Auteur Topic: Interactieve dienst  (gelezen 872 keer)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Gepost op: september 13, 2003, 01:50:08 am »
Veel is er de laatste jaren te doen over de invulling van met name de tweede dienst op de zondag. Dit is van oudsher een leerdienst als ik het goied begrepen heb. Daar ligt ook de basis voor het gebruik van de HC. Maar waarom niet gewoon weer vraag & antwoord teruggeven aan de mensen? Een dienst met interactie lijkt me leerzamer, want het is meer gericht op actuele vragen die spelen bij kerkleden. Natuurlijk kan dit prima met een inleidend praatje van de dominee, net als bij bijbelstudieverenigingen.
Of gaat dit toch te ver? 8)7
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2003, 02:16:11 pm »
Moet het per se een leerdienst blijven?

m.i. het overdenken waard, bij ons in de gemeente gebeurd iets dergelijks al eens in de maand.
Overigens zijn de tweede diensten bij ons thematisch, de practische invulling verschilt per keer. De maand is bij ons opgedeeld in vaste "thema's" t.w.

- Dienst van Gebed, Dankzegging, Woord (en Tafel)
- Dienst van Woord en Gesprek
- Leerdienst
- Ruildienst (dienst om een gastpredikant ruimte te geven om met een serie preken ook een andere gemeente te dienen dan z'n eigen)
- Dienst van Lofprijs en Aanbidding

joris

• Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2003, 11:28:28 pm »
ga lekker genieten smiddags van elkaar en Gods schepping. Van de rust en je gezin.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Marnix

• Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2003, 11:38:20 am »
Inderdaad.... mensen kunnen met hun verhalen ook anderen opbouwen bijvoorbeeld.... meer interactie in de kerk lijkt mij zeker niet verkeerd.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Einherjar

• Te zijn of niet te zijn, dat i
    • Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2003, 12:06:16 pm »
Als mensen nu al vaak de moeite niet meer nemen om twee keer naar de kerk te gaan, zal dit dan veranderen als we die tweede dienst anders invullen?
Dat lijkt mij niet, het zal misschien even in zijn om twee keer naar de kerk te gaan, maar dan is het nieuwe eraf en blijven ze waarschijnlijk weer thuis.
Veel eerder behoren die mensen juist aangesproken te worden op hun gedrag.

Ben ik dan tegen eventuele verandering van de inhoud van een kerkdienst?
Nee daar beb ik niet op tegen, ik ben er alleen op tegen om de kerkdiensten te veranderen om als lokkertje te dienen voor buitenkerkelijken of eigen kerkvolk dat nu onregelmatig komt om zo volle zalen te krijgen. De mensen behoren door Gods Woord naar de kerk toe geroepen worden, niet omdat daar een circusact wordt opgevoerd.
Of 't eervoller zou zijn te dulden In onze geest de schoten en de pijlen Van 't lot, dat gewelddadig ons belaagt Of 't hoofd te bieden aan een zee Van plagen en ze te enden door verzet? Te sterven, slapen, meer niet.

Mr.Stef

• Korreltje zout...
    • Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2003, 12:45:46 pm »

quote:

op 15 Sep 2003 12:06:16 schreef Einherjar:

Ben ik dan tegen eventuele verandering van de inhoud van een kerkdienst?
Nee daar beb ik niet op tegen, ik ben er alleen op tegen om de kerkdiensten te veranderen om als lokkertje te dienen voor buitenkerkelijken of eigen kerkvolk dat nu onregelmatig komt om zo volle zalen te krijgen. De mensen behoren door Gods Woord naar de kerk toe geroepen worden, niet omdat daar een circusact wordt opgevoerd.

Een kerkdienst moet toch ook een 'lokkertje' zijn voor het eigen kerkvolk? Je wilt er toch heen om opgebouwd te worden, of liever nog om elkaar op te bouwen? Je wilt toch graag God's woord horen? Als God's woord nu niet hard genoeg roept, is er, mijns inziens, zelfs een noodzaak om te veranderen.

Met vernieuwen hoeft het natuurlijk niet meteen te gaan om een circusact... Je kan wel proberen om Gods Woord op zo'n manier te laten spreken, dat mensen zich weer aangesproken voelen. Dit hoeft zeker niet ten koste te gaan van de inhoud.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2003, 05:27:47 pm »

quote:

op 15 Sep 2003 12:45:46 schreef Mr.Stef:
[...]

Een kerkdienst moet toch ook een 'lokkertje' zijn voor het eigen kerkvolk? Je wilt er toch heen om opgebouwd te worden, of liever nog om elkaar op te bouwen? Je wilt toch graag God's woord horen? Als God's woord nu niet hard genoeg roept, is er, mijns inziens, zelfs een noodzaak om te veranderen.

Met vernieuwen hoeft het natuurlijk niet meteen te gaan om een circusact... Je kan wel proberen om Gods Woord op zo'n manier te laten spreken, dat mensen zich weer aangesproken voelen. Dit hoeft zeker niet ten koste te gaan van de inhoud.

Als mensen er zeker van zijn dat ze in een dienst een ontmoeting met God zullen hebben, dan hoef je geen reklame te maken.
Ik zal dan ook nooit een dienst in onze gemeente overslaan.
Het idee alleen al. Iedereen beleeft lofprijzing en aanbidding, een fantastich woord en genezing en bevrijding.
Dan blijf je toch niet vrijwillig thuis op de bank hangen?
Wees nu eens eerlijk. Als er vanavond op het nieuws gemeld zou worden dat iedereen die naar een bepaalde plek toekomt  op dat tijdstip God zal ontmoeten, dan loopt het storm, wát er ook verder op die tv te zien is hoor!
Als mensen geen interesse meer hebben in de kerkdienst, dan moet er wel iets mis zijn.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2003, 05:46:23 pm »

quote:

op 15 Sep 2003 17:27:47 schreef Wilhelmina:
Als mensen geen interesse meer hebben in de kerkdienst, dan moet er wel iets mis zijn.

De conclusie die je hier trekt kunnen de lezers zelf ook wel uit je stukje halen, Wilhelmina. Als je die achterwege had gelaten zou het heel wat minder aanvallend overkomen.
Niettemin, ik ben het hierin volledig met je eens. Er zijn gemeenten waar ik graag naar toe ga, bijvoorbeeld als ik in Amsterdam bij mijn ouders ben, maar elders heb ik minder 'trek'.

joris

• Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #8 Gepost op: september 15, 2003, 08:25:41 pm »
dat er wat mis is, is wel duidelijk zolangzamerhand, toch?

was ons hart niet brandende in ons? Zeiden de Emausgangers. Als jou hart brand na de kerkdienst, praise Him.

Mijn hart brandde niet in de grefoker, dus ik Praise Him nu ergens anders.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Marnix

• Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #9 Gepost op: september 16, 2003, 11:31:32 am »

quote:

op 15 Sep 2003 17:46:23 schreef Eelco:
[...]

De conclusie die je hier trekt kunnen de lezers zelf ook wel uit je stukje halen, Wilhelmina. Als je die achterwege had gelaten zou het heel wat minder aanvallend overkomen.
Niettemin, ik ben het hierin volledig met je eens. Er zijn gemeenten waar ik graag naar toe ga, bijvoorbeeld als ik in Amsterdam bij mijn ouders ben, maar elders heb ik minder 'trek'.

Kortom, de vormen die je als kerk toepast zijn van belang op het kerkbezoek. Dat kun je wel afdoen als: Fout, het moet je om God gaan en niet om de vorm... maar zo eenvoudig werkt het dus niet.

Er zijn trouwens wel meer oplossingen of alternatieven voor een tweede dienst. Zie bijvoorbeeld mijn idee in het topic Kerk zijn op wijkniveau.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Interactieve dienst
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2003, 10:58:28 am »
Goede ideeën over de themata van de tweede dienst. Dit houdt de scherpte er denk ik in. Nu roest menigeen denk ik teveel vast in door mensen ingestelde gewoontes. Dit terwijl onze God juist zo dynamisch is. Kijk eens naar de schepping en naar de weg die God met Zijn volk gaat gedurende het hele bestaan van de aarde. God is volop in beweging en houdt ook Zijn volk volop in beweging. Waarom moeten wij dan toch vaak zo angstvallig vasthoudend zijn? Zijn wij daarmee nog wel echt beeltenis van God? Ik denk dat de angst vooral is voortgekomen uit het blijven afvragen of zaken vanuit God zijn of niet. Zo is er ook een angstvallige stilte ontstaan binnen onze kerken rond genezingen door de Geest en dergelijke. Toch is mijn moeder vorig jaar genezen van kanker. Oke, er heeft een operatie moeten plaatsvinden, maar het is vooral haar sterke vertrouwen op God geweest die genezing teweeggebracht heeft. Voor dergelijke zaken moet veel meer opening ontstaan in de kerken, denk ik. En dan is herziening van de huidige vorm noodzakelijk, want deze remt mijns inziens toch de echte doorwerking van God in onze levens. Zo blijkt ook dat herziening niet alleen maar gericht is op zieltjes winnen door jongeren vast te houden en buitenkerkelijken te trekken, maar wel degelijk op onze dienst aan God! Dat blijft voor mij op nummer 1 staan!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis