quote:
op 23 Sep 2003 13:38:37 schreef Marnix:
(...) En als dat niet gebeurd scheiden ze zich altijd af.
Die uitspraak begrijp ik niet: er zijn maar 2 afscheidingen geweest, nl die in 1834 en in 1892*... Die waren toch 'terecht'?!
Volgens mij
heeft de synode 2002 maar een matig antwoord gegeven, en heeft ze een commissie in het leven geroepen om diverse argumenten/problemen van de 'bezwaarden' nader te onderzoeken.
Dus 100% serieus zijn hun klachten nog niet behandeld, imho.
Daarnaast snap ik veel bezwaarden (lees: mijn oma) best goed:
diverse dingen die vanaf WOII van de kansel verkondigd zijn staan tegenwoordig ter discussie: onbetwistbare zondagsrust, hermeneutiek (bijbeluitlegkunde), verbod op echtscheiding ea. Da's verwarrend, en als dat niet zorgvuldig gebeurt, hebben ze -duh- het idee dat de kerk achteruit holt of de synodale/ de nederlands gereformeerde kerk achterna holt (hebben we het nog niet eens over de discussies als 'vrouwen in het ambt', of 'homofilie' ea).
Datgene waar ze vroeger voor gevochten hebben, wordt nu alsnog 'verkwanseld', in hun ogen! Als je dan van de kerkenraad het antwoord krijgt: 'Ik snap u wel een beetje, maar we moeten ook aan onze jongeren denken.', dan voel je je inderdaad niet serieus genomen.
Er is toch maar
1 waarheid (hoezo terug te brengen tot een proportie)? Die waarheid is toch op grond van Bijbelse argumenten na te gaan? Hoe kan een waarheid van vroeger dan nu ineens onwaar zijn? Hoe kan een uitgebannen valse leer van vroeger nu ineens best acceptabel zijn? Dat is ten dele het probleem, imho, van de huidige bezwaarden.
(Oftewel: Waarom is ds Geelkerken ooit de gereformeerde kerk uitgeschopt, en mag men nu wel hardop twijfelen aan de letterlijkheid van de sprekende slang in het paradijs?)
Edit:
Ik ben nooit echt direct bezwaarden tegen gekomen (afgezien van mijn oma dan

). Ik ben dan ook nooit rechtstreeks een discussie aangegaan. Volgens mij is het noodzakelijk voor een goede discussie met hen, dat beide partijen een goede kennis hebben van de 3 formulieren van enigheid. Ik weet dat veel (HBO- en universitaire) studenten in mijn buurt nauwelijks enig idee hebben van wat er in de NGB of de DL staan. Een fatsoenlijke, serieuze discussie zal een bezwaarde dus niet met hen (en tot een jaar of 2 geleden met mij, al ben ik nog steeds geen expert) kunnen voeren! Dergelijke discussies afschuiven op de synode is volgens mij een zwaktebod.
* 'kBedoelde dus 1886, zoals Picardijn me verderop haarfijn uitlegt... Ik bedoel ook: alle andere kerkscheuringen waren het gevolg van een synode die predikanten uit hun ambt zette oid; die zijn dus min of meer de kerk uitgeschopt.