quote:
op 26 Sep 2003 22:25:33 schreef Zijnkind:
.... dat bezwaarden en niet-bezwaarden in een onderling gesprek veel meer begrip voor elkaar begonnen te tonen.
Ik begrijp de behoefte wel om een 'face to face' gesprek te willen hebben. Zo'n idee speelde ook wel eens door mijn hoofd. (Al was het alleen maar vanuit nieuwsgierigheid om te zien welk gezicht er bij welke naam hoort)
En ik zou ook best willen meedoen met zo'n gesprek.
Maar wat is nu eigenlijk het nut ervan???
Gaat het er alleen om 'meer begrip' voor elkaar te krijgen? En wat schieten we er mee op als we 'meer begrip' hebben gekregen voor elkaars manier van denken, en als blijkt dat we elkaar aardiger blijken te vinden dan we van tevoren hadden gedacht?
Eelco zegt:
"Op een forum is het zo gemakkelijk om je alleen te richten op de voor jou negatieve gedachten van een ander, ipv op de gehele persoon." Maar ik vraag me dan af of het ergens voor nódig is dat we ons op de persóón richten. Mij gaat het niet om de persónen (ik heb hele lieve vrienden onder hen die het totaal niet met me eens zijn!), maar om wat er wordt geleerd, gezegd, besloten enz. Het gaat niet om persoonlijke zaken als communicatie of respect of begrip, het gaat om dingen die daar ver bovenuit gaan: de heiligheid van Gods Kerk, het loslaten van Gods Woord en Zijn geboden.
Zijnkind zegt:
1) Iedereen moet met een open en vooral liefdevolle instelling komen. Maar hóe 'open' mag (en moet) ik zijn? En welke 'liefdevolle' instelling wordt van mij verwacht?
Het viel me in onze forumdiscussie vaak op dat het cynisme en sarcasme richting de bezwaarden níet wordt opgevat als
'liefdeloos', terwijl het uiten van zware woorden als 'valse kerk' of 'ontrouwe herders' of i.d. wél onmiddelijk als
'liefdeloos' wordt aangemerkt!
Wat ik bedoel is: Mág ik zeggen, op grond van alle ontwikkelingen, dat de GKV een ontrouwe kerk geworden is en dat ik mij daarom door de Here geroepen voel om me daarvan af te scheiden? Of heet dat bij voorbaat 'liefdeloos'?
Moeten we het niet éérst eens zijn over wat christelijke/bijbelse liefde is voordat we van elkaar en van onszelf een liefdevolle houding verwachten?
Ik denk dat er té weinig hoop is bij de bezwaarden dat een gesprek nu nog zin heeft. Het is erg laat en er is té weinig overeenstemming over de basis, de vragen die geen vragen zouden moeten zijn: wat is liefde, wat is kerk, wat is de bijbel en wat zijn de 10 geboden, wat doen we met belijdenisgeschriften, e.d
Maar toch... Ik zou het ook jammer vinden als geen enkele 'bezwaarde' zich opgeeft voor deze ontmoeting. Daarom hoop ik toch dat er een paar bezwaarde brs. of zrs. zijn die de moed hiervoor bij elkaar rapen. En dan wil ik me ook opgeven om mee te doen.
Ik woon dichtbij Amersfoort, dus heel centraal! Eventueel wil ik wel gastvrouw spelen.