Auteur Topic: Christendom erfenis van Egypte?  (gelezen 8687 keer)

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Christendom erfenis van Egypte?
« Gepost op: september 09, 2003, 09:21:38 am »
Weer aan het lezen geslagen kwam ik een interessante theorie tegen.

Het is bekend dat Romeninen interesse hadden in het (voor ons Oude) Egypte.
Dat kun je bijv. zien aan de Obelisken die ze hebben geplaatst in Rome, een staat er op het Piazzo del Popolo en een ander voor de St. Pieter. Op de laatste hebben de Christen echter een kruis gezet als teken dat het Christendom alle andere religies overstijgd. Uiteraard kan je dat ook anders zien, namelijk dat het Christendom is gebaseerd op de Egyptische religie.
Veel van de Christelijke beelden en verhalen stammen dan ook van de oever van de Nijl.
Zo wordt de mens door een god uit klei gemaakt, de Christelijke hel lijkt op de Egyptische onderwereld met de straffen en gevaren en ook de Farao steeg al vóór Christus op naar de hemel.
Isis was de beschermende moeder van god net als Maria bij katholieken. De Heilige Srie-eenheid van de vader, de Zoon en de Heilige geest is typisch Egyptisch; de Egyptische goden hebben immers allemaal meerdere verschijningsvormen, gaan in elkaar over en verschijnen zeer vaak als triaden.
Ook gebeurtenissen die voor ons onlosmakelijk verbonden zijn aan het kerstverhaal werden al in Egypte verteld. Denk hierbij maar aan het verhaal van de zwangere godin Isis die een herberg zoekt, door diverse voorname dames afgewezen wordt en in de armzalige hut van een "moerasmeisje" terechtkomt.
Van de symbolen is het kruis van de Egyptische Christenen, de Kopten, direct ontleend aan het Hengselkruis, het Egyptische teken voor Leven.

Dus het Christendom is mede gebaseerd op de Oude Egyptische Religie

Een en ander uit het boek:  Egypte, mensen-Goden-farao's  door Rose-Marie & Rainer Hagen
« Laatst bewerkt op: september 09, 2003, 02:25:45 pm door reller »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2003, 09:53:22 am »

quote:

Op de laatste hebben de Christen echter een kruis gezet als teken dat het Christendom alle andere religies overstijgd. Uiteraard kan je dat ook anders zien, namelijk dat het Christendom is gebaseerd op de Egyptische religie.

Dit vind ik beetje erg ver gezocht tbh...  :|
De rest van het verhaal zit goed in elkaar, maar om eerlijk te zijn heb ik weinig verstand van de Egyptische Mythologie (Behalve dan wat ik in "The Mummy" heb gezien..  :P) dus in hoeverre dit waarheid is weet ik niet..
Maar het is wel iets om uit te zoeken...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2003, 10:36:31 am »

quote:

op 09 Sep 2003 09:53:22 schreef Joesoef:
[...]

Dit vind ik beetje erg ver gezocht tbh...  :|
De rest van het verhaal zit goed in elkaar, maar om eerlijk te zijn heb ik weinig verstand van de Egyptische Mythologie (Behalve dan wat ik in "The Mummy" heb gezien..  :P) dus in hoeverre dit waarheid is weet ik niet..
Maar het is wel iets om uit te zoeken...

Zo ver gezocht is het volgens mij niet eens.
Zo is er het verhaal over de (goden)broers Osiris (het sterrenbeeld Orion) en Seth. Seth is de klassieke slechte kant, hij vermoord zijn broer uit afgunst voor diens vrouw (Isis). Osiris wordt in dat verhaal gekruisigd.

De vraag is alleen heeft het christendom/jodendom geleend van de egyptische mythologie? Of is het andersom?

Daar is namenlijk ook wel een theorie voor. Een egyptische farao, ik meen Echtelon o.i.d., heeft een tijdje monotheisme ingevoerd.

Waarschijnlijk is het "gewoon" een kruisbestuiving. Net zoals de "barbaarse/germaanse" feesten (kortste dag, voorjaar, najaar) werden omgezet naar kerstmis, pasen en allerzielen. Dat alles om acceptatie onder de barbaren  makkelijker te maken.
Es gibt keine Tatsache, nur Meinungen - Nietzsche

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 09, 2003, 10:39:58 am »

quote:

op 09 Sep 2003 10:36:31 schreef ric0:
[...]

Zo ver gezocht is het volgens mij niet eens.
Ik bedoel dus dat stuk dat ze dat kruis in Rome hebben gezet op de plek waar een Egyptisch monument stond... Dat dat zou betekenen dat Christendom op Egyptische mythologie is gegrond...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 09, 2003, 10:40:32 am »
Vind het heel interessant en baal ervan dat ik weinig kennis heb op dit gebied.
Maar ik denk toch écht dat het andersom is ;)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2003, 10:47:33 am »

quote:

op 09 Sep 2003 10:40:32 schreef Sarah:
Vind het heel interessant en baal ervan dat ik weinig kennis heb op dit gebied.
Maar ik denk toch écht dat het andersom is ;)
nou nee dat geloof ik niet, misschien zijn ze wel afkomstig uit dezelfde bron?

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 09, 2003, 10:57:19 am »
alles wat we kennen heeft een bron.

En veel is begonnen in het oude egypte.maar wat kwam er voor het oude egypte?..en daarvoor?...en daarvoor

Zelf denk dat het christendom wel voor een deel afstamt van het oude egypte
je krijgt wat je verdient

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2003, 08:41:42 pm »
Je hoeft het niet te lezen,je hoeft niet te reageren,Reller.Zal je ook niet doen,is
mijn inschatting.
Je hebt gelijk..ten dele,wat dit onderwerp betreft.
De enige nuance die ik wil maken,is dat het je het voornamelijk over de Rooms-
katholieke kerk hebt,niet zozeer de protestantse kerken.
Vergelijk de hierarchie van Egypte,liever nog die van het oude Romeinse Rijk,en
hun goden,met de Rooms-Katholieke kerk en haar structuren,ook wat betreft de
'goden'.Praktisch geen verschil..

Trouwens,op een bepaalde kromme manier komt het christendom wel uit Egypte.
Iets met Exodus.
Maar die was inderdaad te flauw voor woorden.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 09, 2003, 11:52:49 pm »
In het christendom zijn ook Griekse invloeden terug te vinden en de Grieken werden op hun beurt ook weer beinvloed door beschavingen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2003, 09:18:09 am »

quote:

op 09 Sep 2003 20:41:42 schreef vaneccles:
Je hoeft het niet te lezen,je hoeft niet te reageren,Reller.Zal je ook niet doen,is
mijn inschatting.
Je hebt gelijk..ten dele,wat dit onderwerp betreft.
De enige nuance die ik wil maken,is dat het je het voornamelijk over de Rooms-
katholieke kerk hebt,niet zozeer de protestantse kerken.
Vergelijk de hierarchie van Egypte,liever nog die van het oude Romeinse Rijk,en
hun goden,met de Rooms-Katholieke kerk en haar structuren,ook wat betreft de
'goden'.Praktisch geen verschil..

Trouwens,op een bepaalde kromme manier komt het christendom wel uit Egypte.
Iets met Exodus.
Maar die was inderdaad te flauw voor woorden.

Het verschil tussen protestant en katholiek is me nooit echt duidelijk geworden waarschijnlijk omdat ik in het zuiden van het land woon. :?
Over Egypte heb ik genoeg te vertellen :9

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2003, 10:07:37 am »

quote:

op 10 Sep 2003 09:18:09 schreef reller:
[...]

Het verschil tussen protestant en katholiek is me nooit echt duidelijk geworden waarschijnlijk omdat ik in het zuiden van het land woon. :?

Oef, Reller... nu ga je behoorlijk door de mand vallen. Ondanks de zelfde beginselen (de bijbel) is er nogal wat verschil tussen katholiek en protestant. Dat verschil zie je alleen al door naar een kerkdienst te kijken (niet eens luisteren).

Wat dat betreft is er volgens evenveel verschil tussen protestant en katholiek als tussen joods en katholiek. Om maar een voorbeeld te geven.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 10, 2003, 10:28:53 am »

quote:

op 10 Sep 2003 10:07:37 schreef ric0:
[...]

Oef, Reller... nu ga je behoorlijk door de mand vallen. Ondanks de zelfde beginselen (de bijbel) is er nogal wat verschil tussen katholiek en protestant. Dat verschil zie je alleen al door naar een kerkdienst te kijken (niet eens luisteren).

Wat dat betreft is er volgens evenveel verschil tussen protestant en katholiek als tussen joods en katholiek. Om maar een voorbeeld te geven.
ik heb me nooit in verdiept in de verschillen

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 10, 2003, 10:31:40 am »

quote:

op 10 Sep 2003 10:28:53 schreef reller:
[...]

ik heb me nooit in verdiept in de verschillen
Dus je bent hier "de gereformeerden" aan het aanvallen (ik stel het zwart/wit hoor) op  grond van de beelden die je van katholieken hebt?

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 10, 2003, 10:33:27 am »

quote:

op 10 Sep 2003 10:31:40 schreef ric0:
[...]

Dus je bent hier "de gereformeerden" aan het aanvallen (ik stel het zwart/wit hoor) op  grond van de beelden die je van katholieken hebt?
neeh gewoon de Christenen  :X

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 10, 2003, 10:44:21 am »
haha dit is echt grapig reller ik hoop dat je goed in de discussies hebt opgelet en nu weet wat het Christendom echt inhoud en dat je vooroordelen hebt weggedaan over christenen. :p
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 10, 2003, 10:46:33 am »

quote:

op 10 Sep 2003 10:33:27 schreef reller:
[...]

neeh gewoon de Christenen  :X

Ah... uit het boek Generaliseren kun je leren?
De Christenen, De Moslims, etc.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 10, 2003, 11:56:50 am »

quote:

op 10 Sep 2003 10:46:33 schreef ric0:
[...]

Ah... uit het boek Generaliseren kun je leren?
De Christenen, De Moslims, etc.

wel erg kort door de bocht
ik ben niet gelovig, ik interesseer me er alleen maar voor
ik richt me niet tegen een bepaalde groep ik trek gewoon het hele "god-gebeuren" in twijfel of het nou Christenen, Moslims of Satanisten zijn

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 10, 2003, 12:22:43 pm »

quote:

op 10 Sep 2003 11:56:50 schreef reller:
wel erg kort door de bocht
ik ben niet gelovig, ik interesseer me er alleen maar voor
ik richt me niet tegen een bepaalde groep ik trek gewoon het hele "god-gebeuren" in twijfel of het nou Christenen, Moslims of Satanisten zijn
Reller.... we staan aan dezelfde kant... echter... ik vind het nogal kort door de bocht om niet het verschil te weten tussen katholiek en protestant.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 10, 2003, 12:28:24 pm »

quote:

op 10 Sep 2003 12:22:43 schreef ric0:
[...]

Reller.... we staan aan dezelfde kant... echter... ik vind het nogal kort door de bocht om niet het verschil te weten tussen katholiek en protestant.

hmm lijkt me niet relevant om het verschil te weten

waarom zou je het verschil moeten weten tussen twee dingen die je niet gelooft?

Ik geloof niet in god en het maakt mij niet uit of  je dan protestants of katholiek bent, ik geloof geen van beiden

maar nu weer on-topic?

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 10, 2003, 02:10:30 pm »

quote:

op 10 Sep 2003 12:28:24 schreef reller:

hmm lijkt me niet relevant om het verschil te weten

waarom zou je het verschil moeten weten tussen twee dingen die je niet gelooft?

Nu ga ik heel erg off-topic.. maar ik vind het vrij cruciaal om te weten op welke manier van denken de "recente" Nederlandse geschiedenis (1500 - nu) geschoeid is. Het protestantisme is een van de fundamenten geweest in die periode.

Je verdiept je in een cultuur en mythologie die veel ouder is en door die tand des tijds deels wazig. Laat staan dat duidelijk te achterhalen zal zijn welke religie eerder was.

Ik vind het niet erg dat je je daarvoor interesseerd, hoor.

quote:

Ik geloof niet in god en het maakt mij niet uit of  je dan protestants of katholiek bent, ik geloof geen van beiden

maar nu weer on-topic?
On-topic kan ik niet veel melden... ik denk ook dat er paralellen zijn in de verhalen. Ik durf niet te zeggen welke "religie" welke heeft beinvloed.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 10, 2003, 07:32:32 pm »
Reller!Sorry,als ik je in moeilijkheden heb gebracht.
Even nog iets:psychologisch gezien bestaat er niet zoiets als 'ongelovig zijn'.
Filosofisch gezien hebben we altijd een reden nodig om te leven,of,zo u wilt,'over'-
leven.
Zelfs en atheist geloof in iets,al is dat geloof gebaseert op een ontkenning:God be-
staat niet.Altijd is er dan een substituut,("een surrogaat",zei de cynicus),vaak iets
hoopgevends,zooals futurologie,geloof in de wetenschap,de rede,'het zelf',what-
haveyou.

Vertel nu eens wat meer over Egypte..want daar,en over verbanden met bep. 'christe-
lijke stromingen',hadden we het over.
regards,Van.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 10, 2003, 07:40:01 pm »
"omdat ik in het zuiden van het land woon.."

Vind je het misschien ook raar,dat de meeste vrijgemaakten meer over de Roomsch kerk weten dan andersom?
"inquisitie" is niet direct het meest populaire woord bij de goegemeente..
Nog iets daarover:het zal niet eens zoo verschrikkelijk lang meer duren voordat
dat woord haast geen betekenis heeft voor de meeste Europeanen...ongeveer net
als met het begrip "Auswitsch".
Maar misschien ben ik nu iets te somber.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 11, 2003, 06:45:31 am »
Reller,

Ik weet niet hoever je gekomen bent met je leesacties in de bijbel, maar er is natuurlijk heel wat contact geweest tussen Israel en Egypte. Abraham is in Egypte geweest, Jacob (stamvader van het volk) trekt met z'n extended family naar Egypte, en de nakomelingen blijven daar 400 jaar wonen (Laatste hoofdstukken Genesis). Jozef is getrouwd met de dochter van een Egyptische priester, en wordt 'onderkoning'. Mozes wordt opgeleid aan het hof van Farao (1e hoofdstukken Exodus). Volgens de meeste uitleggers zou dit dan tussen 1800 en 1400 voor Chr. moeten zijn. Dus voorafgaand aan farao Echnaton (=Amenhotep IV) die monotheisme wilde invoeren (zoals ric0 noemde). (Je zou kunnen speculeren dat hij wellicht onder de indruk was van de wonderen die Israels God bij de uittocht deed)

Philo van Alexandrie was Jood, leefde rond 100 (in Alexandrie? Da's ook in Egypte). Hij stelde een theorie op waarin de Egyptenaren hun wijsheid van het Joodse volk leerde, en de Grieken hun wijsheid weer van de Egyptenaren). Volgens zijn theorie had God volmaakte kennis aan Adam gegeven, die vervolgens bewaard werd door het Joodse volk. Helaas is daar in de loop van de tijd heel veel van verloren gegaan. De meeste christenen geloven dat niet.

Wellicht vind je ook interessant de overeenkomst die wel gezien wordt tussen psalm 104 en de zonnehymne van farao Echnaton - of dat terecht is, weet ik niet.
as blunt as Ockham's razor

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 11, 2003, 02:17:10 pm »

quote:

op 11 Sep 2003 06:45:31 schreef gesp:
Reller,

Ik weet niet hoever je gekomen bent met je leesacties in de bijbel, maar er is natuurlijk heel wat contact geweest tussen Israel en Egypte. Abraham is in Egypte geweest, Jacob (stamvader van het volk) trekt met z'n extended family naar Egypte, en de nakomelingen blijven daar 400 jaar wonen (Laatste hoofdstukken Genesis). Jozef is getrouwd met de dochter van een Egyptische priester, en wordt 'onderkoning'. Mozes wordt opgeleid aan het hof van Farao (1e hoofdstukken Exodus). Volgens de meeste uitleggers zou dit dan tussen 1800 en 1400 voor Chr. moeten zijn. Dus voorafgaand aan farao Echnaton (=Amenhotep IV) die monotheisme wilde invoeren (zoals ric0 noemde). (Je zou kunnen speculeren dat hij wellicht onder de indruk was van de wonderen die Israels God bij de uittocht deed)

.

Achnaton heeft idd geprobeerd het hele godenstelsel om te gooien naar een godsdenst met slechts een god (nl. Aton, de zon) Dit heeft verkeerd uitgepakt zoals misschien bekend. Semenchkare heeft dat allemaal teruggedraaid.

Rond welke jaartelling de uittocht uit Egypte was is vermeld in Ex.12:40 ?en is rond 2679 v. Chr. ? (kan dit kloppen?)

De Egyptische farao Achnaton, Echnaton of Amenhotep IV was de zoon en opvolger van Amenhotep III. Achnaton besteeg de troon als Amenhotep IV. Hij koos Nefertete als hoofdvrouw en regeerde van 1364 tot 1347 v.C. Nefertete werd vaak met attributen en in houdingen van een koning afgebeeld.

Dus als bovenstaande jaartallen kloppen, is het monotheisme van Achnaton niet als gevolg van "onder indruk zijn van" een andere god.

quote:

Philo van Alexandrie was Jood, leefde rond 100 (in Alexandrie? Da's ook in Egypte). Hij stelde een theorie op waarin de Egyptenaren hun wijsheid van het Joodse volk leerde, en de Grieken hun wijsheid weer van de Egyptenaren). Volgens zijn theorie had God volmaakte kennis aan Adam gegeven, die vervolgens bewaard werd door het Joodse volk. Helaas is daar in de loop van de tijd heel veel van verloren gegaan. De meeste christenen geloven dat niet.

Wellicht vind je ook interessant de overeenkomst die wel gezien wordt tussen psalm 104 en de zonnehymne van farao Echnaton - of dat terecht is, weet ik niet
Dat zou goed kunnen. Misschien dat het opgeslagen was in de bibliotheek van Alexandrië |:( en zullen we dus nooit weten |:(

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 11, 2003, 02:19:15 pm »

quote:

op 10 Sep 2003 19:40:01 schreef vaneccles:
"omdat ik in het zuiden van het land woon.."

Vind je het misschien ook raar,dat de meeste vrijgemaakten meer over de Roomsch kerk weten dan andersom?
"inquisitie" is niet direct het meest populaire woord bij de goegemeente..
Nog iets daarover:het zal niet eens zoo verschrikkelijk lang meer duren voordat
dat woord haast geen betekenis heeft voor de meeste Europeanen...ongeveer net
als met het begrip "Auswitsch".
Maar misschien ben ik nu iets te somber.

ik denk dat het inderdaad door de Roomsche kerk wordt doodgezwegen

stel je voor dat er minder mensen RK zouden worden dan zin er ook minder inkomsten ;)

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 11, 2003, 05:47:29 pm »
:)Ik denk dat dat met die inkomsten wel snor zit!

lenmaar

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 19, 2003, 03:33:36 pm »
Even  twee boeken om te lezen over dit onderwerp. Eigenlijk speciaal voor Reller.

Uit Egypte heb ik hem geroepen          door Ahmed Osman,
Vreemdeling in het dal der koningen    van dezelfde schrijver.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 20, 2003, 11:19:24 pm »
Citaat
op 11 Sep 2003 14:17:10 schreef reller:
[...]Achnaton heeft idd geprobeerd het hele godenstelsel om te gooien naar een godsdenst met slechts een god (nl. Aton, de zon) Dit heeft verkeerd uitgepakt zoals misschien bekend. Semenchkare heeft dat allemaal teruggedraaid.
Citaat
Nadat Jozef van het hof verdwenen is meldt de bijbel de komst van een nieuwe Farao die Jozef en God niet kent. Deze farao begint het volk Israel te onderdrukken. Zou dus kunnen kloppen met bovenstaande quote.
Wat de jaartallen betreft...daar moet ik meer in verdiepen. 400 jaar later is de uittocht en gangbare theorien zeggen dat toen Ramses de farao was. Geen idee of dat ook historisch mogelijk is.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 21, 2003, 10:55:21 am »

quote:

op 20 Oct 2003 23:19:24 schreef Zijnkind:

Nadat Jozef van het hof verdwenen is meldt de bijbel de komst van een nieuwe Farao die Jozef en God niet kent. Deze farao begint het volk Israel te onderdrukken. Zou dus kunnen kloppen met bovenstaande quote.
Wat de jaartallen betreft...daar moet ik meer in verdiepen. 400 jaar later is de uittocht en gangbare theorien zeggen dat toen Ramses de farao was. Geen idee of dat ook historisch mogelijk is.
Er zijn veel overeenkomsten tussen de Egyptische geschriften en de bijbel.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 09, 2005, 11:07:36 am »
een leuke aanvulling:

De heidense Christus
Herontdekking van het verloren licht
Lang voor de komst van Jezus Christus geloofden de Egyptenaren en andere oude volkeren in de komst van een messias, een madonna en haar kind, een maagdelijke geboorte en de incarnatie van de geest in het vlees. De oude christelijke kerk nam deze waarheden over als de kernpunten van het christelijk geloof, maar miskende de oorsprong ervan.

Wat ooit was begonnen als een universele geloofsleer verwerd algauw tot een door rituelen gekenmerkt instituut met ultraconservatieve kerkleiders aan het hoofd die uitsluitend een letterlijke duiding van deze oude verhalen accepteerden.

Volgens Harpur is een christendom dat zo te werk gaat ten dode opgeschreven. Alleen wanneer de christelijke religie gaat inzien dat Christus in ieder van ons leeft, zullen we werkelijk begrijpen wie we zijn en wie we bedoeld zijn te worden.

http://www.amerigo.nl/ow/christendom/9020283693b.jpg

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 09, 2005, 12:09:02 pm »
(anders kick je een 1,5 jaar oud topic even ;) )

Zou het ook nog zo kunnen zijn dat de Egyptenaren een verbasterde overlevering aanhingen, en dat de oorspronkelijke overlevering er een is die de komst van Jezus Christus wél zuiver aankondigde?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 09, 2005, 12:19:18 pm »
Trouwens, als het christendom zonder die innerlijke-christus ten dode opgeschreven staat, is het verbazingwekkend dat het al 2000 jaar zo bestaat :) en dat de joden vóór die tijd ook al zo'n verwachting hadden (dan bedoel ik niet de mystieke stroming binnen het jodendom).

En natuurlijk, als een geloof door rituelen gekenmerkt wordt en er achter de rituelen geen overtuiging zit (maar dat zit er wél, al is het een andere overtuiging dan de innerlijke-christus-overtuiging), dan is dat erg loos.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 09, 2005, 12:35:33 pm »
wellicht is de volgende site interessant?
Tom Harpur, Pagan Christ, recycled garbage
Het lijkt er sterk op, dat Tom Harpur een grote fantast is! Vooraanstaande egyptologen vinden zijn claims volledige onzin.

Meer info op www.tektonics.org onder het kopje: Answering Copycat Charges

het zijn flinke lappen tekst, maar je kan dit soort rare aantijgingen niet afdoen, zonder te laten zien dat de schrijvers hun bronnen volledig misbruiken, en er maar op los fantaseren. Daarvoor moeten nogal wat feiten op een rijtje gezet worden.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 09, 2005, 01:03:09 pm »
Misschien ook een hintje is de ankh op de rug van het boek. Dat is het symbool voor de uitgeverij Ankh-Hermes. Uitgever van esotherische en New Age boeken. Dan weet je een beetje uit welke hoek het komt. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 09, 2005, 01:05:41 pm »
ja dat was me ook al opgevallen.

Maar volgens Tom Harpur zal dat wel weer een bewijs voor iets heel interessants zijn :)

"never judge a book by its cover, .... just have a look inside"
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2005, 01:06:21 pm door Nunc »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 09, 2005, 01:17:58 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 februari 2005 om 13:05:
ja dat was me ook al opgevallen.

Maar volgens Tom Harpur zal dat wel weer een bewijs voor iets heel interessants zijn :)

"never judge a book by its cover, .... just have a look inside"

offtopic:geef hem dan uit in een puur wit kaft ;)
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 09, 2005, 01:31:06 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 09 februari 2005 om 13:03:
Misschien ook een hintje is de ankh op de rug van het boek. Dat is het symbool voor de uitgeverij Ankh-Hermes. Uitgever van esotherische en New Age boeken. Dan weet je een beetje uit welke hoek het komt. :)

Hetzelfde zeggen niet-christenen natuurlijk van boeken van christelijke uitgeverijen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 09, 2005, 01:40:31 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 februari 2005 om 13:31:

[...]

Hetzelfde zeggen niet-christenen natuurlijk van boeken van christelijke uitgeverijen.

En gelijk hebben ze, die schrijven ook vanuit een bepaalde visie. Het is gewoon logisch dat voor een atheist boeken uit christelijke hoek bekeken worden zoals 'wij' boeken uit de esotherische hoek bekijken.
Voor hen zullen de boeken uit christelijke hoek niet snel overtuigingskracht hebben, net als voor 'ons' dit boek dat niet snel zal hebben.
Pinkeltjefan

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 09, 2005, 01:48:49 pm »

quote:

Alfredt
En gelijk hebben ze, die schrijven ook vanuit een bepaalde visie. Het is gewoon logisch dat voor een atheist boeken uit christelijke hoek bekeken worden zoals 'wij' boeken uit de esotherische hoek bekijken. Voor hen zullen de boeken uit christelijke hoek niet snel overtuigingskracht hebben, net als voor 'ons' dit boek dat niet snel zal hebben.

helemaal mee eens, maar er is natuurlijk nog wel meer, waarop je een boek kan beoordelen. Voorzover ik het nu zie, is het boek "pagan Christ" gewoon een zeer slecht boek. Het staat bomvol fouten. Het citeert zeer eenzijdig een paar andere schrijvers (die zelf ook beschouwd worden als 'onwetenschappelijk' of 'aan de rand'). Het maakt grove fouten bijvoorbeeld m.b.t. citeren van b.v. de kerkvaders, etc..

De schrijver heeft zelfs geclaimd (in een collum in een tijdschrift) dat de egyptische naam Iusa (=jezus, volgens hem) al voorkomt in egyptische teksten van 10.000 voor christus, terwijl de oudste egyptische teksten, die bij de wetenschap bekend zijn, uit 2300 voor christus komen! Iemand die zo graag z'n punt wil bewijzen, en zo weinig geinteresseerd is in de feiten, hoef je denk ik niet serieus te nemen. Het boek haalt dus z'n eigen geloofwaardigheid onderuit! Het is alleen jammer, dat heel veel mensen dit soort speculatieve theorieen direct geloven (omdat de theorieen anti-christelijk zijn).

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 09, 2005, 02:49:48 pm »

quote:

reller schreef op 21 oktober 2003 om 10:55:
[...]

Er zijn veel overeenkomsten tussen de Egyptische geschriften en de bijbel.
Volgens sommigen heeft Moses ook vlijtig afgeschreven uit de boeken van de bibliotheek van Alexandrie.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 09, 2005, 03:34:05 pm »

quote:

Vrolijke schreef
Volgens sommigen heeft Moses ook vlijtig afgeschreven uit de boeken van de bibliotheek van Alexandrie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Library_of_Alexandria geeft de 3e eeuw voor christus als moment dat de bieb van alexandria opgericht is.

quote:

http://www.ehistory.com/world/articles/ArticleView.cfm?AID=9
e-history (gehost door de Ohio State University) zegt:

"Alexandria was founded in Egypt by Alexandria the Great. His successor as Pharaoh, Ptolomy II Soter, founded the Museum or Royal Library of Alexandria in 283 BC."

quote:

http://www.history-magazine.com/libraries.html
"The Great Library

That library, of course, was the Great Library of Alexandria, a public library open to those with the proper scholarly and literary qualifications, founded about 300bc. When Egypt’s King Ptolemy I (305-282bc) asked, “How many scrolls do we have?”, Aristotle’s disciple Demetrius of Phalerum was on hand to answer with the latest count. After all, it was Demetrius who suggested setting up a universal library to hold copies of all the books in the world. Ptolemy and his successors wanted to understand the people under their rule and house Latin, Buddhist, Persian, Hebrew, and Egyptian works — translated into Greek."

quote:

www.septuagint.net
Septuagint - What is It?
Septuagint (sometimes abbreviated LXX) is the name given to the Greek translation of the Jewish Scriptures. The Septuagint has its origin in Alexandria, Egypt and was translated between 300-200 BC. Widely used among Hellenistic Jews, this Greek translation was produced because many Jews spread throughout the empire were beginning to lose their Hebrew language. The process of translating the Hebrew to Greek also gave many non-Jews a glimpse into Judaism. According to an ancient document called the Letter of Aristeas, it is believed that 70 to 72 Jewish scholars were commissioned during the reign of Ptolemy Philadelphus to carry out the task of translation. The term “Septuagint” means seventy in Latin, and the text is so named to the credit of these 70 scholars.

De septuagint is de griekse vertaling van de hebreeuwse geschriften, namelijk de joodse bijbel (=chrstelijk OT) en extra 'religieuze' boeken die tegenwoordig wel 'deuterocanoniek' worden genoemd. De septuagint bevat alle verhalen vanaf genesis en exodus (mozes en de uittocht) tot aan het meest recente OT-bijbelboek Maleachi (4e eeuw voor christus - uit mn hoofd).

Kan iemand mij uitleggen, hoe Mozes, die volgens de septuagint minstens 1000 jaar voor deze griekse vertaling leefde (zeg 1500 voor christus, plus of min 500 jaar), overgeschreven kan hebben uit een bibliotheek, die pas in 283 voor christus (of een datum rond die tijd) is opgericht? De septuagint werd zelf geschreven rond de tijd dat de bieb opgericht werd, en beschrijft de exodus die in een ver ver verleden plaatsvond!

n.b. het kan natuurlijk wel een andere bieb geweest zijn, maar we weten heel weinig van die periode. Het lijkt me echter wel wat onwaarschijnlijk, aangezien de eerste bijbelboeken nou niet echt heel egyptisch aandoen.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2005, 03:42:29 pm door Nunc »