Auteur Topic: 25th Hour  (gelezen 881 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
25th Hour
« Gepost op: september 29, 2003, 09:01:31 pm »
Als moderator vind ik dat deze recensie wel een eigen draadje verdient.  

25th Hour

Na een turbulent weekje op het werk (waar ik misschien later nog wat over schrijf), ontspande ik me vrijdagavond (ontspannen gaat me altijd vrij gemakkelijk af) met een filmpje: 25th Hour van Spike Lee. De film gaat over de laatste dag in vrijheid van Monty Brogan (Edward Norton.) Monty is drugdealer in New York, is verlinkt en moet nu voor zeven jaar de bak in. Zijn laatste dag ‘viert’ hij met zijn geliefde Naturelle (Rosario Dawson) en twee oude vrienden: leraar Engels Jacob (Philip Seymour Hoffman) en beurshandelaar Frank (Barry Pepper.) Ook neemt Monty afscheid van zijn pa.

In 25th Hour komen verschillende thema’s aan de orde: o.a. schuld, boete en vergeving. Op de achtergrond is voortdurend ‘9-11’ aanwezig. In het openingsshot zien we de twee lichtbundels die de Twin Towers symboliseren, in het Ierse café van Monty’s vader worden de gevallen brandweerlieden herdacht en vanuit het appartement van Frank krijgen we een dramatisch kijkje op Ground Zero.

Naast de belevenissen en ontmoetingen van Monty, is de verliefdheid van de softe Jacob op een van zijn leerlingen een grappig nevenplot. Mary d’Annunzio (een naam die niet zomaar is gekozen vermoed ik) wordt gespeeld door Anna Paquin, een actrice die ik bijzonder leuk vind. Monty loodst haar mee naar binnen in de club waar hij zijn afscheid viert. Jacob is als de dood dat hij zijn baan erdoor verliest, maar desondanks weet Mary hem te verleiden tot een kus. Die Jacob… Een beetje een schijtluis, maar ik snap goed wat hij in het meisje ziet.

Monty, die doodsbang is voor wat hem in de gevangenis te wachten staat, heeft verschillende gesprekken met zijn naasten, die een louterende werking hebben. Frank vindt het erg voor zijn vriend, maar beseft ook heel goed dat Monty een luizenleventje leidde van het geld van mensen die hij met zijn drugs in de afgrond duwde. Frank voelt zich schuldig dat hij Monty nooit heeft gewaarschuwd en beseft dat hun vriendschap over zal zijn wanneer Monty zijn straf erop heeft zitten. Een andere zijtak van het verhaal is de verdenking dat Naturelle Monty heeft verraden, maar dit verhaallijntje is niet zo interessant.

Al met al vond ik 25th Hour wel een aardige, maar tevens een ietwat vreemde film. Nu houd ik wel van vreemde films, maar 25th Hour raakte geen gevoelige snaar. Edward Norton & Co zijn weliswaar goed op dreef, in andere films vind ik ze stuk voor stuk beter te pruimen. Zo is in de rol van Norton een echo van Fight Club waarneembaar. Ook Barry Pepper (Saving Private Ryan, The Green Mile, We were Soldiers) en Philip Seymour Hoffman (Magnolia, Almost Famous) vond ik in andere films beter. Belangrijk voor de sfeer en de algehele indruk van 25th Hour is de filmmuziek, die bij tijd en wijle nogal vervreemdend is. Vooral bij de scene waarin de camera over Ground Zero gaat.

De titel van de film slaat op de droom die Monty heeft wanneer z’n pa hem naar de gevangenis rijdt.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
25th Hour
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2003, 09:19:28 pm »
Ik vind die Anna Paquin een echt typisch Gijsmeisje  
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
25th Hour
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2003, 09:34:02 pm »
Haha, dat heb je al eens eerder gezegd. Maar het klopt wel ja. Anna Paquin doet naast haar acteerwerk een studie Literatuurwetenschappen trouwens. Een meisje naar m'n hartje.  
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

cochise

• Bekijk profiel
25th Hour
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2003, 11:13:01 pm »
zeer goede film van een zeer geniale regiseur
ben wel een fan van spike lee
malcom x blijft toch zijn beste werk 25th hour staat op de 2de plaats
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Does

• Bekijk profiel
25th Hour
« Reactie #4 Gepost op: september 30, 2003, 11:33:16 am »
25th Hour vond ik voor een acteur als Edward Norton toch iets te laag maar dat neemt niet weg dat de film opzich best goed is. Over het einde van de film wil ik 1 ding kwijt: jammer.
Die actrice vind ik ook wel leuk maar niet bloedmooi ofzo, hehe. Ze ziet er wel leuk uit, dat is alles.

Ik had er meer van verwacht maar de film krijgt van mij wel een 6.0.
Live vanuit de luie stoel

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
25th Hour
« Reactie #5 Gepost op: september 30, 2003, 02:16:20 pm »
Zonder al te veel te spoilen (hoef ik ook niet zo veel te typen), ik vond het einde juist wel weer cool. Rest van de film ook. En muziekkeuze is inderdaad ook erg apart, maar op zich vind ik het niet irritant, misschien voegt het juist wel iets toe.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Does

• Bekijk profiel
25th Hour
« Reactie #6 Gepost op: september 30, 2003, 02:50:38 pm »
Heb niet echt op de muziek gelet alleen dat stukje ground zero was behoorlijk schrikken.  :-7
Live vanuit de luie stoel