Beste allen,
Ook ik vind het een zeer goed artikel. De auteur heeft een goede bijbelse kijk op aanbidding; en kan helpen bij het leggen van een goede basis om Opwekking meer ruimte te bieden in erediensten dan dat nu het geval is, zonder daarmee de psalmen overboord te gooien.
(Kan iemand dit stuk misschien vertalen? En linken aan de GKV-site. Behalve dit forum, vind ik de site nogal zakelijk. Maar dit even terzijde.)
quote:
- de psalmen zijn de norm
Ik heb moeite met deze formulering. In het artikel staat dat de psalmen
het model vormen voor een goede aanbidding. En dat alle liederen die gezongen worden bijbels zijn. En daar sluit ik mij graag bij aan.
quote:
- niet allen emotionele expressie, maar "engagement of the mind"
Mee eens, zodat aanbidding uit het hart komt.
quote:
- niet te veel herhaling en oppervlakkigheid
Ik heb dit niet in het artikel gelezen.
quote:
- de mens moet uit het centrum. God staat in het middelpunt.
Laten we het svp bij de woorden van de auteur houden:
Goede aanbidding moet aandacht besteden aan twee zaken:
1. Het karakter van God: God is drie-enig, God is reddend, en God is heilig.
2. Ons antwoord op God: Dankbaar en blijdschap voor het reddende werk van Jezus, en ontzag voor Gods heiligheid.
quote:
- er is een goede opleiding nodig om voor kwaliteit te zorgen
Ik stel het liever zo: Aanbidding is iets wat je zeer serieus moet nemen. En waar mensen zich serieus in moeten verdiepen. (Of daar nu direct een opleiding voor nodig is, is meer een praktische vraag)
quote:
- niet gericht op evangelisatie.
Aanbidding moet in eerste plaats gericht zijn op het aanbidden van God en niet in het ammuseren van gelovigen dan wel ongelovigen. Dat dit positieve effecten zal kunnen hebben voor evangelisatie geeft het artikel zeer goed weer:
quote:
Rather, in the clear and understandable articulation of the truth, the unbeliever should be convinced that he is a sinner. “So he will fall down and worship God, exclaiming, ‘God is really among you!’
En voor degenen die iets minder Engels kunnen:
In plaats daarvan, door de klare en begrijpelijke articulatie van de waarheid zal de niet-gelovige overtuigd worden dat hij een zondaar is. "Dus zal hij zich neerwerpen en God aanbidden, uitroepende 'God is werkelijk onder jullie!'