MauritshuisGisteren stond mijn dag bijna volledig in het teken van cultuur. Met mijn moeder en zus heb ik het
Mauritshuis in Den Haag bezocht, waar tot en met vandaag een expositie was gewijd aan
Hans Holbein. M’n moeder heeft een museumjaarkaart en aangezien ik bekend sta als cultuurliefhebber, dacht ze dat ik het wel leuk zou vinden om met haar naar Holbein te gaan. Toen we op station Den Haag HS stonden te wachten op de trein naar Den Haag CS, kwam er een klein Vietnamees/Chinees meisje naar me toe. Ze vroeg of ik een brief die ze had gekregen kon vertalen. De brief bleek een aanmaning te zijn van een verzekeringsmaatschappij. Ik vond ’t wel grappig dat het meisje juist mij om hulp vroeg, hopelijk heb ik ‘r goed geholpen.
Zoals verwacht was het erg druk bij het Mauritshuis, maar de wachttijd viel mee. Een half uurtje schat ik, en gelukkig was het droog. Cultuurliefhebbers zijn over het algemeen mensen van middelbare leeftijd, vaak met een ietwat elitaire uitstraling. Veel jongeren waren er in het Mauritshuis in ieder geval niet te bespeuren. Ik kan ze geen ongelijk geven. Toen ik jonger was, interesseerde cultuur me ook geen fluit. Op die leeftijd heb je andere dingen aan je hoofd en word je geregeerd door je hormonen. Pas sinds een jaar of 5 is bij mij het kwartje gevallen en ben ik me voor cultuur gaan interesseren. Misschien wel (mede) omdat het christelijk geloof me geen bevrediging schonk. Het is zo vaak gebakken lucht… Het geloof boeit me niet echt, cultuur wel.

Maar terug naar Hans Holbein. Deze Duitse schilder leefde van 1497/98 tot 1543 en was een geweldige portretschilder. Tijdens zijn omzwervingen door Europa vereeuwigde hij talloze personen op het witte doek. Rijke Zwitserse burgers, gerenommeerde geleerden, de Engelse koning Hendrik VIII en vele hovelingen, welgestelde zakenlieden etc. In het Mauritshuis hingen een stuk of 25 van Holbeins portretten. De drukte bij dit soort tentoonstellingen weerhoudt me er altijd van om echt te genieten van wat ik zie. Je hebt niet veel tijd om een schilderij goed op je in te laten werken, het is heel vluchtig allemaal. En al die mensen leiden enorm af.

Maar ondanks de niet-ideale omstandigheden heb ik me prima vermaakt in het Mauritshuis. De portretten van Holbein waren levensecht. Hij schilderde met een scherp oog voor detail en maakte gebruik van heldere kleuren. Enkele van de personen van wie het portret in het Mauritshuis was te bewonderen, zijn Robert Cheseman (
1533. Valkenier van koning Hendrik VIII. Zie plaatje 1), Erasmus (
1523. Holbein maakte in totaal drie portretten van Erasmus. Zie plaatje 2), Edward (
1539. Prince of Wales. Edward was 1 jaar oud toen Holbein hem portretteerde. Op zijn 6e besteeg hij de troon. Edward had een slechte gezondheid en werd maar 15 jaar oud. Zie plaatje 3), staatsman Thomas More en koning Hendrik VIII.

Nadat we de Holbein-tour hadden afgewerkt, struinden we door de overige zalen in het Mauritshuis. Wat ik daar allemaal zag, deed mijn culturele hartje sneller kloppen. De vaste collectie van het Mauritshuis bevat talloze schilderijen uit onze rijke Gouden Eeuw. Blikvanger was een enorm schilderij van Paulus Potter: ‘De Stier.’ (zie plaatje.) Het schijnt dat dit schilderij vroeger de voornaamste trekpleister was van het Mauritshuis. Begrijpelijk, want het is door zijn omvang zeer imponerend en erg gedetailleerd. Andere opvallende schilderijen die het vermelden waard zijn, zijn ‘Het meisje met de parel’ en ‘Gezicht op Delft’ van Johannes Vermeer, diverse schilderijen van Rembrandt (waaronder ‘De anatomische les’), Jacob Ruysdael (waaronder ‘Gezicht op Haarlem’), Frans Hals, Jan Steen, Rubens, Breughel (de Oude) en vele anderen. Een stilleven met bloemen van Jan Jacob de Heem wil ik apart noemen, omdat ik er meteen voor viel. Een schitterende compositie van vele soorten kleurige bloemen, zeer nauwgezet, met oog voor wetenschappelijk detail geschilderd. I loved it!
Toen we alles zo’n beetje gezien hadden, brachten we nog een bezoekje aan de museumwinkel. Hier hadden ze veel leuke dingen (bijvoorbeeld een boek over Holbein.) Jammer dat het altijd zo duur is. Een affiche van de Holbein-tentoonstelling vond ik wel een aardig aandenken. M’n moeder kocht ook nog een ansichtkaart met een afbeelding van het stilleven van De Heem voor me. We vonden het alledrie een zeer geslaagd uitje en hebben afgesproken om het Mauritshuis snel nog eens te bezoeken. Er valt zo veel te zien dat je er met gemak een hele dag zoet kunt zijn. Bovendien is Den Haag een leuke stad. Na afloop hebben we nog wat gegeten bij McDonalds, maar toen was het hoog tijd om naar huis te gaan. Schotland – Nederland begon nl. al om 16.00 uur en die wedstrijd wilde ik graag zien. Bij station Den Haag CS nog een bewonderende blik geworpen op de 142 meter hoge Hoftoren die dit jaar voltooid is. Mooi ding.
Schotland - NederlandOver Schotland – Nederland kan ik kort zijn. De eerste helft heb ik gemist omdat ik te laat thuis was, maar achteraf is dat geen ramp. Oranje stelde weer eens teleur en ik heb er een hard hoofd in dat de zaken a.s. woensdag in Amsterdam nog recht kunnen worden gezet. Ik had me best wel op deze partij verheugd, maar het werd een ouderwetse afknapper. De conclusie m.b.t. de huidige internationals is hard: ze zijn gewoon niet goed genoeg. De afgelopen jaren is het telkens misgegaan toen het er echt om ging (Ierland, Portugal, Tsjechië en nu dus Schotland) en dat kan geen toeval meer zijn. Deze generatie is over the hill. Veel spelers ben ik spuugzat, maar spijtig genoeg zijn er geen gelijkwaardige vervangers. Het einde van een tijdperk is nabij, Nederland zal de komende jaren als voetbalnatie een stapje terug moeten doen.
Matrix RevolutionsNa de zoveelste voetbaldeceptie dit seizoen, kreeg ik gelukkig al snel de kans mijn gedachten te verzetten. Met Pulpeet en Santaarnpaal naar Rotterdam gespoord om ‘Matrix Revolutions’ te bekijken. Na de ‘hoge cultuur’ van het Mauritshuis een hele omschakeling, maar zowel hoge als lage (populaire) cultuur heeft mijn warme belangstelling. Zoals vaker wanneer we naar de film gaan, aten we vooraf een hapje bij de Italiaan op de Hoogstraat. In een opperbeste stemming was ik niet. De laatste tijd zit m’n hoofd vol negatieve gedachten, bijvoorbeeld over het geloof. Of ik nu wel of niet geloof in God, wat maakt ’t allemaal uit? Het tafelgesprek ging o.a. hierover. Desondanks was het wel gezellig bij de Italiaan.
‘Matrix Revolutions’ draaide in Pathe Schouwburgplein, een grote bioscoop waar je een prettig gevoel van ruimte hebt. De film kwam traag op gang, maar toen de slag tussen de mensen van Zion en de machines eenmaal losbarstte, werden onze zintuigen gebombardeerd met een krankzinnige hoeveelheid beelden. De snelheid van de actie was afmattend. De filmmakers hadden duidelijk niet gekeken op een miljoentje meer of minder voor de special-effects. Het verhaal van The Matrix boeide me toen allang niet meer. Zelden zo’n humorloze en naargeestige film gezien. Het was een aardig bioscoopspektakel, maar er zijn te veel kritiekpunten om de film een goede beoordeling te kunnen geven. Veel oppervlakkige, slecht uitgewerkte karakters (zoals Persephone), een mager plot, tot in het belachelijke doorgedreven actiescènes (de Superbrowl van Neo en Smith) en een ernstig gemis aan humor. Van de (af)titelsong heb ik nog het meest genoten. Lekker nummer was dat zeg. De naargeestigheid van de film had bepaald geen goede invl