Hoi Maarten, bij deze willig ik je verzoek in, ik ben evenals Marnix moderator op het forum van Godfashion (
www.godfashion.nl/forum) en sinds kort ook actief in het team vieringen (soortement van liturgiecommissie en een stukje kerkenraad in één hoewel kerkenraad wel een heel breed begrip is met veel taken

)
quote:
op 23 Sep 2003 16:15:17 schreef Maarten:
Een poosje geleden wilden een aantal jongeren uit onze gemeente een samenkomst van GodFashion bezoeken, op initiatief van een 2-tal jeugdleiders.
Mooi! Dit juich ik toe en zie ik vaak gebeuren, zo is er én controle én mogelijkheid tot evaluatie

quote:
Aangezien dit betekende dat men de middagdienst hier ter plaatse niet zou kunnen bezoeken, heeft de kerkenraad dit "verboden", zonder verder een oordeel uit te spreken over wat men van het verschijnsel GodFashion vindt. Daar zou de kerkenraad zich later apart nog over buigen.
Jammer, want dit is een gemiste kans, zeker de afgelopen viering heeft veel losgemaakt bij jongeren en en zijn nog nooit zoveel daadwerkelijk naar de pastorale nazorg gestapt als deze keer. Ik denk dat de middagdienst in Apeldoorn toch wel te bezoeken valt? Tenslotte starten we pas om 19.00 uur.
quote:
Inmiddels is het bijna zover, en inmiddels ben ik als jongere van 35- zelf toegetreden tot de kerkenraad. Ik moet er dus binnenkort wat van vinden

Nu pas?

quote:
Vooral aan degenen die regelmatig naar GodFashion gaan heb ik een aantal vragen. Ze lijken misschien kritisch, maar ze weerspiegelen meer het soort vragen dat aan de orde zal komen dan mijn eigen gevoelen hierover.
Prima, mooi onderbouwd.
Let's start!
quote:
1. Voor zover van toepassing: hoe gaan jullie om met het feit dat je je eigen kerkdienst niet bijwoont? Kun je dit op Bijbelse gronden verdedigen?
Ik denk hierover eigenlijk hetzelfde als Marnix, de kerk heeft de afspraak gemaakt 2 keer op een zondag bijeen te komen, ik ben lid van de kerk, ergo: ik behoor 2 keer in de kerk te zitten op zondag. Bijbelse gronden heb ik hier nog niet bij gebruikt zoals je merkt want die vind ik niet... misschien kun jij me dat verduidelijken?
quote:
2. Wat is het belangrijkste wat voor je, wat je wèl bij GodFashion vindt, maar niet in de eigen gemeente? Speelt bij je mee dat je, naar jouw beleving, zonder GF geestelijk gezien ondervoed wordt (en dus geestelijk dood zou kunnen gaan)? Ga je uit "geestelijke nood"?
Ja dat kan ik wel onderschrijven. Er staat in het boek Hosea 4:6:
Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennisDat is in onze gereformeerde kerken toch niet het geval zou je denken, want kennis van de bijbel is waar wij zo trots op zijn. En dan staat een stukje verder (6:3):
3 Ja, wij willen de HERE kennen, ernaar jagen Hem te kennen.Hoe ken je iemand? Door allerlei feitjes over deze persoon te kunnen noemen? Kennen gaat veel dieper dan kennis, het geeft een relatie weer, lees maar in Galaten 4:
Nu gij echter God hebt leren kennen, ja, meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet aan dienstbaar wilt maken? Het is wederzijds! En die beleving van God kennen, mis ik veelal in onze kerken, en het aspect jagen zie ik niet direct terug, de honger naar meer van God in ons leven. Daarom ga ik naar GODfashion.
quote:
3. Hoe zou je reageren op het verwijt dat je consumentistich bezig bent als je naar GodFashion gaat? Meer positief gesteld: hoe stel je bij jezelf vast dat je "behoefte" om naar GF te gaan zuiver is?
Wat is consumentistisch? Dat is behoeftenbevrediging in de banaalste zin van het woord. Het draait om mijn behoeften en die wil ik vervult zien. De supermarkt heeft er baat bij maar daar maak ik mij niet druk over, want ik ga naar de AH of de C1000, boeit me niet. Maar hier gaat het niet om een behoeftenbevrediging, het gaat om De Behoeftenvervuller, God zelf. Hij alleen kan mij geven wat ik nodig heb, en Hij weet wat dat is. Hij verrijkt mijn leven door meer aspecten van Zichzelf te laten zien, óók door GODfashion. Zeker op het punt wat aanbidding betreft, schiet naar mijn beleving (en ook wat ik in de bijbel lees) onze kerk te kort. En dan gaat het niet om mij, maar juist om Hem dóór mij.
quote:
4. Heel praktisch: speelt je eigen kerkenraad in op GodFashion en zo ja hoe? (Bijvoorbeeld: aanpassingen in de eigen diensten, stukjes in kerkblad mbt GF, enz.)
Onze kleine gemeente in Deventer is best positief en progressief naar mijn mening, we hebben een tijdje terug een avond belegd met de drie kerken (CGK, NGK en GKV) over het onderwerp jeugd en kerk, samen met Philip Troost (kernteam GODfashion) wat erg leerzaam was en ook goed om te horen hoe andere kerkleden hier tegenover stonden. Ik kan jullie als kerkenraad dan ook aanmoedigen, eerst eens een gesprek aan te gaan en nodig desnoods wat medewerkers uit van een jeugdkerk.