Auteur Topic: Bekering in de vrijgemaakte kringen:  (gelezen 641 keer)

rolandroland

• Bekijk profiel
Bekering in de vrijgemaakte kringen:
« Gepost op: februari 29, 2004, 11:36:41 am »
In gereformeerde vrijgemaakte kring gelooft men, en wordt veel aandacht gegeven aan de 'dagelijkse bekering' een doorlopend proces van dagelijks zondigen, en daarvan bekeren. Dit is in de plaats gekomen van de Bijbelse bekering en wedergeboorte, die éénmalige gebeurtenis is, die door de verbondsleer uit het zicht verdwenen is. Waar komt de 'dagelijkse bekering'vandaag? Als we de eerste 4 stellingen van de 95 die Luther op de kerkdeur spijkerde, onderzoeken, dat komen we er achter dat deze leer van 'dagelijkse bekering' regelrecht in de plaats gekomen is van de regelmatige biecht en boete doening uit het Rooms Kahtolieke geloof. Ik citeer 3 van de eerste 4 stellingen van Luther:

Stelling 1: Als onze Heer en Meester Jezus Christus zegt: Bekeert u, dan bedoelt Hij dat het gehele leven der gelovigen op aarde ene gestadige en voortdurende bekering zij.

Stelling 2: Dit woord kan nog maar verstaan worden van het sactrament der boete (dat is biecht en voldoening) gelijk dat door de priester wordt uitgedeeld.

Stelling 4: Daarom duren bekering en berouw - dat is ware boete - zolang als de mens een mishagen aan zichzelven heeft totdat hij uit dit leven overgaat in eeuwigheid.

Luther maakt later de opmerking: ".... Leert van mij, hoe moeilijk het is, dwalingen van zicht te werpen, die de wereld nog aankleeft, en die ons door langdurige gewoonte tot een tweede natuur zijn geworden." Bij Luther was uiteraard nog veel uit de Roomse kerk blijven hangen. We lezen in Hebreeën 10:11 "Voorts staat elke priester dagelijks in Zijn dienst om telkens dezelfde offers te brengen, die nimmer de zonden kunnen wegnemen" Die onbijbelse, dagelijkse bekering zal dan ook nimmer de zonden wegnemen. Alleen bekering en wedergeboorte. 2 Korintiers 5:17: "Zo dan is wei in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegegaan, die, het nieuwe is gekomen." Daarna begint pas de 'dagelijkse' geestelijke groei heiliging, omdat wij "in Christus" zijn.

Bron: Zie daar is Water.... van Gerrit Pasterkamp.

rolandboonstra@hotmailnospam.com

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 29, 2004, 02:46:37 pm »

quote:

op 29 Feb 2004 11:36:41 schreef rolandroland:
...
Die onbijbelse, dagelijkse bekering zal dan ook nimmer de zonden wegnemen. Alleen bekering en wedergeboorte.
...

Er is er maar 1 die onze zonden kan wegnemen.

Btw, wat is je bedoeling met dit topic?
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 29, 2004, 03:09:37 pm »
Paulus schrijft aan de Romeinen (h6+7) dat het christelijk leven nog steeds een kwestie is van streven en strijdt, en dat er verschil is tussen rede en daad (h7:22-23). De zonde achter je laten/je oude natuur doden is dus niet een eenmalig iets, maar een blijvend probleem.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2004, 01:55:53 pm »
Bekering is iets dagelijks denk ik. Dat kan echter prima samengaan met de wedergeboorte. Ik denk dat je wedergeboren kunt worden, en toch je telkens weer opnieuw moet bekeren... Alhoewel, ik weet niet of bekeren het goede woord is. Je bent als het goed is bekeerd tot Christus, en daarom heb je spijt van je zonden. Dagelijks berouw, dagelijks sorry zeggen tegen God is dan nodig, en is zeker niet in strijd met wedergeboorte. Ook als je bekeerd bent doe je zonde, maar daarmee wordt die bekering toch niet ongedaan gemaakt? Dagelijks berouw lijkt me een betere omschrijving dan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2004, 04:57:19 pm »

quote:

op 29 Feb 2004 14:46:37 schreef pola:
[...]

Er is er maar 1 die onze zonden kan wegnemen.

Btw, wat is je bedoeling met dit topic?