Auteur Topic: Kunnen de kerken NU een statement maken?  (gelezen 4217 keer)

Tim

• Bekijk profiel
Kunnen de kerken NU een statement maken?
« Gepost op: november 10, 2004, 08:48:44 pm »
De samenleving polemiseert en verhardt deze dagen.

Welke rol kunnen de kerken spelen?
Een appèl op de samenleving doen? Maar welk appèl dan?

Oproepen tot verdraagzaamheid? Tot respect, tot elkaar niet veroordelen, tot wél de andere wang toekeren? Het opnemen voor de islamitische gemeenschap?

En waaróm zouden de kerken dat doen?

En hoe?

En wanneer?

En wie nemen hierin het voortouw?

Wie heeft ideëen?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2004, 12:34:35 am door Tim »
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2004, 09:25:01 pm »
quote:
AMSTERDAM - De Raad van Kerken in Amsterdam betuigt zijn solidariteit met de moslimgelovigen in de hoofdstad in een advertentie die dinsdag in Het Parool verschijnt.

Het samenleven van mensen met vele nationaliteiten en culturele en religieuze achtergronden vereist ,,van iedere inwoner respect en bereidheid tot dialoog'', aldus de open brief op de ,,trieste dag'' van de crematie van Theo van Gogh. ,,Sommige mensen zijn scherpe criticasters van een religieuze levenshouding'', aldus de Raad van Kerken. ,,Maar wij weten dat deze stad ook van ons is en dat wij ons geloof hier mogen en kunnen beleven. Tegen onze criticasters kunnen wij ons met woorden verzetten, maar zij zullen ons niet van ons geloof afbrengen. Vanuit ons geloof willen wij bijdragen aan een leefbare samenleving, het zuurdesem in het deeg van onze stad zijn.''

« Laatst bewerkt op: november 10, 2004, 09:25:46 pm door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2004, 09:38:52 pm »
Solidariteit dus van de Raad van Kerken, om de moslims een hart onder de riem te steken.
Ik kan me enigszins voorstellen hoe beroerd de gemiddelde moslim zich tegenwoordig moet voelen. Al die beschimpingen aan hun adres, het verwijt dat ze achterlijk en niet ontwikkeld zijn. Je kunt je als christen wel eens geisoleerd voelen, maar de moslims zullen dat nog 10 x zo erg hebben.

Zou een demonstratie op een zaterdag op de Dam niet meer opvallen dan deze advertentie?
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Tony

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2004, 10:25:37 pm »
Zou iedereen vooral op dit moment deze bijbeltekst in zijn achterhoofd houden?

[Romeinen 12:19]
19 Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2004, 11:59:10 pm »
Kerken nu een statement laten maken. dat betekend dat ze die ervoor niet hadden.
Het zou een belachelijke vertoning.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 11, 2004, 12:02:17 am »
Laat kerken eerst maar eens een statement maken waar ze nou zelf voor staan.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 11, 2004, 12:13:58 am »
quote:
DE BAZUIN KLINKT
Kom ook en bid mee en laten we a.s. vrijdag en zaterdag (12 /13) november
het hart van de Vader zoeken voor ons land in Den Haag.

2 Kronieken 7:14: "en mijn volk waarover mijn naam is uitgeroepen, verootmoedigt zich en zij bidden en zoeken mijn aangezicht en bekeren zich van hun boze wegen, dan zal Ik uit de hemel horen, en hun zonde vergeven en hun land herstellen."

Christenen en leiders van heel Nederland komen samen om 24 uur lang te bidden, te aanbidden en de Here te zoeken voor een doorbraak in Nederland. In de Cypreskerk aan de Raaphorstlaan in Den Haag vindt van 12 november 19.00 uur tot 13 november 19.00 uur een 24-uurs gebeds- en aanbiddingsmanifestatie plaats.

Verschillende organisaties en gemeenten hebben hiervoor de handen ineengeslagen.

Van: Vrijdag 12 November 19.00 uur
Tot: Zaterdag 13 November 19.00 uur
Plaats: Cypreskerk Raaphorstlaan 206 Den Haag
Gedeeltelijk volgen van programma is natuurlijk ook mogelijk.

Medewerkenden:
Stanley Hofwijks - Maranatha Ministries Amsterdam
Armando Benner - Jeugd met een Opdracht Amsterdam
Rob Allart - Evangelisch Centrum Berea Amsterdam
Paul Awede - Redeemed Christian Church of God Den Haag
Jan Sjoerd Pasterkamp - Evangelisch Centrum "Europoort" Amsterdam
Jan Pool - Levend Evangelie Gemeente Schiphol-Rijk
Coen van Dalen - Christelijk Centrum "Zuidpoort" Vlissingen
Machiel Jonker Pinkstergemeente "Sjaloom" Heerhugowaard
Cees Vork - Op de Bres
Kees Goedhart - Opwekking
Theo Aerts - Soul Survivor
Maaike Starreveld - Soul Survivor  / the Call
En vele andere kerken, bedieningen, en leiders.

Pinkstergemeente Morgenstond Cypres Den Haag
Dit is de kerk waar we op vrijdag 12 en zaterdag 13 oktober zullen samenkomen voor 24 uur van gebed Voor openbaar vervoer en route beschrijving klik op de website en dan 'bereikbaarheid' www.morgenstond.org/cypres

Meer info: http://www.thecall.nl/news.php?submit=geklikt&id=70
« Laatst bewerkt op: november 11, 2004, 12:15:11 am door Mezzamorpheus »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 11, 2004, 07:03:30 am »
quote:
Johan V. schreef op 11 november 2004 om 00:02:
Laat kerken eerst maar eens een statement maken waar ze nou zelf voor staan.

Lijkt me een goed idee. laten we vooral niet vergeten, dat wanneer we een kerk willen stichten in moslim landen, dat ie vaak al afgebrand is voordat ie überhaupt gebouwd is.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 11, 2004, 08:56:35 am »
quote:
Chaveriem schreef op 11 november 2004 om 07:03:
Lijkt me een goed idee. laten we vooral niet vergeten, dat wanneer we een kerk willen stichten in moslim landen, dat ie vaak al afgebrand is voordat ie überhaupt gebouwd is.

Precies, DAT is nog eens de juiste houding   d:)b

Oog om oog, tand om tand. Wij worden genaaid in moslimlanden, nou, hier hebben wij de macht en dat zullen ze weten ook! Geen medelijden, dat hebben ze ook niet met ons. Geheel in de Geest van Christus zou ik zeggen.

[/sarcasme]
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 11, 2004, 08:58:27 am »
Ik quote hier maar even een stukje dat ik in de blog van Pleun en Pulpeet schreef:
quote:
Bumblebee schreef op 11 november 2004 om 08:48:
In de groep van Chris zit een moslima, een jonge vrouw met drie kleine kindjes. Goed geintegreerd en modern (een getrouwde moslimvrouw die, zonder hoofddoek, de opleiding tot huisarts volgt zegt al genoeg, of niet) maar wel "vroom", dus trouwe moskeegangers, houden de ramadan (dat is nu), wel "echte" moslims zal ik maar zeggen.

Ze zit sinds de moord ontzettend in angst dat ze, en dan vooral haar kinderen, met de nek aangekeken gaan worden op school enzo.
Aanleiding: een goede vriend (dat dachten ze tenminste) van haar man, waar haar man al jaren mee schaakt, heeft opgebeld en medegedeeld dat hij het contact wil verbreken omdat hij geen vriendschap met een moslim wenst te hebben. Afschuwelijk toch?

Nu wilde ze zondag het suikerfeest (einde v/d ramadan geloof ik) maar laten schieten want ze had er helemaal geen zin meer in, maar Chris en wat andere groepsgenoten hebben nu met z'n allen aangeboden om het met hen te komen vieren! Ik ben erg trots op hem want dat vind ik nou de juiste houding tegenover de "normale" moslims.  :)

Onnodig te zeggen dat ik het geheel met Tims tweede post eens ben!

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2004, 10:42:05 am »
quote:
Bumblebee schreef op 11 november 2004 om 08:56:
[...]

Oog om oog, tand om tand. Wij worden genaaid in moslimlanden, nou, hier hebben wij de macht en dat zullen ze weten ook! Geen medelijden, dat hebben ze ook niet met ons. Geheel in de Geest van Christus zou ik zeggen.

[/sarcasme]

Juist op een moment als deze kunnen christenen zich onderscheiden. Wat is nou het kenmerk van hetgeen dat we beschaving noemen? Ik denk dat dat vooral iets is in de manier waarop er omgegaan wordt met aanvallen op de wortels van die beschaving. En als ik de lompe reacties bemerk van velen (en altijd: ook zeer velen niet!) in seculier Nederland dan word ik daar niet vrolijk van. Zou het ermee te maken hebben dat niet gelovigen niets hebben om op terug te vallen in tijden van onzekerheid en crisis?

En inderdaad: ik wil als christen niet meegaan in dergelijke botte en reactionaire standpunten!
Kierkegaard

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2004, 10:56:01 am »
quote:
Bumblebee schreef op 11 november 2004 om 08:56:
[...]

[/sarcasme]

Het ging er mij alleen om om e.e.a. te nuanceren. De 'moslims' zijn wat mij betreft niet zielig nu zij 'ns een keer in het beklaagden bankje zitten. Dat is wat anders.
Wat de laatste opm. betreft, die begrijp ik niet helemaal, maar als je doelt op het begrip 'naaste' dat de moslims inderdaad niet, niet volgens de betekenis van het woord naaste (taalkundig, voor verdere uitleg zie topic: wie is mijn naaste).

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2004, 11:14:38 am »
quote:
Chaveriem schreef op 11 november 2004 om 10:56:
[...]

Het ging er mij alleen om om e.e.a. te nuanceren. De 'moslims' zijn wat mij betreft niet zielig nu zij 'ns een keer in het beklaagden bankje zitten. Dat is wat anders.

Wat gij niet wilt dat u geschied doet dat een ander niet.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2004, 11:15:55 am »
quote:
lonneke schreef op 11 november 2004 om 11:14:
[...]

Of de mooiere versie ( ;) ) behandel een ander zoals uzelf behandeld wilt worden.
Pinkeltjefan

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 11, 2004, 11:37:50 am »
quote:
lonneke schreef op 11 november 2004 om 11:14:
[...]

Ik doe het ook niet :) ik ben onschuldig

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 11, 2004, 12:15:57 pm »
quote:
Chaveriem schreef op 11 november 2004 om 10:56:
Het ging er mij alleen om om e.e.a. te nuanceren.

Okee  ;)  nuance is inderdaad niet mijn sterkste kant.

quote:
De 'moslims' zijn wat mij betreft niet zielig nu zij 'ns een keer in het beklaagden bankje zitten. Dat is wat anders.

Zielig is een nare term, maar iedereen die (onterecht) "in het beklaagdenbankje zit" is volgens mij onderwerp van medelijden (op de goede manier) en steun. Zou dat in elk geval moeten zijn. Een "nu zij eens een keer, net goed" houding, die ik hieruit proef, is volgens mij onrechtvaardig.

De meeste moslims in Nederland hebben nog nooit een kerk in wat voor moslimland dan ook in brand gestoken, en wij kunnen hen daarvoor niet verantwoordelijk houden. Als ik verantwoordelijk word gehouden voor de wandaden van de Inquisitie of de ellende van de kruistochten (het is wat langer geleden, maar het principe is hetzelfde) vind ik dat OOK onterecht. Bovendien, ook hadden ze dat WEL, en waren het nu angstige mensen wiens misdaden absoluut niet "geloond" hebben, dan weten we precies hoe we moeten handelen: vergeven en helpen.

Overigens: ik beweer beslist niet dat ik het toonbeeld van vergevingsgezinde, vijandenliefhebbende christelijkheid zou zijn wanneer bijvoorbeeld mijn man als zendeling in een brandende kerk zou zijn omgekomen, maar dat terzijde. Het gaat er hier om hoe ik denk dat wij ons als christenen zouden MOETEN opstellen, ongeacht of ik dat zelf correct doe of niet.

quote:
Wat de laatste opm. betreft, die begrijp ik niet helemaal, maar als je doelt op het begrip 'naaste' dat de moslims inderdaad niet, niet volgens de betekenis van het woord naaste (taalkundig, voor verdere uitleg zie topic: wie is mijn naaste).

Nu je het zegt, waarschijnlijk doelde ik daar op  :)

Niet lomp bedoeld, maar de taalkundige uitleg en betekenis van het woord "naaste" interesseert mij geen r**t. Ongetwijfeld kunnen er slimmere mensen dan ik vanuit het Aramees, Grieks of wat voor grondtekst dan ook aantonen dat christenen bepaalde medemensen gewoon in de stront kunnen laten zakken, ik geloof nooit dat DAT de bedoeling van Christus is geweest.

Wat ik zie om mij heen (ja, mijn opinie is zeker gekleurd door emotionele betrokkenheid bij gewone moslims, en het zou een zeer goede zaak zijn als meer stuurlui-aan-wal deze mensen zouden leren kennen) is een gewoon gezin, met gelovige mensen, inderdaad moslims, die angstig en onzeker zijn, aan de kant worden gezet door mensen die ze als hun vrienden beschouwden, die moeten vrezen voor het welzijn van hun kinderen op school en andere verschrikkelijke dingen.

Dat is precies hetzelfde als dat ik nu plotseling door al mijn vrienden zou worden gemeden omdat ik altijd scharrelvarkensvlees koop, vanwege het feit dat Pim Fortuyn is neergeschoten door een milieu-activist. In die verhoudingen moeten we ongeveer denken.

Ik geloof voor 100% dat het een opdracht van Christus is om ons om hen te bekommeren en hen bij te staan in plaats van in ons vuistje te lachen van haha, net goed, zitten zij ook 'ns in het beklaagdenbankje.

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 11, 2004, 01:12:49 pm »
Tony schreef op 10 november 2004 om 22:25 Zou iedereen vooral op dit moment deze bijbeltekst in zijn achterhoofd houden?

[Romeinen 12:19]
19 Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.

Wat kan ik daar van harte Amen op zeggen! We hebben als christenen nu een uitgelezen kans om te laten zien dat wij een levende Heer hebben. In elk nummer van Visie en Uitdaging staat wel een verhaal over hoe God handelt, laat merken dat Hij leeft en ingrijpt in bepaalde situaties. Onze God zegt nooit dat wij het vuile werk voor Hem moeten opknappen om ongelovigen te bekeren of uit te roeien. En als we dat doen (kruistochten, bijvoorbeeld) zijn de schadelijke gevolgen nu nog na eeuwen merkbaar.
Ook denk ik dat de gezamelijke gebedsbijeenkomst van de kerken in Den Haag het meest zinvolle is dat we nu kunnen doen, nl. vertrouwen op ingrijpen van onze hemelse Vader. Hij heeft ook de moslims op het oog, want als zij tot bekering komen is dat in de meeste gevallen door een visioen van Jezus. Als we tot harde actie en wraak willen overgaan vervallen we in dezelfde fout als de moslims. Eigenlijk zouden we dan demonstreren dat onze God niet in staat is om in te grijpen en dat wij voor Hem de kastanjes uit het vuur moeten halen. De bijbel staat vol met verhalen die het tegendeel bewijzen. Geloven we dat ook nu nog in onze situatie?

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 11, 2004, 02:31:45 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 11 november 2004 om 12:15:

Niet lomp bedoeld, maar de taalkundige uitleg en betekenis van het woord "naaste" interesseert mij geen r**t. Ongetwijfeld kunnen er slimmere mensen dan ik vanuit het Aramees, Grieks of wat voor grondtekst dan ook aantonen dat christenen bepaalde medemensen gewoon in de stront kunnen laten zakken, ik geloof nooit dat DAT de bedoeling van Christus is geweest.

Geen idee, hij hield zich aan de wet. Ik denk dat wanneer iemand een molentov cocktail naar G'ds huis had gegooid, hij 'not amused' zou zijn. Kijk maar wat hij deed met de verkopers op het plein, met een zweep n.b. , maar ja, hij deed het met liefde..... ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 11, 2004, 03:50:47 pm »
quote:
Chaveriem schreef op 11 november 2004 om 14:31:
Geen idee, hij hield zich aan de wet.

Niet aan de sabbath anders.

quote:
Ik denk dat wanneer iemand een molentov cocktail naar G'ds huis had gegooid, hij 'not amused' zou zijn. Kijk maar wat hij deed met de verkopers op het plein, met een zweep n.b. , maar ja, hij deed het met liefde..... ;)

Ik ken niemand die ooit een Molotov cocktail naar een kerk heeft gegooid. Het feit dat dat wel eens gebeurt zal mij dus niet verhinderen te proberen genuanceerd over moslims te denken en hen normaal als medemensen te behandelen.

Vergeet trouwens niet dat wij allemaal veel ergere dingen hebben gedaan dan een kerk opblazen... onze naaste haten enzo, onszelf centraal zetten... Christus is om onze zonden gekruisigd, nog erger WIJ hebben hem gekruisigd.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2004, 03:51:02 pm door Bumblebee »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 11, 2004, 03:56:30 pm »
quote:
Chaveriem schreef op 11 november 2004 om 14:31:
[...]

Geen idee, hij hield zich aan de wet. Ik denk dat wanneer iemand een molentov cocktail naar G'ds huis had gegooid, hij 'not amused' zou zijn. Kijk maar wat hij deed met de verkopers op het plein, met een zweep n.b. , maar ja, hij deed het met liefde..... ;)

Je vat dit wel heel erg letterlijk op. Dat was ten tijde van Jezus leven op aarde maar nu is het geheel anders. God woont niet meer in tempels, in gebouwen van steen. God woont in de tempel van ons lichaam. Het lichaam is de tempel van God. En uit liefde verjaagt God alle demonen die vat op ons willen krijgen mits wij daar zelf niet op letten.
Dus gebouwen ( materie ) is niet van belang. Samenkomen kun je overal...
« Laatst bewerkt op: november 11, 2004, 03:57:57 pm door lonneke »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 11, 2004, 04:01:40 pm »
Nou, een kerk opblazen is op zich wel een vrij lullige actie, met name als er nog mensen in zitten.
Verder heb je natuurlijk wel gelijk.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 11, 2004, 04:08:40 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 11 november 2004 om 15:50:
[...]

Niet aan de sabbath anders.

Jezus ging anders elke sabbath naar de synagoge hoor...
En aan dat voorbeeld van dat Jezus al die handelaars etc. de tempel uittrapt, mag je denk ik best opmaken dat het niet verkeerd is om zo nu en dan ook eens iets van 'heilige verontwaardiging' te laten zien...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 11, 2004, 04:18:38 pm »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 11 november 2004 om 16:08:
En aan dat voorbeeld van dat Jezus al die handelaars etc. de tempel uittrapt, mag je denk ik best opmaken dat het niet verkeerd is om zo nu en dan ook eens iets van 'heilige verontwaardiging' te laten zien...

Beweer ik dan van niet?
Deze "heilige verontwaardiging" moet alleen niet richting onschuldige moslims geuit worden!
Nogmaals: niemand die ik ken heeft ooit een Molotov cocktail zelfs maar van dichtbij gezien, dus de moord op Theootje zal mij er niet van weerhouden normaal tegen hen te doen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 11, 2004, 06:30:01 pm »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 11 november 2004 om 16:08:

[...]

En denk je dat God dat nodig heeft, die heilige verontwaardiging? Het heeft eerder iets met onze gefrustreerdheid te maken en het niet kunnen beheersen van je emoties dan dat je God ermee dient.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 11, 2004, 08:39:16 pm »
quote:
lonneke schreef op 11 november 2004 om 18:30:
[...]
En denk je dat God dat nodig heeft, die heilige verontwaardiging? Het heeft eerder iets met onze gefrustreerdheid te maken en het niet kunnen beheersen van je emoties dan dat je God ermee dient.

Dus Jezus was ook gefrustreerd en kon z'n emoties niet beheersen?  :X  :?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 11, 2004, 09:12:46 pm »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 11 november 2004 om 20:39:

[...]

Dus Jezus was ook gefrustreerd en kon z'n emoties niet beheersen?  :X  :?

Jezus was goddelijk maar ook écht mens! Zo groeide hij op en moest veel dingen leren. In Lucas 2 lees je :

52 En Jezus nam toe in wijsheid en grootte en genade bij God en mensen.

Jezus had als mens ook moeite met hoe de mensen met Hem omgingen.

Hij liet zijn emoties zien.

Waarom denk je dat satan Jezus in de woestijn verzoekt? ( Matt. 4 )

Op wie doelde de satan? Op Jezus als mens of Jezus als God. Satan is toch niet zo dom dat hij niet wist dat Jezus God was en dat hij niet kon zondigen. Maar waarom dan toch die verzoeking?

Een andere vraag: Waarom vergelijk jij je met Jezus?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2004, 09:24:09 pm door lonneke »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 11, 2004, 11:37:06 pm »
quote:
lonneke schreef op 11 november 2004 om 21:12:
Een andere vraag: Waarom vergelijk jij je met Jezus?

Omdat Jezus Heer over mijn leven is. Hij is de Norm voor mijn leven. Net zo leven als Jezus, dat red ik niet, want ik ben niet volmaakt. Maar toch is Hij de Norm. Elke opgave aan ons verwijst naar een gave van Hem. Welke gave heb je dan nodig om zo te kunnen leven als Jezus? Precies: vervuld te worden met de Geest van Jezus. Jezus is de Norm, de Opgave; de Geest van Jezus is de Gave en moet mij helpen om te beantwoorden aan de norm die Jezus voor mij is.
Een ontmoeting met Jezus is altijd eerst deprimerend, omdat je nooit kan zijn zoals Hij was. Het is hinderlijk en hard om een doel in je leven te erkennen om vervolgens te moeten toegeven dat je dat doel niet kunt bereiken. Dat is hard. Maar wel wat een christen overkomt.
Een paar teksten waarin gesproken wordt over Jezus als norm en 'op Jezus gaan lijken':
29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. (Rom 8:29)
20 Maar wij hebben ons burgerrecht in de hemel, en van daar verwachten wij onze redder, de Heer Jezus Christus. 21 Met de kracht waarmee hij in staat is alles aan zich te onderwerpen, zal hij ons armzalig lichaam gelijk maken aan zijn verheerlijkt lichaam. (Fil. 3:20,21)
Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we zullen zijn is nog niet geopenbaard, maar we weten dat we aan hem gelijk zullen zijn wanneer hij zal verschijnen, want dan zien we hem zoals hij is. (1 Joh. 3:2)
En als klap op de vuurpijl:
Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. (Fil. 2:5)

God zond Jezus niet om zo maar tussen ons in te wandelen, maar om de norm voor ons leven te zijn. Je moet slikken dat je niet bent zoals Hij is. Dat is de pijn waar een christen doorheen gaat. Maar toch krijg je in Jezus nieuw leven en kan je door zijn Geest steeds meer op Hem gaan lijken.
(Bovenstaande heb ik samengevat uit hoofdstuk 7, Jezus: Verlosser en Heer, uit het boekje 'Groeien in geloof' van Dick van Keulen).
Hoop dat het zo duidelijk is waarom ik me 'spiegel' aan Jezus en ook in zijn boosheid richting de Farizeeën en handelaren en andere misbruikers van de tempel en van de Wet en boodschap van God een voorbeeld voor mijn en ons handelen (als christenen) zie.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 12, 2004, 01:20:07 am »
Ook afgezien van het moslim-extremisme, waar we de laatste weken gevoelig mee in aanraking gekomen zijn, staan veel moslims vreemd tegenover onze Nederlandse en West-Europese cultuur. Ik vraag me af of we er als christenen niet verstandig aan doen ons eerst eens af te vragen of ze ons daarin niet een leerzame spiegel voorhouden, vóór we allerlei statements gaan maken. Zijn wij niet vaak veel te ver verweven met een samenleving die haaks staat op waar we als christenen ook voor staan? Zijn wij niet te veel geneigd allerlei weerzinwekkendheden te accepteren als gegeven keerzijde van onze vrijheden?
Ik weet het ook niet, hoor, maar als ik zie dat op 9-11 moslims aanslagen plegen op de economische en militaire macht van Amerika, dan denk ik: fout die aanslagen, maar ze hebben wel goed in de gaten waar het gemene punt zit: de combinatie van economische en militaire macht van de V.S. is een wezenlijke bedreiging voor wezenlijke menselijke en christelijke waarden, en christenen zijn veel te ongevoelig voor de McDonaldisering van de wereld. Als ik vervolgens zie hoe iemand hier in Nederland zo ongeveer de grootste en grofste bek van het land vermoord, denk ik weer: fout dat soort moorden, nooit goed te praten, maar ze hebben wel goed in de gaten dat hier een gemeen punt zit: dat alles moet gezegd kunnen worden en alles moet sowieso kunnen gedoe is een wezenlijke bedreiging voor van alles wat menselijk en christelijk waardevol is in Nederland. Waarom hebben we als christenen dat soort vingerwijzingen eigenlijk nodig? Waarom zijn we niet al veel eerder daar zelf tegen opgekomen?
Het ging de laatste dagen regelmatig over het gebrek aan zelfreinigend vermogen van de Nederlandse moslimgemeenschap. Waar is eigenlijk het zelfreinigend vermogen van de autochtone Nederlandse gemeenschap??
shoot me again, I ain't dead yet

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 12, 2004, 09:35:17 am »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 11 november 2004 om 23:37:

Hoop dat het zo duidelijk is waarom ik me 'spiegel' aan Jezus en ook in zijn boosheid richting de Farizeeën en handelaren en andere misbruikers van de tempel en van de Wet en boodschap van God een voorbeeld voor mijn en ons handelen (als christenen) zie.

Het is natuurlijk geweldig dat we ons kunnen spiegelen aan Jezus. Dat is ook onze opdracht.
Alleen zie ik ook geestelijke groei bij Jezus en Zijn worstelen met het lijden en een doorgaande lijn van steeds beetje bij beetje overwinnen. Van loslaten, van het mens-zijn overwinnen. Ik denk zelfs dat Jezus ook als mens moest leren Zijn boosheid te overwinnen. Aan het kruis zei Hij ook zoiets van: Laat ze maar, Want ze weten niet wat ze doen. Wanneer je dat kúnt zeggen moet je hebben geleerd om los te laten, om steeds meer de goddelijkheid in je mens-zijn te laten spreken, de Geest van God die in ons leeft.
Voor mij gaat die spiegeling dus zover dat ik probeer om bewust na te denken bij wat ik zeg en bij wat ik doe. En ik ben ervan overtuigd dat we zwakheden en slechtheden, ons hele egoisme met de kracht van Gods Geest kunnen overwinnen, door te blijven oefenen en door standvastig te zijn. Ds. Wim geeft dat ook aan: Werken aan je zelfreinigend vermogen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 12, 2004, 10:29:38 am »
quote:
lonneke schreef op 12 november 2004 om 09:35:
[...]
Ds. Wim geeft dat ook aan: Werken aan je zelfreinigend vermogen.

Van de autochtone Nederlandse gemeenschap ja... :)
Hij heeft het ook over het opkomen voor de waarden die wij belangrijk vinden als christenen. En dat dus ook wij een figuur als Theo van Gogh maar hebben laten begaan en nooit tegen hem in opstand zijn gekomen (zonder te moorden of wat dan ook, dat spreekt vanzelf), of in ieder geval meer voor onszelf zijn opgekomen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 12, 2004, 10:43:29 am »
Het moet allemaal niet zotter gaan worden. Belachelijk, wij zouden naar de moslims toe moeten gaan om ze beter te leren kennen. Omgekeerd hoeft dit dus niet het geval te zijn naar ik aanneem.
Laten de moslims zelf maar komen, zoals er in de christelijke kerkgebouwen een grote diversiteit is zo kent men die ook bij de moslims.
De moslims doen er geen moeite voor om samen te gaan. Zo kennen we een divers pluimage aan cultuur en landgebonden moskeeen. Waarbij er in de extremistische openlijk pedofelie en geitenneukerij word gepredikt, met een rechtvaardiging om homo's met het hoofd naar beneden van een flat af te werpen. Gelukkig is het voor de meeste nederlanders niet verstaanbaar wat er gepredikt word in de moskeeen, vanwege de lakse houding van de bevolking om het arabisch te leren. Sluit eerst die extremistische moskeeen en ga dan pas een statement richting de islam maken.

Bericht gewijzigd, landnaam vervangen door Extremistische.
Racisme is niet toegestaan op dit forum.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2004, 11:06:33 am door Marloes »
Liefde is vreemd

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 12, 2004, 11:14:06 am »
Waarom is mijn post verwijderd?   }:|

Ik vind de post van Picardijn (en niet hemzelf, dus het is niet op de man spelen) te belachelijk voor woorden en ik vraag me af of hij zélf soms de moeite heeft genomen Arabisch te leren, aangezien het er vanuit zijn post op lijkt dat Picardijn, in tegenstelling tot het gewone volk waar ik toe behoor, blijkbaar exact weet wat er in extremistische moskeeën wordt gepredikt.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 12, 2004, 11:31:32 am »
Je had het kunnen weten BBB. ;)
De onderbouwing: Publicatie Al Tawheed moskee.
[Prediker 7:29]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 12, 2004, 12:00:53 pm »
Vanzelfsprekend zijn er meerdere moskeeen waarmen extremistische ideeen predikt, ook van andere landen. Het probleem wat bijvoorbeeld marokaanse moskeeen hebben ten opzichte van de turkse is de manier van organistatie in de thuislanden. De leer in de moskeeen word niet vanuit nederland aangestuurd maar vanuit het land van herkomst, dit komt mede omdat er in Nederland geen iman opleiding aanwezig is. Imans die worden ingevlogen, verblijven (wonen soms in de moskee) hier een jaar of 5 tot 8 gevestigd. Spreken meestal slecht of geen nederlands (als ik aaneem dat deze mensen een universitair niveau beheersen, dan lijkt me het niet moelijke om Nederlands te leren). Men predikt in de moskeeen niet in het nederlands.
De waarden in de thuislanden worden hierdoor gekopieerd en telkens ververst. Zelf denk ik dat het niet verstandig is om het invliegen van Imans te verbieden, maar men mag wel een redelijkheid verwachten in de verdieping van de taal en de antroplogie van een land.
De moskeeen zijn voorzien van een bestuur, deze kunnen niet in alle moskeeen de imans aansturen. Dit is vooral zo in de extremistische moskeeen. Extremistische moskeeen worden meestal gefinancieerd door buitenlandse investeerders, die een bepaald doel voor ogen hebben. Hieraan moet een bestuur zich wel aan houden wil men de investeringen behouden. De investeringen betreffen mede het onderhouden van de moslimscholen.
Mijn eerste bericht is vooral gericht op de oproep om moskeen te bezoeken, waarin ik wil opmaken dat men een verkeerd beeld krijgt van de islam. Want de meeste moskeeen zijn niet extremistisch, maar de manier van aansturing van onder andere de marokaanse moskeeen maakt dit wel mogelijk.
Liefde is vreemd

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 12, 2004, 02:41:30 pm »
Oh ja? Mag je als vrouw wel eens in een moskee komen? Ik zie op TV altijd alleen maar mannen...

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 16, 2004, 07:11:08 am »
quote:
lonneke schreef op 11 november 2004 om 15:56:
[...]

Je vat dit wel heel erg letterlijk op. Dat was ten tijde van Jezus leven op aarde maar nu is het geheel anders. God woont niet meer in tempels, in gebouwen van steen. God woont in de tempel van ons lichaam. Het lichaam is de tempel van God. En uit liefde verjaagt God alle demonen die vat op ons willen krijgen mits wij daar zelf niet op letten.
Dus gebouwen ( materie ) is niet van belang. Samenkomen kun je overal...

Dus tijdens zijn leven gelden andere regels dan erna..... hmmm, iet met twee maten of zo?

johan2

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 24, 2004, 08:45:25 pm »
Ik kan me nogal storen aan mensen die het continu maar hebben over arabisch leren en dat soort dingen. Ze lijken een beetje op politici die het ook altijd hebben over dialoog, respect enzovoort. Er moeten een paar dingen duidelijk worden: Dit is gewoon ons land, waar wij de dienst uitmaken en bepalen wat er gebeurt, jegens de islam zijn we altijd al veel te vriendelijk geweest. Een dialoog is er om standpunten duidelijk te maken, maar leidt nooit tot oplossingen. We als Nederlanders moeten duidelijk maken dat er voor islamitische cultuur geen plaats is in ons land, we moeten onze eigen westerse, joods-christelijke cultuur uitdragenen minderheden zich laten aanpassen. De moslim die hierin niet mee wilt gaan, dient te verdwijnen.
vertrouw op de heer

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 24, 2004, 08:57:25 pm »
LOL wat een onzin.

Mag ik hier op democratische wijze nog tegen zijn?
Ik heb liever het bijbelse principe van gastvrijheid voor de vreemdelingen in ons land. Dat is wat de bijbel leert.

Sowieso was de christelijke cultuur ook vreemd toen ze hier voor het eerst kwam, en is ze dat nog steeds op het zendingsveld. Kom toch op zeg.
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 24, 2004, 09:01:28 pm »
quote:
johan2 schreef op 24 november 2004 om 20:45:
Ik kan me nogal storen aan mensen die het continu maar hebben over arabisch leren en dat soort dingen. Ze lijken een beetje op politici die het ook altijd hebben over dialoog, respect enzovoort. Er moeten een paar dingen duidelijk worden: Dit is gewoon ons land, waar wij de dienst uitmaken en bepalen wat er gebeurt, jegens de islam zijn we altijd al veel te vriendelijk geweest. Een dialoog is er om standpunten duidelijk te maken, maar leidt nooit tot oplossingen. We als Nederlanders moeten duidelijk maken dat er voor islamitische cultuur geen plaats is in ons land, we moeten onze eigen westerse, joods-christelijke cultuur uitdragenen minderheden zich laten aanpassen. De moslim die hierin niet mee wilt gaan, dient te verdwijnen.

Ik vind dat mensen die Wodan niet als oppergod aanbidden dan sowieso het land uitmoeten!
Zeg nou zelf, de Germanen waren hier toch het eerst! Alle niet-Germanen (dus iedereen zonder blond of rossig haar met blauwe of groene ogen moeten opzouten.

Way to go! Ik vind dat johan2 helemaal gelijk heeft!  _/-\o_
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 24, 2004, 10:11:45 pm »
quote:
Ik kan me nogal storen aan mensen die het continu maar hebben over arabisch leren en dat soort dingen. Ze lijken een beetje op politici die het ook altijd hebben over dialoog, respect enzovoort.

Vind ik ook, al dat gezeur over respect: Waarom post je hier? Dacht je dat jou mening ook maar iets voorstelde?
quote:
Er moeten een paar dingen duidelijk worden: Dit is gewoon ons land, waar wij de dienst uitmaken en bepalen wat er gebeurt, jegens de islam zijn we altijd al veel te vriendelijk geweest.

Hoezo ons land? Jij als Untergerman hebt hier niets in te brengen! Wij Bataven maken hier de dienst uit en niemand anders. Zie je maar weer, als je een beetje vriendelijk bent proberen ze gelijk je land in te pikken.
quote:
Een dialoog is er om standpunten duidelijk te maken, maar leidt nooit tot oplossingen. We als Nederlanders moeten duidelijk maken dat er voor islamitische cultuur geen plaats is in ons land, we moeten onze eigen westerse, joods-christelijke cultuur uitdragenen minderheden zich laten aanpassen. De moslim die hierin niet mee wilt gaan, dient te verdwijnen.

Nee onverdraagzaamheid is de oplossing! Liefst met geweld! Dat lost alle problemen op.

* dingo gebruikt hier de stijlfiguur van overdrijving om zijn punt duidelijk te maken

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 24, 2004, 10:13:34 pm »
quote:
Ik kan me nogal storen aan mensen die het continu maar hebben over arabisch leren en dat soort dingen. Ze lijken een beetje op politici die het ook altijd hebben over dialoog, respect enzovoort. Er moeten een paar dingen duidelijk worden: Dit is gewoon ons land, waar wij de dienst uitmaken en bepalen wat er gebeurt,

Jep, en omdat het 'ons' land is, ben jij dus niet degene die de dienst uit maakt. Die politici waar je op aan het schelden bent zijn nou net diegenen die 'ons' vertegenwoordigen en door 'ons' gekozen zijn. 'Ons' heeft ook bepaald dat ze iedereen hier respect hoort te hebben voor elkaar en 'ons' heeft besloten dat die mensen welkom zijn en mee mogen doen.
Blijkbaar denkt 'ons' er anders over als 'jij'. En eerlijk gezegt ben ik daar niet bepaald rouwig om...

Als je het toch anders wilt zul je de democratie hier af moeten schaffen en een ander systeem in moeten voeren. Ik ben benieuwd waar je mee gaat komen. Maar als je, als christen, je nieuwe systeem op de bijbel wilt baseren dan denk ik niet dat er veel verandert als het gaat om het hebben van respect voor en het bieden van gastvrijheid aan vreemdelingen. In ieder geval niet in de richting die jij wilt.

quote:
jegens de islam zijn we altijd al veel te vriendelijk geweest. Een dialoog is er om standpunten duidelijk te maken, maar leidt nooit tot oplossingen.

Erm, 2 vraagjes;
1. Waarom zou een dialoog niet tot oplossingen kunnen leiden?
2. Wat is eigenlijk het probleem?

quote:
We als Nederlanders moeten duidelijk maken dat er voor islamitische cultuur geen plaats is in ons land, we moeten onze eigen westerse, joods-christelijke cultuur uitdragenen minderheden zich laten aanpassen. De moslim die hierin niet mee wilt gaan, dient te verdwijnen.

Ah, onze westerse cultuur. Dus wij moeten uitdragen dat iedereen zelf moet weten wat ie doet en laat, zelf moet weten wat ie wil geloven, mits hij/zij daar anderen maar niet mee in de weg zit. Dat is onze westerse cultuur, en daarin is dus ruimte voor moslims.

Of bedoel je met westerse cultuur dingen als een vrije sexuele moraal, vooral nooit iets van anderen mogen zeggen, behalve als ze op ze scheld omdat ze achterlijk zijn, tolerant zijn zolangg iedereen het maar met je eens is, en vooral niet politiek incorrect van de massa afwijken en/of je kop boven het maisveld uitsteken. Als je die westerse cultuur bedoelt heb je gelijk, daar passen moslims niet in. En christenen ook niet, dus kun je gelijk met ze mee vertrekken.

Kies maar...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash