Auteur Topic: Mag elke discussie gevoerd worden. Bijbels gezien?  (gelezen 1028 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Mag elke discussie gevoerd worden. Bijbels gezien?
« Gepost op: november 11, 2003, 11:07:43 am »
Was elders off-topic:

op 10 Nov 2003 21:09:30 schreef Zwever:
Dit is weliswaar een forum, en op fora mogen allerlei dingen besproken worden, maar ik meen dat de Bijbel ook nog iets zegt over discussies:

Romeinen 14:1  Neem iemand met een zwak geloof in uw midden op, maar vermijd twijfelachtige  discussies.`

1 Timotheüs 4:7  Verknoei je tijd niet met discussies over zinloze ideeën en flauwe  sprookjes. Benut je tijd en energie om geestelijk in conditie te blijven.

1 Timotheüs 6:20  Och, Timotheüs, schiet niet tekort in wat God je heeft
toevertrouwd. Laat  je niet verleiden tot dwaze discussies met mensen die over hun ‘kennis’  opscheppen en daarmee bewijzen dat zij geen kennis hebben.

2 Timotheüs 2:16  Vermijd onzinnige discussies, waardoor mensen hun ondergang tegemoet  gaan.

2 Timotheüs 2:23  Ik zeg het nog eens: Laat je niet verleiden tot zinloze discussies, die  alleen maar op ruzie kunnen uitlopen.

Hiermee zal ik me vast niet populair maken, maar ik vind wel dat we dit in ons achterhoofd moeten houden: volgens mij is discussieren over standpunten die mijlenver uiteen liggen behoorlijk nutteloos, helemaal als de discussianten elkaar niet eens in de ogen kunnen kijken.

Maar ieder zij natuurlijk voor zijn eigen besef ten volle overtuigd...

op 10 Nov 2003 22:06:19 schreef Zwever:
Ik wilde er alleen maar op wijzen dat we als Christen ook onze discussies moeten kunnen verantwoorden.

Ik zie namelijk frustraties ontstaan terwijl dat helemaal niet nodig is. Maar iedereen moet dat voor zichzelf verantwoorden tegenover God, daarom zeg ik ook: ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 11, 2003, 10:06:38 pm »
ik denk niet dat je zomaar overal over moet gaan discussieren als iemand een andere mening heeft. Dit is echter moeilijk vol te houden op een discussieforum. Eigenlijk zouden de mods hier natuurlijk over moeten waken, maar ja, dit is geen 'vrijgemaakt' forum, dus ook algemeen christelijke discussies mogen hierop plaatsvinden. (ookal staat er in de Bijbel dat je het moet vermijden)

Het gaat er denk ik vooral om met welk doel je de discussies voert.

Dat kan je ook afleiden uit 2 timotheus 2:

23 Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; 24 en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig, 25 met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende. Het kon zijn, dat God hun gaf zich tot erkentenis der waarheid te keren 26 en, ontnuchterd, zich te wenden tot de wil van Hem, (losgekomen) uit de strik des duivels, die hen gevangen hield.

Ik denk dat we op dit forum vaak een verkeerde insteek in discussies hebben, We willen het te vaak zelf doen, door zelf harde taal te uiten, vaak op een manier alsof wij aan de goede kant staan en 'hun' aan de verkeerde kant. Misschien moeten we meer rekening houden met het feit dat God het is, die hen tot erkentenis der waarheid kan leiden, en dat wij dat zelf niet kunnen.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2003, 02:26:06 am »
Soms is het beter om gewoon te zwijgen - spreken is tenslotte zilver, maar zwijgen goud.

In de bijbel wordt dit herhaaldelijk aangegeven, in Spreuken, maar ook in bijv. Jakobus: een klein vuur kan een groot bos in brand steken.

Dit is niet hetzelfde als alles maar toelaten omdat dat beter is voor de goede sfeer. Een verstandig man (of vrouw) weet de juiste middenweg te kiezen.

Als er een conflict is is het soms beter om het (even) te laten rusten. Slaap er eens een nachtje over, ipv het op de spits te drijven.

Laten uw woorden weinige zijn... nooit ongezouten...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2003, 11:53:36 pm »
Ik ben het helemaal met je eens Xgnoom. Helaas wordt het stilzwijgen nogal eens verschillend uitgelegd. Iemand die maar geen reactie op zijn stelling krijgt kan dat uitleggen als;
a) desinteresse van anderen
b) onwetenheid (en dus verlegenheid) bij anderen
c) geisoleerd worden door anderen
d) het absoluut gelijk hebben van zichzelf (niet te weerleggen)
e) en ja, misschien de reden die xgnoom eerder gaf.

Je snapt wat ik bedoel. De kans dat de degene die geen reactie krijgt bij zichzelf gaat denken dat hij/zij wel eens erg mis zou kunnen zitten acht ik erg klein.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 13, 2003, 09:09:25 am »
Ik hoop dat je gelijk hebt...

f) herhalen van uitgekauwd stokpaardje
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

JohnDDD

• God is liefde.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2003, 01:29:38 pm »
Is er niet altijd één waarheid, die of bereikt wordt na een discussie of niet bereikt wordt omdat beiden te stom zijn om de waarheid in te zien na een discussie? Met een discussie tonen wij dus of de waarheid aan of onze eigen menselijke domheid, hetgeen God meteen weer in een beter daglicht stelt. Moet een onmiskenbaar genoegen zijn voor een ware protestant!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2003, 07:02:34 pm »
Ik dacht al, waar zijn mijn opmerkingen nou gebleven? Verplaatst naar een ander topic dus...

Ik wil hier nog aan toevoegen dat het natuurlijk helemaal niet fout is bijvoorbeeld je te verdiepen in bepaalde vrijzinnige gedachtengangen, omdat je hier bijvoorbeeld vaak tegen aan loopt. Discussies daarintegen hebben vaak als onderliggend doel elkaar te "overtuigen", en daar komt dan het probleem om de hoek kijken... de standpunten liggen zover uiteen dat er toch geen overtuiging of  begrip ontstaat.

En dan is een een zinloze discussie waarbij je volgens mij alleen maar boze mensen creëert. "In het echt" komen mensen vaak ook niet puur en alleen door een afstandelijke discussie tot een ander inzicht, maar door vele andere factoren, bijv. respect voor hoe die ander leeft.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!