Auteur Topic: Hoe bereiken we kerkherstel cq een Reveil?  (gelezen 4524 keer)

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
Hoe bereiken we kerkherstel cq een Reveil?
« Reactie #50 Gepost op: september 22, 2003, 09:21:24 pm »
Reactie op Koos van Loo.

Kom ervan uit en neem niet deel aan haar zonde. Want ongeloof in het woord is zonde. Want wie er een woord aan de heilige schrift toevoegt of ervan afneemt zal toegevoegd worden aan de plagen die in de boek staan of zijn deel wordt afgenomen van het geboomte des levens. Openbaring 22:18 En ik geloof dat het niet alleen op de boek openbaring geld maar voor de hele heilige schrift.

Er is dan ook geen andere evangelie dan de evangelie die verkondigd is door Paulus. Paulus een apostel, Gezonden door Jezus om de heil te verkondigen aan de heidenen zegt: Wanneer er een engel zou komen(Ja zelfs een engel) en u een andere evangelie zou brengen dan dat ik u gebracht heb, hij is vervloekt. Hoeveel dominees, priesters, bischops, pauzen etc hebben vandaag de dag een ander Evangelie gebracht dan wat Paulus gepredikt heeft? Hier hebt u gelijk het antwoord. Wanneer u wilt herstellen moet uw gemeente eender zijn als die na het uitstorten van de Heilige Geest ook was. Maar u weet zelf wel dat dat onmogelijk is, want ze zullen u daarvoor eruit zetten. Want zodra u ook maar 1 keer gaat jubelen of halleluja gaat roepen wordt U uit de kerk gezet omdat u de dienst verstoord. Als bijvoorbeeld zegt dat we heilig moeten leven zoals de vader heilig is, zullen u raar aan kijken. Laat staan met de doop in de naam van de almachtige. Onze here Jezus Christus. hand 2:38 Ze zullen u niet geloven.

Je kunt niet iets opbouwen wat de heer veroordeeld heeft.

Eva geloofde satan ook toen hij het Woord verdraaide wanneer er 1 woord eraan toegvoegd werd van het oorspronkelijke. En hoe duidelijk kunnen we het vandaag op onze kerken toepassen. Hoeveel Kerken hebben we niet die afgedwaald zijn van het woord? Hoeveel zielen zijn er gedoopt in de Naam van Here Jezus Christus?  Er is geen 1 ziel in de bijbel die gedoopt is in 3 namen als Vader, zoon en heilige geest. Begrijpt u in welke tijd we leven? God heeft nooit gezegd Ga heen en organiseerd u en bouwt voor mij grote kerken en verander de doop in de naam van de vader, in de naam van de zoon en in de naam van de heilige geest..... Hij zei predik het evangelie (want de tijd is nabij)

Daarom verwees ik u ook naar de website. Want God heeft alle kerken die ook maar een woord afwijken van de evangelie die Paulus in het begin gepredikt heeft vervloekt. Het aantal leden van de Kerk, welke Kerk dan ook, dat zegt God helemaal niks. Hij is gestorven voor de zijnen en de zijnen horen zijn stem. Here Jezus bad niet voor de wereld, maar hen die geloven. Nu, het woord van deze is dag is de website waar ik naar verwees. Het het Woord voor dit uur. Daarom zei ik ook komt uit van haar en neemt niet deel aan haar zonde. Het is de waarheid.

Nu was mij al gevraagd in welke Kerkgenootschap ik zat. Als u uitverkoren bent dan wilt u alleen het woord en niks anders, dan wilt u een gemeente waar het woord nageleefd wordt. Ik wil in een Kerkgenootschap zijn die in het woord leeft en deze heb ik gevonden.

Eelco, ik weet niet of je het leest, vast wel.... Je zei mij dat alles tegengesteld leek dan wat je geleerd was, maar is het tegengesteld van het Woord? Ik geloof het niet. Ik heb nog niks kunnen vinden. Ik zou zeggen, het kan geen kwaad om het te lezen, want tussen alle valse profeten moet er ook een ware zijn die het woord van vandaag heeft verkondigd om ons te doen overwinnen van de duisternis.

God zegen u allen,
Groeten, Koen

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 22, 2003, 10:22:15 pm »
Beste Koen,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb je bijdrage een paar keer gelezen.
Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar je taalgebruik sluit helaas niet altijd aan bij mij. Dat herken je omgekeerd misschien ook in mijn bijdragen.

Misschien kun je voor mijn verstaanbaarheid (en daar gaat het toch om) in wat steek zinnen enkele praktische adviezen voor de GKV geven? De urgumenten zien we dan later wel. Een beetje vreemde techniek. Maar wie weet gaat dat beter dan nu.

En misschien helpt het je en mij ook als je op 'mijn' website wat rond neust:
http://www.christusvoorstellen.nl/

Bij voorbaat bedankt.
Met vriendelijke groet,
Koos

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 22, 2003, 10:56:14 pm »
Broeder Koos,

Ik zal uw website lezen. Zag dat er veel energie erin is gestoken.
Het is niet erg als we elkaar (nog) niet begrijpen. Geduld is een schone zaak. We zoeken allemaal naar de waarheid en we komen er allemaal wanneer we met ons hele hart zoeken, dan zal de Here zich laten vinden. Ik zal voor u bidden. Bid u ook voor mij? Want we hebben het hard nodig in deze tijd daar waar de lauwe gemeente(n) zich openbaard. Laten we dan bij de Heer goud kopen die in vuur gelouterd is opdat wij rijk mogen worden, en witte klederen, opdat onze naakheid niet zichtbaar worde; en ogenzalf om ons oogleden te bestrijken opdat wij zien mogen. Dit is wat onze Here Jezus de Christus en Vader ons aanraadt. Laten we dan gehoorzamen als schapen en ons hart niet verharden.

Allen, die onze Here liefheeft, bestraft hij en tuchtigt hij; Laten we dan ijverig zijn en ons bekeren. Ziet u hoe goed de Here is? Geen van zijn schapen(geliefden) waarvoor hij gestorven is zal uit zijn hand genomen worden. Al wie voor de grondlegging der Wereld uitverkoren waren zullen getrokken worden door de Vader. Ziet u hoe mooi de here dat zegt? De here zegt dat hij ons liefheeft........En wanneer de heer iets zegt dan is dat de Waarheid voor de volle 100%. Waarom? omdat God oneindig is. De heer is waarachtig en getrouw in zijn woord tot in eeuwigheid.

God Zegene U broeders en Zusters

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 23, 2003, 01:39:00 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 16:11:53 schreef Koos van Loo:
[...]
Op dit punt mis ik o.a. inspirerende prediking voor mensen die vandaag met vallen en opstaan en in dagelijkse moeiten leven.
[...]
Wanneer geestelijke leiders geen (stimulerende) visie hebben op de geloofswaarheid van de gemeenschap der heiligen, zelf niet deel uitmaken van bijvoorbeeld zogemaande kleine groepen en zo de werking van de Geest van Christus in onderlinge gemeenschap missen, wat kun je dan verwachten van kerkleden die ze moeten leiden?

het gemis dat je verwoordt op het punt van prediking en
inspirerende visie herken ik.

quote:

[...]
En wat vandaag dan? Is er vandaag géén koninkrijk van God?
Als we dan het koninkrijk van God weer ontdekken, laten we dan niet alleen ver kijken maar ook dichtbij.

er is ook nu al iets van het koninkrijk, maar volgens mij is de volgorde
hier wel belangrijk. denken vanuit het einde en vanuit de opstanding van
christus (het begin van het einde). het koninkrijk van God heeft overwonnen
in de opstanding, het komt eraan ,wij zullen delen in de opstanding straks,
en krijgen nu al een voorschot - de Geest met zijn gaven.
als je het zo ziet kan ook het verlangen naar het komende koninkrijk groter
worden lijkt me. waardoor mensen wat minder vast zitten aan het leven nu,
meer als vreemdelingen durven te leven.

quote:

[...]
Natuurlijk is er onder de leiding van de Geest een derde weg. Wie wijzen vandaag die weg?
Wie gaan voor?
Hoe?

Er zijn vanuit Kampen een aantal aanzetten gedaan:
- ALTh de Bruijne heeft goede ideeën op dit punt die her en der verspreid door
zijn publicaties te vinden zijn (het echtscheidingsrapport, Woord op
schrift, opstel in 'Filosofie en theologie').
- Te Velde roept wel eens wat
- Kamphuis heeft iets gedaan mbt de Dordtse leerregels:
'Belijdenis en uitverkiezing', in: De Reformatie 78 (2003) nr. 32, p.
601-605).
- In de boekjes van Haak (kerk in de 21 eeuw, metamorfose) zit
ook een stuk zinnige hermeneutiek.
- Ik heb zelf wat geprobeerd als het gaat om het omgaan met de confessies: 'Evangeliepresentatie en de structuur van de belijdenis', in: Radix, 27
(2001) nr. 2/3, p. 179-190, en http://topshare.gh-gpc.nl/tuk13
Maar niemand heeft nog een systematisch verhaal geschreven.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 23, 2003, 01:41:27 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 20:07:54 schreef bert:
[...]
Thanks Garfield. Je hebt gelijk, het zijn zware woorden. En in hoofdlijn ben ik het met jouw nuancering eens.

Maar toch twee dingen daarover.

1. Is er in onze kerk ruimte voor de mening dat Gods Geest vandaag net zo kan werken als in de eerste gemeenten?

Ik, en met mij verschillende anderen op dit forum ervaren dat Gods Geest echt zo werkt maar lijken dat altijd met spot te moeten bekopen. Ook wordt regelmatig verweten dat dit niet in de lijn der vaderen is en niet vrijgemaakt. Onder andere in de Alpha cursus wordt hiervoor aandacht gevraagd en dan blijkt vaak verzet juist op dit punt.

Wat een probleem zou kunnen zijn, dat 'verschillende anderen', waaronder ik ook dus, dit hele gebeuren (het klinkt misschien negatief, maar zo niet bedoeld, ik weet even geen beter woord te verzinnen) nogal dwingend en veroordelend vindt overkomen.
Er worden nl. soms nogal baude uitspraken gedaan in de trant van 'er is geen aandacht voor de HG in onze kerken', terwijl velen die wel degenlijk hebben, alleen niet zoals jij en verschillende anderen.
Verder komt het (op mij tenminste) over dat er zo nadrukkelijk naar gestreefd wordt dat het 'ervaren van (de gaven van) de HG' als doel op zich gesteld lijkt te worden.
En verder: het lijkt soms alsof inzichten (om maar even een neutrale term te gebruiken) zoals deze, vrij kritiekloos(=zonder toetsing ad bijbel) overgenomen worden van oa. de Alpha-cursus. (maar dat is denk ik een andere discussie

quote:

2. Waar ligt de grens tussen mening en leer?

Dat is juist het actuele punt vandaag. Je reactie impliceert dat als er twee meningen naast elkaar kunnen bestaan er geen sprake meer is van leer.

De grens tussen mening en leer is inderdaad erg klein. Ik bedoel, wanneer is een mening een leer? (en zou je hem dus moeten onderschrijven)
Maar als je inderdaad twee verschillende meningen toelaat over een bepaalde zaken, dan kun je niet meer stellen dat er nog sprake is van een leer. Om maar even bij het 4e gebod te blijven: Je kunt mi niet meer stellen dat er in de GKV een eenduidige leer is over de invulling van dit gebod in deze tijd. Hooguit verschillende meningen.

quote:

Waar het mij in mijn reactie met name om draait is dat we zo weinig meer lijken te verwachten van de Geest als het gaat om dit leven.

Zoals Koos in een andere reactie zegt: moet de lat niet omhoog?

Dit kun je twee kanten op redeneren.
a) opvallende manifestaties=> lat omhoog: het moet duidelijk zichtbaar zijn
b) (in onze ogen) niet zo opvallend => dingen dit wij zo gewoon vinden: onderling dienstbetoon => geven wij God (en dus de HG) daar wel de eer van? Zien we dat wel als werk van de HG. Verwachten we in dat opzicht niet te weinig van de HG?Dus op die manier de lat omhoog: beter kijken wat de HG allemaal doet in ons dagelijks leven. (hoeft niet perse ' spectaculair' te zijn)

quote:

No offence taken.
The same :)
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 23, 2003, 09:56:07 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 13:41:27 schreef Garfield:
Wat een probleem zou kunnen zijn, dat 'verschillende anderen', waaronder ik ook dus, dit hele gebeuren (het klinkt misschien negatief, maar zo niet bedoeld, ik weet even geen beter woord te verzinnen) nogal dwingend en veroordelend vindt overkomen.
Er worden nl. soms nogal baude uitspraken gedaan in de trant van 'er is geen aandacht voor de HG in onze kerken', terwijl velen die wel degenlijk hebben, alleen niet zoals jij en verschillende anderen.
Verder komt het (op mij tenminste) over dat er zo nadrukkelijk naar gestreefd wordt dat het 'ervaren van (de gaven van) de HG' als doel op zich gesteld lijkt te worden.
En verder: het lijkt soms alsof inzichten (om maar even een neutrale term te gebruiken) zoals deze, vrij kritiekloos(=zonder toetsing ad bijbel) overgenomen worden van oa. de Alpha-cursus. (maar dat is denk ik een andere discussie)

Hoi Garfield.

Nou, dat zou niet alleen een probleem kunnen zijn, maar dat is een probleem. Een heel groot probleem! En ja, het is heel herkenbaar dat anderen getuigenissen in de trand van: "Kijk ik heb God aan het werk gezien in mijn leven of in het leven van een broeder of zuster" interpreteren als dwingend en veroordelend over komen. Ik denk dat ik zelf een paar jaar terug dat ook zo had ontvangen. Maar ik kan je vertellen dat diegenen die ik ken die zo praten over het werk van de Geest, dit absoluut niet dwingend of veroordelend bedoelen. (intentie != overkomen)

Dat is dus ook het probleem wat ik dat je gewoon niet meer eenzelfde taal lijkt te spreken.  Wat ik dan ook graag probeer te doen is aan te sluiten bij mijn oude taal. als ik met de "anderen (wat een drama om dat zo te moeten stellen)" bijeen ben. Maar het betekent wel dat ik daardoor mij niet vrij kan bewegen zoals ik denk dat van mij wordt gevraagd. Dat ik niet gewoon kan getuigen van dingen die ik echt meemaak. Dan ben ik per definitie "verdacht" en in een hokje geplaatst.

Ja, er wordt in onze kerken echt wel over de Heilige Geest gepraat. Nu meer dan vroeger, en zelfs zoveel dat menigeen verzucht, mag Jezus Christus en Gods scheppende en ontzagwekkende almacht ook weer eens worden genoemd?

Nee, het ervaren van de Geest mag nooit doel in zich worden. Maar Hij geeft ze gewoon aan hen die Hem erom vragen. Bid en U zal gegeven worden. Het ervaren van Gods aanwezigheid is wel een duidelijke riem onder het hart van een gelovige. Wij mogen God onze Vader noemen, denk je niet dat Hij zo nu en dan een arm om ons heen wil leggen en een dikke knuffel wil geven? Ja, Hij tuchtigt ook. ook dat ervaar je als het goed is. Nee echt niet spectaculair, in tegendeel. Als je er niet voor open staat zie je het niet eens. Het spectaculaire zit hem erin dat God realiteit is. En dat hij jou vandaag beter wil maken. Ja, Hij wil jou ook een beter mens maken. En dat klinkt nogal aanmatigend, dat snap ik ook wel. Maar dat is wel God die in jou leeft. Spectaculair!!!

En niet alleen jou wil Hij beter maken, maar ook zijn bruid, de kerk!  (en dan zijn we weer on-topic).

Ook belangrijk m.i. is dat wij krijgen, niet voor onszelf, maar om uit te delen. Waarom denk je dat mensen die getuigen van Gods hulp,  leiding en nabijheid in hun leven staan te springen om daar met anderen over te praten? Maar in onze kerken moet ik mijn mond erover houden lijkt het wel.

Je mag van mij aannemen dat ik echt niet kritiekloos met de Alpha bezig ben. Ik heb genoeg vragen. Maar de manier waarop de Alpha de Bijbel laat spreken en in verbinding brengt met je dagelijks leven is op veel punten voor een gereformeerde (Gomariaan in een ander topic ;) )  een eyeopener.

Maar inderdaad daarover is in een ander topic vast nog veel meer te zeggen.

Mijn advies is: probeer eens te luisteren naar mensen die beweren dat Gods Geest ook vandaag nog werkt. En bid samen met hen en lees samen in de Bijbel. Je zegt zelf al, het lijkt en het komt zo over. Stap daar overheen ajb.

Zoals ds. Bottenbleij vorig jaar opmerkte op de DTEG dag: Als de schriftkennis van de gereformeerden en de geloofsbeleving van de evangelischen elkaar zouden ontmoeten, dan hebben we opwekking in Nederland. Wij hebben elkaar zo hard nodig.

Dat is mijn bede voor Nederland en de GKV.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 23, 2003, 10:38:42 pm »
Zonder de Heilige Geest bent je nog steeds dood.
Je bent dan nog steeds niet overgegaan van dood in leven.
Wanneer je de Heilige Geest IN je hebt ontvangen, dan alleen ben je zalig.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: september 23, 2003, 10:46:29 pm »
Ik dacht eigenlijk dat dit topic over kerkherstel cq een Reveil ging. Dit ziet er meer uit als de klaagzang van onbegrepen 'evangelisch' georienteerde gkv-ers.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2003, 10:58:52 pm door dingo »

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: september 23, 2003, 10:57:10 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 22:38:42 schreef Koen Kolkman:
Zonder de Heilige Geest bent je nog steeds dood.
Je bent dan nog steeds niet overgegaan van dood in leven.
Wanneer je de Heilige Geest IN je hebt ontvangen, dan alleen ben je zalig.

Mee eens Koen!

En de Geest wijst ons op de Zoon die de weg naar de Vader weer heeft geopend.
Je ontvangt de Geest toch pas nadat je het offer van de Zoon hebt aangenomen en je leven aan Hem hebt gegeven?

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: september 23, 2003, 11:02:01 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 18:58:34 schreef dingo:
Laten we beginnen "de weg met ons" houding achter ons te laten. Vervolgens zullen we het gesprek met de bezwaarden die niet weggegaan zijn aan moeten gaan.  Als leden van een plaatselijke gemeente elkaar weer opzoeken en een weg zoeken waarin we God en elkaar weer zien staan: door verootmoediging, gebed en naastenliefde.

Volgens mij betekent dat jij ook je die onbegrepen 'evangelisch' georienteerde broeder of zuster opzoekt in naastenliefde, jezelf verootmoedigend en in gebed.

Dat is een van de stappen op weg naar kerkherstel. Dat is wat ik bedoel.

Of bedoelde jij iets anders met jouw opmerking?

toverfeeks

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: september 23, 2003, 11:06:42 pm »
Dingo

Volgens mij is met name interessant hoe je de toekomst van de GKV ziet wat betreft de evo's. Is er kerkherstel mogelijk door allemaal het evangelische aan te grijpen als middel van de Geest tot herstel?
Kan de GKV door een evangelische injectie tot bloei komen?
Wat vind jij?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: september 23, 2003, 11:13:57 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 23:02:01 schreef bert:
[...]

Volgens mij betekent dat jij ook je die onbegrepen 'evangelisch' georienteerde broeder of zuster opzoekt in naastenliefde, jezelf verootmoedigend en in gebed.

Dat is een van de stappen op weg naar kerkherstel. Dat is wat ik bedoel.

Of bedoelde jij iets anders met jouw opmerking?
Ik bedoelde dat en klagen weinig zin heeft (en het maakt mij niet welke categorie gkv-er) en dat ik graag weer on topic verder wilde.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: september 23, 2003, 11:26:59 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 23:13:57 schreef dingo:
Ik bedoelde dat en klagen weinig zin heeft (en het maakt mij niet welke categorie gkv-er) en dat ik graag weer on topic verder wilde.
Sorry hoor, maar ik zie dit zeker als on-topic.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: september 23, 2003, 11:38:24 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 23:26:59 schreef bert:
[...]

Sorry hoor, maar ik zie dit zeker als on-topic.
Maar je bent het wel met mij eens dat klagen geen zin heeft?  ;)

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: september 23, 2003, 11:57:34 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 23:38:24 schreef dingo:
Maar je bent het wel met mij eens dat klagen geen zin heeft?  ;)

Ja, helemaal. Maar hoe zetten we hier nu een stap?

Ik kan niet veel anders doen lijkt het wel dan bidden. Dat is trouwens wel ons machtigste wapen.

Hoe maak je jouw opmerking: "Als leden van een plaatselijke gemeente elkaar weer opzoeken en een weg zoeken waarin we God en elkaar weer zien staan: door verootmoediging, gebed en naastenliefde" praktisch?

Mijn opmerkingen zijn niet bedoeld als klaagzang, ze zijn realiteit, ze zijn een concrete moeite.  Een moeite die ik deel met anderen op dit forum. Ik sta open voor suggesties.

Het afdoen met dit is klagen is wel precies 180 graden tegengesteld aan jouw suggestie. (tenminste in mijn ogen)
« Laatst bewerkt op: september 24, 2003, 12:26:50 am door bert »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: september 24, 2003, 12:00:03 am »

quote:

op 23 Sep 2003 23:06:42 schreef toverfeeks:
Dingo

Volgens mij is met name interessant hoe je de toekomst van de GKV ziet wat betreft de evo's. Is er kerkherstel mogelijk door allemaal het evangelische aan te grijpen als middel van de Geest tot herstel?
Wat vind jij?

Wat betreft de 'evangelische' gkv-er kan ik kort zijn: zolang de kinderdoop en de uitverkiezing op hun plaats blijven is hij/zij gewoon welkom. En als er goed bruikbare vormen voor handen zijn bij evangelische kerken/groepen kunnen we daar uiteraard van leren.
Maar kerkherstel door het evangelische aan te grijpen? Nee dat zie ik niet gebeuren, de evangelische beweging heeft zondermeer het tij nu mee maar een gemeenschap wordt gebouwd door het bestaan van relaties. Het naar elkaar omzien in het leven als gemeenschap van de heiligen. Ook herkenbaar christen zijn in je woorden maar vooral in je daden is heel evangeliserend naar buiten toe maar ook opbouwend naar  binnen toe.

Ik denk dus dat een cellenstructuur/honingraatstructuur de kerk kan herstellen voor zover wij als mensen dat in de hand zouden hebben. Maar de GKV kan alleen bloeien door een Geestelijke injectie. Maar dat bereik je volgens mij alleen maar door verootmoediging, gebed, naastenliefde en bijbelstudie. Er is hier nog wel meer over te zeggen maar voor het moment vind ik het even wel genoeg.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: september 24, 2003, 12:39:19 am »

quote:

op 23 Sep 2003 23:57:34 schreef bert:
[...]
Ja, helemaal. Maar hoe zetten we hier nu een stap?

Ik kan niet veel anders doen lijkt het wel dan bidden. Dat is trouwens wel ons machtigste wapen.

Hoe maak je jouw opmerking: "Als leden van een plaatselijke gemeente elkaar weer opzoeken en een weg zoeken waarin we God en elkaar weer zien staan: door verootmoediging, gebed en naastenliefde" praktisch?

Mijn opmerkingen zijn niet bedoeld als klaagzang, ze zijn realiteit, ze zijn een concrete moeite.  Een moeite die ik deel met anderen op dit forum. Ik sta open voor suggesties.

Het afdoen met dit is klagen is wel precies 180 graden tegengesteld als jouw suggestie. (tenminste in mijn ogen)

Mijn opmerking is practisch te maken door bijvoorbeeld je plaatselijke gemeente voor de gelegenheid op te delen in  groepjes en deze een opdracht mee te geven die ze met hun eigen groep moeten uitvoeren.
De bedoeling is: breng die heel verschillende mensen bijelkaar en zorg dat ze moeten samenwerken, op elkaar moeten kunnen rekenen. En laat ze ervaren dat het mogelijk is om ondanks alle persoonlijke verschillen toch samen te werken en elkaar te waarderen. Als ze eenmaal zo ver zijn kun je ook het verootmoedigen, gebed en naastenliefde (weer) aan de orde stellen, de bodem is dan al geploegd!

Ik doe dit soort dingen regelmatig met projectteams en het werkt (meestal  ;) ).  En dat zijn geen projectteams waar begonnen wordt met gebed en bijbellezen.

Mijn postings lopen nu wel enigszins door elkaar, ik hoop dat je het nog kan volgen. :)

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: september 24, 2003, 05:29:50 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 23:06:42 schreef toverfeeks:
Dingo

Wat vind jij?
Een evangelische injectie?
In het ND van di. 23/9 staat op pag. 1 onder de kop:
"McGrath: Protestanten gaan op in evangelicalen":
“Wereldwijd groeien die kerken die leren dat de gelovige het heilige rechtstreeks in zijn leven kan ervaren, zegt McGrath.”

Als dit ‘evangelisch’ is, dan voel ik daar wel wat voor.
Ik denk ook dat ‘het heilige rechtstreeks in zijn leven kan ervaren’ niet ontkend wordt in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Echter als iemand zo spreekt wordt wel gauw met het vingertje relativerend naar onze zwakheid gewezen. Het is echter de vraag of na dit vingertje nog iets van het verlangen om heilig te leven over is. En wat doen we  dan nog met de Oud en Nieuw Testamentische opdracht: “weest heilig, want Ik ben heilig’??

Meer hierover op We gaan allemaal 'evangelical' worden!!! Yessss... or..?
« Laatst bewerkt op: september 24, 2003, 07:01:08 pm door Koos van Loo »
Met vriendelijke groet,
Koos

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: september 24, 2003, 08:26:15 pm »
Dingo, Je geloof bouw je niet op menselijke principes die goed in de oren klinken.
Geloof bouw je op Gods Woord! Is het dan zo moeilijk om het te begrijpen dat we echt leven van ieder Woord dat uit Gods mond gaat? Voor elke dilemma of probleem in ons Leven kun we het Woord van God nemen en onszelf daarmee corrigeren en weer in 1 lijn komen met het Woord. Waarom anders willen als het in het Woord staat hoe we ons moeten gedragen, waar ons verlangen moet zijn, hoe we ons moeten heiligen, wie onze Here is, hoe hij ons liefheeft etc etc.....

Onderzoek de schriften want daarin denkt gij immers het eeuwig leven te vinden. Deze zijn het die van de Here getuigen. Amen.

Gods Zegen,
Gr. Koen

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: september 24, 2003, 08:37:07 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 17:29:50 schreef Koos van Loo:
[...]

Als dit ‘evangelisch’ is, dan voel ik daar wel wat voor.
Ik denk ook dat ‘het heilige rechtstreeks in zijn leven kan ervaren’ niet ontkend wordt in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).
Meer hierover op We gaan allemaal 'evangelical' worden!!! Yessss... or..?

Rechtstreeks wordt vaak bedoeld als zijnde een openbaring van God buiten de Bijbel om.
Ik ontken niet dat dat kan, maar in de Bijbel wordt ons wel de opdracht gegeven om het te toetsen aan de Bijbel.
Dus als het niet toetsbaar is dan is het zinloos.

Daarnaast kunnen we uiteraard het heilige ervaren in ons leven. Maar ik zie niet in wat rechtstreeks er mee te maken heeft. Het heilige komt altijd van God.

Rechtstreeks impliceert mi te veel

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: september 24, 2003, 08:55:28 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 20:26:15 schreef Koen Kolkman:
Dingo, Je geloof bouw je niet op menselijke principes die goed in de oren klinken.
Geloof bouw je op Gods Woord! Is het dan zo moeilijk om het te begrijpen dat we echt leven van ieder Woord dat uit Gods mond gaat? Voor elke dilemma of probleem in ons Leven kun we het Woord van God nemen en onszelf daarmee corrigeren en weer in 1 lijn komen met het Woord. Waarom anders willen als het in het Woord staat hoe we ons moeten gedragen, waar ons verlangen moet zijn, hoe we ons moeten heiligen, wie onze Here is, hoe hij ons liefheeft etc etc.....

Onderzoek de schriften want daarin denkt gij immers het eeuwig leven te vinden. Deze zijn het die van de Here getuigen. Amen.

Gods Zegen,
Gr. Koen
Bovenstaande klinkt mij als een levenslang project in de oren. Ik heb nergens gezegd dat het buiten Gods Woord of Geest omgaat. Waar ik het over heb zijn practische manieren om iets te bereiken maar zonder zegen van boven is alles zinloos.

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: september 24, 2003, 09:07:11 pm »
Precies, Dan moet je wel weten wanneer je gezegend bent of niet? We moeten eerst gezegend zijn en dan handelen. Eerst het Woord volgen en van daaruit handelen. Eerst geloven(in het woord) en van daaruit werken.

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: september 24, 2003, 09:49:09 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 20:37:07 schreef Zacharov:
[...]

Rechtstreeks wordt vaak bedoeld als zijnde een openbaring van God buiten de Bijbel om.
Ik ontken niet dat dat kan, maar in de Bijbel wordt ons wel de opdracht gegeven om het te toetsen aan de Bijbel.
Dus als het niet toetsbaar is dan is het zinloos.

Daarnaast kunnen we uiteraard het heilige ervaren in ons leven. Maar ik zie niet in wat rechtstreeks er mee te maken heeft. Het heilige komt altijd van God.

Rechtstreeks impliceert mi te veel

Excuus, ik las over het dat woordje rechtsreeks heen.
Ik deed dat waarschijnlijk door mijn overgevoeligheid voor mensen die geen / minder oog hebben voor (de Geest van) Christus die in zijn volgelingen woont en zo het heilige werkt. Voor mij is dat (ook) rechtstreeks.
Met vriendelijke groet,
Koos

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: september 25, 2003, 12:59:22 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 21:56:07 schreef bert:
[...]
Hoi Garfield.
.....
Mijn advies is: probeer eens te luisteren naar mensen die beweren dat Gods Geest ook vandaag nog werkt. En bid samen met hen en lees samen in de Bijbel. Je zegt zelf al, het lijkt en het komt zo over. Stap daar overheen ajb.

Zoals ds. Bottenbleij vorig jaar opmerkte op de DTEG dag: Als de schriftkennis van de gereformeerden en de geloofsbeleving van de evangelischen elkaar zouden ontmoeten, dan hebben we opwekking in Nederland. Wij hebben elkaar zo hard nodig.
....

Hallo Bert,

Ik heb je hele stuk gelezen.
En wij zijn het (denk ik) grotendeels wel met elkaar eens.
En ook ik geloof (en belijd) dat de HG vandaag ook nog werkt. (anders was er geen christen meer over). Het grote verschil tussen jou en mij zit hem mi hierin, dat jij een andere visie hebt over hoe de HG werkt dan ik.

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie.

PS: ik moet nu weg, vandaar mijn niet zo'n uitgebreide reactie.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......