Auteur Topic: 'Revival of religion?'  (gelezen 1295 keer)

Ulysses

• Bekijk profiel
'Revival of religion?'
« Gepost op: februari 08, 2007, 01:55:56 pm »
De laatste maanden komt er in de christelijke media die ik volg (ND, CV-Koers, EO) steeds weer de statement naar voren dat 'religie weer mag'. CV-Koers noemde dat de 'revival of religion'. Dit mede naar aanleiding van het WRR-rapport over de rol van religie in de samenleving. Dit alles vind ik natuurlijk zeer positief, maar eerlijk gezegd merk ik er zelf weinig van. Zie maar eens wat er in de media gezegd wordt over de regeringsdeelname van de CU. Of de verbaasde blikken die ik krijg van mijn studiegenoten als ik zeg dat ik zondags naar de kerk ga. Merken jullie wel wat van die toegenomen herwaardering van religie in je eigen omgeving? Of is het slechts wishful thinking van christenen die het zat zijn om in het verdomhoekje te zitten?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

PietZa

• Bekijk profiel
'Revival of religion?'
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2007, 03:44:28 pm »
Religie/spiritualiteit is inderdaad weer in, maar men zoekt het nu op andere plekken. Het christelijke heeft men afgedaan als ouder wets maar dingen als wikka, tarrot en boedisme zijn modern. Tenminste dat is wat ik om mij heen merk. Men heeft een enorm stempel op het christendom gegeven dat het middeleeuws is (met alle vooroordelen erbij) en alle andere vage spirituele kronkels zijn modern.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2007, 03:44:46 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Liudger

• Bekijk profiel
'Revival of religion?'
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2007, 11:35:52 pm »

quote:

Zalig zijt gij, wanneer menu u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten voor u vervolgd.

Een kentering? Mogelijk, maar reken er niet op daar nu al iets van te merken. Dat komt pas later. Overigens zullen het niet de vrijzinnigen zijn die daarvan zullen profiteren. Ik zie het niet-vrijzinnige Christendom echt als een Gideonsbende - steeds verder uitgedund tot de juiste mentaliteit bereikt is.

Wat God van ons vraagt, is wat goed voor ons is. En zij die onverkort aan God's Woord blijven vasthouden, zullen in de toekomst als het zout van de samenleving gezien worden. Maar ik denk niet dat we daar al zijn.

Als je goed nieuws wil zien, kijk dan buiten Europa. Als je iets nuttigs wil doen, ondersteun dan de Christenen die in zoveel landen het zoveel erger te verduren hebben dan opgetrokken wenkbrouwen omdat ze naar de kerk gaan.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Innuendo

• Bekijk profiel
'Revival of religion?'
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2007, 01:39:53 pm »

quote:

Ulysses schreef op 08 februari 2007 om 13:55:
 Of is het slechts wishful thinking van christenen die het zat zijn om in het verdomhoekje te zitten?

Ik denk dat dat het is.
Trouwens, ik vind het tamelijk aanstellerig dat sommige christenen zich in het verdomhoekje voelen zitten.
De maatschappij bestaat nu eenmaal uit meer dan alleen maar christenen, daar zal elke christen rekening mee moeten houden.
Een minderheid kan nu eenmaal niet een meerderheid opleggen - dat zij volgens hun opvattingen moet leven.
Dan krijg je een hele enge samenleving.
Wij leven nog altijd in een parlementaire democratie, toch?
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2007, 01:41:47 pm door Innuendo »

JoostG

• Bekijk profiel
'Revival of religion?'
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2007, 02:00:46 pm »
Vergeet niet dat er tegenwoordig ook veel 'doe-het-zelf-religies' zijn.

Mensen zien de Kerk inderdaad als ouderwets (en vaak als hypocriet). M'n ex had een boekje waarin beschreven stond hoe je je eigen persoonlijke engel kon oproepen en mee kon converseren. Op dat vlak gelooft men dan wel in 'iets' maar 'die God uit de Bijbel' heeft afgedaan, evenals het offer aan het kruis.