quote:
op 09 Feb 2003 19:25:49 schreef Wiering:
Ja dat ging inderdaad een beetje fout. Ik vroeg me af hoe ik stukken kon cursiveren en dacht dat Italy dat zou doen. Ik snap weinig van computers...
Misschien kun je beter zeggen dat die computer weinig van jou snapte. De mens-machine interactie moet nog veel verbeterd worden. Aan de kant van de machine dan...
Maar dat terzijde.
quote:
Ik zal even op je reactie ingaan. Ik bied mijn excuses aan voor de uitdrukking i.v.m. New Age. Met New Age bedoelde ik de stijl van de muziek, niet de mensen die het zingen.
Ok. Ik las teveel in jouw woorden. Nu dat misverstand uit de wereld is, kan ik ook je andere argumenten weer helder lezen.

quote:
[...]de bewijslast om de verandering leg ik bij dergenen die haar voorstaan. Met andere woorden: als ik niets wil veranderen, hoef ik me daarvoor niet te verantwoorden.
Maar als degenen over wie je het hebt met "bewijs" komen, is het wel weer aan jou om daar een reaktie op te geven. Als je door veranderingen tegen te houden de kerk tekort doet (stel dat....) dan heb jij daar wel degelijk verantwoording voor af te leggen.
Het lijkt wel alsof jij niet wilt veranderen
om het niet veranderen. En dat lijkt me even kwalijk als veranderen om het veranderen.
quote:
Je schrijft verder dat voor jou persoonlijk die Opwekking niet helpt. Welnu, je bent niet de enige. Veel ouderen voelen er ook niets bij.
Ouderen hebben net zoiets: Joh. de Heer. Daar voelen ze wel wat bij. En wat mij betreft valt dat in dezelfde categorie als Opwekking: populaire kerkmuziek.
Trouwens, de
meerderheid van de mensen "voelt" wel wat bij Opwekking. Het sluit aan bij de normale muziekcultuur in onze samenleving. Volgens mij houd je met het alternatief dat jij voorstaat een kerk over die alleen maar toegankelijk is voor een culturele en intellectuele elite. Nogmaals: ik ben niet alleen op de wereld.
quote:
Je moet niet vergeten dat de mensen die de Opwekking voorstaan dat op totaal verschillende gronden willen doen.[...]
Dat geldt m.i. ook voor de psalmenzingers. Er zullen er een aantal zijn die gewoon geen zin hebben om hun vertrouwde zondagse ritueel op te geven. Er zullen er ook zijn die echt de waarde van de psalmen zien. Je kunt overal mensen aanwijzen die het niet zo serieus nemen, en dan denken dat je van het probleem afbent. Maar de kunst is om te luisteren naar juist die mensen die uit volle overtuiging met Opwekking bezig zijn, en proberen hen te begrijpen.
quote:
Dan schrijf je dat gezangen er om functionele redenen zijn. Ja prima, maar wat is dan precies de functie? Waartoe wordt er dan gezongen?[...]
Ik bedoelde dat muziek niet gemaakt wordt
om de muziek. Het is, met andere woorden, niet bedoeld als object van esthetische contemplatie. De muziek moet helpen om de tekst kracht bij te zetten. En dat is een van de dingen waar Opwekking m.i. in slaagt. De lofprijzing is enthousiast en uitbundig. Al kun je je afvragen of dit soort lofprijzing wel dé manier van lofprijzen is. Een opmerking die je eerder in deze draad maakte vind ik erg goed: "Je kunt de Here ook loven door je leven in Zijn dienst te stellen"
quote:
Het gaat altijd om de relatie God-mens. In de psalmen is die zeer gezond, theologisch gesproken, de Opwekking is veel te kort door de bocht.
Er is geen diepgang in de Opwekking.
Ja. Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik zie deze hele kwestie dan ook meer als een praktisch probleem. Bijna alle jongeren en zeer veel ouderen worden door deze muziek geraakt. Die mensen zijn er. Daar moet je wat mee.
quote:
Daarom spreek je jezelf tegen ivm de functie ervan. Graag je reactie.
Als ik mezelf tegenspreek komt dat omdat ik er niet helemaal uit ben. Het is makkelijk om een antithetische houding aan te nemen. Maar daarmee doe ik een aantal mensen die ik wat beter ken tekort. Als je genuanceerd probeert te zijn, wordt je ook vager in je stellingnames.