Ik denk niet dat het er in het programma zo zeer om gaat dat Catherine bekeerd wordt. En ik denk ook niet, dat mocht dat gebeuren ze dat openlijk voor de camera verteld. En dat hoeft ook niet.
Natuurlijk bid ik ook dat zij het geloof mag vinden, het geloof gun ik aan iedereen. God houdt van iedereen, ook van haar! Maar daar draait het nu niet om.
Wat mij persoonlijk in elke aflevering weer treft (en ik heb ze allemaal op een na gezien) is hoe zeer wij christenen in een eigen wereldje zitten. Een buitenstaander komt kijken, maar begrijpt de (in onze ogen) simpelste termen niet. Of zoals het in de aflevering met Andries Knevel gezegd werd: de kerk moet "Catherine-Keyl-iseren". Of te wel: duidelijk zijn, duidelijk aanbieden aan de mensen die het Christelijk geloof niet kennen, wat zij geloven, wat Jezus voor hen gedaan heeft en wat God doet voor hen. Dat God ook van hen houdt.
Een duidelijke les hieruit is dus wel dat we een stuk duidelijker naar buiten toe moeten worden.
Iets anders wat mij elke keer weer treft is dat we best over de kerkmuren heen (moeten) kunnen kijken. Het deed ook mij wat, toen bisschop Wiertz bij het lezen van Psalm 139 emotioneel werd. Okee, hij had er zijn persoonlijke redenen voor, maar het gaf aan hoe rijk de Bijbel is. Twee tot drieduizend jaar oud en nog altijd verrassend actueel! En dan ben ik het lang niet in alles met bisschop Wiertz eens, maar hij gaf op dat moment wel een mooie, duidelijk inhoudelijke boodschap over het christendom. En ook met Yvette Lont had ik dat. Iemand van de straat, die zo duidelijk, open en eerlijk over geloof spreekt. Ook met haar ben ik het op de details niet altijd eens, maar wat een getuigenis gaf zij daar! En ook Catherine had dat heel goed in de gaten.
Daarnaast vind ik het ook elke keer weer mooi dat je bij zo'n programma over de basiswaarden van het geloof moet nadenken. Back to basic, waar draait het geloof nu werkelijk om, wat heb ik er aan in mijn leven?
Dan kunnen we het dus wel hebben over de mensen in het programma, mooier vind ik het te hebben over de inhoudelijke boodschap!