Ja hier ben ik het mee eens. De kerken (meervoud impliceert natuurlijk uitsluiting van 1 mening) zouden het meer moeten hebben van inhoudelijke discussie. Een groot probleem in Nederland is dat nu iedereen blindelings leiders wil hebben. Weinig hoor ik in Nederland "standpunten van het CDA", "inhoudelijke argumenten van de PvdA", "verkiezingsthema's van de VVD". Wat ik veel meer hoor zijn "de onzekerheid van Zalm", de "snelle opkomst van Bos", "de uitgespeelde rol van Balkenende". Kortom: Nederland wil niet meer nadenken, zo lijkt het wel.
Wanneer mensen zoals ds. Wim zegt persoonlijk aangesproken worden op wat ze nu eigenlijk ZELF willen, krijgen we voet aan wal. Helaas zijn er nog maar weinig mensen in Nederland die weten wat ze echt willen. Er zijn nog maar weinig mensen die nadenken over de toekomst van het land. Nee, dat laten we liever aan markante figuren over.
Neem nou de mediahype rond Fortuyn die nog steeds voortduurt. Door vriend en vijand wordt hij als een grote vernieuwer gezien en wordt er steeds gesproken over de erfenis van Fortuyn. Terwijl Fortuyn niet de uitlaatklep van die nieuwe politiek was, nee hij gaf de mensen in het land een stem. En wat voor stem. De zieligheid en onechtheid straalt ervan af. Ze hebben zelfs vertrouwen in een dode, hoe spijtig die moord ook is. Ik heb geen enkel argument van Fortuyn gehoord waar hij in zijn dagelijks leven een grote tegenstander van bleek te zijn.
Het omverwerpen van de achterkamertjesmacht van Paars, sprak de man die zelf maar op 1 zaak uit was: de Macht. Waarom anders liep hij eerst al die achterkamertjes af? Hij was de belichaming van de onechtheid die menig Nederlander nu uitstraalt.
Wat hij riep, was niet wat hij deed. De meest gehoorde kreet die overal achter steekt is "anderen moeten het doen". Anderen krijgen altijd de schuld, de Marokannen, de overheid, de politie, de NS, Irak, noem maar op. In plaats van dat er eens wordt gesteld waar men zelf in gelooft.
Geloven WIJ echt in God? Willen we dat ZELF?