Auteur Topic: De tweede dienst  (gelezen 11540 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #100 Gepost op: november 16, 2003, 03:47:59 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 22:34:28 schreef Era:
In ere houden. De Here roept ons 2 keer om naar de kerk te gaan, en wat is nou 2 keer +/- 1uur per Zondag. Niets toch op 168 uur per week dat wil zeggen dat je nog 166 uur de tijd hebt om leuke dingen te doen.

Wij moeten ons niet zo aanstellen moet je eens weten wat God allemaal gedaan heeft voor ons en dan zouden wij nog geen 2 kerkdiensten lang iets terug doen voor ons SCHANDALIG houd de SABAT in ERE!!

------------------------------------------------------------------
2 keer per zondag is het MINIMALE wat je kan doen!

Het gaat niet om die 2 uur en die 166 uur die overblijft. 2x per zondag naar de kerk het minimale wat je kunt doen? Denk je dat het God daar om gaat? Hosea 6:6: Liefde wil ik van u, geen brandoffers. Het gaat God om je hart. Lees je zelf goed wat je zegt? 2 uur.... dan blijven er nog 166 uur over om LEUKE dingen te doen.....

Wat klopt er niet....? Het gaat er om dat je hart klopt voor hem! Niet dat je met tegenzin 2x naar de kerk gaat of zo. (dit is niet persoonlijk bedoeld hoor maar algemeen)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #101 Gepost op: november 16, 2003, 05:22:04 pm »
Daarbij roet de Here ons nergens op om 2 keer per zondag naar de kerk te gaan. Dat is er ingestampt door onze ouders, kerkeraad of synode.
We moeten onze onderlinge samenkomsten niet verzuimen, dat is waar. Maar nergens staat hoe vaak die moeten plaatsvinden in een week, of een jaar.

En nogmaals, als je zeker weet dat je in een samenkomst een ontmoeting zult hebben met de levende God, dan blijf je echt niet thuis hoor. Dus ga je met tegenzin, vraag je dan af wat er misschien wel mist in je samenkomst.
Als ik nu zou horen dat er over 10 minuten nog een extra samenkomst gepland zou worden in de kerk, dan zou ik van de partij zijn.
En ik niet alleen. Onze gemeente zou praktisch vol zijn, en ik hoef mijn kinderen niet te dwingen, want die zouden al voor mij op de fiets zitten.
Toen vanmorgen de dienst op zijn einde dreigde te raken, was ik al weer verlangend naar de volgende. En daar horen ook de bijbelstudiekringavonden en de bidstonden etc bij.

Ik blijf het niet snappen dat gemekker over "verplicht" naar een samenkomst gaan. Als wij een eigen gebouw zouden hebben zouden we het wel weten.

Ook na de kindersamenkomst, na ruim twee uur, zijn de kinderen niet weg te slaan. En dan maken we geen werkjes of kleurplaten hoor. Wij prijzen de Heer met ze, ze aanbidden op een manier waar veel volwassenen nog een voorbeeld aan kunnen nemen, luisteren een half uur tot soms drie kwartie naar een echte jongerenpreek, en hebben vanmorgen één van onze oude zieke broeders uitgenodigd, om hem de handen op te leggen en voor hem te bidden, omdat hij ziek is. Geloven in de praktijk. Laat ze al jong weten dat dat gewoon heel plezierig is. Jezus is gekomen opdat wij leven en overvloed zouden hebben, dat kan moeilijk met een zucht en een steun.

"zucht"

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #102 Gepost op: november 16, 2003, 05:23:42 pm »

quote:

op 16 Nov 2003 15:07:48 schreef Zijnkind:
[...]

Zag ik ook pas nadat ik mijn reactie verstuurd had. Maar de mijne was iets feller en met reden.
In het topic over 1 dienst heb ik over dit soort stellingen al gepost. Daarin probeer ik juist deze benadering van de 2e dienst als heilig en onaantastbaar zijnde terug te brengen naar de werkelijke proportie. Namelijk een menselijke instelling. Niet per definitie fout uiteraard maar ook niet heiligmakend op zich.
Een ander punt is dat ik erg veel moeite heb met het feit dat je "te beroerd bent om 2 keer te gaan" als je dit soort dingen wilt aankaarten. Zo maak je je er wel erg makkelijk van af. Veroordeel gewoon de andere benadering en je bent van al het gezeur af of zo??  |:(
Ik snap je. Toch ben ik altijd wat voorzichtiger in het laten meespelen van persoonlijke negatieve ervaringen etc. in antwoorden. Daarmee loop je het risico de discussie snel dood te slaan. De benadering die ik vaak aan antwoorden geeft zorgt ervoor dat de ander meer na- en meedenkt in 'jouw' richting, en volgens mij is het bovendien een christelijker houding om niet gelijk fel te worden omdat jij toevallig negatieve ervaringen ergens mee hebt. Maar Era, geef je nog antwoord op 'onze' vraag?  :9

Zijnkind

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #103 Gepost op: november 16, 2003, 09:07:26 pm »

quote:

op 16 Nov 2003 17:23:42 schreef Mezzamorpheus:
Ik snap je. Toch ben ik altijd wat voorzichtiger in het laten meespelen van persoonlijke negatieve ervaringen etc. in antwoorden. Daarmee loop je het risico de discussie snel dood te slaan. De benadering die ik vaak aan antwoorden geeft zorgt ervoor dat de ander meer na- en meedenkt in 'jouw' richting, en volgens mij is het bovendien een christelijker houding om niet gelijk fel te worden omdat jij toevallig negatieve ervaringen ergens mee hebt. Maar Era, geef je nog antwoord op 'onze' vraag?  :9

Een beetje felheid moet kunnen. Maar ik begrijp je punt.

quote:

Als ik nu zou horen dat er over 10 minuten nog een extra samenkomst gepland zou worden in de kerk, dan zou ik van de partij zijn.
En ik niet alleen. Onze gemeente zou praktisch vol zijn, en ik hoef mijn kinderen niet te dwingen, want die zouden al voor mij op de fiets zitten.
Toen vanmorgen de dienst op zijn einde dreigde te raken, was ik al weer verlangend naar de volgende. En daar horen ook de bijbelstudiekringavonden en de bidstonden etc bij.
Wilhelmina, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik begrijp dat je in een kleine gemeente kerkt met geen vast gebouw? Dat geeft een heel andere onderlinge band (sterker) dan wanneer je in een grote gemeente kerkt met vast gebouw. Het zou niet zo moeten zijn uiteraard maar kan o.a. een rol spelen bij het vinden van een formule/liturgie die door iedereen wordt geaccepteerd. Of beter: bejubeld!
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #104 Gepost op: november 16, 2003, 10:04:07 pm »
Betekent dit dat het bezit van een gebouw je vreugde in je geestlijke leven in de weg kan staan?

Ik denk dat wij 125 leden hebben, niet echt klein lijkt mij. En het groeit, in 5 jaar tijd ongeveer verdubbeld.
Wij doen ons best, en God doet de rest :)

Era

• Respect reformanda
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #105 Gepost op: november 17, 2003, 10:37:26 am »
De Here zorgt er wel weer voor dat wij 2x naar de kerk kunnen gaan je wordt geroepen door de ouderlingen en diakenen, predikant om 2x in de week naar ZIJN huis te gaan.

En waarom zou je niet gaan om dat je GEEN ZIN HEBT OM BIJ GOD OP VISITE TE GAAN. Daarom ga je niet 2x dus jullie moeten allemaal eens goed nagaan denken waarom je nog gelooft.

En een uitspraak waarin staat dat je hart goed moet zijn betekend niet dat je NIET 2x keer naar de kerk hoeft. In de kerk wordt je meer gevoed met het heilige woord als dat jij thuis een beetje uit de bijbel leest.

Maar zo te zien zijn jullie allemaal Christelijk gereformeerd of heb ik dat fout.
Respecteer elkaar in de keuze die men maakt in deze moeilijke tijden van kerk zijn!

Bijna 18

En dan heeft de SGP er weer 1 stem bij.

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #106 Gepost op: november 17, 2003, 10:44:15 am »

quote:

op 17 Nov 2003 10:37:26 schreef Era:
Maar zo te zien zijn jullie allemaal Christelijk gereformeerd of heb ik dat fout.
Ik ben Chr. Geref. en pleeg tweemaal 's zondags naar de kerk te gaan. Doe ik dan iets niet goed?
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #107 Gepost op: november 17, 2003, 01:20:03 pm »

quote:

Ja dat heb je fout. :)

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #108 Gepost op: november 17, 2003, 01:34:30 pm »
Era's vraag naar de kerkelijke achtergrond is niet relevant hier, dus daar hoeft ook verder niet meer op ingegaan te worden.

En nu weer on-topic: de invulling van de tweede dienst.

Nog commentaar op de voorstellen die al gedaan zijn?
Nog nieuwe ideeën?
« Laatst bewerkt op: november 17, 2003, 02:23:44 pm door Pulpeet »

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #109 Gepost op: november 17, 2003, 01:46:09 pm »

quote:

op 17 Nov 2003 13:34:30 schreef Pulpeet:
En nu weer on-topic:
Dan had de eerste opmerking ge-mod moeten worden. Wat is de relatie tussen het topic en "Jullie zijn zeker allemaal Chr. Geref.". Lijkt me trouwens een duidelijk geval van op de man/vrouw/groep spelen.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #110 Gepost op: november 17, 2003, 06:33:01 pm »
vanavond ga ik in Arnhem naar een gemeenteavond over de middagdienst
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Zijnkind

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #111 Gepost op: november 17, 2003, 09:29:07 pm »

quote:

op 16 Nov 2003 22:04:07 schreef Wilhelmina:
Betekent dit dat het bezit van een gebouw je vreugde in je geestlijke leven in de weg kan staan?

Ik denk dat wij 125 leden hebben, niet echt klein lijkt mij. En het groeit, in 5 jaar tijd ongeveer verdubbeld.
Wij doen ons best, en God doet de rest :)

Ik bedoelde de groepsgrootte. Niet het gebouw. Of 125 klein is? Licht aan het perspectief waaruit je het beschouwt. De gemeente waar ik kerk is ruim 3 keer zo groot en ik zal het dus klein noemen. Mensen die met hooguit 50 man kerken zullen je gemeente groot vinden :).
Wat ik maar wou zeggen is dat hoe kleiner de groep...hoe meer de leden op elkaar betrokken en ingespeeld zijn. Ook qua geestelijk opbouwen van elkaar en dat is de 2e hoofdzaak in een eredienst. De 1e is het eren van God uiteraard.

Zijnkind

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #112 Gepost op: november 17, 2003, 10:10:41 pm »

quote:

De Here zorgt er wel weer voor dat wij 2x naar de kerk kunnen gaan je wordt geroepen door de ouderlingen en diakenen, predikant om 2x in de week naar ZIJN huis te gaan.
Te kunnen gaan...je/u zegt het goed idd.

quote:

En waarom zou je niet gaan om dat je GEEN ZIN HEBT OM BIJ GOD OP VISITE TE GAAN.

Geen christen zou zo'n zware, suggestieve veroordeling over zijn mede christenen mogen uitspreken. Jij/U kunt niet in de harten van mensen kijken. De discussie gaat er hier nu net om om die ontmoeting (visite) bij God zo goed mogelijk te organiseren.

quote:

Daarom ga je niet 2x dus jullie moeten allemaal eens goed nagaan denken waarom je nog gelooft.

Klopt in zoverre dat ik vaker dan 2x bij Hem op bezoek ga. Namelijk...daar waar 2 of 3 in zijn naam bijeen zijn...daar is Hij ook. Dus ook op dat bezoek met een diep geestelijk gesprek...de bijbelstudie doordeweeks etc..Deze activiteiten maak ik wekelijks vaak mee.

quote:

En een uitspraak waarin staat dat je hart goed moet zijn betekend niet dat je NIET 2x keer naar de kerk hoeft. In de kerk wordt je meer gevoed met het heilige woord als dat jij thuis een beetje uit de bijbel leest.

Vindt je het werkelijk te weinig als mensen thuis uit de bijbel lezen? Dat de hoeveelheid gelezen tekst daarbij een maat van geloof is? Ik mag toch werkelijk hopen dat je dat niet serieus meent. Als ik getroffen wordt door een tekst en daar over door denk (mediteer zo je wilt) dan heeft God meer bij me bereikt dan het deels gedachtenloos lezen van complete hoofdstukken. Meestal lees ik wel grotere gedeelten (meerdere hoofdstukken) overigens maar dat terzijde.
Een soortgelijke gedachte meen ik te bespeuren in je opvatting aangaande de tijd die je in kerkdiensten doorbrengt. Kwantiteit gaat voor kwaliteit. In dat geval kunnen we maar beter de hele 24 uur van de zondag in de kerk doorbrengen? Op zich is zo'n marathon dienst best wel een uitdaging trouwens. Lijkt me zeer prachtig om te mee te maken. Is wel weer 1 dienst...

En nee, ik ben geen chr. geref. Waarom dat in hokjes proberen te douwen?

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #113 Gepost op: november 17, 2003, 10:54:36 pm »
En nu echt terug on-topic graag. Als er behoefte is om over kerkgang an sich te discussieren kan er beter een nieuw topic geopend worden.

Hier gaat het over de invulling van de tweede dienst.

Nog commentaar op de voorstellen die al gedaan zijn?
Nog nieuwe ideeën?
Misschien kan Marnix tzt wat doorgeven van de gemeenteavond?

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #114 Gepost op: november 18, 2003, 12:28:12 pm »
Om kort de avond samen te vatten, er werd in groepen gepraat over een aantal stellingen. Globaal was de mening:

- Of je bezorgd moet zijn over het matige bezoek van de middagdienst hangt af van de redenen waarom mensen wegblijven.
- Middagdienst moet niet worden afgeschaft maar een nieuwe impuls worden gegeven.
- Het samen gemeente zijn komt in de huidige vorm niet zo tot uiting... Het zou goed zijn als er meer interactie in de middagdienst zou komen.
- 'De kerkdienst is in de huidige vorm niet voor iedere doelgroep aansprekend. Omdat je samen kerk bent is het goed om ook rekening met elkaar te houden en daarnaast ook met de mensen die niet in je kerk zitten. Af en toe een keer een kinderdienst, een dienst waarin kinderen of jongeren ook echt worden betrokken en dingen in de kerkdienst zelf organiseren, een keer een dienst voor niet kerkelijken (evangelisatiedienst) zou allicht een nieuwe impuls kunnen geven.
- Een andere optie was de gemeente 's middags op te splitsen in Arnhem Noord en Arnhem Zuid om als kleinere kerk het minder massaal en dus persoonlijker te maken, om op die manier het samen gemeente zijn te versterken.

Over verdere ideeen etc wordt nu in de wijken weer doorgepraat.

Zijnkind

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #115 Gepost op: november 18, 2003, 10:13:50 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 12:28:12 schreef Marnix:
- Het samen gemeente zijn komt in de huidige vorm niet zo tot uiting... Het zou goed zijn als er meer interactie in de middagdienst zou komen.

Ik ben benieuwd hoe men zich die interactie voorstelt. Meestal wordt het ingevuld door de gemeente bepaalde onderdelen van de dienst te laten zingen. Het kan dan gaan om de onderdelen die ook voor de gemeente bedoeld zijn. Een voorbeeld aan het begin van de dienst: Gemeente zingt votum (onze hulp is in de naam van de Heer.....) waarna de dominee de zegengroet (namens God) uitspreekt en de gemeente weer het amen zingt. Dit is inmiddels al jaren gebruik in onze GKV gemeente. Daarnaast wordt bij ons ook wel het Onze Vader hard op gezegd of gezongen door de gemeente.
Wat ikzelf graag als interactie zou willen zien is de mogelijkheid om over de preek in discussie te gaan. Dat zou kunnen door na afloop van de preek enkele vragen door gemeenteleden te laten stellen waar de dominee op in gaat. Of om in kleine groepjes na te praten (moet je wel de ruimte voor hebben.) Dit laatste is jaren geleden wel eens geprobeerd bij ons trouwens. Na afloop van de morgen dienst. De opkomst viel tegen omdat de "op bezoek gaan en koffiedrink gewoonte" sterker was.

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #116 Gepost op: november 19, 2003, 02:01:54 pm »
Bij ons hebben we elke ochtend koffie drinken na de viering... dat vind ik wel goed, zo kom je nog es met mensen in gesprek. Je zou in een viering de gemeente even de tijd kunnen geven om met elkaar te praten over een bepaald onderwerp... daarnaast lijkt mij af en toe een wijkgerichte bijeenkomst daar heel goed voor. Ook kun je in de kerkdienst gemeenteleden wat laten doen (stukje drama, stukje voorlezen, een getuigenis dat aansluit bij het onderwerp, ze vragen stellen etc.)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #117 Gepost op: november 19, 2003, 03:39:08 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 14:01:54 schreef Marnix:
 Ook kun je in de kerkdienst gemeenteleden wat laten doen (stukje drama, stukje voorlezen, een getuigenis dat aansluit bij het onderwerp, ze vragen stellen etc.)
Telkens als gij samenkomt heeft een ieder iets. :)

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #118 Gepost op: november 20, 2003, 01:21:42 pm »
Amen zuster ;)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #119 Gepost op: november 20, 2003, 01:24:19 pm »
Kijk nog eens goed met welke intentie Paulus dat schrijft... deze uitspraak is een beschrijving van een bestaande praktijk, en is voor Paulus aanleiding om de wanorde in de gezamenlijke bijeenkomsten aan de kaak te stellen...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #120 Gepost op: november 20, 2003, 03:39:39 pm »
Maar hij zegt toch niet dat het an sich fout is dat een ieder iets heeft in de samenkomsten?

Zijnkind

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #121 Gepost op: november 24, 2003, 04:46:28 pm »
Wat ik me afvraag is het volgende; In hoeverre verschillen de 1e en 2e dienst nu werkelijk bij iedereen hier? Ik heb enkele voorbeelden gezien maar over het algemeen is er m.i. nauwelijks verschil.
Hebben we het nu werkelijk alleen over de 2e dienst of praten we hier in feite over de indeling van beide diensten?

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #122 Gepost op: november 24, 2003, 06:49:32 pm »
Ik denk het wel. De diensten lijken erg veel op elkaar.... dan kun je 1 van beide diensten wat aanpassen, en aangezien de middagdienst minder bezocht wordt dan de morgendienst richt men zich op de middagdienst... maar als je nou wat aanpassingen gaat doen kun je natuurlijk ook een keer de ochtend- en de middagdienst omwisselen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #123 Gepost op: november 25, 2003, 09:10:39 am »
Eigenlijk is het ideaal om twee keer per zondag naar de kerk te gaan.

Waar discussieren we nog over?
's Morgens de eredienst waar God Zijn gemeente ontmoet, geheel volgens de traditie, 's middags een "vrije" dienst, in te vullen door de plaatselijke gemeente.

Er is dan ruimte in overvloed om door het hele jaar allerlei speciale diensten te organiseren:
Kinder- en jeugddiensten,
Themadiensten
Ontmoetings-/evangelisatiediensten
Zang/praisediensten
enzovoort.
Bombus terrestris Reginae

Jelle

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #124 Gepost op: november 25, 2003, 07:24:43 pm »
Ik ben helemaal met je eens over de invulling van de tweede eredienst maar wat me nu bezig houd hebben we dan alle morgen en middagdienst een volle kerk of komt men dan alleen 's middags  en je hebt de mogelijkheid dat er een groep mensen weg blijft om dat ze die flauwekul niet willen.

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #125 Gepost op: november 25, 2003, 07:56:45 pm »
Die mogelijkheid is er. Dat zijn dan misschien zelfs wel de mensen die roepen: Je moet niks veranderen, je moet je niet aan andere groepen aanpassen want je bent samen gemeente.

Pas je maar wat aan aan groepen in de kerk... iedereen moet aangesproken worden. En als mensen daarom weg blijven dan vind ik dat je pas echt een goede reden hebt om bovenstaande te roepen: Je bent samen gemeente. Hou dus ook rekening met elkaar en ga dan ook gewoon naar een kinderdienst of zo toe.