Geloven vandaag > Levensbeschouwing

De bijbel: Gods Woord?

<< < (3/52) > >>

Pulpeet:
quote:op 02 Oct 2003 00:43:14 schreef Carl:
[...]

Tja....nu moeten we alleen nog maar te weten zien te komen waarom men zo'n passage als bv over het kindertjes tegen de rots smijten 'woord van God' noemt.
Is dat nu rechtvaardigheid?
--- Einde van citaat ---
Volgens mij moeten we er juist achter zien te komen waarom zo'n passage in het 'woord van God' staat.quote:Of is het wel de jouwe?
--- Einde van citaat ---
Dat is wel een zinnige vraag, ja.

Het heeft te maken met onze godsbeelden. Blijkbaar accepteer jij die 'onaangename' kanten van God niet in jouw godsbeeld en wijs je daarom bepaalde gedeelten uit de bijbel af. Terwijl iemand die bij voorbaat de gehele bijbel accepteert als openbaring van God, die kant van God wel accepteert, omdat het nu eenmaal in de bijbel ter sprake komt. In het tweede geval (waar ik me ook toe reken), is de (best moeilijke) vervolgvraag wat we hiervan over God kunnen leren.

En, inderdaad, waarom zou alles wat God doet voor ons acceptabel moeten zijn? Wie bepaalt de normen? Ik vind Koens opmerkingen niet arrogant. Wij bepalen toch niet waar God zich aan moet houden?

cyber:
quote:op 02 Oct 2003 00:45:03 schreef Carl:
[...]

Hoi Cyber,

Ik twijfel niet aan Gods liefde, in tegendeel!
Waar ik wel aan twijfel, is of al deze passages 'Woord van God' genoemd mogen worden.
En als mijn twijfel daaraan terecht is, ..... waar liggen dan de grenzen van mijn twijfel?
--- Einde van citaat ---

Hoi Carl

Die passages staan in de bijbel en niet voor niks natuurlijk.
En waarom denk jij dat God alleen maar liefde is ??
eerlijk gezegd vind ik dit een beperkt Godsbeeld..........

Of je twijfel terecht is kun jij alleen bepalen
hetzelfde geld voor de grenzen van jou twijfel.

Maar als je alleen focust op een God die liefde is
dan kun je vele pagina's uit jou bijbel scheuren
en dan hou je denk ik een dunne bijbel over.

Maar ik begrijp nog steeds niet welke twijfel je om het hart is geslagen
en waarom deze passages jou aan het twijfelen brengen

Zwever:
quote:op 01 Oct 2003 21:38:34 schreef Carl:
de twijfel slaat mij om het hart, als ik onderstaande passages lees:

--- Einde van citaat ---

In eerdere topics gaf je al aan niet heel de Bijbel serieus te nemen als het niet overeenkomt met jouw interpretatie van "God is liefde".

Slaat dan werkelijk de twijfel je om het hart, of hoop je alleen dat dat bij anderen gebeurt?

Carl:
quote:op 01 Oct 2003 23:09:04 schreef Mientje:
[...]

Ik voldoe anders wel aan die passages over ie weduwen, toch een veilig gevoel.

--- Einde van citaat ---

Wanneer heb jij voor het laatst de voeten van een heilige gewassen?

je
Carl (big smile)

Carl:
quote:op 02 Oct 2003 00:56:58 schreef Pulpeet:
[...]

Volgens mij moeten we er juist achter zien te komen waarom zo'n passage in het 'woord van God' staat.[...]

Dat is wel een zinnige vraag, ja.

Het heeft te maken met onze godsbeelden. Blijkbaar accepteer jij die 'onaangename' kanten van God niet in jouw godsbeeld en wijs je daarom bepaalde gedeelten uit de bijbel af. Terwijl iemand die bij voorbaat de gehele bijbel accepteert als openbaring van God, die kant van God wel accepteert, omdat het nu eenmaal in de bijbel ter sprake komt. In het tweede geval (waar ik me ook toe reken), is de (best moeilijke) vervolgvraag wat we hiervan over God kunnen leren.

En, inderdaad, waarom zou alles wat God doet voor ons acceptabel moeten zijn? Wie bepaalt de normen? Ik vind Koens opmerkingen niet arrogant. Wij bepalen toch niet waar God zich aan moet houden?
--- Einde van citaat ---

Tja die passage staat nu eenmaal in wat men het Woord van God noemt. Het heeft je geen zin af te vragen wat we ermee aan moeten.
Mijn vraag blijft of iets dergelijks wel Woord van God is.
Ik ken God als Pure Onvoorwaardelijke Liefde, en zeker niet als kindermoordenaar.

Dat is dus meteen ook de reden waarom ik de onacceptabele kanten van God-volgens-de-bijbel niet accepteer. Kennelijk had men in een bepaalde tijd in een bepaalde cultuur met een bepaalde priesterkaste af en toe behoefte aan zoiets.
Ik vind niet dat men alleen daarom ons kan verplichten daar 'ja' en 'amen' op te zeggen.

Nog een stapje verder;
Ik weet zeker dat God van ons vraagt hierover na te denken en daar een bewust persoonlijk standpunt over in te nemen.

je
Carl

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie