Auteur Topic: De geestelijke gaven - voor vroeger of voor nu? *  (gelezen 3089 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
De geestelijke gaven - voor vroeger of voor nu? *
« Gepost op: oktober 05, 2003, 08:50:10 am »
Mooie uitleg van Stanley Hofwijks ( voorganger maranatha Amsterdam) voor mensen die denken dat de geestelijke gaven alleen maar voor vroeger waren.

1 Corinthe 13:8 - De liefde vergaat nimmermeer, maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis, zij zal afgedaan hebben.

De geestelijke gaven zijn bestemd voor deze kant van het leven, voor ons leven op aarde. Zij zijn er om ons op te bouwen en ons te helpen om dienstbaar te zijn. De geestelijke gaven moeten gepaard gaan met liefde voor God en voor elkaar. De liefde is niet alleen voor ons leven hier op aarde, maar de liefde blijft en vergaat nooit. God is liefde, waar God is, is liefde, in de hemel en op de aarde.

De liefde blijft.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2003, 09:52:01 am »
Inderdaad heel goed gezegd!!!!!!!!

Tis inderdaad hoe je het bekijkt, want deze tekst wordt ook gebruikt om aan te tonen dat de gaven juist voor deze tijd niet gelden maar ik geloof dat dit de goede uitleg van de tekst is :)

greetz,
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2003, 12:15:50 am »
Geestelijke gaven? Oh ja... dat betekent dat er iemand de stoelen klaarzet, iemand die de koffie verzorgt, iemand die afwast, iemand die de bandjes kopieert, iemand die na de dienst met mogelijk anderen de tafels en stoelen weer opruimt. Het kan ook iemand zijn die zich tijd kan vrijmaken om broeders en zusters te bezoeken, ze te helpen in het huishouden of om gewoon een luisterend oor te zijn.
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2003, 07:04:08 am »

quote:

op 06 Oct 2003 00:15:50 schreef fruitbat:
Geestelijke gaven? Oh ja... dat betekent dat er iemand de stoelen klaarzet, iemand die de koffie verzorgt, iemand die afwast, iemand die de bandjes kopieert, iemand die na de dienst met mogelijk anderen de tafels en stoelen weer opruimt. Het kan ook iemand zijn die zich tijd kan vrijmaken om broeders en zusters te bezoeken, ze te helpen in het huishouden of om gewoon een luisterend oor te zijn.

Jij hebt het over ( mogelijke) bedieningen, en/of gewoon de handen uit de mouwen steken.
Met de gaven van de Geest wordt in de bijbel wat anders bedoeld.

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2003, 08:05:24 am »

quote:

op 06 Oct 2003 07:04:08 schreef Wilhelmina:
[...]

Jij hebt het over ( mogelijke) bedieningen, en/of gewoon de handen uit de mouwen steken.
Is dat echt zo? Waarom de gaven van de Geest zo "vergeestelijken"? God geeft aan iedereen (!!) gaven. De een dit de ander dat, zonder dat de gaven van de een minder zijn dan die van de ander. Maar al die gaven zijn Geestegaven. We moeten er denk ik voor oppassen om een rangorde aan te brengen in belangrijkheid. Ieder krijgt van God, door de Geest, die gaven die bij hem/haar passen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:03:23 am »
1 Corinthiers 12: 28 Ten eerste zijn er apostelen, ten tweede degenen die Gods woord doorgeven en ten derde leraren. Dan zijn er die wonderen doen en anderen die de gave hebben zieken te genezen. Er zijn helpers en leiders en sommigen die vreemde talen spreken. 29 Maar zij zijn toch niet allemaal apostelen en geven toch niet allemaal Gods woord door? Zij zijn toch ook niet allemaal leraren? 30 Doet iedereen soms wonderen? Of hebben allen de gave om zieken te genezen? Spreken ze soms allemaal in vreemde talen of kan ieder die talen uitleggen? 31 Nee, maar u moet streven naar de belangrijkste gaven. Ik wil daarnaast nog wijzen op een weg, die u nog veel verder brengt in uw verhouding tot God.

Gelaten 5:  22 Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing.

Tja ik weet niet of het uitmaakt hoe je het noemt... Gaven van de Geest en werken van de Geest? Of gewone gaven en bijzondere gaven....  We hebben ze beiden gekregen en mogen ze ook beiden gebruiken.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:07:37 am »

quote:

op 06 Oct 2003 08:05:24 schreef moosterh:
[...]

Is dat echt zo? Waarom de gaven van de Geest zo "vergeestelijken"? God geeft aan iedereen (!!) gaven. De een dit de ander dat, zonder dat de gaven van de een minder zijn dan die van de ander. Maar al die gaven zijn Geestegaven. We moeten er denk ik voor oppassen om een rangorde aan te brengen in belangrijkheid. Ieder krijgt van God, door de Geest, die gaven die bij hem/haar passen.
Misschien is het goed om deze discussies eens door te lezen:

In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest

en

Nieuwtestamentische profetie

Daar is al een heleboel aan de orde gekomen. En op een 'herhaling van zetten' zit niemand te wachten.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:11:39 am »

quote:

[...]

Natuurlijk krijgt iedereen talenten en vaardigheden van God, die je in zijn koninkrijk kunt gebruiken.\
Maar de specifieke gaven van de Geest hoef je niet te vergeestelijken, die zijn al Geestelijk.
Ze zijn namelijk bovennatuurlijk en worden specifiek in de bijbel genoemd.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:13:57 am »

quote:

op 06 Oct 2003 11:07:37 schreef Pulpeet:
[...]

Daar is al een heleboel aan de orde gekomen. En op een 'herhaling van zetten' zit niemand te wachten.
Zolang er mensen meepraten in een discussie, is hij toch (weer) interessant? Er komen altijd weer nieuwe mensen kijken en laten we eerlijk zijn, dit onderwerp blijft toch machtig interessant?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:27:06 am »

quote:

op 06 Oct 2003 11:13:57 schreef Wilhelmina:
[...]

Zolang er mensen meepraten in een discussie, is hij toch (weer) interessant? Er komen altijd weer nieuwe mensen kijken en laten we eerlijk zijn, dit onderwerp blijft toch machtig interessant?
Goed.

Maar dan moet je wel duidelijk aangeven waar je het hier precies over wilt hebben. Uit de openingspost blijkt dat het gaat om de vraag of de gaven verdewenen zijn of niet. Maar van die vraag wordt nu al afgeweken.

Dus ik stel voor:
of we beperken ons in dit topic tot de vraag of de bijzondere gaven verdewenen zijn

of we gaan verder in één van de genoemde topics.

of je komt met een nieuwe stelling/vraag die nog niet aan de orde geweest is, waar we hier over kunnen discussieren.
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2003, 01:08:15 pm door Pulpeet »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2003, 01:02:57 pm »

quote:

Dus ik stel voor:
of we beperken ons in dit topic tot de vraag of de bijzondere gaven verdewenen zijn

Ze zijn niet verdwenen.... Er zijn mensen met de gave om te genezen, er zijn mensen die in tongen kunnen spreken etc. Daar kun je niet omheen.

Daarom lijkt het me beter om als kernvraag in deze discussie te nemen: Waarom zijn deze gaven in de vrijgemaakt kerk verdwenen (of er zelfs nooit geweest)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 06, 2003, 01:05:15 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 11:03:23 schreef Marnix:
1 Corinthiers 12: 28 Ten eerste zijn er apostelen, ten tweede degenen die Gods woord doorgeven en ten derde leraren. Dan zijn er die wonderen doen en anderen die de gave hebben zieken te genezen. Er zijn helpers en leiders en sommigen die vreemde talen spreken. 29 Maar zij zijn toch niet allemaal apostelen en geven toch niet allemaal Gods woord door? Zij zijn toch ook niet allemaal leraren? 30 Doet iedereen soms wonderen? Of hebben allen de gave om zieken te genezen? Spreken ze soms allemaal in vreemde talen of kan ieder die talen uitleggen? 31 Nee, maar u moet streven naar de belangrijkste gaven. Ik wil daarnaast nog wijzen op een weg, die u nog veel verder brengt in uw verhouding tot God.

Gelaten 5:  22 Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing.

Tja ik weet niet of het uitmaakt hoe je het noemt... Gaven van de Geest en werken van de Geest? Of gewone gaven en bijzondere gaven....  We hebben ze beiden gekregen en mogen ze ook beiden gebruiken.

Marnix, ook hier weer merk ik dat verschillende dingen door elkaar gehaald worden, en er is toch een groot verschil.

Waar duidelijk over de "gaven van de Geest" wordt gesproken is 1 Cor. 12 : 4 t/m 11.

In Galaten 5 : 22 wordt over de "vrucht" van de Geest gesproken, dit is geen "gave"maar een "gevolg"van het vervuld zijn met de H.Geest.

En in 1 Cor 12 : 28 zijn het meer de "bedieningen" die God aangesteld heeft in de gemeente.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 06, 2003, 01:35:40 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 13:02:57 schreef Marnix:
[...]

Daarom lijkt het me beter om als kernvraag in deze discussie te nemen: Waarom zijn deze gaven in de vrijgemaakt kerk verdwenen (of er zelfs nooit geweest)

OK lijkt me een goed idee, want die vraag houdt mij inderdaad bezig. Wij zien die gaven namelijk elke week weer functioneren, terwijl veel vrijgemaakten dan heel zuinig gaan kijken, om vervolgens te beweren dat dat niet van God kan zijn, omdat de gaven nu niet meer functioneren.
Dat zou ik wel eens bijbels uitgelegd willen hebben.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 06, 2003, 02:02:43 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 13:35:40 schreef Wilhelmina:
[...]

OK lijkt me een goed idee, want die vraag houdt mij inderdaad bezig. Wij zien die gaven namelijk elke week weer functioneren, terwijl veel vrijgemaakten dan heel zuinig gaan kijken, om vervolgens te beweren dat dat niet van God kan zijn, omdat de gaven nu niet meer functioneren.
Dat zou ik wel eens bijbels uitgelegd willen hebben.

Ik kan wel even een voorzetje geven al heb ik hier niet zo een bijbelstudie bij de hand.
Overigens wat veel vrijgemaakten beweren doet niet echt terzake maar datgene wat in de Bijbel staat (in dat licht is deze post ook weer een bewering)

Voor het merendeel is de overtuiging in de gkv dat de geestelijke gaven juist een bijzondere functie hebben bij de start van een gemeente  of juist bij evangelistatie onder niet christenen, bij de opbouw van een kerk dus.
In die zin wordt volgens mij ook niet uitgesloten dat dergelijke gaven er zijn.
Gaven zoals de gave van genezing komen bij mijn weten ook in de gkv voor, al is men wel wat huiverig ja.
In de tijd van de eerste christenen waren gaven juist belangrijk omdat er nog geen complete Bijbel aanwezig was, daarnaast is de stelling te verdedigen dat bepaalde gaven met name toegewezen waren aan de apostelen (die er nu niet meer zijn).

Maar wat met name naar voren komt in alles wat Paulus schrijft is dat het niet per se verkeerd is om huiverig te staan tov dergelijke gaven.
Alleen al omdat ze niet noodzakelijk zijn en dat ze makkelijk verkeerd gebruikt kunnen worden. Juist in 1 kor 12-14 wijst Paulus op een weg die dit alles te boven gaat 1 kor 13.
Dergelijke gaven kunnen voor onderscheid in de gemeente zorgen als men ze niet aan de schrift toetst. Bij de korintiers werden mensen met genezende gaven hoger geacht dan mensen met een groot geloof.

Daarnaast kun je het spreken in klanken en profeteren anders uitleggen dan dat wij tegenwoordig gewend zijn.
Profeteren betekent dan de bijzondere gave om de Bijbel uit te kunnen leggen en het spreken in klanken is het spreken van een buitenlandse taal (1 kor 14:21)
Daaruit zou dan blijken dat deze gaven juist belangrijk zijn voor een evangeliserende beginnende gemeente zonder complete Bijbel.

Bij mijn weten is dit de gangbare opvatting in de GKV. Daarnaast is het misschien zo dat men in de GKV te huiverig tov dergelijke gaven.
Maar of ze er zijn of niet (hetgeen niet zo heel belangrijk is volgens mij) ze moeten in ieder geval keer op keer beoordeelt worden of het in overeenstemming is met de schrift.
Het voorschrift van Paulus om niet in een vreemde taal/klanken te spreken als er niet iemand ze kan vertalen klinkt me in ieder geval verstandig in de oren.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 06, 2003, 02:47:01 pm »
Mooie uitleg, dank je wel.
Je zult wel begrijpen dat ik er iets anders over denk, maar dat is inmiddles wel bekend.
Wat ik mij dan afvraag , is, waarom er zo veel gereformeerden een "heilige"ontevredenheid vertonen juist als het om die gaven gaat.
Ze verlangen er naar, praten erover, en gaan desnoods naar andere gemeentes om af en toe te snoepen.
Ook op genezingsdiensten, die in het land gehouden worden, zie je heel veel gereformeerden, omdat zoals ze zelf zeggen, ze dit niet in hun eigen gemeente vinden.
Ik ken een gereformeerde dominee, die in tongen spreekt, maar het niet aan de kerkeraad durft te vertellen, uit angst dat er maatregelen worden genomen.

God heeft de gaven juist gegeven om mee te werken, tot welzijn van zijn kinderen. Ook al zouden ze het niet strikt nodig hebben, dan is het toch zonde om mensen in nood dátgene te onthouden wat voor hun de oplossing zou zijn?
Wat dacht je van het vrijzetten van gebondenen, of het genezen van de zieken, of het ontvangen van een openbaring in een moeilijke situatie, of een profetisch woord om te stichten, vermanen of bemoedigen.
Dan hoor ik wat dit laatste betreft altijd dat jullie dominee's wel degelijk deze gaven laten functioneren. Maar dan is mijn vraag, als dat zo is ( en ik geloof dat onmiddelijk) waar staat dan in de bijbel dat deze gave gereserveerd is alleen voor dominee's. Wat gebeurt er als ik in jullie gemeente kom, en God geeft mij een profetie voor die gemeente? ( ik ben ook nog een vrouw :?)

fruitbat

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:11:39 am »

quote:

op 06 Oct 2003 07:04:08 schreef Wilhelmina:
[...]
Ik weet niet beter dat dat de gaven van de Geest zijn...
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

fruitbat

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:18:07 am »
Citaat
Ze zijn niet verdwenen.... Er zijn mensen met de gave om te genezen, er zijn mensen die in tongen kunnen spreken etc. Daar kun je niet omheen.
quote]
In tongen spreken... als ik lees in de Bijbel wat daarvan staat geschreven krijg ik sterk de indruk dat iemand zich wil profileren in de samenkomst... en als er dan ook geen uitlegger is, sta je met recht met je mond vol tanden. En de gave van genezen? Dat doet God toch al? Waarom zou een mens het dan moeten doen... voor eigen eer, of om iets zienelijk te maken wat eigelijk onzienelijk is.

Sorry hoor, maar als er over dergelijke zaken wordt gesproken word ik altijd een beetje huiverig. Mede omdat ik voor dat ik tot geloof kwam in het occulte heb gezeten, en me terdege bewust ben dat satan ook genezingen kan volbrengen, ongeacht of hij er een virus bijgeeft.

En mede omdat gebedsgenezingen die gelijk zijn als Christus dat deed. De man die nimmer had kunnen lopen, kon ineens springen. En bij gebedsgenezingen wordt men nog wel eens met bruut geweld op de grond gesmeten, inplaats dat iemand opgericht wordt. :X

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:19:46 am »
Ik heb met mijn ouders het hier ook wel eens over gehad... en krijg ik vaak een typisch gereformeerd antwoord wat onggeveer neerkomt op wat Zacharov ook schreef:

Tja Paulus wijst uiteindelijk naar de weg die nog veel hoger voert, de liefde... daar moeten wij naar streven... Maar Paulus schrijft: Streef dan naar de hoogste gaven.... en (er staan "en" en niet "maar") ik wijs een weg die nog veel hoger voert. Liefde is dus niet het alternatief voor de gaven, een vervanging of zo.... juist door die gaven heen kan liefde ook tot uiting komen. Zoals Mientje het heeft over de gaven van de Geest en de vruchten van de Geest, zo kun je door die gaven juist de vruchten van de Geest ook zien.

Net als bij gebedsgenezing... dan hoor ik vaak het antwoord: ach waarom zouden we... we kunnen toch gewoon bidden?

Een wat nuchtere instelling... doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg... als dat bijzondere gedoe.....

Maar de bijbel heeft het er wel over, Paulus roept ons op om ook naar die bijzondere gaven uit 1 Corinthiers 12 te streven.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:32:29 am »
(titel geactualiseerd)

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:35:32 am »
Vrucht van de Geest en gaven van de Geest zijn voor mij van het grootste belang voor elke gelovige en elke gemeente.
Helaas is er mijns inziens in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) weinig gevoel voor beide, dus niet alleen te weinig voor de gaven van de Geest.
Ik denk dat dit één probleem is. Misschien mag ik daarom wat stof van de belijdenis, in dit geval de Heidelbergse Catechismus halen.

In de bijbel wordt onderscheiden over gaven van de Geest en vrucht van de Geest gesproken. Het feit dat beiden van de ene Geest zijn maakt me echter voorzichtig om ze te ver uit elkaar te schuiven.

De Geest vernieuwt mensen. Volgens de Heidelbergse Catechismus antw. 70 is dat bij de doop.

quote:

Vraag 70: Wat betekent dat: met het bloed en de Geest van Christus gewassen te zijn?
Antwoord:
Dat wij van God vergeving van de zonden hebben uit genade, om het bloed van Christus, dat Hij in zijn offer aan het kruis voor ons vergoten heeft.
Verder ook, dat wij door de Heilige Geest vernieuwd en tot leden van Christus geheiligd zijn, zodat wij hoe langer hoe meer van de zonde afsterven en godvrezend en onberispelijk leven.
Over de doop en de werking van de Geest in ons schrijft J. van Bruggen in zijn boek ‘Het diepe water van de doop’ op pag. 48 iets opmerkelijks:

quote:

Christus geeft zijn Geest aan alle gelovigen. De gaven en krachten die Hij daardoor uitstort zijn heel verschillend. Altijd hoort daarbij volharding, blijdschap, dankbaarheid, liefde en hoop. Maar er is verder veel onderscheid binnen de gemeente en ook zijn er verschillen tussen de gemeenten onderling en zeker ook tussen de perioden van de kerkgeschiedenis. Soms is de tongentaal met de uitlegging daarvan overvloedig, soms de gave van de genezing, soms de gave van de profetie. Iedere plaats en tijd krijgt wat de gemeente daar en dan nodig heeft en waar zij zich gelovig voor openstelt.
Hij gaat dus uit van de vernieuwing zoals algemeen aangeduid bij de doop als hij zegt  ‘Altijd hoort daarbij …..’. Ik denk dan aan leven dat is vrucht van de Geest. Dat geldt ook voor elk verbondskind.
En hij zegt dat er ‘verder veel onderscheid is’. Met andere woorden dat iedere gelovige op een of meer met betrekking tot enkele bepaalde punten opmerkelijk vernieuwd wordt. Dat wordt in de bijbel gaven van de Geest genoemd.

Zo gezien zou je kunnen zeggen dat zijn gaven van de Geest heel gewoon zijn voor een gelovige.

Blijft dat het gereinigd zijn door het bloed van Christus en het vernieuwd zijn door de Geest van Christus iets heel bijzonders is. Ik vrees echter dat hier het lastige ount voor de doorsnee GKV-er zit. Hier is m.i. na de Reformatie nogal stof neergedaald en slechts beperkt geruimd.
Blijft dat voor dit genadewerk van Christus en zijn Geest alle reden ligt om God de Vader eeuwig dankbaar te zijn en dat met ons heilige leven te tonen: goede werken tonen. Catechismus antw. 86 is hier helder.

quote:

Vraag 86: Nu wij uit onze ellende, zonder enige verdienste van onze kant, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Antwoord:
Omdat Christus ons niet alleen met zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, maar ons ook door zijn Heilige Geest vernieuwt tot zijn beeld, opdat wij met ons hele leven tonen, dat wij God dankbaar zijn voor zijn weldaden en opdat Hij door ons geprezen wordt.
Vervolgens om zelf uit de vruchten zeker te zijn van ons geloof en om door onze godvrezende levenswandel ook onze naasten voor Christus te winnen.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2003, 12:45:38 am door Koos van Loo »
Met vriendelijke groet,
Koos

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 24, 2003, 03:18:04 pm »
Elk lid van de kerk van God ontvangt gaven, die elk lid dient te gebruiken tot de opbouw en de verkondiging van Gods Volk Alleen de Heilige Geest is de bron van deze gaven. De wet en de geboden zijn inherent aan deze gaven, daar God een Hemelse wet is, die in de ARK in de hemel, ten bewijze is neergelegd.

1 Kor. 12:9-11
Efeziers 4:8-11
Johannes 16:13 verwijzend naar de Waarheid (Jezus)

Zie ook: Romeinen 12:4-8 en 1 Petrus 4:10,11 verheerlijking van Jezus

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 24, 2003, 04:17:06 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 15:18:04 schreef Baldur:
Elk lid van de kerk van God ontvangt gaven, die elk lid dient te gebruiken tot de opbouw en de verkondiging van Gods Volk Alleen de Heilige Geest is de bron van deze gaven. De wet en de geboden zijn inherent aan deze gaven, daar God een Hemelse wet is, die in de ARK in de hemel, ten bewijze is neergelegd.

1 Kor. 12:9-11
Efeziers 4:8-11
Johannes 16:13 verwijzend naar de Waarheid (Jezus)

Zie ook: Romeinen 12:4-8 en 1 Petrus 4:10,11 verheerlijking van Jezus

Nu in je eigen woorden. :)
Heb je het over de specifieke gaven van de Geest, of heb je het over bedieningen en talenten?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 24, 2003, 06:46:21 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 16:17:06 schreef Wilhelmina:
Heb je het over de specifieke gaven van de Geest, of heb je het over bedieningen en talenten?
Dit zijn jouw woorden, Wilhelmina ;). Niet iedereen maakt dat onderscheid zoals jij dat doet.
[Prediker 7:29]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 24, 2003, 08:50:42 pm »
Een korte woordstudie.

"Geestesgave" = Gr. charisma, van de stam chari-, genade. De uitgang -ma is vergelijkbaar met het Nederlands "-sel", het is dus een concreet ding dat het product is van Gods genade.

Het woord komt voor het eerst voor in Rom 1, 11, waar Paulus het verlangen uitspreekt "om u enige geestelijke gave mede te delen tot uw versterking, dat is te zeggen: onder u mede bemoedigd te worden door elkanders geloof, van u zowel als van mij." Hier lijkt met het woord heel algemeen te slaan op iets bemoedigends (in de christelijke zin).

In Rom 5, 15.16 wordt het gebruikt voor de gave die God gegeven heeft in Jezus Christus, als antwoord op Adams overtreding: Maar het is met de genadegave niet zo als met de overtreding; want, indien door de overtreding van die ene zeer velen gestorven zijn, veel meer is de genade Gods en de gave, bestaande in de genade van de ene mens, Jezus Christus, voor zeer velen overvloedig geworden. En het is met het geschenk niet zo als door het zondigen van één; want het oordeel leidde van één overtreding tot veroordeling, maar de genadegave van vele overtredingen tot rechtvaardiging.

Dit wordt concreet uitgewerkt in Rom 6, 23, waar de dood (als loon van de zonde) wordt gecontrasteerd met "de genade[gave], die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here."

Gezien dit gebruik in het begin en de hele verdere context van Romeinen, denk ik dat ook in Rom 11 over de gift van Jezus en het leven door Hem bedoeld zijn: Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

In de "toepassing" van de Romeinen-brief, hfdst 12vv, wordt aangegeven hoe verschillende gemeenteleden verschillende talenten hebben. Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: profetie, diakonie (bediening, ministry), onderwijs, vermaning (troost), vrijgevigheid, leiderschap, barmhartigheid.

Ook de "charismatische" brief aan de Korintiërs begint met Jezus Christus, zijn genade, kennis, woord en getuigenis. Dáárom komen zij "ten aanzien van geen enkele genadegave te kort" (1 Kor 1,7). Ook in de context van de discussie over het huwelijk spreekt Paulus over zijn staat (ongetrouwd, maar gewijd aan de dienst van God) als een charisma: "Ik zou wel willen, dat alle mensen waren, zoals ikzelf. Doch iedereen heeft van God zijn bijzondere gave, de een deze, de ander die." (1 Kor 7,7)

1 Kor 12 maakt de verschillende "charismata" samen met bedieningen (diakoniai) en werkingen (energêmata) ondergeschikt aan "maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. Dat wordt concreet uitgewerkt in een opsomming (vers 8v):
- woord (logos, kunde) van wijsheid
- woord van kennis
- geloof
- gaven (charismata) van genezing
- werkingen (energêmata) van krachten
- profetie
- onderscheid van geesten
- soorten (genê) tongen/talen
- uitleg van tongen/talen
Al deze uitingen van de Geest werken in de gemeente samen. Voorlopige conclusie: charismata wordt hier gebruikt voor een bepaalde categorie van geestesuitingen, die z'n plek hebben in de gemeente maar geen bijzondere status hebben.

Ook in de opsomming in 1 Kor 12,28 wordt het woord charisma alleen gebruikt bij genezingen, terwijl daar allerlei ambten genoemd worden: apostelen, profeten, onderwijzers, krachten, genezers, helpers, leiders, soorten tongen.
Pas in 12,31 worden al deze functies in de gemeente samengevat in de term charismata, met de oproep om naar de hoogste (kreittona) gaven te streven.

In 2 Kor 1,11 noemt Paulus de genade die hij ontvangen heeft, een charisma "uit veler aangezicht" ([/i]ek pollôn prosôpôn[/i]). Wat hij hier precies bedoelt, is me niet duidelijk.

In 1 Tim 4 roept Paulus Timoteüs op zijn werk als predikant -- leren, vermanen, bemoedigen -- enthousiast te doen: "Veronachtzaam de gave in u niet, die u krachtens een profetenwoord geschonken is onder handoplegging van de gezamenlijke oudsten." Ook hier staat charisma voor de capaciteiten die hij heeft en voor zijn roeping als prediker. Zo ook in 2 Tim 1,6: "Om die reden herinner ik u eraan, de gave Gods aan te wakkeren, die door mijn handoplegging in u is."

Tenslotte, 1 Pet 4,10 zegt dat ieder God moet dienen met de gaven die hij gekregen heeft. Dat wordt op twee punten uitgewerkt:
- spreken, als waren het woorden van God
- dienen, als was het de kracht van God
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 24, 2003, 08:53:20 pm »

quote:

Uit mijn kennissenkring van de regio waar ik in mijn jeugd kerkte weet ik dat er diverse GKV-ers zijn (geweest) met de gave van genezing. Door te magnetiseren of gewoon de handen op te leggen. Ik weet geen details en heb er verder zelf ook nooit wat mee gedaan.

Het blijft altijd de discussie of dit nu gaven uit christus zijn of een weg van satan naar onze harten. Van 1 van deze genezers werd beweerd dat hij zich "oplaadde" in sessies met dubieuse, mogelijk occulte achtergrond. Ook dit kan ik niet bevestigen of ontkennen helaas. Toch hebben diverse broeders en zusters hun weg naar hen gevonden met wisselende resultaten. Soms verdwenen klachten, soms niet. Ik vind het moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen. Je kunt alleen de bron (God/satan) beoordelen als je exact weet wat de persoon beweegt en hoe hij/zij ermee om gaat. En als je het ondergaan hebt......hoe je geloofsleven daarna is/wordt. Occulte zaken hebben altijd een negatieve invloed. Maar het blijft moeilijk.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 24, 2003, 09:54:04 pm »
Gaven van genezing zijn er altijd wel geweest in de GKv. Het punt is, dat ze niet als onderdeel van de gemeente-bijeenkomsten worden beschouwd, dat ze niet publiekelijk aandacht krijgen. Dat heeft verschillende redenen:
- inderdaad moet je oppassen al het bovennatuurlijke aan de Geest toe te schrijven; het is niet een wereld waarin wij thuis zijn en daarom zullen gelovige para-normalen ook op natuurlijke manier huiverig zijn t.a.v. hun gaven.
- vanuit een geestelijk perspectief is het onzin om bovennatuurlijke gaven belangrijker te vinden dan "natuurlijke". Dat zijn termen uit óns verstaan van de werkelijkheid. Beide passen ze in de structuur van Gods wereld, Hij is Heer over beide.
- de weg die je pas echt ver brengt is geloof, hoop en vooral liefde. De kerk heeft haar handen vol aan het gaan van die weg.
- zichtbare tekenen, die de aandacht trekken, zijn er in eerste instantie voor de ongelovige. Zie 1 Kor 14 en de discussie over NT profetie elders op dit forum.

Neemt niet weg, dat ik me serieus afvraag of gereformeerden wel recht doen aan het werk van de Geest. We mogen ons, zeker in confrontatie met evangelicalen, best afvragen of wij de Geest niet uitdoven. Tegelijk denk ik, dat dit niet per sé het geval hoeft te zijn als bovennatuurlijke geestesuitingen maar een kleine rol spelen. Het is namelijk geen criterium waarop een christen of een christelijke gemeente beoordeeld wordt. Daarin is 1 Kor 12-14 heel duidelijk.

Uiteindelijk gaat het enkel en alleen om Jezus Christus,  onze Heer en Redder.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Ducky

• is alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 24, 2003, 10:35:02 pm »
Het is toch vreemd dat we hier zo krampachtig mee omgaan ?  De Bijbel staat vol met de grootheid van God en wij redeneren het terug naar die tijd of verstoppen het. Waarom doen wij zo vreemd ? Heeft het misschien te maken met iets wat wij zijn kwijtgeraakt, namelijk de mythe ?
De mythe stelt de mens in staat de innerlijke ervaring uit te drukken; het is een manier om het Goddelijke te aanschouwen, van datgene wat het verstand niet kan begrijpen. Vandaar de noodzaak aan voorstellingswijzen.
De logos, de rationele verklaring van de werkelijkheid (zoals wij die waarnemen) heeft de mythos verdrongen naar een klein hoekje.
Kwaak

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 24, 2003, 10:49:38 pm »
Ik denk dat wij er in de  gereformeerde kerken helemaal niet verkrampt mee om gaan. Wel is het zo dat het bij ons niet een grote plaats inneemt.
In de oude godsdiensten en in het heidendom was het spreken van God en de Geest heel erg nodig.
In Nederland "hoefde" dat niet omdat men in naam Christen was. Nu is dat niet meer zo. Volgens mij kan het ook best zo zijn dat de Geest hier weer meerdere uitlaatkleppen gaat zoeken. Het is toch zo dat God Zijn kinderen niet in de steek laat zolang er nog een vlam is dat brandt.
Wel wil ik er aan toevoegen dat de Geest niet alleen een teken is van geloof. Zelf heb ik meegemaakt dat dit een teken tot ongeloof werd. Dit hoop ik niet nog een keer mee te maken.
Gods Woord is genoeg en het is een zegen als er een teken van de Geest bijkomt.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 24, 2003, 11:51:58 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 22:35:02 schreef Ducky:
Het is toch vreemd dat we hier zo krampachtig mee omgaan ?  De Bijbel staat vol met de grootheid van God en wij redeneren het terug naar die tijd of verstoppen het. Waarom doen wij zo vreemd ? Heeft het misschien te maken met iets wat wij zijn kwijtgeraakt, namelijk de mythe ?
De mythe stelt de mens in staat de innerlijke ervaring uit te drukken; het is een manier om het Goddelijke te aanschouwen, van datgene wat het verstand niet kan begrijpen. Vandaar de noodzaak aan voorstellingswijzen.
De logos, de rationele verklaring van de werkelijkheid (zoals wij die waarnemen) heeft de mythos verdrongen naar een klein hoekje.
Jezus Christus is de Logos van God, niet zijn mythos. Als je bedoelt te protesteren tegen rationalisme, zeg dat dan en leg uit wat je praktisch bedoelt. Maar de termen logos en mythos worden in de Bijbel tegenover elkaar gezet. Bijvoorbeeld

1 Tim 1,3 "Doe, zoals ik u bij mijn reis naar Macedonië aangeraden heb: blijf nog te Efeze, om sommigen te bevelen geen andere leer te brengen, noch zich bezig te houden met mythoi en eindeloze geslachtsregisters, die veeleer moeilijkheden ten gevolge hebben dan door God gegeven leiding in het geloof.

1 Tim 4,7 "... maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenmythoi. Oefen u in de godsvrucht."

2 Tim 4,3.4 "Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de mythoi keren."

Tit 1,13 "Dit getuigenis is waar. Daarom, weerleg hen kortweg, opdat zij gezond mogen zijn in het geloof, en niet het oor lenen aan Joodse mythoi en geboden van mensen, die zich van de waarheid afkeren."

2 Pet 1,16 "Want wij zijn geen vernuftig gevonden mythoi nagevolgd, toen wij u de kracht en de komst van onze Here Jezus Christus hebben verkondigd, maar wij zijn ooggetuigen geweest van zijn majesteit."

(En nee, het woord komt niet elders of met een andere betekenis in de bijbel voor.)

Ducky

• is alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 25, 2003, 01:18:02 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 23:51:58 schreef Qohelet:
[...]

1
Jezus Christus is de Logos van God, niet zijn mythos.

2
Als je bedoelt te protesteren tegen rationalisme, zeg dat dan en leg uit wat je praktisch bedoelt.

3
Maar de termen logos en mythos worden in de Bijbel tegenover elkaar gezet.

1 Logos of mythos ?
In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.
In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Prachtig geschreven door Johannes, waarom ? Vanwege de chemie van logos en mythos.

2
Ja, ik protesteer tegen het rationalisme in de kerk tegen de kaalheid van de pure rede. Het is zo verstandelijk en tegelijk afstandelijk.

3
Het zit ook tegenoverelkaar in je hoofd.
'Logos' (linker hemisfeer) staat tegenover 'mythos' (rechter hemisfeer).
Het 'bewuste' tegenover het 'instinct', tussen beide is er weinig communicatie mogelijk. De verdrongen affecten (eigen aan de mythe) worden geënt op instinctmatigheid. Is de rede dominant, dan wordt het gevoel bron van onlust. Zijn de affecten dominant, dan wordt de rede verkrampend. De bedoeling is dat rede & affect op gelijke basis samenwerken. Zie commentaar 1.
Kwaak

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 25, 2003, 01:24:31 pm »
Interessant :)

Maar als jullie hierover door willen gaan, open dan liever een nieuw topic. Of betrek bovenstaande weer op de vermeende afwezigheid van de bijzondere gaven van de Geest in de gereformeerde traditie. :)

Ducky

• is alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 25, 2003, 11:20:03 pm »

quote:

op 25 Oct 2003 13:24:31 schreef Pulpeet:
Interessant :)

Maar als jullie hierover door willen gaan, open dan liever een nieuw topic. Of betrek bovenstaande weer op de vermeende afwezigheid van de bijzondere gaven van de Geest in de gereformeerde traditie. :)
Een tijdje geleden schreef je nog dat je geen herhaling van zetten wilde en stelde je voor:

quote:

of we beperken ons in dit topic tot de vraag of de bijzondere gaven verdwenen zijn

Wat ik probeer aan te tonen is dat het verdwijnen van de bijzondere gaven mede of vooral te wijten is aan de dominante positie van de rede, de logos, bij de vrijgemaakten ten koste van de mythos.
Tot nu toe heb ik enkele rationele verklaringen van de noodzaak bij de eerste gemeente e.d. gehoord, maar dat zegt niets over de geestelijke gaven van nu. Ze zijn er nog steeds, want God is er.
Kwaak

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 26, 2003, 06:13:19 am »
Wat Ducky volgens mij bedoelt met mythos (in verband met De geestelijke gaven O-) ), en wat ik ontken, is dat de goddelijke werking in de realiteit zich uit in twee complementaire aspecten, de één rationeel, logisch, Woord-elijk van inhoud, de ander irrationeel, mythisch. En omdat hij dit in dít topic te berde brengt, stelt hij dat laatste gelijk met geestelijk. De bijzondere werkingen van de Geest zouden dan bij het tweede aspect horen, dat zwaar ondergewaardeerd is in de gereformeerde traditie.

Nu bestaat er wel zoiets als rationalisme, een traditie afkomstig uit de Verlichting om de werkelijkheid te beperken tot wat goeddeels met het verstand begrepen kan worden. Christenen lijden daar regelmatig aan. Bijvoorbeeld, ze slikken antibiotica net als elke heiden, zonder zich af te vragen of dat wel een geestelijk verantwoorde actie is, maar als het aankomt op evengoed werkzame homeopatische middelen wordt er met het woord "occult" of "boerenbedrog" gezwaaid. In zulke gevallen moet toegegeven worden dat het probleem is, dat we wél vertrouwen wat door wetenschappers in een model gestopt kan worden en de rest hetzij ontkennen, hetzij wantrouwen.

De vraag is echter, of zoiets het geval is bij de geesteswerkingen. Een nuchtere hollander is geneigd om genezingenshows, tongentaal of zelfs uitbundig handgeklap te benaderen met een houding "doe normaal!" Dat is niet het juiste, evenmin (officieel althans) het gereformeerde antwoord op de charismatische stroming.

De inhoudelijke kritiek is namelijk (en die kritiek heb ik ook op Ducky) is, dat je Woord en Geest niet kunt scheiden; het Woord van God is niet rationalistisch, noch dogmatisch, nog beperkt tot één hersenhelft. Het bestrijkt het hele leven en geeft betekenis aan het hele leven. Bovendien is het Woord uiteindelijk gesproken in de mens Jezus Christus. De Geest van Jezus Christus zal niet anders doen, dan zijn Woord ten uitvoer brengen.

Daarom wordt in gereformeerde kring simpelweg ontkend, dat er naast dat Woord nog iets moet worden toegevoegd. Zo'n toevoeging heet in de Bijbel inderdaad een "mythos", en krijgt daar terecht een negatief etiket: "fabeltje".

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 26, 2003, 01:00:40 pm »
Geestelijke gaven zijn ook geen toevoeging op het Woord... iets extra's..... Het is een ondersteuning van het Woord. Zowel voor gelovigen als ongelovigen. Ik zie totaal niet in waarom die wonderen iets van vroeger zouden zijn... en we daar nu niks meer aan zouden hebben... Het is niet zo dat we de bijbel hebben dus we geen wonderen meer nodig hebben.... dan zie je wonderen niet als iets dat de bijbel ondersteund... maar dan zie je de bijbel als vervanging... Dat lijkt me als ik de bijbel lees niet de bedoeling.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 27, 2003, 08:00:47 pm »
Geestelijke gaven (in brede zin) zijn belangrijk in de gemeente van Jezus Christus. Hij geeft uit zijn volheid en door zijn Geest allerlei gaven, bedieningen, werkingen, ambten, hoe je het maar wilt noemen; in de gemeenten zijn predikers, leraars, profeten, helpende handen, organisatoren, organisten ;) , mensen met groot begrip voor anderen, dogmatici, etc. Door de gaven en talenten die Christus geeft en versterkt, is zijn Lichaam niet een wandordelijke groep mensen maar een goed gevormd Lichaam, met ogen, oren, handen en voeten, die elkaar aanvullen.

Maar ik denk dat dit onderwerp vooral bedoeld was te gaan over "exotische" geestesuitingen, zoals tongentaal, opvallende genezingen, enzovoort. De bijbel noemt zulke opvallende gebeurtenissen "tekenen". Over dergelijke zaken schrijft de apostel:
Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek;
maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong.
Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen.
In de wet staat geschreven: Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here.
Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.

Dat het Woord het primaat heeft, blijkt ook uit de prediking van Jezus. Hij wijst een vraag naar een teken resoluut van de hand, en verwijst naar wat er is opge-teken-d in de Bijbel. "Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, en het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona."

De tekenen vragen aandacht voor het Woord, en laten zien dat de brenger van dat woord inderdaad betrouwbaar is. "En toen de scharen Filippus hoorden en tekenen zagen, die hij deed, hielden zij zich eenparig aan hetgeen door hem gezegd werd." Zo getuigt God daad-werkelijk dat de woorden zíjn woorden zijn; "Zij verkeerden daar dan geruime tijd, vrijmoedig sprekende in vertrouwen op de Here, die getuigenis gaf aan het woord zijner genade en tekenen en wonderen door hun handen deed geschieden."

Hoewel Paulus tekenen deed en in tongen sprak, geeft hij aan dat het evangelie haaks staat op een interesse in tekenen (evenals het haaks staat op menselijke filosofie): "Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid,
doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid."

Tekenen en wonderen kunnen misleidend zijn! "Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedrieglijke wonderen,
en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden." (2 Tess 2) Daarom moeten we voortdurend afgaan op de waarheid van een God die betrouwbare woorden spreekt.

Let ook op de volgorde in Heb 2:
"Daarom moeten wij te meer aandacht schenken aan hetgeen wij gehoord hebben, opdat wij niet afdrijven.
Want indien het woord, door bemiddeling van engelen gesproken, van kracht is gebleken, en elke overtreding en ongehoorzaamheid rechtmatige vergelding heeft ontvangen, hoe zullen wij dan ontkomen, indien wij geen ernst maken met zulk een heil, dat allereerst verkondigd is door de Here, en door hen, die het gehoord hebben, op betrouwbare wijze ons is overgeleverd, terwijl ook God getuigenis daaraan geeft door tekenen en wonderen en velerlei krachten en door de heilige Geest toe te delen naar zijn wil."

attie

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 01, 2003, 09:34:19 pm »
De vragen die in dit forumgedeelte worden gesteld worden uitgebreid behandeld in een recent verschenen boek: De dans van de blinde bruid van Henk van Wijk. Zelf heb ik een paar jaar geleden een overzicht gemaakt van alle geestesgaven en hoe veel reformatorische theologen daarmee omgingen, op verzoek wil ik dit wel mailen. Even een vraagje naar ch.valkenburg@hccnet.nl en het komt in de mail-bus. Maar eeuwen van onkunde zijn niet zo snel in te halen, toch ik ben erg blij met dit begin. In mijn jeugd was het een taboe-onderwerp, maar die tijd is nu gelukkig voorbij. Attie
Esek

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 18, 2003, 11:02:54 am »
Geestelijke gaven zijn de gaven die (alleen) de Heilige Geest schenkt. Ze zijn dus Goddelijk en komen direct van de Hemelse Vader tot de gelovige en trouwe discipel en kerkgemeenschap. in 1 Kor. 12-28 worden zij omschreven maar ook Efez. 4:11. In dit laatste worden de Geestelijke gaven weergeven als zijnde: apostelen, profeten, evangelisten,m herders en leraars. Zij allen dargane er bij toe dus dat de 'heiligen' (zij die door de Doop door onderdompeling tot Gods volk behoren) worden toegerust tot dienstbetoon. Dat wil zeggen, hetgeen bedoeld wordt met de opdracht die Jezus hen gaf In vers 12 van Efeziërs vinden we dat accent weer terug. Verder worden in de eerste brief vamn Korinthiërs nog genoemd, als Geestelijke gaven:
 keachten, gave van genezing, helpers en bestuurders en ook een verscheidenheid aan tongen. Deze gaven werden aan de gemeente gegeven die Jezus had (her-)vormd, vlak voordat Hij ten hemel voer. (Ef. 4:8-11) Zij arenb in de EERSTE GEMEENTE nodig om het getuigenis van de boodschappers (apostene) te bekrachtigen en de jonge gemeente leiding te geven (Hebr. 2:4) Let wek het gaat hier dus om de EERSTE gemeente, niet om de kerk van vandaag. Als we Openbaring 14 en 18 lezen kunnen we zien waarom! De belachelijkheid waarmee soms in tongen wordt gesproken, in sommige kerken, boezemd soms meer angst dan verlossing in. Dit tongen spreken heeft NIETS met God maar eerder met Satan te maken. In tongen spreken wil zeggen: De eigenschap hebben om in verschillende tlaen mensen te kunnen bereiken. De Heilige Geest gaf de discipelen dus de kracht om in verscxhillende talen en dialecten de mensen toe te kunnen spreken. Wie de Bijbel kent en de opdracht van Jezus alsmede Zijn omschrijving in Matheus 28, zal dit zonder omhaal moeten beamen.
De Heilige Geest zal tot de wederkomst in de gemeente werkzaam blijven.  Omdat de tien geboden basis zijn van het geheel door de Heilige Geest (diem komt immers van het Hemelse Rijk) zijn de meest zuivere gaven, die daadwerkelijk van de Heilige Geest worden geschoken toebedeeld aande gemeente die God noemt in Openbaring 12:17 en 19:10. Hier wordt gesproken over de'overigen'! Het getuigenis van Jezus Chrostus id (De) Profetie. Alleen een gemeente die de geboden respecteert en Jezus als de Waarheid, zal dus in staat zijn om de gave der Profetie alsmede de Geestelijke gaven op de juiste waarde te schatten omdat zowel het ene (wet) als het andere (profetie of de kennis er van) op een Hemels Rijk (reeds) zijn afgestemd. Immers Jezus ' Rijk is niet van deze aarde en Hij heeft de Heilige Geest gezonden om alleen in Zijn grondwet te verkondigen.
 Enkele Bijbelse weergaven aangaande de Gave der Profetie:

Gods overblijfsel bezit de gave en de Geest der Profetie (Openbaring 12:17 en 19:10)
(Ook) in de laatste dagen zullen er Profeten zijn (Joël 2:28,29)
De gave der profetie zla blijven totdat de kerk in de volle Waarheid (d.i. de Gerechtigheid van Jezus) is gekomen en rijp is om geoogst te worden. (Ef 4:11-13)

fruitbat

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 19, 2003, 12:46:52 am »

quote:

op 05 Oct 2003 08:50:10 schreef Wilhelmina:
Mooie uitleg van Stanley Hofwijks ( voorganger maranatha Amsterdam) voor mensen die denken dat de geestelijke gaven alleen maar voor vroeger waren.

1 Corinthe 13:8 - De liefde vergaat nimmermeer, maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis, zij zal afgedaan hebben.

De geestelijke gaven zijn bestemd voor deze kant van het leven, voor ons leven op aarde. Zij zijn er om ons op te bouwen en ons te helpen om dienstbaar te zijn. De geestelijke gaven moeten gepaard gaan met liefde voor God en voor elkaar. De liefde is niet alleen voor ons leven hier op aarde, maar de liefde blijft en vergaat nooit. God is liefde, waar God is, is liefde, in de hemel en op de aarde.

De liefde blijft.

Nu jijzelf nog! :P

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 24, 2003, 10:04:05 am »

quote:

op 18 Nov 2003 11:02:54 schreef Baldur:
Geestelijke gaven zijn de gaven die (alleen) de Heilige Geest schenkt. .......

Gaven heel bijzonder?
Ik dacht dat gaven van de Geest voor een christen niet bijzonder zijn.
De Geest die ons vernieuwd is heel bijzonder!!!

Ik heb wat gedachtenspinsels weergegeven op pagina 1 van dit topic.
Zou je daar eens over na willen denken?
Misschien wel ook reageren?
Met vriendelijke groet,
Koos

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 04, 2003, 02:22:57 pm »
De Geest (Heilige) was werkzaam bij de Schapping. Genesis 1:1,2
De Geest (Heilige) was wrerkzaam bij de menswording van Jezus Christus
De Geest (Heilige) speelde een active rol bij het verlossingswerk van Jezus op aarde (2 Petrus 1:21)
De Geest (Heilige) trekt mensen tot God (Openbaring 22:17)
De Geest (Heilige) overtuigt mensen van de zonde en de behoefte aan Gods vergeving (Johannes 16:7-13.

Johannes 16
7   Wat Ik zeg, is de waarheid. Toch is het voor u beter dat Ik wegga, anders kan mijn Plaatsvervanger niet bij u komen. Als Ik wegga, stuur Ik Hem naar u toe.
8   Als mijn Plaatsvervanger komt, zal Hij de mensen in de wereld overtuigen van zonde, rechtvaardigheid en oordeel.
9   Van zonde omdat zij weigeren in Mij te geloven.
10   Van rechtvaardigheid, omdat Ik naar de Vader ga en u Mij niet meer zult zien.
11   En het oordeel houdt in dat de overheerser van deze wereld al geoordeeld is.
12   Ik zou u nog zoveel moeten zeggen, maar dat zou nu te zwaar zijn.
13-14    Maar als de Heilige Geest komt, zal Hij u de weg wijzen naar de volledige waarheid. Wat Hij u zal zeggen, heeft Hij niet uit Zichzelf, maar Hij geeft door wat Hij hoort. Hij zal vertellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Door u te vertellen wat Hij van Mij hoort, zal Hij Mij grootmaken.

Omdat de Geest (Heilige) reeds bij de Schepping werd betrokken is de Geest (Heilige) er dus voor alle mensen. Immers de Geest zet ook het proces van berouw en zonden in werking (ons geweten). Dus Christenen hoevevn en kunnen zich nooit voorstaan dat ze "de geest" hebben, want velen onderhouden valse Geboden (zondagviering) en dat is NIET van de Geest van God (Heilige Geest).
De Geest (Heilige) brengt de wedergeboorte tot stand.

Let wel: De Geest (Heilige) werkt aan alle mensen, dus de Geest brengt ook de Waarheid (Jezus) aan het licht, hetzij door mensen hetzij direct aan het hart (1 Petrus 1:21) (Jesaja 8:20)

moontje

• Met heel mijn hart
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 04, 2003, 04:26:34 pm »

quote:

[...]

AMEN

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 04, 2003, 07:17:45 pm »

quote:

op 04 Dec 2003 16:26:34 schreef moontje:
[...]

AMEN
Volgens mij geeft God ergens opdracht te streven naar de hoogste gave? :?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 04, 2003, 09:32:33 pm »

quote:

Paulus schreef:
Streeft dan naar de hoogste gaven.
Meervoud dus!! En wel nadat hij de Korintiërs vermaand heeft zich niet blind te staren op de ene gave of de andere, omdat er nu eenmaal een verscheidenheid aan functies in de gemeente is.

quote:

En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.
Daarmee relativeert Paulus meteen dat streven naar de hoogste gaven; het gaat om de houding van Liefde, Agapê. Direct na het loflied op de Liefde schrijft Hij verder, als conclusie en praktische uitwerking:

quote:

Jaagt de liefde na
en streeft naar de gaven des Geestes,
doch vooral naar het profeteren.
Dat is een prioriteitenlijstje. De rest van het hoofdstuk gebruikt Paulus om uit te leggen waarom hij die ene gave nu zo belangrijk vindt; het criterium is welbekend, nl.: bouwt het op?

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 04, 2003, 09:41:27 pm »
Hiermee zijn we terug bij het probleem: ;)
wat is nl profetie? Is profetie iets voor vroeger of voor nu? En wie zijn nu dan de profeten?
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 04, 2003, 10:05:55 pm »

quote:

op 04 Dec 2003 21:41:27 schreef Hans B:
Hiermee zijn we terug bij het probleem: ;)
wat is nl profetie? Is profetie iets voor vroeger of voor nu? En wie zijn nu dan de profeten?
Zie het topic Nieuwtestamentische profetie

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 07, 2003, 09:02:01 am »

quote:

op 18 Nov 2003 11:02:54 schreef Baldur:
 In tongen spreken wil zeggen: De eigenschap hebben om in verschillende talen mensen te kunnen bereiken. De Heilige Geest gaf de discipelen dus de kracht om in verschillende talen en dialecten de mensen toe te kunnen spreken.

De talen werden gebruikt om God te loven. Door dit naast het Hebreeuws te doen was het voor de (ongelovige) Jood een teken. Nl. de babylonische spraakverwarring is in de NT-kerk doorbroken, er is daar geen scheiding van volkeren meer. Naar Joh.10 vele schapen zijn uit hun stal gegaan en zijn samen een kudde geworden met een Herder.
De mensen werden niet toegesproken in tongentaal.
Verder ben ik het met je strekking eens.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

attie

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 17, 2004, 01:11:09 pm »
Weet iemand de Engelse term voor het Nederlandse woord Streeptheologie? D.w.z. dat de geestesgaven na een bepaalde tijd ophielden, er werd een streep getrokken a.h.w. Ik wil dit namelijk eens opzoeken op internet, maar in het Engels lukt me dat niet.
Esek

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 19, 2004, 12:05:53 pm »
Een  waar gebeurde geschiedenis,

Een jonge man, kon door een ziekte niet meer praten. Hij had jaren in het ziekehuis gelegen en de doktoren en verplegend personeel hadden de moed opgegeven. Hij raakte door een gelovige vriend in aanraking met Jezus en begon de Bijbel te bestuderen. De vriend (adventist) hielp hem bij de studie en, na gedegen voorbereiding door gebed en studie, gaf hij aan dat hij gedoopt te willen worden. Vlak voor de doop liet hij aangeven door de predikant, dat hij geloofde dat hij weer kon spreken als hij uit het doopwater zou komen. De predikant die de jonge man in het doopwater zou (onder-)dompelen bad samen met de jongeman, niet voor gezezing maar voor het feit dat hij voor een (verder) leven met Zijn Verlosser had gekozen. Weer liet de jongeman aangeven dat hij na de doop weer zou kunnen spreken.

Na de doopplechtigheid en nadat hij zich aan het omkleden was, zei hij met luide stem; Nu ben ik voor eeuwig één met mijn Verlosser. Degene die hem had geholpen bij het omkleden  rende naar de predikant. De jongeman spoedde zich naar het ziekenhuis, waar hij jaren had gelegen en loofde de Here der Heerscharen in het bijzijn van de artsen en verplegend personeel, dat hem jarenlang met veel (menselijke) zorg had omringd.

De Heilige Geest gaat waar Hij wil!

attie

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 26, 2004, 05:47:52 pm »
Ik heb inmiddels het Engelse woord voor streeptheologie gevonden: cessationism. In Google zijn hier honderden artikelen over te vinden, de meest laten er geen spaan van heel, erg interessant. Attie
Esek

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 26, 2004, 10:09:12 pm »

quote:

op 26 Jan 2004 17:47:52 schreef attie:
Ik heb inmiddels het Engelse woord voor streeptheologie gevonden: cessationism. In Google zijn hier honderden artikelen over te vinden, de meest laten er geen spaan van heel, erg interessant. Attie

Dit vond ik laatst hierover:

Het cessationisme’, d.i. de leer dat de tekengaven zijn verdwenen
na de apostolische periode. Natuurlijk is niemand een
‘cessationist’ in absolute zin, want onze God is nog steeds
machtig om wonderen te doen en zieken te genezen. Maar de
vraag is of Hij het doet op de manier zoals dat vandaag de dag
wordt gepredikt in allerlei opzienbarende campagnes. De
tekengaven hadden een speciaal doel in de tijd van de
apostelen, en wel om het woord van de prediking te
bevestigen en te ondersteunen. Dat gold ook voor het spreken
in tongen: dat waren verstaanbare vreemde talen waarin het
Woord van God werd verkondigd (met name aan ongelovige
Joden in de diaspora). Deze gaven hadden een duidelijke
functie zolang het geschreven Woord van God nog niet
compleet was. Nu leven wij in een heel andere tijd, de tijd die
voorafgaat aan de wederkomst van de Heer en die o.a.
gekenmerkt wordt door misleiding en bedrieglijke wonderen en
tekenen.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2004, 10:33:53 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan