quote:
gewoon de hele tekst even lezen:
Hooglied 5:
2 Ik sliep, maar mijn hart was wakker. ofwel ze ligt in bed.
Hoor, mijn geliefde klopt aan.
„Doe mij open, mijn zuster, mijn liefste,
mijn duive, mijn volmaakte,
want mijn hoofd is vol dauw,
mijn lokken zijn vol druppels van de nacht.” ofwel, de geliefde klopt aan en doet een korte serenade
3 „Ik heb mijn kleed reeds afgelegd,
hoe zou ik het weer aandoen?
Ik heb mijn voeten gewassen,
hoe zou ik ze weer verontreinigen?” de vrouw reageert: ik lig al in bed, kleren al uit, voeten al gewassen, moet ik er dan weer uitkomen?
4 Mijn geliefde stak zijn hand door de opening
en mijn hart werd onstuimig over hem. vriendlief steekt z'n hand door het raam om te laten zien dat hij er echt is, om haar aan te sporen of te wenken. Zij verlangt nog meer naar hem.
5 Ik stond op om mijn geliefde open te doen,
mijn handen dropen van mirre,
mijn vingers van vloeiende mirre
op de greep van de grendel. ze gaat toch maar naar buiten, ondanks dat het al nacht is, en ze eigenlijk al in bed lag.
6 Ik deed mijn geliefde open,
maar mijn geliefde was weg, verdwenen! te lang getreuzeld (kleren weer aandoen, handen met mirre olieën om lekker te ruiken, etc), geliefde is al weg. Waarschijnlijk omdat zij helemaal niet buiten hoorde te zijn 's nachts, en het ook wel als erg verdacht zou worden beschouwd dat hij buiten rondhangt bij het huis van haar (en haar ouders). Hij is 'm dus gepeerd omdat ie bang is geworden.
Mijn ziel bezwijmde, toen hij sprak,
ik zocht hem, maar vond hem niet,
ik riep hem, maar hij antwoordde mij niet. ze gaat op zoek. Stom, een lief eenzaam meisje in een donkere nacht... zou dat wel goed gaan?
7 De wachters, die in de stad hun ronde deden, troffen mij aan,
zij sloegen mij, verwondden mij,
zij rukten mij het overkleed af,
de wachters der muren. en jahoor, het loopt inderdaad mis. Een eenzaam meisje midden in de nacht was ook toen al niet veilig
Zo lastig is het dus niet om te weten waar het in Hooglied 5 over gaat. Je moet alleen niet even twee of drie verzen citeren en er dan een suggestieve tekst bij zetten. Er staat nog genoeg explicieters in Hooglied, dus dingen worden echt niet in het verborgene gehouden. Het is dus op suggestie + selectieve weglating gebaseerd om in Hooglied 5 iets anders te lezen.