De link in de eerste post geeft een heel summiere samenvatting van het ontstaan van de NGK. Het stuk noemt 3 hoofdredenen:
- twisten rond samensprekingen met de synodale kerk in 1944 ('de open brief')
- problemen met de authoriteit van de belijdenisgeschriften, die hoger zou zijn dan die van de bijbel zelf (genoemde voorbeeld: twist rond het ten hemel gaan van gestorvenen)
- organisatorische twisten mbt kerkverband
Met name het tweede punt is erg summier, volgens mij; daar valt vast nog wel wat vrijgemaakts op aan te merken

.
In ieder geval is de NGK van nu bijzonder heterogeen (heb ik begrepen), met erg progressieve gemeenten (die bijvoorbeeld hele andere dingen over het gezag van de bijbel leren dan wij) en met nog heel conservatieve gemeenten, die in weinig verschillen van gewone vrijgemaakte gemeenten. Die verschillen vloeien deels voort uit het type kerkverband: een veel minder sterke rol voor de synode/ veel grotere rol voor lokale kerkenraden.
De NGK van nu is een heel andere dan de NGK van '67, dus is het geen reeele optie om zonder meer alle niet-bezwaarden daarheen te schoppen, vind ik.
Op zich heeft de topicstarter gelijk, denk ik: er wordt vaker getwijfeld aan het nut, en zelfs aan de correctheid van de belijdenisgeschriften/formulieren (al weten veel jongeren <25 jaar* niet eens globaal wat er in staat; die weten nog net dat er een artikel 31 in de NGB zit**). Daarnaast groeit de roep om een lossere kerkorde, zeker op het gebied van de orde van dienst (liturgie). Dus op zich lijkt de GKv van nu wel behoorlijk op de NGK van toen. Ik vermoed dat dat een juiste observatie is.
Het feit dat veel kerkgangers van nu hetzelfde roepen als de NGKers van toen, moet tot nadenken stemmen. Ik weet niet of de scheiding van '67 fout was (niet op alle 3 punten, schat ik) en we moeten zeker uitkijken dat we geen 2e NGK te worden (gezien hetgeen er nu van over is).
Ik betwijfel echter of de synode van '67 gelijk te stellen is aan de groep bezwaarden van nu. De progressiefste dominee's van nu twijfelen imho nog steeds niet aan de juistheid van de 3 formulieren, toch zijn zij de bezwaarden een doorn in het oog, om maar een punt te noemen (maar ik zal het eens navragen

).
* ken weinig jongeren ouder dan 25, dus daar kan ik niet over oordelen
** iemand wees me er fijntjes op dat
het 'artikel 31' in de KO staat;
het dikwijls gewraakte artikel in de NGB is artikel 29...