veel meer bereiken. Daarnaast kun je meer begrip krijgen voor de predikant (en andersom).
Een predikant is geen preekmachine waar je een euro in stopt, om vervolgens een preek naar eigen smaak uit te laten rollen. Soms krijg ik de indruk dat het kerkvolk de predikant maar wat graag voor een dergelijke machine in zou willen ruilen. Dus: Maar flink tegen de predikant aanschoppen om hem als een machine aan het werk te zetten.
De ene preek raakt je niet genoeg. De andere preek is niet schriftuurlijk genoeg.
Het is maar goed dat er in een classis meerdere predikanten werkzaam zijn, die af een toe ook nog eens wat ruilen. Het je dit niet dat kreeg je allemaal eilandjes in de kerk.
Laten we eens wat minder kritisch naar elkaar zijn en eerst eens beginnen met wat positieve kritiek om vervolgens de negatieve kritiek op een vriendelijke manier te verwoorden.
Dan heb je misschien de kans dat er een keer naar je geluisterd wordt.