Auteur Topic: Trouwen buiten je eigen kerkgebouw  (gelezen 947 keer)

Bruidegom

• Bekijk profiel
Trouwen buiten je eigen kerkgebouw
« Gepost op: september 26, 2003, 11:11:56 am »
Hoe wordt er vanuit de Geref. Kerk Vrijgemaakt aangekeken tegen het huwen in een kerkgebouw buiten je eigen gemeente? Is dat toegestaan, zo ja, onder welke eventuele voorwaarden, zo nee, welke bezwaren worden daartegen ingebracht?
Ik zou hierover graag meer weten.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2003, 11:21:18 am »
(Dit topic hoort niet in feedback. Kan beter in kerk in praktijk of grand cafe, denk ik. Modje verplaatst 'm wel)

Dat verschilt nogal per gemeente. De meeste gemeentes hebben weinig problemen met andere gebouwen, mits ze bereikbaar zijn. (Vaak wordt er veel waarde gehecht aan de mogelijkheid dat de rest van de gemeente erbij kan zijn, dat het dus geen familie-onderonsje wordt).

Ook denk ik dat sommige gemeenten wel moeite kunnen hebben met bijv. Rooms-Katholieke kerkgebouwen, of diensten in gebouwen die zich "niet lenen voor een kerkdienst" (thuis, of feestzaal ofzo).

Maar in 't algemeen kan 't prima: zeker bij grote kerken (>1000 stoelen) is het de normaalste zaak van de wereld dat je voor een trouwdienst (met maar 100 man ofzo) een wat knusser zaaltje opzoekt.

Mocht je twijfels hebben, vraag de kerkeraad van de betreffende kerk, dat is handiger.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 26, 2003, 11:24:04 am »
* Schopje naar Grand Café

Leuke vraag! Wij hebben ook zoiets gehad. Onze kerkenraad heeft als regel dat je je trouwdienst alleen in een kerkgebouw in de plaats waar je kerkenraad vandaan komt mag houden.
VB: wij wonen in Groningen, trouwden in Slochteren. Het kerkgebouw in Slochteren mochten we niet gebruiken, maar we mochten wel een willekeurig kerkgebouw in Groningen gebruiken (ivm reisafstand voor de kerkenraad). We hebben toen gekozen voor een Ned. Herv. kerkgebouw.
[Prediker 7:29]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 26, 2003, 11:30:31 am »

quote:

op 26 Sep 2003 11:24:04 schreef Marloes:
* Schopje naar Grand Café

Leuke vraag! Wij hebben ook zoiets gehad. Onze kerkenraad heeft als regel dat je je trouwdienst alleen in een kerkgebouw in de plaats waar je kerkenraad vandaan komt mag houden.
VB: wij wonen in Groningen, trouwden in Slochteren. Het kerkgebouw in Slochteren mochten we niet gebruiken, maar we mochten wel een willekeurig kerkgebouw in Groningen gebruiken (ivm reisafstand voor de kerkenraad). We hebben toen gekozen voor een Ned. Herv. kerkgebouw.
Ging het echt om de reisafstand voor de kerkeraad? Of wilden ze vooral dat de rest van de gemeente ook aanwezig kon zijn? Eerste argument vind ik nogal absurd, maar 2e kan ik goed inkomen. (Overigens kun je ook nog tegen problemen aanlopen bij je predikant: onze gemeente heeft besloten dat onze predikant geen trouwdiensten buiten onze stad meer mag doen, om zo zijn werkdruk/reistijd te verlagen.)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 26, 2003, 11:44:01 am »
Ik heb alleen dat eerste argument gehoord. Gemeenteleden werden sowieso al niet verwacht, want die kennen we niet (oa doordat we geen lid geweest zijn van een GKV-studentenvereniging maar van de CSFR).

Mr.Stef

• Korreltje zout...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 26, 2003, 12:23:48 pm »
Bij ons was het ook geen probleem. Wij zijn getrouwd in het Stefanuskerkje in Noorddijk, terwijl we in Groningen wonen en bij Groningen-oost horen.
De meeste van mijn vrienden zijn ook in andere kerkjes getrouwd, omdat het 'gewone' kerkgebouw zo groot is. Wordt niet moeilijk over gedaan.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 26, 2003, 12:34:10 pm »
Er is m.i. wat voor te zeggen om de huwelijksinzegening in een gewone zondagochtenddienst te laten plaatsvinden. Echt in het midden van de gemeente dus. Net als doop en belijdenis.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 26, 2003, 12:41:17 pm »
Da's een andere discussie, ook wel interessant, mag je best een nieuw topic voor aanmaken :).

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 26, 2003, 02:02:41 pm »

quote:

op 26 Sep 2003 12:34:10 schreef Pulpeet:
Echt in het midden van de gemeente dus. Net als doop en belijdenis.

Is dat echt een andere discussie?

Als je duidelijk kunt maken waarom de huwelijksinzegening een zaak van de (hele) gemeente is, heb je een sterk argument richting bruidsparen die in-the-middle-of-nowhere in één of ander pitoresk kerkje willen trouwen.

Ik wil die vraag hier toch eens neutraal neerleggen: waarom is huwelijksinzegening (mee) een zaak van de gemeente?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 26, 2003, 03:11:52 pm »
In my humble opinion:

Het huwelijk is een openbare belofte van een man en een vrouw, dat zij bij elkaar horen en elkaar trouw willen zijn. Zo'n belofte doe je niet tegenover elkaar, of tegenover een anonieme overheid die je niet aan je belofte houdt, maar tegenover de mensen die om je heen staan: vrienden, familie, maar net zo goed je gemeente. Je huwelijk ergens achteraf in stilte 'vieren' lijkt mij hier afbreuk aan doen: die belofte doe je juist ten overstaan van het publiek, om aan je belofte gehouden te kunnen worden. Ergens is er dus iets voor te zeggen om dit op zondag te doen: zo kan de hele gemeente er bij zijn, en vrienden en familie komen toch wel opdagen.

Aan de andere kant denk ik dat je belofte en feest niet van elkaar moet scheiden. Omdat 't in onze kerken niet gebruikelijk is om op zondag grote feesten te organiseren, denk ik dat je ook de dienst best op je feestdag mag houden. Bovendien vraag ik me af wat voor gemeente je hebt, wanneer ze slechts op zondag hun gemeente-zijn laten zien, en niet voor een bruidspaar, die door de week 's avonds een dienst houdt, willen komen. Dan zit er al iets grondig fout. De houding van veel kerkeraden die 't afraden om 's middags een dienst te houden begrijp ik wel: zo sluit je een groot deel van het werkende deel van je gemeente buiten.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 26, 2003, 03:16:33 pm »
toevallig
mijn vriendin en ik gaan volgend jaar in september trouwen, maar alleen in het gemeentehuis dus helemaal niet voor de kerk.
kost alleen maar geld die kerk ;)

L e o

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2003, 04:02:59 pm »
Reller,

Ga eens wat anders verkopen dan deze onzin.
Een rol strechfolie bijvoorbeeld of balenperstouw.
Ik weet zeker dat je de meesten in dit forum er een plezier mee doet als daarmee de stroom (nodeloos) opruiende berichten stopt. Ik weet nog wel een adresje in Helmond.
Respect begins with appreciation, appreciation begins with understanding, understanding begins with knowledge, and knowledge begins with information."

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2003, 04:15:46 pm »

quote:

op 26 Sep 2003 16:02:59 schreef L e o:
Reller,

Ga eens wat anders verkopen dan deze onzin.
Een rol strechfolie bijvoorbeeld of balenperstouw.
Ik weet zeker dat je de meesten in dit forum er een plezier mee doet als daarmee de stroom (nodeloos) opruiende berichten stopt. Ik weet nog wel een adresje in Helmond.

hahaha beetje gefrustreerd?
strecthfolie of balenperstouw?? wat is daarmee?
ow wacht je wil me ergens mee de grond in boren, dat is niet netjes, stouterd! hahaha

edit: trouwens was ik een van de weinigen die zijn emailadres gepubliceerd HAD.Maar schijnbaar zijn er altijd mensen die zo'n dingen misbruiken!
« Laatst bewerkt op: september 26, 2003, 04:20:38 pm door reller »

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 26, 2003, 04:23:17 pm »

quote:

op 26 Sep 2003 15:16:33 schreef reller:
toevallig
mijn vriendin en ik gaan volgend jaar in september trouwen, maar alleen in het gemeentehuis dus helemaal niet voor de kerk.
kost alleen maar geld die kerk ;)

ben ik het mee eens.
van dat geld kan je beter op vakantie.
je krijgt wat je verdient

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2003, 04:43:27 pm »

quote:

op 26 Sep 2003 14:02:41 schreef Peter:
Is dat echt een andere discussie?

Als je duidelijk kunt maken waarom de huwelijksinzegening een zaak van de (hele) gemeente is, heb je een sterk argument richting bruidsparen die in-the-middle-of-nowhere in één of ander pitoresk kerkje willen trouwen.

Ik wil die vraag hier toch eens neutraal neerleggen: waarom is huwelijksinzegening (mee) een zaak van de gemeente?

Zo kun je er ook tegenaan kijken (doet de synode trouwens ook). Ik was bang dat dat de discussie te veel zou afwijken van de informatievraag van de topicstarter, vandaar mijn voorstel een nieuw topic te openen.

/ NB:
* enkele offtopic berichtjes verwijderd.