Je kunt pas vruchtbaar discussiëren als er aan een aantal basisvoorwaarden is voldaan zoals ik beschreven heb in
http://forum.gkv.nl/showt...mp;pageID=255&#bottom .
Als een dergelijke houding ten opzichte van elkaar realiteit is, pas dan is er zicht op een oplossing die niet zinloos is.
(nu heb ik de vorige 5 posts niet gelezen, dus misschien is de mijne al weer achterhaald)
Nu heb ik de discussie en de brochure van de reformanda enigszins doorgelezen en ik vond het spijtig om te constateren dat de discussie vervuild is geraakt.
Aan beide kanten is vaak een houding terug te vinden die niet getuigt van een liefdevol en een oprecht zoeken naar overeenstemming. Ik begrijp dat op een gegeven moment onbegrip en frustratie bijna niet te vermijden zijn, maar het kan erg veel kapot maken.
Wat veel minder ernstig (in mijn opinie) is dat er niet zorgvuldig gediscussieerd wordt. Of het nu dominees, geleerden of jeugd is (bezwaard of niet bezwaard), de argumenten die gebruikt worden in de discussie lijken soms echt helemaal nergens op. De discussie wordt vervuild met meningen verhult als argument en met per definitie onweerlegbare argumenten en dat vind ik echt niet kunnen.
Het is echt teveel om op te noemen (ik was echt serieus van plan om ze te behandelen, maar ja als je al snel meer als een a4tje vol hebt.)
Als je argumenten gebruikt zorg dan dat ze bewijsbaar zijn en/of dat ze gestaafd worden met Bijbelteksten.
De volgende argumenten zijn echt om je rot te schamen in een zo verstrekkende discussie:
Vaak blijkt de prediker dan ook zijn persoonlijke mening te geven in plaats van met Goddelijk gezag te prediken. (reformanda)
door vertrek van bezwaarden kunnen eindelijk meer veranderingen doorgevoerd worden.(niet-bezwaarden)
Zeker de laatste behoeft geen toelichting.
Deze hele kwestie raakt mij diep. Ik wil geen uniforme gemeenschap. Ik ben zelf van mening dat beide (bezwaarden en niet-bezwaarden) goede argumenten hebben voor bepaalde zaken (ga ik verder niet op in de post is al te lang), hetgeen mij voor een veel groter probleem kan plaatsen. Ik kan het niet verantwoorden om een scheuring te accepteren, met andere woorden: als er twee kerkverbanden uit de gkv ontstaan dan ben ik niet bereid om de een te verkiezen boven de ander.