De gemeenschap der heiligen heeft een knauw gekregen? juist niet, het is weer duidelijk dat we het zonder God niet redden.
naar de buitenwereld toe, die begrepen toch al niets van ons kerkelijken. Mijn buurman begon er al over vanmorgen, waar hij het gelezen heeft weet ik niet, maar hij wist van die vergadering. Stelletje chrsitenen, jullie weten het toch zo goed?
nee, lieve buurman, je hebt helemaal gelijk. we zijn met elkaar een stelletje eigenwijze flapdrollen. Logisch te verklaren vanuit de bijbel, het paradijsverhaal. Maar zo hoort het niet! We zijn totaal schuldig aan onze eigen eigenwijsheid, lieve buurman. En het spijt me verscrikkelijk dat we God zo weer achter een paar schuttingen hebben gezet. Dit gaat niet over geloven in God, lieve buurman. Dit is hetzelfde als onze plaatseljike ruzie over het kappen van twee bomen op het plein. ''t Gaat nergens over. Ja, tgaat wel ergens over, maar niet over die twee bomen. HEt gaat over ons verleden met die bomen aan de ene kant, en aan de andere kant gaat het over de last en de belemmering die die bomen ons geven. Vroeger was ene boom handig om je paard aan vast te binden, nu staat die boom flink in de weg voor ons tweede autotje.
lIeve buurman,g a maar schelden op de kerkmensen hoor. Als je maar van mijn God afblijft!
volgende week komt hij koffiedrinken.
Toen met de ak leeraar in amersfoort dachten we ook dat de gemeenschap der heiligen was aangetast. Onzin, die gemeenschap was er al niet, anders kwamen deze dingen niet voor.
probeer de kerk los te zien van de kerkmensen. En de gemeenschap der heiligen los te zien van de vrijgemakt kerk. Dan wordt het al een stuk minder erg allemaal.