quote:
op 05 Jan 2003 05:14:54 schreef Kenneth van der Zalm:
Een orgels is in deze tijd een nietszeggend instrument en muzikaal trouwens een ontzettend a-ritmisch en storend instrument.
Daar ben ik het niet mee eens. Luister eens naar wat orgelwerken van Bach, dan kun je moeilijk volhouden dat het orgel per definitie een a-ritmisch of storend instrument is, dat ligt meer aan de persoonlijke voorkeur van de luisteraar en/of de kwaliteiten van de organist (en niet te vergeten ook de zangkwaliteiten van de gemeente).
Een orgel is inderdaad niet gebruikelijk in de popcultuur (al is er ook wel popmuziek waarin je ook een orgel hoort), maar dat hoeft niet te betekenen dat je een orgel niet geschikt is als begeleiding tijdens een kerkdienst. Van mij mogen we gerust ook drumstel, trompet etc etc etc gebruiken in de kerkdienst als begeleiding, maar niet om de redenen die jij noemt.
quote:
op 05 Jan 2003 05:14:54 schreef Kenneth van der Zalm:
Ik vind het zingen van psalmen en gezangen eerlijk gezegd een slechte manier om kerkdiensten te "spelen". Het is een op nostalgie gebaseerd gebruik, wat echter niets met de hedendaagse cultuur en achtergrond te maken heeft. God vraagt ons om niet uiterlijk vroom te zijn of ons anders voor te doen dan we in werkelijkheid zijn.
Ten eerste: kerkdiensten 'speel' je niet, die houd je.
Psalmen zingen lijkt me totaal geen slechte manier om God te eren. Je hoeft dat echt niet op de Geneefse melodieën te doen of met verouderd taalgebruik. Het is opvallend hoe aansprekend een psalm kan zijn wanneer je die omzet naar moderne woorden. Ken jij de uitvoering van bijv. '40' van U2 of 'Psalm 139' van Michael W. Smith op zijn DVD 'Worship'? Ontzettend indrukwekkend.
Het woord 'Gezang' heeft volgens Van Dale de betekenis "[prot.] kerkelijk lied dat geïnspireerd is op het evangelie". Met weinig moeite kun je de liederen uit Opwekking dus ook wel 'gezangen' noemen. Je kunt daaraan de invulling geven die je zelf wilt, als gemeente.
Zingen tot eer van God lijkt me ook niet iets ouderwets. NIet iedereen houdt van zingen, niet iedereen houdt van dezelfde muziekstijl, maar zingen om God te eren hoef je daarom niet af te schaffen. God eren past inderdaad niet zo in de hedendaagse cultuur maar lijkt me daarom nog niet iets verkeerds of nostalgisch, wél iets van alle tijden.
Ik denk ook dat het je zou verbazen hoeveel mensen privé behoorlijk gek zijn met de psalmen en gezangen die in de kerken gebruikt / gespeeld/ gezongen worden en daarvan idd thuis ook CD's hebben.
Kortom: ik vind psalmen en gezangen prima geschikt voor de zondagse eredienst.
Volgens mij mogen we wel meer afwisseling hebben in de diensten wat betreft muziekstijl, begeleiding met meer soorten instrumenten, taalgebruik (zowel modern als ouderwets) enzovoort.
Een kerkdienst houd je met je hele gemeente. Die gemeente bestaat uit jonge mensen, oude mensen, enz. Voor hen allemaal mag er ruimte zijn om zich te kunnen uiten bij het zingen in een muziekstijl etc. die bij hen past, dat moet je niet naar de privésfeer verbannen.
Ik ben het met je eens dat dat binnen de Vrijgemaakte kerken nu nog te weinig gebeurd, maar als je kijkt naar de landelijke ontwikkelingen de laatste jaren (lees bijv. de synode-uitspraken eens door), dan zie je wel dat daar ook meer ruimte voor komt.